Winterstop

Ik geloof, dat je beter je fiets wat vaker kan wassen en poetsen, dan een "protector" er op te nevelen.
met wassen en poetsen zie je eventuele defecten zeker in de winter wanneer alles wat kouder en stijver is, en dus ook wat makkelijker beschadigd.
controle en Onderhoud van mijn fiets zijn van essentieel belang. daar doet een spuitbus geen afbreuk aan maar maakt die controle juist minder..
Altans mijn 50¢
Dat klinkt inderdaad hartstikke mooi. Alleen ga ik niet elke dag straks na het werk in de vrieskou en het donker mijn fiets staan te wassen en poetsen.
Het inspuiten van kwetsbare delen staat bij mij los van reguliere controles in de weekenden van bijvoorbeeld de gangbaarheid van de remmen en de staat van de ketting.
 
Ik geloof, dat je beter je fiets wat vaker kan wassen en poetsen, dan een "protector" er op te nevelen.
met wassen en poetsen zie je eventuele defecten zeker in de winter wanneer alles wat kouder en stijver is, en dus ook wat makkelijker beschadigd.
controle en Onderhoud van mijn fiets zijn van essentieel belang. daar doet een spuitbus geen afbreuk aan maar maakt die controle juist minder..
Altans mijn 50¢

Vaker wassen zie ik in de winterkou niet zitten. Ik ben in de zomer al geen poetser. De motor gaat bij mij dus ook in de ACF 50 en ikzelf in de verwarmde handschoenen. Bij voorkeur rijd ik de hele winter door tot het door gladheid of sneeuw echt niet meer kan.
Maar ik zie mijzelf niet als bikkel, ik heb gewoon geen parkeerplek in de buurt van mijn werk.
 
2 wielen en eventueel gladheid/zout/kou is een nogo hier...

Mocht het in de winter +15 worden, dan zal ik het niet laten om een rondje te rijden.
 
Ik geloof, dat je beter je fiets wat vaker kan wassen en poetsen, dan een "protector" er op te nevelen.
met wassen en poetsen zie je eventuele defecten zeker in de winter wanneer alles wat kouder en stijver is, en dus ook wat makkelijker beschadigd.
controle en Onderhoud van mijn fiets zijn van essentieel belang. daar doet een spuitbus geen afbreuk aan maar maakt die controle juist minder..
Altans mijn 50¢

Geloof... dus je hebt geen praktijk ervaring hiermee?
 
Dat klinkt inderdaad hartstikke mooi. Alleen ga ik niet elke dag straks na het werk in de vrieskou en het donker mijn fiets staan te wassen en poetsen.
Het inspuiten van kwetsbare delen staat bij mij los van reguliere controles in de weekenden van bijvoorbeeld de gangbaarheid van de remmen en de staat van de ketting.

Helemaal mee eens. Aan het einde van de werkdag ga ik niet in het donker eerst de motor afspuiten. Gewoon inspuiten en tussendoor in het weekend regelmatig controle uitvoeren.
 
Ik deed bij de V-Strom eerst helemaal niets. Nergens last van. Gewoon niet wassen dan blijft alles goed... dacht ik. :P
Maar, sinds de motoren binnen staan, spoelt er ook niets af door regen... en merkte ik de vorige winter toch opeens wat plekjes op de V-Strom (niets ernstigs overigens)... dus misschien is behandelen toch zo gek nog niet. :P
 
Geloof... dus je hebt geen praktijk ervaring hiermee?

als je mijn reactie goed hebt gelezen, heb je gelijk dat ik geen "praktijk ervaring" heb met jou handelen. want dat staat er toch.

even serieus, van wat ik geloof, hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden, die keus maak je vrijelijk..
Maar ik was en poets mijn fiets (zomer en winter) redelijk vaak, dat doe ik ook met mijn andere voertuigen. met het wassen en poetsen op een regelmatige basis, kom je eerder een mogelijk defect/probleem tegen voor dat het serieus is geworden. Ik ben erg zuinig op mijn motor, niet dat het een bijzonder of kostbaar exemplaar is, maar ik kom graag veilig weer thuis. en naast het gedrag van andere weggebruikers, is dat toch ook grotendeels mijn verantwoording en dat begint bij goed onderhoud. (waar schoonmaken een onderdeel van is)
 
Ik rij alleen plezierkilometers. Op de motor totdat er wordt gestrooid, als er zout ligt rij ik geen motor. Mijn ene motor is 17 jaar oud, de andere is 19 jaar oud, maar nog geen roest te zien! En het zijn geen trailer-queens, beide hebben ze meer dan een ton gelopen. En sinds vorige winter heb ik een auto, daar zal ik nu wel wat meer gebruik van maken. Die drie kilometer naar mijn werk loop ik of pak de fiets.
 
Dat klinkt inderdaad hartstikke mooi. Alleen ga ik niet elke dag straks na het werk in de vrieskou en het donker mijn fiets staan te wassen en poetsen.
Het inspuiten van kwetsbare delen staat bij mij los van reguliere controles in de weekenden van bijvoorbeeld de gangbaarheid van de remmen en de staat van de ketting.

Ik sta natuurlijk ook niet elke dag met de spons in m'n hand, Met vaker "wassen en poetsen" bedoelde ik eigenlijk dat er in de winter zelden wordt gepoetst.
bij die kou, sta ik lekker in de garage, en doe daar wat dingetjes tussen de bedrijven door.
 
afgelopen winter net als altijd gewoon doorgereden, maar ondanks goede handschoenen etc. toch mn handen kapot als gevolg van de kou.
en omdat om verschillende redenen m'n Yamaha het veld moet ruimen, is dit weekend voor mij helaas het laatste van het seizoen.

tegen pekel is wel wat te doen (spray of laagje vuil), maar toch houd ik mn adem in als er vervolgens net gestrooide pekel of een plas pekelwater op het pad komt...
gelukkig nooit problemen gehad met pekelschade o.i.d.
met een vuile motor het strooi seizoen in gaan, en halverwege overgaan op nu en dan poetsen.
zo haalt de motor de lente wel :)

Gr.
Lonewulf
 
Laatst bewerkt:
In de winter verander ik tot mooi weer rijder... in de zin van om de twee weken even een lange koude rit zetten om de motor wat liefde te geven en warm te laten worden en om gewoon plezier te hebben. Ritje van een uur met een koffie pauze.. want ga geen elektrisch verwarmd spul aanschaffen.

Zal zeker geen daily dingetje zijn, maar als de zon schijnt op zondag en het is rond het vries punt pak ik 'm zeker!
 
Leuk om te merken dat iedereen anders met de winter om gaat!

Kom op de snelweg in ieder geval weinig motorrijders meer tegen momenteel, op secundaire wegen nog wel meer.
 
Ik ga weer beginnen, ben recent van baan gewisseld en mag nu weer in de winter doorrijden. Vriezen niet zo bang voor, ijzel wel. In het verleden ook wel in de sneeuw gereden, op de snelwegen is dat toch wel goed te doen.

En voor het eerst de motor met ACF 50 ingesprayd, ben benieuwd
 
als je mijn reactie goed hebt gelezen, heb je gelijk dat ik geen "praktijk ervaring" heb met jou handelen. want dat staat er toch.

even serieus, van wat ik geloof, hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden, die keus maak je vrijelijk..
Maar ik was en poets mijn fiets (zomer en winter) redelijk vaak, dat doe ik ook met mijn andere voertuigen. met het wassen en poetsen op een regelmatige basis, kom je eerder een mogelijk defect/probleem tegen voor dat het serieus is geworden. Ik ben erg zuinig op mijn motor, niet dat het een bijzonder of kostbaar exemplaar is, maar ik kom graag veilig weer thuis. en naast het gedrag van andere weggebruikers, is dat toch ook grotendeels mijn verantwoording en dat begint bij goed onderhoud. (waar schoonmaken een onderdeel van is)

Ik spuit namelijk al cq 15 jaren mijn motor in voor de winter na een grondige wasbeurt en doe er kwa wassen niets meer aan. Meestal ook niet kwa onderhoud dat heb ik dan allemaal gedaan voor het komende half jaar. Heb dan vrijwel geen zout schade. Het lijkt me dat als je je motor vaak wast het metaal regelmatig bloot wordt gesteld aan pekel en dus eerder wordt aan getast ondanks het regelmatig wassen.

Enige storing ooit in de winter was een defecte dynamo maar dat had ik met schoonmaken niet ontdekt.
 
Zoals hier al meer gezegd blijf ik net zolang rijden tot het echt glad gaat worden. Vorige week geinvesteerd in een nieuw textiel pak wat me lekker warm gaat houden. Daarnaast doet de handvatverwarming zijn werk. *D
 
Zoals hier al meer gezegd blijf ik net zolang rijden tot het echt glad gaat worden. Vorige week geinvesteerd in een nieuw textiel pak wat me lekker warm gaat houden. Daarnaast doet de handvatverwarming zijn werk. *D

Ok! Rijd je ook veel snelweg dan? Want ik zie bijna geen motorrijder meer op de snelweg.
 
Dan moet je je ogen open doen. })
Juist als het vriest kun je beter de snelweg opzoeken dan buitenwegen, want daar wordt beter gestrooid en het gestrooide wordt beter ingereden. Maar daar hoeven we ons nu nog niet echt druk om te maken. ;)
 
Ok! Rijd je ook veel snelweg dan? Want ik zie bijna geen motorrijder meer op de snelweg.
:W Ik rijd rond hoor, met genoeg andere motorrijders straks weer tussen de file door.
Dan moet je je ogen open doen. })
Juist als het vriest kun je beter de snelweg opzoeken dan buitenwegen, want daar wordt beter gestrooid en het gestrooide wordt beter ingereden. Maar daar hoeven we ons nu nog niet echt druk om te maken. ;)
Ik zoek in de winterperiode ook juist de snelweg op inderdaad. Maar morgen weer boven de 15 graden ofzo, heeft nog niet zoveel met winter te maken!
 
Ik rij als het kan gewoon door.. vorig jaar maar een paar écht koude dagen gehad. Nat en boven 3 graden kan, en droog onder 0 kan ook. Ben benieuwd of ik dit jaar weer de verwarmde handschoenen ga missen :P

Misschien dat ik de motor toch maar even ga insprayen. Vorig jaar het advies van @HighKing aangenomen, niet wetende dat zijn fiets altijd buiten stond :p (die van mij staat altijd binnen, zowel thuis als op het werk).
 
Of ik vertrouw zo op jouw expertise en ervaringen dat ik je opmerking als advies heb aangenomen :$
 
Terug
Bovenaan Onderaan