winterslaap moto

independence

Rookie
8 jun 2009
2
0
diepenbeek
wegens winterhanden gaat de moto de garage in voor enkele maanden, winterslaapje.
welke tips kunnen jullie mij geven hierover betreffende batterij, tank ed.
het is een polyester tank
alvast bedankt
groetjes
 
Ik denk dat je sowieso de zoekfunctie even zou kunnen gebruiken.
Hier bestaan namelijk al heel veel topics over.

Tank - afvullen
Gebruik je de motor helemaal niet : Accu eruit en regelmatig (1 x per maand) een dag aan de druppellader.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je sowieso de zoekfunctie even zou kunnen gebruiken.
Hier bestaan namelijk al heel veel topics over.

Tank - afvullen
Gebruik je de motor helemaal niet : Accu eruit en regelmatig (1 x per maand) een dag aan de druppellader.
Waarom zou je als je een druppellader hebt eens in de maand aansluiten als dat ding goed is sluit je dat ding aan en klaar
 
Waarom zou je als je een druppellader hebt eens in de maand aansluiten als dat ding goed is sluit je dat ding aan en klaar

Ik ben het helemaal eens met ®icha®d. Heb al meermaals gelezen en gehoord dat constant aan de druppellader ook niet goed is voor de accu. En als je de accu eruit haalt loopt die sowieso niet snel leeg. Ik hang de mijne om de zoveel weken een paar uur aan de druppellader en dan staat ie eigenlijk al na een kwartiertje op groen (helemaal vol dus). Dus tank afvullen en batterij eruit + af en toe aan de lader. Veel meer moet er niet gebeuren.
 
Winterhanden man het wordt 16 graden vandaag. :+

PS accu goed opladen , loskoppelen en koel (vorstvrij) wegzetten na een week of 5 weer ff op de druppellader .
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je als je een druppellader hebt eens in de maand aansluiten als dat ding goed is sluit je dat ding aan en klaar

Als een accu goed is opgeladen (Klemspanning onbelast zo rond de 12,6 Volt) dan is het onnodig om de druppellader er nog aan te laten. Het schaadt niet maar het is dan ook niet nuttig meer.
 
tank volledig vullen om roest te vermijden.

Het is een polyester tank... O-)

@TS: Ik doe zelf eerlijk gezegd niets apart. De moto goed schoonmaken voordat ik hem weg zet en alle vloeistoffen controleren. Je kunt eventueel de + pool loskoppelen, na paar maanden start de mijne zonder problemen na een half minuutje de brandstofpomp te laten draaien (gewoon op contact zetten).
 
Laatst bewerkt:
als de accu losgekoppeld is loopt die haast niet leeg. Opladen hoeft dan echt maar eens om de zoveel weken. Je kunt hem wel laten hangen maar het kost toch maar nodeloos elektriciteit.

Bij mij heeft de druppellader opgeladen totdat de batterij vol was, en daarna is het lampje met "charge" gedoofd.

Dus ik neem aan dat de lader nu ook niet veel electriciteit meer verbruikt :?
 
wel met een motor rijden, maar je zorgen maken over het te verwaarlozen verbruik van een druppellader :X

_O- Wat een onzinnige reactie. Wat heeft het ene nu met het andere te maken. Dat verbruik is toch ook niet de hoofdreden. Zoals ik reeds eerder heb gezegd heb ik al vaker gehoord dat het constant aan de druppellader ook niet goed is voor de accu. Dát is voor mij de hoofreden. En mocht het toch niet schadelijk zijn heeft het ook geen nut (druppellader doet de batterij gewoon steeds wat leeg lopen en weer vol lopen terwijl zonder druppellader de accu ook wel traag leegloopt en ik laad dan om de zoveel weken eens op) en kost het maar nodeloos elektriciteit (= bijkomstige reden).

Ik zie voor mezelf dus geen enkele reden om hem er maanden aan te laten hangen. Ben jij er van overtuigd dat het wel beter is om hem te laten hangen, dan doe je dat toch gewoon. Ik heb mijn mening gegeven ivm wat het beste is om de motor winterklaar te maken en jij hebt jouw mening gegeven. Ik denk niet dat TS verder veel heeft aan een welles-nietes discussie dus verder bekijk je het maar :W
 
_O- Wat een onzinnige reactie. Wat heeft het ene nu met het andere te maken. Dat verbruik is toch ook niet de hoofdreden. Zoals ik reeds eerder heb gezegd heb ik al vaker gehoord dat het constant aan de druppellader ook niet goed is voor de accu. Dát is voor mij de hoofreden. En mocht het toch niet schadelijk zijn heeft het ook geen nut (druppellader doet de batterij gewoon steeds wat leeg lopen en weer vol lopen terwijl zonder druppellader de accu ook wel traag leegloopt en ik laad dan om de zoveel weken eens op) en kost het maar nodeloos elektriciteit (= bijkomstige reden).

Ik zie voor mezelf dus geen enkele reden om hem er maanden aan te laten hangen. Ben jij er van overtuigd dat het wel beter is om hem te laten hangen, dan doe je dat toch gewoon. Ik heb mijn mening gegeven ivm wat het beste is om de motor winterklaar te maken en jij hebt jouw mening gegeven. Ik denk niet dat TS verder veel heeft aan een welles-nietes discussie dus verder bekijk je het maar :W

Je hebt gelijk.
Ikzelf laat hem er gewoon aanhangen, omdat ik te lui ben en dat beetje verbruik men geen knijt kan schelen 8-)
 
Er wordt gevraagt waar op te letten bij het wegzetten van de motor. Vervolgens een pagina vol over het gebruik van een druppel lader.

Druppel lader -> Houd de accu in leven, en kan aan gesloten blijven
Bandenspanning -> iets verhogen (sommigen beweren nl op 4kante banden)
Lekker invetten (schijven banden handvaten ed. daar gelaten)
Olie+filter zou je kunnen vervangen
Voorkom starten voor de flauwekul, condens in uitlaat roesten enz
Vast wel meer, maar dan gebruik je de search maar.
Oh ja, maak je wielen ook even goed schoon.. Gaat nu makkelijker dan na de winter

Jim
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan