Wisselen remblokken bij wisselen wielen?

Joep

Uilskuiken !
22 jun 2008
13.164
7.959
Druten
Ik rij af en toe met met straatmotor op het circuit (helaas op dit moment geen ruimte in de garage en portomonnee voor een circuitfiets)

Omdat ik dit een aantal keer per jaar doe heb ik voor mijn motor een extra set wielen (incl. schijven) waar ik voor op het circuit wat prettigere banden op heb liggen.

Normaal wissel ik de wielen alleen en verder niks, alleen vroeg ik me af of het wisselen van de remblokken nog iets toevoegt?

De remblokken zijn natuurlijk ingesleten op de remschijven die op mijn straatwielen zitten en als ik de wielen heb gewisseld zullen deze weer in moeten slijten op de remschijven van de circuitwielen.

Ik kan me daarbij voorstellen dat dit voor de remblokken echt goed is en het misschien een optie is om tijdens het wisselen van de wielen de blokken ook om te zetten.

Ik vroeg me dan ook af hoe jullie dit doen? (dit geldt ook voor de meer ervaren circuitrijders, want deze situatie zou ook voor kunnen komen als je een extra set (regen)wielen hebt)
 
Ik denk dat het wel meevalt met inslijten. Verder is het belangrijk dat je de remblokjes in de gaten houdt qua slijtage, het gaat op het circuit iets sneller. Mijn advies is dus 1 setje en op tijd vervangen incl de remolie.
 
meestal doen ik toch remschijven omzetten, of in jouw geval de blokjes die erbij horen.

het is iig geen weggegooid geld
heel pessimistisch gezien, heb je vuil op de blokjes van straatgebruik dan beschadig je twee setjes remschijven.
 
De betere remblokken voor circuit gebruik zijn minder geschikt voor op straat.
Ik zou dus in jouw geval een extra setje remblokken aanschaffen en even wisselen als je een dagje het circuit opgaat.
Wil je dit niet dan kan alleen wisselen van de wielen niet heel veel kwaad, ik wissel me soms suf maar laat de remblokken altijd lekker zitten 8-)
 
Wilde ik ook zeggenja;raceremblokken zijn van andere samenstelling van materiaal gemaakt als straatblokken en werken pas als ze op temperatuur zijn,dus in die optiek zou een extra setje Carbon of sinter raceblokken geen slechte investering zijn
 
Ik heb vorig jaar bij het vervangen van de remblokken al gekozen voor een gesinterde versie, dus daarvoor zou ik ze niet hoeven te wisselen ;)

Al vraag ik me af of dit een beetje fatsoenlijke kwaliteit blokken zijn hoor, ze remmen prima en ik vindt ze wat "bijteriger" maar ondanks dat merk ik op straat niet dat ze minder remmen ofzo...
 
Met sintermetaal blokken kan je juist heel goed op de openbare weg en het circuit rijden. De blokken remmen dan ook altijd, koud, warm, droog en nat.
 
Met sintermetaal blokken kan je juist heel goed op de openbare weg en het circuit rijden. De blokken remmen dan ook altijd, koud, warm, droog en nat.

Ah dat wist ik niet!

Ze bevallen verder prima hoor, op het circuit remmen ze goed en ook als de boel wat warmer wordt blijft het gewoon goed aanvoelen en remmen.
Ook op de straat geen problemen mee.
 
Ik heb het zelfde als Joep1984, alleen ik vraag me dan af welke remblokken ik het beste voor het circuit moet gebruiken? Ik vind de remweg op de straat met mijn R1 2009, die ik sinds vandaag heb, veel te lang namelijk.

Iemand?
 
Terug
Bovenaan Onderaan