Winterslaap: af en toe laten draaien of juist niet?

Joeri999

Vroem.
Donateur
6 feb 2017
840
1.234
Dagobah
Hi,

Zoals zo velen zet ook ik mijn motor in de winter op stal: zodra het eerste strooizout de weg op gaat tot om en nabij maart staat ie stil. Is het dan verstandig om hem he-le-maal stil te laten staan (wel aan de druppellader natuurlijk), of juist om het blok af en toe even te laten draaien, zodat overal weer een vers laagje olie komt?

Dank.
 
Weet niet of elektrisch rijden nou zo veel beter is voor het milieu. Ik vind om te beginnen dat groene stroom niet bestaat. En de productie van batterijen is ook niet erg goed voor het milieu volgens mij. Maar ben het wel met je eens, als je echt bezig bent met 't milieu dan moet je niet voor de lol op een motorfiets gaan rijden.
Allemaal blablabla. Mensen zijn slecht voor het milieu. Wil je daar wat aan doen? Dan maak je er aan einde aan. Maar dan gaat je lichaam rotten en produceer je CO2 en andere gassen, ben je alsnog slecht voor het milieu.
 
Het topic begint met een winterslaap en nu wordt geadviseerd er een eind aan te maken?
Mmmm.....ik denk niet dat dat de bedoeling is van de topicstarter..... 😂
 
Ondanks jouw slechte ervaring steekt Yuasa met kop en schouders uit boven de andere merken. Als de motor een paar maanden stilstaat hoef je de accu niet uit te bouwen, wel de polen even loskoppelen. Een druppellader is dan overbodig. Kamertemperatuur is niet nodig: hoe lager de temperatuur, hoe minder zelfontlading.
Het is weer voorjaar :+

Vertrouwde niet helemaal dat de accu de winter overleeft heeft, dus vandaag toch even de contactsleutel erin om de spanning te checken.
Koplamp brandde meteen fel en het dashboard gaf 11.0V aan. Daarna tikkie lopen en een minuut of 5 laten draaien.
Het 'motorseizoen' kan morgen dus weer beginnen:]

Nu lijkt 11.0V niet veel, maar vertrouw die meting zonder draaiende motor niet. Geeft ook bij volle accu na een rit maar 11.5V aan en ik weet dat de motor boven de 10.5V te starten is.
Met draaiende motor begon het voltage met 13.8V om door te lopen naar 14.1V.

Accu van de Garmin Zumo 346 had de stilstand op kamertemperatuur minder doorstaan.
Helemaal dood, maar kwam wel weer leven in na een paar minuten aan de stroom.
 
Accu van de Garmin Zumo 346 had de stilstand op kamertemperatuur minder doorstaan.
Helemaal dood, maar kwam wel weer leven in na een paar minuten aan de stroom.
dit is denk ik wel een punt van aandacht voor de half jaars rijders.
Het lijkt mij dat de accu van de Navi er niet beter op wordt als die in slaapstand wordt opgeborgen.
Volledig opgeladen en volledig uitschakelen lijkt me de juiste manier om de winter te overleven.
Valt me wel op dat ik weinig van accu problemen hoor.
 
Vorige week ff bij een motorzaakje hier in de buurt mijn bestelling opgehaald. Hadden al aardig wat telefoontjes gehad voor een accu :Y

Nog genoeg die eind van de zomer de brommer in de schuur gooien en er niet meer naar omkijken..........tot het eerste mooie weekend
 
Vorige week ff bij een motorzaakje hier in de buurt mijn bestelling opgehaald. Hadden al aardig wat telefoontjes gehad voor een accu :Y

Nog genoeg die eind van de zomer de brommer in de schuur gooien en er niet meer naar omkijken..........tot het eerste mooie weekend
Als je geen maatregelen neemt dan bestaat de kans dat je accu leeggetrokken wordt en kost gewoon een nieuwe accu, 100 euro ofzo dokken, inbouwen en klaar.

Alleen vervelend als je net een rit wilt maken als het mooi weer is.

en die van mij ‘slapen’ nog steeds…..;)
 
Als je geen maatregelen neemt dan bestaat de kans dat je accu leeggetrokken wordt en kost gewoon een nieuwe accu, 100 euro ofzo dokken, inbouwen en klaar.

Alleen vervelend als je net een rit wilt maken als het mooi weer is.

en die van mij ‘slapen’ nog steeds…..;)

Heb een andere tactiek. Altijd een nieuwe reserve accu op voorraad.
Wel een gemiste kans om je motoren te laten slapen vandaag, was echt lekker rijweer :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan