Winterslaap: af en toe laten draaien of juist niet?

Joeri999

Vroem.
Donateur
6 feb 2017
832
1.231
Dagobah
Hi,

Zoals zo velen zet ook ik mijn motor in de winter op stal: zodra het eerste strooizout de weg op gaat tot om en nabij maart staat ie stil. Is het dan verstandig om hem he-le-maal stil te laten staan (wel aan de druppellader natuurlijk), of juist om het blok af en toe even te laten draaien, zodat overal weer een vers laagje olie komt?

Dank.
 
@Rob RD Met de adviezen uit dit topic had je beter moeten weten. Het doodvonnis van die fiets is getekend toen je de startknop indrukte midden in de winter. Carter zit nu vol mayonaise suspensie, bougies zijn vet geslagen, de uitlaat moet destijds binnen een paar dagen van ellende eraf gevallen zijn.

Die pomp klinkt trouwens als een Senseo 😀
 
Dacht vanochtend ook de motor weer eens uit de garage te trekken, maar eindigde noodgedwongen toch in de auto. De motor dacht als je me met -15 laat staan zoek je het nu ook maar uit. Startmotor ging wel rond, maar waarschijnlijk te weinig prik om aan te slaan. Na een paar keer proberen was de accu helemaal klaar, dus kon ik alsnog met de auto. Mijn eigen acculader is stuk, dus van het werk even eentje meegenomen en daar hangt hij nu aan. Morgen maar een nieuwe poging.
O-) 🪠, tsja... dit kàn je voor zijn.... Maar vaak ben je te bang...
 
Acculader..... :? ...kapot geladen......of is het een druppellader, optimate bijv.?
Nee was een of ander ding van 100 jaar oud. Paar maanden terug weer eens voor de dag gehaald, weet niet eens meer waarvoor, maar toen deed hij niks meer. Weggegooid dus. De motor gebruik ik normaal gesproken iedere dag, dus geen noodzaak voor een druppellader, maar nu de hele straat een grote ijsplaat was en ik vanwege thuiswerk ook geen noodzaak had om de motor uit de garage te halen heb ik hem lekker laten staan. Bovendien is de accu nog geen jaar oud dus ik had verwacht dat hij het wel zou volhouden. Maar na een nachtje laden was het gewoon weer starten lopen vanmorgen.
O-) 🪠, tsja... dit kàn je voor zijn.... Maar vaak ben je te bang...
Bang voor wat? Om de held uit te gaan hangen en toch te gaan rijden?
 
Om on-topic te gaan, ik heb mijn vorige motoren gewoon neergezet in de garage en klaar.

Geen druppellader, niet starten, niets extra in de banden. Thuiskomen en neerzetten.
Na de stop: Banden controleren, accu uurtje aan de lader en gaan. (accu was nooit leeg iig, ook geen alarm ofzo ooit gehad)

Niets gedaan altijd goed gegaan. Werkt dus ook gewoon :)
 
Net als een no-break installatie, moet je ook af en toe testen.
Net zoals een noodgroep.
Maar niet te vaak testen en op de juiste manier.
Sommige bedrijven starten hun noodgroep te vaak en anderen op de verkeerde manier.
Te vaak= meer dan 1 keer per week. (sommigen testen dagelijks...)
Ideaal is 1 keer per maand. (of zelfs per kwartaal)
Manier van testen is met een belasting, liefst 50% van de maximale belasting maar minimum 30%.
Starten door hem een paar minuten op stationair toerental te laten draaien is sterk afgeraden.

Dit zijn meestal diesels dus anders dan een motorblok van een motor.
Maar ik zou de motor in de winter stop ook maximum 1 keer per maand(/kwartaal) starten en met je gas spelen ipv gewoon op stationair toerental te draaien.
(als een toertje van 30km niet mogelijk is)
 
Motor blijft lekker onaangeroerd deze (winter)periode. Accu zit er niet in, alleen te kickstarten.
Heel misschien zondag met mooi weer. Dan heel rustig warmrijden.

Grt Fred
 

Bijlagen

  • 7D2E3336-B2B0-4507-A148-D6B5B20F585B.jpeg
    7D2E3336-B2B0-4507-A148-D6B5B20F585B.jpeg
    248,8 KB · Weergaven: 6
Nee, om 'm af en toe es te starten...
Als je met ijzel of verijzing opstapt ben je denk ik levensmoe of niet goed bij je paasei, afhankelijk van het soort motor natuurlijk
Oh zo. Het is voor mij ook geen winterstop, het was gewoon een weekje niet rijden vanwege de sneeuw, maar dat was blijkbaar al genoeg. Maar hij doet het weer, dus niks aant handje.
 
Zo erg mee eens, ik moet ook af ten toe verse uitlaatgassen ruiken. En ik ben erg verwend: die uitlaatgassen mogen enkel van mijn eigen motoren zijn!
Aan 5 minuten dit soort therapeutisch pseudo-motorrijden heb ik niet genoeg. Een half uur is het toch doorgaans minimaal. En dan is de olietemp echt wel op de gewenste temperatuur.
Je hebt 'm in de woonkamer staan?
 
Terug
Bovenaan Onderaan