Wisselende remdruk

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Beste lezers,

Ik heb vorige week mijn banden verwisseld op mijn ZX6r uit 2005. Voordat ik de motor op bokte en begon met demonteren werkte alles nog naar behoren. Maar nadat ik uiteindelijk alles weer gemonteerd had merkte ik dat ik geen remdruk meer had wanneer ik een testrondje maakte.
Wat is er gebeurt:

- Ik heb de motor voor en achter op gebokt, spatborden verwijderd, remklauwen van de remschijven verwijderd, remklauwen aan touwtjes opgehangen om niet te veel stres op de leidingen te krijgen en uiteindelijk de voor- en achterband verwijderd.
- De velgen en nieuwe banden heb ik naar een bandecentrum vrijwel om de hoek gedragen, zelf heb ik de remschijven nergens tegenaan gezet en de banden hier ook niet op gelegd. Ik moest er een dag op wachten omdat ze het te druk hadden, dus weet niet of er daar iets met de remschijven is gebeurd.
- Omdat ik toch een dag moest wachten heb ik de motor grondig schoongemaakt, kon nu namelijk overal goed bij nu de velgen er uit waren. Hierbij ook de buitenkant van de remklauwen van alle kanten schoon gemaakt omdat ik deze nu toch los had (leidingen zijn niet onderbroken geweest en ook geen lekkages gezien, ik heb trouwens stalen remleidingen).
- De volgende dag de velgen weer opgehaald met de nieuwe banden erop en meteen gemonteerd. Bij het monteren de assen nog goed ingevet. De vooras eerst met de hand vast gezet, waarna ik voorwiel omlaag heb laten komen en een aantal keren de vering ingedrukt zodat het voorwiel zich netjes kon zetten, hierna alles volgens de voorgeschreven aanhaalmomenten vast gezet.
- Hierna de remklauwen terug gezet en ook volgens de waardes in het werkplaatshandboek vast gedraaid.
- Toen alles weer gemonteerd zat de remhendel eerst een aantal keren gepompt om weer druk op te bouwen, wat hij deed en een testritje gemaakt. Ik merkte al snel dat ik geen remkracht had, kon de hendel soms tot aan het stuur inknijpen voelde en voelde de motor i.c.m. met het achter rempedaal de motor maar moeizaam vaart verminderen. Kreeg hem ook helemaal niet de voorvering in geremd.
- Aangezien ik geen remdruk had met rijden, maar wel weer wanneer ik een aantal keren pompte dacht ik aan lucht in de remleiding, wat vreemd zou zijn want de remleidingen zijn niet open of los geweest.
- Het onluchtingsventiel van de hoofdcylinder was beschadigd en verstopt, deze verstopping heb ik verholpen en ik zie hier ook geen lekkage, dus het lijkt er op dat dit in orde is.
- Ik heb de remvloeistof meteen vervangen en het systeem een aantal keren ontlucht op verschillende manieren. Eerst had ik een ontluchtingssetje gebruikt, maar aangezien het eerste stuk slang zwart en dus niet transparant was, kon ik niet goed zien of er nog lucht direct uit de ventielen kwam, hierna ben ik gaan ontluchten met een transparante slang en een potje.
- Telkens als ik ontlucht had, was ik een stukje gaan rijden, maar het probleem bleef. Wanneer ik ontlucht had voelde de remdruk stevig aan. Maar onder het rijden miste ik remdruk en kon ik soms de remhendel helemaal tot aan het stuur inknijpen (een noodstop zou niet mogelijk zijn). Maar wanneer ik thuis was, stil stond en weer een paar keer pomte kreeg ik weer remdruk.
- Na een paar keer, en een halve liter remvloeistof verder heb ik de remklauwen verwijderd, in alle richtingen rond gedraaid en met telkens met een plastic hamertje er tegenaan getikt.
Hierna alles weer gemonteerd en alles weer ontlucht. 's-Avonds heb ik toen de remhendel helemaal ingeknepen vast gezet met een tie-wrap en zo heel de nacht laten staan.
- Vandaag weer een proefrit gemaakt, en er lijkt verbetering in te zitten. Remdruk is weer iets terug, ik krijg de motor weer de voorvering in geremd. Maar soms heb ik het gevoel dat het nog steeds niet helemaal is zoals het hoort. Ben er vandaag ook nog mee naar de Kawa dealer gereden waar ze er even vluchtig naar gekeken hebben. Hier konden ze geen vreemde dingen zien, behalve dat de remblokken vrij op zijn (wat ik wist). En het viel hun op dat aan één kant de remklauwen een beetje scheef afgesleten stonden.

Ik heb nu al meerdere keren het remsysteem nagekeken en ontlucht en volgens mij is dit gewoon in orde. Ik kwam hier wel nog het volgende topic tegen wat mijn probleem een beetje weergeeft: Remdruk verlies tijdens rijden
Echter is er bij mij niets vast gelopen op de remschijf. Ik weet niet wat er met de velgen gebeurt is bij het bandencentrum, maar mag verwachten dat ze daar wel moeten weten voorzichtig te zijn met remschijven. Het personeel daar kwam mij in ieder geval bekwaam over.
Als het een scheve remschijf zou zijn, zou ik in ieder geval niet weten hoe dit komt, voor de de-montage had ik dit probleem nog niet.
Ik heb de draairichting van de velg en van de oude band niet gecontroleerd gehad, en ik heb vergeten een van de remschijven te markeren voordat ik de velgen naar het bandencentrum bracht. Ik weet niet of ik de linker remschijf nu ook weer in de linker remklauw heb zitten, maar wanneer ik de nu de richting van de velg en de band controleer komt dit overeen. Ik kan me voorstellen dat links en recht een afwijkende slijtage kunnen hebben. Maar dit kan ik nu niet meer controleren of dit verdraaid zit, weet alleen dat het nu goed zou moeten zijn.
Ik heb vandaag nieuwe remblokken besteld en ik hoop dat hiermee het probleem weg zal zijn. Maar buiten dit ben ik beetje door de mogelijkheden en de opties heen.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
 
Laatst bewerkt:
wat betekend dit?

Ik dacht dat ik misschien valse lucht in het systeem had zitten, wat vreemd zou zijn want voor de bandenwissel had ik dit probleem niet en het rem systeem is niet open geweest. Er was geen lekkage te zien en waar remvloeistof zit kan geen lucht zitten.
Maar kwam er achter dat de ontluchtingsnippel bij de hoofdcylinder (remhendel zelf) helemaal verstopt zat. Ook was deze bovenop de kop afgeschaafd, wat op zich geen ramp moet zijn voor de werking maar vreemd is het wel.
Ik heb de nippel verwijderd zodat ik de rommel niet in het remsysteem zou krijgen en de blokkade uitgedraaid/geboord met juiste diameter.
Daarna alles schoon en door geblazen met de compressor.
Het connische puntje van de nippel zag er intact uit, en de bus zelf was ook niet beschadigd. De nippel lijkt goed af te sluiten, lekt niet, maar werkt wel weer naar behoren met ontluchten. Heb nog even zitten twijfelen of het wel de orriginele nippel was.
 
Ik dacht dat ik misschien valse lucht in het systeem had zitten, wat vreemd zou zijn want voor de bandenwissel had ik dit probleem niet en het rem systeem is niet open geweest. Er was geen lekkage te zien en waar remvloeistof zit kan geen lucht zitten.
Maar kwam er achter dat de ontluchtingsnippel bij de hoofdcylinder (remhendel zelf) helemaal verstopt zat. Ook was deze bovenop de kop afgeschaafd, wat op zich geen ramp moet zijn voor de werking maar vreemd is het wel.
Ik heb de nippel verwijderd zodat ik de rommel niet in het remsysteem zou krijgen en de blokkade uitgedraaid/geboord met juiste diameter.
Daarna alles schoon en door geblazen met de compressor.

Het connische puntje van de nippel zag er intact uit, en de bus zelf was ook niet beschadigd. De nippel lijkt goed af te sluiten, lekt niet, maar werkt wel weer naar behoren met ontluchten. Heb nog even zitten twijfelen of het wel de orriginele nippel was.
Tja...
 
Even een update:

Ik heb vanavond de hele motor weer opgebokt, en de remklauwen verwijderd zodat het wiel vrij kon rond draaien.
Ik hoefde geeneens iets verticaal op de remschijf te plaatsen om te zien dat de rechter remklauw een flinke slag had...

Het was overduidelijk dat deze zwabberde. Dus ik ben verhaal gaan halen bij de bandenboer aangezien ik de velgen na de-montage daar meteen naar toe gedragen en daar achter gelaten heb. De band heeft daar een hele dag gestaan, en ik weet niet wat er mee gebeurt is. Heb ze het filmpje laten zien van de zwabberende remschijf en natuurlijk dat hun aangeven dat er niets mee gebeurt is. Hij probeerde zich er zelfs mee uit te lullen dat het vanuit de naaf komt en dat hij daar niets mee van doen heeft.

Nou goed, hij beweerde dus dat er ook iets scheef zat bij de as, maar toen ik bleef volhouden dat dit allemaal recht zit, dat de remschijf scheef is, en dat dit probleem pas is ontstaan nadat ik de velg bij hun achtergelaten heb, wilde hij daar wel even zelf naar de velg kijken op het balanceer apparaat.

Dus ik ben naar huis gegaan om de velg er onderuit te halen en weer die kant op gegaan. Daar op het balanceer apparaat zwabberde de remschijf net zozeer. Daar ging zijn bewering dat de het wiel of de as scheef zat dus al onderuit. Maar weer begon hij te lullen over de naaf. Hij vond dat die scheef afgesleten was, en hij beweerde dus dat daar iets gebeurt of aangelopen is. Er is helemaal niets op die naaf gesleten want de originele kleur zit er nog op (was anders wel metaalkleurig) en er komen aan beiden zijde nog eens 2 spacers op van een dikke 1,5cm. Dus er komt zels niet eens iets in de buurt van de naaf. Verklaart trouwens nog steeds ook niet dat ik voor de bandenwissel nergens problemen mee had.

Uiteindelijk pakte een andere kerel daar een grote bandenlichter, en begonnen ze via het balanceer apparaat mijn remschijf terug te buigen... :X
Hij is nu wel weer vrijwel recht, maar ik weet niet of ik hier wel zo blij mee moet zijn :/

Boosdoener:
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht dat ik misschien valse lucht in het systeem had zitten, wat vreemd zou zijn want voor de bandenwissel had ik dit probleem niet en het rem systeem is niet open geweest. Er was geen lekkage te zien en waar remvloeistof zit kan geen lucht zitten.
Maar kwam er achter dat de ontluchtingsnippel bij de hoofdcylinder (remhendel zelf) helemaal verstopt zat. Ook was deze bovenop de kop afgeschaafd, wat op zich geen ramp moet zijn voor de werking maar vreemd is het wel.
Ik heb de nippel verwijderd zodat ik de rommel niet in het remsysteem zou krijgen en de blokkade uitgedraaid/geboord met juiste diameter.
Daarna alles schoon en door geblazen met de compressor.
Het connische puntje van de nippel zag er intact uit, en de bus zelf was ook niet beschadigd. De nippel lijkt goed af te sluiten, lekt niet, maar werkt wel weer naar behoren met ontluchten. Heb nog even zitten twijfelen of het wel de orriginele nippel was.
Heb je misschien een foto van de nippel? Want als ik het nu zo lees lijkt het wel of je boor-actie het risico van spanen in het remsysteem op zou kunnen leveren.
 
Uiteindelijk pakte een andere kerel daar een grote bandenlichter, en begonnen ze via het balanceer apparaat mijn remschijf terug te buigen... :X
Hij is nu wel weer vrijwel recht, maar ik weet niet of ik hier wel zo blij mee moet zijn :/

Vrijwel recht zal niet voldoende zijn ben ik bang.

Mijn fireblade had toen ik hem kocht tijdens het remmen een flinke trilling in het stuur en na wat onderzoeken zat er een hele minimale slag in de remschijf: de vorige eigenaar heeft schijnbaar een keer met een slot door de schijfrem gelopen aan de beschadiging van de schijf te zien...

Dat kan dus zomaar een nieuwe schijf worden :X
 
Vrijwel recht zal niet voldoende zijn ben ik bang.

Mijn fireblade had toen ik hem kocht tijdens het remmen een flinke trilling in het stuur en na wat onderzoeken zat er een hele minimale slag in de remschijf: de vorige eigenaar heeft schijnbaar een keer met een slot door de schijfrem gelopen aan de beschadiging van de schijf te zien...

Dat kan dus zomaar een nieuwe schijf worden :X

Dat was dus ook zoiets...
Die kerel zat eerst als een gek met die bandenlichter te wrikken, een een paar keer rond draaien en weer wrikken.
Zegt die: "zo die is goed, er moet namelijk een minimale slag in zitten want anders worden de remzuigers niet uit elkaar gedrukt tijdens het rijden" (volgens mij was dat dus ook hele probleem, maargoed). Dus ik kijk naar de andere remschijf die nog rond draaide... Kaarsrecht...

Heb alle 2 de gesprekken opgenomen, ook hetgeen waar ze met de bandenlichter bezig waren, dus eens zien wat de rechtsbijstand hier van gaat vinden...
 
zo die is goed, er moet namelijk een minimale slag in zitten want anders worden de remzuigers niet uit elkaar gedrukt tijdens het rijden
godgloeiende godverdomme, die klootzak zit met jouw remmen te fucken en dan nog zoiets doms erbij maakt het een gevalletje pleur met naam en shit op internet ervaring websites. In het geval van Motor-forum zou de titel mogen zijn: "Mijn ervaring met bedrijf xxxxxx"
 
Heb alles weer in elkaar zitten en een stuk gereden. Remmen doet hij weer al hoor ik geloof ik wel een veertje rammelen van de rechterremblok onder het rijden.

Ben dan ook zeker niet blii dat het probleem op deze wijze is verholpen, maar word vervolgt...
 
Ik weet niet hoe anderen hier over denken, maar ik zou toch voor de zekerheid er een nieuwe schijf op monteren.
Een schijf op dit manier verbuigen is niet bevorderlijk voor het materiaal.
 
Heb alles weer in elkaar zitten en een stuk gereden. Remmen doet hij weer al hoor ik geloof ik wel een veertje rammelen van de rechterremblok onder het rijden.

Ben dan ook zeker niet blii dat het probleem op deze wijze is verholpen, maar word vervolgt...

Verholpen?

Met een beetje pech hebben ze het materiaal verzwakt met dat gebuig. Ik zou er als ik jou was niet meer mee rijden totdat je een nieuwe schijf hebt. Wie die schijf uiteindelijk betaald is een tweede, maar remschijven rechtbuigen met een bandijzer is wel de ultieme beunoplossing.

Heb het vermoeden dat ze met het opspannen van de velg je schijf per ongeluk klem hebben gezet, gezien dat dit aan 1 kant is.
 

Nouja bedoel ermee dat het oorspronkelijke probleem wat ik dacht te hebben, dus geen remdruk, hiermee zo verholpen is. Dus dat ik nu zeker weet dat dit toch het probleem was. Al kun je dit natuurlijk geen oplossing noemen en wil hier dan ook niet mee door blijven rijden en zit er al helemaal niet op te wachten om dit uit eigen zak te betalen. Maar ik ga er dan ook mee verder!
 
Verholpen?

Met een beetje pech hebben ze het materiaal verzwakt met dat gebuig. Ik zou er als ik jou was niet meer mee rijden totdat je een nieuwe schijf hebt. Wie die schijf uiteindelijk betaald is een tweede, maar remschijven rechtbuigen met een bandijzer is wel de ultieme beunoplossing.

Heb het vermoeden dat ze met het opspannen van de velg je schijf per ongeluk klem hebben gezet, gezien dat dit aan 1 kant is.

Verholpen is het natuurlijk niet, maar ben blij dat ik nu wel zeker de oorzaak weet. Wist gewoon niet meer waar ik moest zoeken voor die remdruk.

Heb alles weer gemonteerd, omdat ik anders mijn motor buiten op de paddocks heb staan, en wilde zeker weten dat het probleem hiermee over was.
Wil zo dadelijk gaan kijken of ik ergens voor een leuke prijs schijven kan vinden, probeer het komende week wel te gaan verhalen via de rechtsbijstand.

Al het goed is krijg ik morgen ook nieuwe remblokken binnen, maar daar wacht ik wel even mee totdat ik nieuwe schijf er op heb zitten voordat ik dadelijk nieuwe remblokken op een scheve schijf heb ingesleten.

Het probleem is alleen dat het een welles nietes spelletje gaat worden op deze manier. Ik weet zeker dat er niets met de schijf gebeurt is hier, heb dat ding daar achter gelaten voor de bandenwissel en heb een kromme remschijf sinds die terug is, voor mij een overduidelijk optelsommetje. Maar hun blijven natuurlijk ook ontkennen. Maakt het wel een stuk ongeloofwaardiger dat ze er allerlei randzaken bij halen die nergens op slaan om de schuld af te schuiven en vervolgens ook nog met een bandenlichter je remschijf recht proberen te trekken waar je bij staat. Terwijl ze het wellicht gewoon kunnen weg zetten bij hun aansprakelijkheidsverzekering...
 
er beweegt iets. Schijf of wiel.

Klopte helemaal!:}

Blij dat ik het uiteindelijke probleem gevonden heb met jullie hulp!. Nu alleen nog maar even zien hoe ik dit afgehandeld krijg B|
Dit was wel het laatste wat ik verwacht had. Die bandenboer zit daar al zeker 10 jaar, dus had wel een professionele houding verwacht. Durfde er gewoon al bijna niet van uit te gaan dat daar iets met de velg gebeurt is.

En ik weet niet wat er gebeurt is, maar het is in ieder geval met lomp geweld gegaan als ik zag wat voor geweld er ook nodig was om dat ding weer "recht" te krijgen met die bandenlichter. Kan gewoon niet zo zijn dat het een klein foutje is geweest wat ze over het hoofd gezien hebben...

Begon al aan mezelf te twijfelen met dat ontluchten e.d.:/
 
Terug
Bovenaan Onderaan