Winterslaap: af en toe laten draaien of juist niet?

Joeri999

Vroem.
Donateur
6 feb 2017
839
1.231
Dagobah
Hi,

Zoals zo velen zet ook ik mijn motor in de winter op stal: zodra het eerste strooizout de weg op gaat tot om en nabij maart staat ie stil. Is het dan verstandig om hem he-le-maal stil te laten staan (wel aan de druppellader natuurlijk), of juist om het blok af en toe even te laten draaien, zodat overal weer een vers laagje olie komt?

Dank.
 
@Tigujan Je kan dit ook de andere kant op redeneren.

Motor in de winter ca. 4 maanden niet starten. Iedere 24 uur krijg je meer water in je blok door ’s nachts afkoelen (lage temperatuur geeft onderdruk en zuigt dus lucht aan, daarbij condensatie) en overdag weer opwarmen (overdruk, lucht gaat er gedeeltelijk uit, water blijft in blok). Meer dan 100x vindt dit plaats.

Met deze theorie zou een open fles halfvol olie dus vollopen met water als je die in de schuur zet?
Dit lijkt me niet waarschijnlijk.
 
Aardolieproducten bevatten koolwaterstoffen die bij verbranding vrijkomen.
Je lijkt het niet te snappen. Waterdamp is een uitlaatgas, tezamen met CO2. De energie die bij de vorming ervan vrijkomt, laat de motor draaien. Water in de motorolie komt niet door vocht in de lucht, maar door uitlaatgassen die langs de zuigerveren lekken. Daarom moet je een motor niet voor niks starten en laten lopen.
 
Je lijkt het niet te snappen. Waterdamp is een uitlaatgas, tezamen met CO2. De energie die bij de vorming ervan vrijkomt, laat de motor draaien. Water in de motorolie komt niet door vocht in de lucht, maar door uitlaatgassen die langs de zuigerveren lekken. Daarom moet je een motor niet voor niks starten en laten lopen.
Je moet toch iets als je niet rijdt?
 
Neen, je zal eerst de lucht in het motorblok flink moeten opwarmen zodat er vocht kan worden opgenomen in de vorm van stoom, alvorens dit weer kan condenseren. Dus uw stelling klopt niet. bij normale temperatuurschommelingen treed geen condensatie op.
Je bennie wijs, als ik smorgens uit het raam kijk staan alle auto's en motorfietsen zijknat te druipen op straat en in de tuin en er is geen spat, maar dan ook geen druppel regen gevallen. En die condens op mijn wagen is weg??? Ja precies, na 2 minuten draaien. Je lult maar wat om je gelijk te krijgen
 
Laatst bewerkt:
Mijn garage vertelde mij onlangs toen mijn motor voor een beurt ging, en ik te weinig rij (4.000 km per jaar), het juist beter is om eens per maand de motor te starten en op temperatuur te laten komen. Zojuist weer gedaan omdat ik een maand niet heb gereden. 20 minuten laten lopen en af en toe met het gas spelen, totdat de motor 90 graden bereikte. Zoals eerder genoemd is het ook na zo’n “lange” tijd wel weer fijn om je motor te horen. Heb nu 13k km op de teller. En hij loopt nog prima 😊.
 
Mijn garage vertelde mij onlangs toen mijn motor voor een beurt ging, en ik te weinig rij (4.000 km per jaar), het juist beter is om eens per maand de motor te starten en op temperatuur te laten komen. Zojuist weer gedaan omdat ik een maand niet heb gereden. 20 minuten laten lopen en af en toe met het gas spelen, totdat de motor 90 graden bereikte. Zoals eerder genoemd is het ook na zo’n “lange” tijd wel weer fijn om je motor te horen. Heb nu 13k km op de teller. En hij loopt nog prima 😊.
Gelukkig woon ik niet naast je. En heb je de uitlaat nog geleegd?
 
Ik heb dit topic wel gelezen natuurlijk, mede omdat het mij geadviseerd werd door mijn garage, waar mijn motor ieder jaar naartoe gaat voor een beurt. Waarom zouden zij dat adviseren als het slecht is? Ik laat hem in de schuur met de deur open 20 minuten lopen en speel af en toe met het gas totdat hij de 90 graden bereikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan