Winterstalling/ Onderhoud

cor110

Rookie
11 jul 2011
1
0
Goedendag MF-ers,

Is het verstandig om de grote beurt voor of na de winterstalling te doen?
En doen jullie ook wat in de brandstoftank om corrosie te voorkomen?
Ik heb een Yamaha YZF-R6 van bouwjaar 2004
Groot onderhoud wil ik zelf ga doen:
* Bougies
* Olie/ Oliefilter
* Luchtfilter
* Koelvloeistof
* Remvloeistof en (mooiere) remleidingen
* Benzinefilter

Reeds gedaan:
* Nieuwe remblokken
* Nieuwe Banden (Bridgestone Battlax BT-021)
* Ketting en tandwielen (D.I.D. 530VX3 en Supersprox achtertandwiel en JT voortandwiel)

Groeten,

Cor
 
Ik rijd gewoon rustig door in de winter, niet zo vaak als de "goede" maanden maar zeker 1 maal per 2 weken een klein tourtje. Vroegah had ik een winter en zomer fiets en reed Ik zelfs bij het vieste weer, maar toen had ik geen auto ;)
 
|(



Wat was het onderdeel dat speling is gaan vertonen na stilstand, was wat ik wilde weten.. Gezien je aangeeft dat je er ervaring mee hebt.
Tuurlijk, maar ik wilde even afwachten welke kant het gesprek opging, heb geen zin in 'welles-nietes' of ‘kom jij dat maar eens even uitleggen’.

Ik heb eens een vrij nieuwe wiellager en een of andere afdichting gehad die niet meer o.k. waren na een paar maanden rust. Was niet van mijn huidige motor, maar wel een Honda. Nu moet ik zeggen dat ik al de geringste afwijking van mijn motor opmerk. Mijn huidige heeft nog geen langere stilstand dan een paar weken gekend en evenmin extra aandacht nodig gehad (23.500 km, 3 servicebeurten, sinds januari 2017).
 
Laatst bewerkt:
Winterstalling.... langer dan anderhalve maand staat die moto hier niet stil, want langer wordt hier niet gepekeld. En tjah, zelfs in de zomer durft de moto al eens zolang stilstaan, dus nee, aan winterstalling doe ik niet mee.
 
Goedendag MF-ers,

Is het verstandig om de grote beurt voor of na de winterstalling te doen?
En doen jullie ook wat in de brandstoftank om corrosie te voorkomen?
Ik heb een Yamaha YZF-R6 van bouwjaar 2004
Groot onderhoud wil ik zelf ga doen: oa * Olie/ Oliefilter
Groeten,Cor
Beter is olie voor de winter te doen.
De oude olie die bevat oa zuren die dan de hele winter blijven 'doorvreten'. Nwe olie is nog 'fris'.
Het overige maakt op zich weinig uit.
Toch beter al in dec beginnen met beurt.
Is er een onderdeel met lange(re) levertijd of je komt nog iets bijzonders tegen dan is niet erg dat de klus een weekje uitloopt.
Is er ineens wel een mooie dag in febr en je motor is maar half klaar, dan kan je nog niet rijden.😢
Volle tank met V-Power, druppellader
Volle tank V-power is oke, maar dan echt vol. Druppelaar is prima.
En dat gebeurt mede door invloed van zuurstof. En hoe voller de tank, hoe minder zuurstof er in zit. Bovendien worden de meeste tanks steeds smaller naar boven toe. Dus hoe voller de tank, hoe kleiner het oppervlak van de benzine dat met de lucht in de tank kan reageren.
Als je de tank helemaal vol doet, dus tot de nek dan is alleen oppervlak van de tankopening in contact met de buitenlucht.
Dat is dan de minste interactie. Natuurlijk geen E10 want dat trekt vocht aan en laat je (stalen) tank roesten.
Ik vroeg me meteen af: maar dat gebeurt toch ook bij een volle tank?
Maar gelukkig stond het antwoord daarop al geplaatst door Mike.
Zie ook mijn antwoord.
 
Hoe zit het dan met motoren waarvan de serviceinterval volgens de handleiding 12.000 km of 2 jaar (wat het eerst bereikt wordt) is? Ik rijd 5 a 6000 per jaar en ga elke 12.000 naar de dealer voor service. Sterker nog, als er 1 jaar na de servicebeurt al iets nodig is, bijvoorbeeld een nieuwe band, dan wordt de olie (Castrol 10w30, als ik het goed heb) niet ververst door mijn officiële Honda dealer, ook niet als ik informeer of dat nodig is. Hij staat overigens zelden langer stil dan enkele weken en rijdt geen korte afstanden (die fiets ik).
 
Hoe zit het dan met motoren waarvan de serviceinterval volgens de handleiding 12.000 km of 2 jaar (wat het eerst bereikt wordt) is? Ik rijd 5 a 6000 per jaar en ga elke 12.000 naar de dealer voor service. Sterker nog, als er 1 jaar na de servicebeurt al iets nodig is, bijvoorbeeld een nieuwe band, dan wordt de olie (Castrol 10w30, als ik het goed heb) niet ververst door mijn officiële Honda dealer, ook niet als ik informeer of dat nodig is. Hij staat overigens zelden langer stil dan enkele weken en rijdt geen korte afstanden (die fiets ik).
Nieuwere voertuigen hebben langere intervallen in km's en in tijd.
Maar dan toch kan je beter kiezen om net voor de winter olie te verversen dan erna.
Waarom onnodig de 'zure' olie nog een paar maanden extra in je carter te laten vreten?
 
Was vroeger timmerman.
M n oude maat deed geen grondverf achter de fitsen.
Ik had dat geleerd op school.
Ja wat een geklieder.
Zegt hij zie je wel eens ramen of deuren die achter de scharnieren verrot zijn???
Dus nu smeer ik er ook nooit geen verf meer achter.
Bedoel maar.

Het zal best troep zijn hoor.zure olie.
Bij mijn uren blok van de 500 ververs ik ook vaker.
2500 3000 km
 
Maar ben je wel eens motorfietsen tegen gekomen met weggevreten carters???
Ik iig nog niet, zelfs na 30 jaar en met mijn intervallen met 1 keer per 2 jaar olie verversen......tis ook een italiaan... _O-

Over 2 weken wordt mijn italiaan opgehaald voor zijn/haar 2 jaarlijkse winterbeurt.
 
Laatst bewerkt:
Ja er wordt zoveel rondgeslingerd in de wereld en iedereen neemt het maar klakkeloos over.
Ducati stuk gaat tie.
Ja dat was vroeger misschien zo.
M.n auto heeft er nu 320k opstaan.
Nog steeds geen zure olie door het carter gezakt.
Motorex olie €30 per ltr je merkt dat de motor beter oppakt en vooral met parkeren gaat zo soepeltjes.

Shell benzine ja joh ik reed ze er allemaal uit met hun witte pomp benzine.

Bij bmw dealer zulke lekkere koffie en nog gratis ook je mag zo pakken.
Ja lul dat kopje betaal je straks €26.75 voor bij afrekenen beurtje.
 
Toevallig krijgt de mijne Motorex olie, omdat waarschijnlijk de zaak daar goede contacten met de importeur hebben.; veel vrijkaartjes voor de Assen TT ofzo.... net als banden....._O-

Maar 30 euro de liter.... is wel heel erg veel....:?
 
Oke €28 dan.8-)
Ik koop 10w60 volsyntheet voor €7 de ltr 😁
Laatste keer 10W60, in 2021 8,40 euro per liter:

E2B40890-88CD-4937-9BD8-D2F05596FF98.jpeg
 
Moest wel ff zoeken naar de duurste 8-)
 
Onzin!
Als je maar zorgt dat de spanning altijd in het elastische gebied blijft, dan geen problemen.
Dat is een materiaal-eigenschap te zien in een spanning rek-diagram. (zie google)
Kom je echter bij een (te) hoge (mechanische) spanning dan kan/ gaat er plastische vervorming optreden.
Mechanische onderdelen worden zodanig berekend dat je ver van de plastische vervorming wegblijft.
Dat zal zeker gelden voor een klepveer, die duizenden keren per minuut wordt belast.

In een zgn Wöhle-kromme van een materiaal (vermoeiingskromme) is dat zichtbaar. (zie google)
Deze geeft aan levensduur onderdeel na vele miljoenen wisselende belastingen.
Hoe lager de relatieve belasting, hoe langer de levensduur.

Kort gezegd; Als de klepveer de hele winter ingedrukt staat is dat maar 1x de belasting.
De genoemde kromme meldt problemen pas na miljarden belastingen. Maw er is niets aan de hand!
 
Terug
Bovenaan Onderaan