Winterslaap: af en toe laten draaien of juist niet?

Joeri999

Vroem.
Donateur
6 feb 2017
832
1.231
Dagobah
Hi,

Zoals zo velen zet ook ik mijn motor in de winter op stal: zodra het eerste strooizout de weg op gaat tot om en nabij maart staat ie stil. Is het dan verstandig om hem he-le-maal stil te laten staan (wel aan de druppellader natuurlijk), of juist om het blok af en toe even te laten draaien, zodat overal weer een vers laagje olie komt?

Dank.
 
Kan me meestal ook niet beheersen om even op de startknop te drukken tijdens de koude periode. Wil de motor af en toe toch even zien, aanraken en horen :+

Heb een stalling zonder elektra en te lui om de accu uit te bouwen.
Week of 3/4 geleden was het heerlijk weer, dus dan wel even een paar dagen van tevoren de accuspanning controleren via de boordcomputer.
Starten doe ik dan niet vanwege gaan voor het echte werk :]

Accu had toen 11.2V, gok genomen en tikkie lopen.

Vandaag de accuspanning gecontroleerd, was in 3/4 weken teruggelopen tot 11.4V.
Koplamp brand nog fel en starten zal die ook nog wel doen.

Moet ik me zorgen maken en alvast een reserve accu bestellen?

Als vergelijkingsmateriaal de oude reserve accu van mijn vorige motorfiets gemeten (12.1V).
2 jaar geleden afgevuld om te testen met DC-DC lader en verwarmde handschoenen.
Deze had nog 12.1V na 6 maanden niet opgeladen.

Heeft wel altijd kamertemperatuur gehad en nooit echt belast op piekspanning (starten).
Heb ook geen apparatuur om de startcapaciteit te meten.

Lang verhaal kort.
Zoek dus preventief een reserve accu voor de huidige motorfiets (Suzuki Vstrom 650), maar kan niet echt een goed merk vinden.
Yuasa en Varta vallen af vanwege ervaringen uit het verleden.
Exide wel tevreden over.

Formaat:
  • L: 150
  • B: 87
  • H: 130

 
Kan me meestal ook niet beheersen om even op de startknop te drukken tijdens de koude periode. Wil de motor af en toe toch even zien, aanraken en horen :+

Heb een stalling zonder elektra en te lui om de accu uit te bouwen.
Week of 3/4 geleden was het heerlijk weer, dus dan wel even een paar dagen van tevoren de accuspanning controleren via de boordcomputer.
Starten doe ik dan niet vanwege gaan voor het echte werk :]

Accu had toen 11.2V, gok genomen en tikkie lopen.

Vandaag de accuspanning gecontroleerd, was in 3/4 weken teruggelopen tot 11.4V.
Koplamp brand nog fel en starten zal die ook nog wel doen.

Moet ik me zorgen maken en alvast een reserve accu bestellen?

Als vergelijkingsmateriaal de oude reserve accu van mijn vorige motorfiets gemeten (12.1V).
2 jaar geleden afgevuld om te testen met DC-DC lader en verwarmde handschoenen.
Deze had nog 12.1V na 6 maanden niet opgeladen.

Heeft wel altijd kamertemperatuur gehad en nooit echt belast op piekspanning (starten).
Heb ook geen apparatuur om de startcapaciteit te meten.

Lang verhaal kort.
Zoek dus preventief een reserve accu voor de huidige motorfiets (Suzuki Vstrom 650), maar kan niet echt een goed merk vinden.
Yuasa en Varta vallen af vanwege ervaringen uit het verleden.
Exide wel tevreden over.

Formaat:
  • L: 150
  • B: 87
  • H: 130

Ondanks jouw slechte ervaring steekt Yuasa met kop en schouders uit boven de andere merken. Als de motor een paar maanden stilstaat hoef je de accu niet uit te bouwen, wel de polen even loskoppelen. Een druppellader is dan overbodig. Kamertemperatuur is niet nodig: hoe lager de temperatuur, hoe minder zelfontlading.
 
Was vandaag aan het sleutelen en heb m'n motor zeker wel 5 keer gestart en heel even laten lopen 😈

Koelwater gaf uiteindelijk 37 graden aan, toen ben ik op gaan ruimen en bier gaan zuipen.

Zou die nou kapot zijn?
 
Ondanks jouw slechte ervaring steekt Yuasa met kop en schouders uit boven de andere merken. Als de motor een paar maanden stilstaat hoef je de accu niet uit te bouwen, wel de polen even loskoppelen. Een druppellader is dan overbodig. Kamertemperatuur is niet nodig: hoe lager de temperatuur, hoe minder zelfontlading.
Na slechte ervaringen met 2 Varta accu's (1 op garantie) een nieuwe Yuasa besteld.
Waar de Varta's aangaven dat ze minder werden (iets langer op de startknop duwen) was het licht meteen uit bij Yuasa.

Kan ook aan de spanningsregelaar van mijn vorige motorfiets (TransAlp 650) gelegen hebben, laadspanning ging ruim boven de 15Volt volgens de multimeter van de Action:

Voorheen nooit problemen met accu's en starten gehad, ook niet na langdurige winterstilstand.

Suzuki DL650 heeft wel een steady laadstroom van 14.1V.

Na verder doorzoeken een Exide accu gevonden en reeds besteld:
 
Accu kan je voor de gek houden.
Jaren geleden was mijn auto-accu nog prima in orde volgens de ANWB wegenwacht.
Was echt wel kapot.

Onder 12V spanning vasthouden kan duiden op een niet optimale accu.
Heb geen lekspanning (alarm / GPS tracker).

Reserve accu op de plank is dan wel lekker.
 
Verstandig is om 'm gewoon af en toe te starten. het heeft namelijk geen enkel negatief effect. En behalve de psychische genoegdoening heb ik ook genoemd dat je weet datie het nog steeds doet...
Ik ben ervan overtuigd dat het niet verstandig is om dit te doen en wel om de volgende redenen. Koude olie smeert het inwendige van je motor heel slecht. Je wilt je motor, onbelast, tijdens stationair toerental op temperatuur brengen. Dat duurt vele malen langer dan wanneer je motor wordt belast. Dus een draaiende motor die gedurende een lange tijd niet optimaal wordt gesmeerd. Is naar mijn mening niet aan te bevelen. En tijdens het afkoelen krijg je gegarandeerd wederom condens aan de binnenzijde van je blok dus wederom wat water toegevoegd aan je olie. Is naar mijn mening ook niet aan te bevelen. Ik zet hem al reeds vele jaren echt stil, carburateur leeg gemaakt en accu aan de druppellader en de banden op een hogere spanning. In het voorjaar benzinekraantje open, starten en direct lopen. Geen enkel probleem.
 
@Tigujan Je kan dit ook de andere kant op redeneren.

Motor in de winter ca. 4 maanden niet starten. Iedere 24 uur krijg je meer water in je blok door ’s nachts afkoelen (lage temperatuur geeft onderdruk en zuigt dus lucht aan, daarbij condensatie) en overdag weer opwarmen (overdruk, lucht gaat er gedeeltelijk uit, water blijft in blok). Meer dan 100x vindt dit plaats.

Of zo af en toe starten, redelijk warm laten worden waardoor er een hele berg vocht weer uit de olie verdampt…
Daarbij worden allerlei plekken in het blok weer van een nieuw laagje olie voorzien, die anders na 4 maanden wel droog hadden gestaan en dus gevoelig waren geworden voor oxidatie. Zuigerveren waarderen wat smering en beweging op z’n tijd ook, ipv 4 maanden op exact dezelfde plek tegen de cilinderwand geperst te worden.

Ik start m’n motoren zo af en toe wel. En ook hier geen startproblemen na de winter. Wat is nu wijsheid :)
 
Ik ben ervan overtuigd dat het niet verstandig is om dit te doen en wel om de volgende redenen. Koude olie smeert het inwendige van je motor heel slecht. Je wilt je motor, onbelast, tijdens stationair toerental op temperatuur brengen. Dat duurt vele malen langer dan wanneer je motor wordt belast. Dus een draaiende motor die gedurende een lange tijd niet optimaal wordt gesmeerd. Is naar mijn mening niet aan te bevelen. En tijdens het afkoelen krijg je gegarandeerd wederom condens aan de binnenzijde van je blok dus wederom wat water toegevoegd aan je olie. Is naar mijn mening ook niet aan te bevelen. Ik zet hem al reeds vele jaren echt stil, carburateur leeg gemaakt en accu aan de druppellader en de banden op een hogere spanning. In het voorjaar benzinekraantje open, starten en direct lopen. Geen enkel probleem.
Condensatie is de faseovergang van gas- of damp-vorm naar vloeistof en is het tegenovergestelde van verdampen.


Condensatie van water
Wanneer warme, vochtige lucht afkoelt tot onder het dauwpunt, zal de waterdamp in deze lucht condenseren. Warme lucht kan een grotere hoeveelheid waterdamp bevatten dan koude lucht (regel: de maximale hoeveelheid waterdamp die de lucht kan bevatten is afhankelijk van de luchttemperatuur m.a.w hoe groter de luchttemperatuur, hoe groter de maximaal mogelijke hoeveelheid waterdamp). Stoom bevat bijna 100% waterdamp, terwijl bij vrieskou de lucht maar heel weinig water bevat.
Hieruit blijkt dus dat de lucht in een stilstaande motor nauwelijks vocht in zich heeft en er geen condensatie zal plaatsvinden.
 
@Tigujan Je kan dit ook de andere kant op redeneren.

Motor in de winter ca. 4 maanden niet starten. Iedere 24 uur krijg je meer water in je blok door ’s nachts afkoelen (lage temperatuur geeft onderdruk en zuigt dus lucht aan, daarbij condensatie) en overdag weer opwarmen (overdruk, lucht gaat er gedeeltelijk uit, water blijft in blok). Meer dan 100x vindt dit plaats.

Of zo af en toe starten, redelijk warm laten worden waardoor er een hele berg vocht weer uit de olie verdampt…
Daarbij worden allerlei plekken in het blok weer van een nieuw laagje olie voorzien, die anders na 4 maanden wel droog hadden gestaan en dus gevoelig waren geworden voor oxidatie. Zuigerveren waarderen wat smering en beweging op z’n tijd ook, ipv 4 maanden op exact dezelfde plek tegen de cilinderwand geperst te worden.

Ik start m’n motoren zo af en toe wel. En ook hier geen startproblemen na de winter. Wat is nu wijsheid :)
 
Neen, je zal eerst de lucht in het motorblok flink moeten opwarmen zodat er vocht kan worden opgenomen in de vorm van stoom, alvorens dit weer kan condenseren. Dus uw stelling klopt niet. bij normale temperatuurschommelingen treed geen condensatie op.
 
@Tigujan Condenseren en verdampen zijn zaken waar ik redelijk bekend mee ben.
Die laatste 2 beweringen, die doen de waarheid enigszins geweld aan…
Als je zo goed op de hoogte bent dan moet je toch weten dat dit wel degelijk waarheid is.
Condenseren is als waterdamp overgaat in waterdruppeltjes. Dit gebeurt als lucht afkoelt tot voorbij het dauwpunt. Het dauwpunt is een temperatuur waarop de lucht is verzadigd met waterdamp (er kan niet meer waterdamp bij). Koudere lucht kan minder waterdamp vasthouden
 
Laatst bewerkt:
@Tigujan Je kan dit ook de andere kant op redeneren.

Motor in de winter ca. 4 maanden niet starten. Iedere 24 uur krijg je meer water in je blok door ’s nachts afkoelen (lage temperatuur geeft onderdruk en zuigt dus lucht aan, daarbij condensatie) en overdag weer opwarmen (overdruk, lucht gaat er gedeeltelijk uit, water blijft in blok). Meer dan 100x vindt dit plaats.

Of zo af en toe starten, redelijk warm laten worden waardoor er een hele berg vocht weer uit de olie verdampt…
Daarbij worden allerlei plekken in het blok weer van een nieuw laagje olie voorzien, die anders na 4 maanden wel droog hadden gestaan en dus gevoelig waren geworden voor oxidatie. Zuigerveren waarderen wat smering en beweging op z’n tijd ook, ipv 4 maanden op exact dezelfde plek tegen de cilinderwand geperst te worden.

Ik start m’n motoren zo af en toe wel. En ook hier geen startproblemen na de winter. Wat is nu wijsheid :)
Water in de olie komt door blow-by gassen. Een groot deel van de uitlaatgassen bestaat uit water.
CxHy + O2 -> CO2 + H2O. Daar draait een motor op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan