Wisselend oliepeil, kuren versnellingsbak

siesstad

MF'er
1 sep 2004
60
0
Eindhoven
Ik heb een Honda CB 250 RS en dat beestje heeft nogal vreemde kuren. Als ik begin met rijden schakelt hij meestal niet onaardig, echter, bij langere ritten gaat de versnellingbak problemen geven. Bij terugschakelen lijkt het af en toe alsof alles nogal bruut in elkaar klapt en misschakelen is er dan ook nog wel eens bij (bleef een keer tussen z'n 3 en 4 hangen alsof het z'n vrij was). Laat ik de motor weer een tijdje staan, dan is het euvel verholpen.

Nou voor de vorige rit de olie ververst en al peilend bijgevuld tot ongeveer op 3/4 van het toegelaten gebied van de peilstok. Ik heb ehm een paar dagen niet laten lopen en toen ik ehm zojuist peilde kwam ik erachter dat het peil HOGER stond, terwijl hij ook behoorlijk wat olie lekt/zweet hier en daar.

Verder vertelde m'n motorzaak dat ik waarschijnlijk geen oliefilter heb, maar alleen een magneet ergens zou moeten hebben zitten. Weet iemand of dat klopt? Mijn aftapplug is iig niet magnetisch en hoewel ik met zeer kort interval de olie ververst heb was hij de laatste keer niet bepaald heel schoon...
 
De (nieuwste) cb250 heeft geen oliefilter dacht ik. De rs dacht ik wel.

Is het schakelen beter geworden na het olieverversen en wat voor olie gebruik je?
 
Er zit alleen een zeefje in je blok maar geen filter volgens mij, en dat je olie hoger staat na een paar dagen stilstaan komt omdat dan alle olie uit het blok naar beneden is gezakt.
Heb je niet een probleem met je koppeling als ik dit zo lees?
 
klinkt bij mij als het gebruik van verkeerde olie. Als de olie dan warm word, word ie dunner waardoor ie wat moeilijk schakelt.
De orginele olie hoeft niet altijd de best bruikbare olie te zijn. De auto van me vader had hetzelfde probleem, daar hebben we toen wat dikkere olie in gedaan en het probleem was al veeeeel beter. Het blijft een beetje klote schakelen, maar het gaat al veel makkelijker dan met de dunne olie.
Het is dus denk ik niet DE oplossing maar het verhelpt wel en kost niet veel tijd en centjes.
 
De (nieuwste) cb250 heeft geen oliefilter dacht ik. De rs dacht ik wel.

Is het schakelen beter geworden na het olieverversen en wat voor olie gebruik je?

Ik gebruik 10W40 mineralenolie van Hein Gericke. Ik geloof dat het schakelen wel iets beter werd na het verversen, maar nog steeds is er het probleem met langere ritten.

Het gaat om een Honda CB 250 RS uit 1982

zie de volgende link voor meer gegevens..
http://www.student.tue.nl/H/f.stadhouders/Honda_CB_250_RS.htm

alle hulp is welkom, ik ben een nogal beginnende sleutelaar met weinig geld en kennis (mocht vroeger nooit iets met brommers ed, zit nou op kamers hè :) ), maar veel inzet.
 
Je moet er even achter zien te komen hoe je op de juiste manier bij jou motor de olie hoort te peilen.

Vaak is het niet juist om de olie te peilen met koude motor.

Bij sommige Jappen moet je 'm eerst 3 tot 5 minuten stationair laten draaien, dan goed rechtop houden en dan tussen de 1 en 2 minuten het oliepeil aflezen.
Dan heb je een heel ander peil als dat je 'm koud zou aflezen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan