Winterstalling??

Draaien ze je motor binnenste buiten of je portemonee :? Wat doen ze met je boxer? Antivries controleren in het koelsysteem? :P Winterbeurten zijn m.i. bullsh*t... Als je je motor regelmatig gebruikt en hij gewoon zijn beurten heeft gehad is een winterbeurt weggegooid geld.

Edit: Winterbeurten zijn er om te zeggen: nou, meneer hij was prima in orde maar die band zouden we toch echt vervangen voor de winter... veiligheid boven alles... je bent toch al zo kwetsbaar als motorrijder... Kassa!

Banden en remmen houd ik zelf wel in de gaten.
Verder heb ik eigenlijk geen idee wat zo'n winterbeurt inhoud.
Vorige winter gewoon bij de dealer samen met een onderhoudsbeurt laten doen,
en geen problemen gehad. Maar ook niet het idee dat er veel meer gedaan
was dan het inspuiten van de bekabeling met een plakkerig goedje.

Binnenkort moet ie voor de 60000 km beurt, dus kan ie wellicht meteen
weer winterklaar, want ik rijd door, minstens 120 km per dag, regelmatig meer.

Als het in dat geval alleen nuttig is om een lekker beschermlaagje aan te brengen,
dan kan ik dat zelf natuurlijk ook wel.
 
Banden en remmen houd ik zelf wel in de gaten.
Verder heb ik eigenlijk geen idee wat zo'n winterbeurt inhoud.
Vorige winter gewoon bij de dealer samen met een onderhoudsbeurt laten doen,
en geen problemen gehad. Maar ook niet het idee dat er veel meer gedaan
was dan het inspuiten van de bekabeling met een plakkerig goedje.

Binnenkort moet ie voor de 60000 km beurt, dus kan ie wellicht meteen
weer winterklaar, want ik rijd door, minstens 120 km per dag, regelmatig meer.

Als het in dat geval alleen nuttig is om een lekker beschermlaagje aan te brengen,
dan kan ik dat zelf natuurlijk ook wel.

Motorolie e.d. zijn allemaal bestand tegen de normale Nederlandse winter. Zeker omdat je zo'n veelrijder bent ziet die motor van je regelmatig de garage voor onderhoud. Die 60.000 is een grote beurt. Je hele motor wordt dan van onder tot boven gecontroleerd (checklist kan je op de internationale site van BMW vinden www.bmw-motorrad.com -> English -> maintenance schedules). Zou niet kunnen bedenken wat de toegevoegde waarde van een winterbeurt is.

Edit: zie dat je in Almere woont... breng je 'm bij motoport of bij Mantel? Goede ervaringen met de laatste :)
 
Laatst bewerkt:
Maar wat is er nou mis met je eigen schuurtje? Dan heb je hem tenminste binnen handbereik, en over het algemeen zijn er in januari/februari zat mooie, droge en zonnige dagen om te gaan rijden.
 
Maar wat is er nou mis met je eigen schuurtje? Dan heb je hem tenminste binnen handbereik, en over het algemeen zijn er in januari/februari zat mooie, droge en zonnige dagen om te gaan rijden.

:^ om maar weer on-topic te gaan ;)

Zorg dat je schuur goed droog is en niet vochtig. Goed ventileren doet wonderen. Verwarmde stalling is nergens voor nodig. Alle vloeistoffen in een motor kunnen probleemloos tegn de kou. Accu aan de lader en klaar.

Voordeel is ook nog eens: je bedenkt jezelf een leuke winterklus voor de motor en dan kan je er ook nog eens aan sleutelen :)
 
Maar wat is er nou mis met je eigen schuurtje? Dan heb je hem tenminste binnen handbereik, en over het algemeen zijn er in januari/februari zat mooie, droge en zonnige dagen om te gaan rijden.

Sommigen hebben geen eigen schuurtje? En een hoop piepeltjes stoppen als het een beetje koud wordt. "Winterklaar" zou ik gewoon lekker zelf doen als je je motor wel in je eigen schuur kan zetten. Zonde om bij een dealer te laten doen. Stallen is wat anders, als ie anders op straat of zo moet staan.
Zelf rij ik ook door 's winters, maar als je even het onderhoud 'vergeet' O-) merk je wel dat het z'n sporen achterlaat. Maarja, daar is ie voor zal ik maar zeggen.
 
Daar heb ik wat nieuws gevonden (voor mij nieuw dan). Scottoiler FS 365 Protector. Is een beschermlaag die, volgens die kornuiten, beter blijft zitten als WD40. Was nu voor 11,90 euro, dus maar een litertje aangeschaft. Ben benieuwd. Iemand al ervaringen hiermee? Schijnt dus een beschermer te zijn voor het gehele jaar.
Ik weet niet. Maar Scottoiler is toch van die rampzalige kettingsmeerder? Ik heb weinig vertrouwen in dat bedrijf ;-).

Anyway, vandaag mijn fiets met een halve liter S100 (www.s100.nl/) totaalreiniger ingespoten, lekker afgeborsteld, daarna een hele bus S100 bescherming erop los gelaten (kuip en alles wat van metaal is), halve bus siliconenspray (alles wat van rubber is), lading vet op het zadel, WD40 op de vork, volgens mij is mijn brikkie winterklaar :)

(s100 beschermer lijkt me goed spul - blijft zo te zien vettig, je krijgt het er niet afgepoetst, dus ik denk dat het nog wel ff blijft zitten).

En als iemand me nou een luchtgekoelde BMW boxer voor <500 euries overdoet dan post ik binnenkort hier foto's van hoe een bike er met Tectyl uit ziet 8-)
 
nou de topicstarter heeft inderdaad een schuurtje maar niet eerst gemeten of de motor de draaicirkel naar binnen wel kon maken!!!! Niet bijster slim dus!!!

Dus bleef de optie voor de deur pakeren. Maar dat lijkt me in de winter dus niet zo'n goed idee...of kan dat ook?

:}
 
Terug
Bovenaan Onderaan