"Wippende" VN800 CLASSIC

Custom-Dave

Rookie
22 mei 2022
26
2
Geachte dames en heren

Ik ben nieuw hier en heb een probleem.
Ik heb zelf een VN800 verbouwd tot bobber.
Maar nu is het probleem dat als ik 60km/u rijdt dat de hele motor begint te "wippen" en doet dit ook bij 70 80 en 90km/u.
Het vreemde is dat de motor het niet constant doet, bijv ik rij 80 dan niks, en op eens begint ie te wippen, dan ebt het weer weg om achter 100mtr weer te beginnen enzo enzo...
Ik heb al een nieuwe voorband, nieuwe balhoofd lagers en de vork is "geserviced".
Wie heeft voor mij het gouden antwoord??
Mvg Dave
 
je hoeft voor 1 probleem niet 2 topics aan te maken en voor een technische vraag kan je beter in bijbehorende subforum terecht.

en welkom op MF .

aangezien je iets custom gemaakt hebt is het lastig te zeggen zonder te weten wat er zoal aangepast is.
ik associeer bobber met een verend zadel , dus als je dat gemonteerd heb kan ik me voorstellen dat bij een bepaalde frequentie/snelheid dat zadel begint te wippen omdat die vering itt schokdempers , niet gedempt worden.
of men hier af fabriek de demping die wel aanwezig is op afstemt durf ik niet te zeggen, die zadels zijn er natuurlijk al heel lang, maar vroeger had men een andere norm qua comfort ;)
 
Zadel is niet verend, maar gewoon op de originele plek teruggeplaats, het is zelfs de originele onder plaat van het zadel.
Alls is eigenlijk hetzelfde gebleven zoals ik hem kocht, alleen optisch zijn er dingen verandert.
Om op mijn probleem terug te komen, de hele motor begint te wippen wat je vooral in het stuur voelt.
 
Spacertje vergeten?
Lager tandwielhuis in orde?

Het kan zoveel zijn.
0afe1a67f55c9d011d4e5f636cfad479.png47942138886a4e47de3bd951ea7a1d07.png
 
Nee, voor de ombouw deed hij het niet en achter is eigenlijk alleen het spatbord verwijderd met toebehorende beugels, maar ook weer een ander spatbord geplaats.
Ik heb ook gewichtverplaatsing geprobeerd, blijft hetzelfde
 
En hoe goed is het gesteld met de vering en vooral demping achter? Daar lees ik niets over.
Ik lees van alles over voorband er op leggen, vork "geserviced" en balhoofdlager, maar niets over de schokdemper achter.
Dat hij het voor de ombouw goed deed, wil nog niet zeggen dat die demper niet tussentijds is overleden. Dat overkwam mij met een lang weekend in de Eifel en de rest van het weekend reed ik op een stuiterbal ipv een motor.
 
En hoe goed is het gesteld met de vering en vooral demping achter? Daar lees ik niets over.
Ik lees van alles over voorband er op leggen, vork "geserviced" en balhoofdlager, maar niets over de schokdemper achter.
Dat hij het voor de ombouw goed deed, wil nog niet zeggen dat die demper niet tussentijds is overleden. Dat overkwam mij met een lang weekend in de Eifel en de rest van het weekend reed ik op een stuiterbal ipv een motor.
Omdat het voelt alsof het van voor komt, maar als ik u begrijp, kan het net zo goed van achter komen.
En stuiterbal is idd een goeie benaming.
Maar had u toen ook dat het kwam en ging enzo?
 
Geachte dames en heren

Ik ben nieuw hier en heb een probleem.
Ik heb zelf een VN800 verbouwd tot bobber.
Maar nu is het probleem dat als ik 60km/u rijdt dat de hele motor begint te "wippen" en doet dit ook bij 70 80 en 90km/u.
Het vreemde is dat de motor het niet constant doet, bijv ik rij 80 dan niks, en op eens begint ie te wippen, dan ebt het weer weg om achter 100mtr weer te beginnen enzo enzo...
Ik heb al een nieuwe voorband, nieuwe balhoofd lagers en de vork is "geserviced".
Wie heeft voor mij het gouden antwoord??
Mvg Dave

Wat is er aan de vork gedaan?

Zit er misschien te weinig of geen olie (meer) in?

db
 
Omdat het voelt alsof het van voor komt, maar als ik u begrijp, kan het net zo goed van achter komen.
En stuiterbal is idd een goeie benaming.
Maar had u toen ook dat het kwam en ging enzo?
Ligt heel erg aan de kwaliteit asfalt, soms lijkt het asfalt mooi strak en vlak als een biljartlaken, maar is het toch net niet.
Dan komt er een soort ritmische cadans in de motor, vandaar dat ik het een stuiterbal noem. Maar op slecht wegdek was een drama. Heb dat weekend ook een duidelijk cuppende achterband veroorzaakt door er mee door te rijden. Maar ja, wat moet je dan ver van huis in het weekend.
Motor was op dat moment 17 jaar oud en heb alle originele vering en demping vervangen door een Hyperpro Streetbox set.
Achterband was al flink op weg naar de uitgang en met dat cuppen was het gedaan met de pret. Ook vervangen.
 
Ligt heel erg aan de kwaliteit asfalt, soms lijkt het asfalt mooi strak en vlak als een biljartlaken, maar is het toch net niet.
Dan komt er een soort ritmische cadans in de motor, vandaar dat ik het een stuiterbal noem. Maar op slecht wegdek was een drama. Heb dat weekend ook een duidelijk cuppende achterband veroorzaakt door er mee door te rijden. Maar ja, wat moet je dan ver van huis in het weekend.
Ok, alleen heeft het bij mij niks met het asfalt te maken, de motor doet het overal waar ik rij.
Ik ga mijn schokbreker en achterwiel laten nakijken en hopen dat daar de oorzaak ligt.
 
dat word veroorzaakt door een klevende voorvork.
zodra je over een vlakke weg rijd, begint de motor te hobbelen.
raak je een hobbeltje is de vork weer los en is het hobbelen weg om even later weer te gaan hobbelen.
mijn Z1300 heeft dat ook, maar die vork is versleten
 
dat word veroorzaakt door een klevende voorvork.
zodra je over een vlakke weg rijd, begint de motor te hobbelen.
raak je een hobbeltje is de vork weer los en is het hobbelen weg om even later weer te gaan hobbelen.
mijn Z1300 heeft dat ook, maar die vork is versleten
Mijn motor doet het jammer genoeg overal, en de vork is vorige vernieuwd en het probleem is er nog.
Het "hobbelen" komt en gaat bij mijn motor, ongeacht waar ik rij
 
Terug
Bovenaan Onderaan