Wisselende remdruk

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Beste lezers,

Ik heb vorige week mijn banden verwisseld op mijn ZX6r uit 2005. Voordat ik de motor op bokte en begon met demonteren werkte alles nog naar behoren. Maar nadat ik uiteindelijk alles weer gemonteerd had merkte ik dat ik geen remdruk meer had wanneer ik een testrondje maakte.
Wat is er gebeurt:

- Ik heb de motor voor en achter op gebokt, spatborden verwijderd, remklauwen van de remschijven verwijderd, remklauwen aan touwtjes opgehangen om niet te veel stres op de leidingen te krijgen en uiteindelijk de voor- en achterband verwijderd.
- De velgen en nieuwe banden heb ik naar een bandecentrum vrijwel om de hoek gedragen, zelf heb ik de remschijven nergens tegenaan gezet en de banden hier ook niet op gelegd. Ik moest er een dag op wachten omdat ze het te druk hadden, dus weet niet of er daar iets met de remschijven is gebeurd.
- Omdat ik toch een dag moest wachten heb ik de motor grondig schoongemaakt, kon nu namelijk overal goed bij nu de velgen er uit waren. Hierbij ook de buitenkant van de remklauwen van alle kanten schoon gemaakt omdat ik deze nu toch los had (leidingen zijn niet onderbroken geweest en ook geen lekkages gezien, ik heb trouwens stalen remleidingen).
- De volgende dag de velgen weer opgehaald met de nieuwe banden erop en meteen gemonteerd. Bij het monteren de assen nog goed ingevet. De vooras eerst met de hand vast gezet, waarna ik voorwiel omlaag heb laten komen en een aantal keren de vering ingedrukt zodat het voorwiel zich netjes kon zetten, hierna alles volgens de voorgeschreven aanhaalmomenten vast gezet.
- Hierna de remklauwen terug gezet en ook volgens de waardes in het werkplaatshandboek vast gedraaid.
- Toen alles weer gemonteerd zat de remhendel eerst een aantal keren gepompt om weer druk op te bouwen, wat hij deed en een testritje gemaakt. Ik merkte al snel dat ik geen remkracht had, kon de hendel soms tot aan het stuur inknijpen voelde en voelde de motor i.c.m. met het achter rempedaal de motor maar moeizaam vaart verminderen. Kreeg hem ook helemaal niet de voorvering in geremd.
- Aangezien ik geen remdruk had met rijden, maar wel weer wanneer ik een aantal keren pompte dacht ik aan lucht in de remleiding, wat vreemd zou zijn want de remleidingen zijn niet open of los geweest.
- Het onluchtingsventiel van de hoofdcylinder was beschadigd en verstopt, deze verstopping heb ik verholpen en ik zie hier ook geen lekkage, dus het lijkt er op dat dit in orde is.
- Ik heb de remvloeistof meteen vervangen en het systeem een aantal keren ontlucht op verschillende manieren. Eerst had ik een ontluchtingssetje gebruikt, maar aangezien het eerste stuk slang zwart en dus niet transparant was, kon ik niet goed zien of er nog lucht direct uit de ventielen kwam, hierna ben ik gaan ontluchten met een transparante slang en een potje.
- Telkens als ik ontlucht had, was ik een stukje gaan rijden, maar het probleem bleef. Wanneer ik ontlucht had voelde de remdruk stevig aan. Maar onder het rijden miste ik remdruk en kon ik soms de remhendel helemaal tot aan het stuur inknijpen (een noodstop zou niet mogelijk zijn). Maar wanneer ik thuis was, stil stond en weer een paar keer pomte kreeg ik weer remdruk.
- Na een paar keer, en een halve liter remvloeistof verder heb ik de remklauwen verwijderd, in alle richtingen rond gedraaid en met telkens met een plastic hamertje er tegenaan getikt.
Hierna alles weer gemonteerd en alles weer ontlucht. 's-Avonds heb ik toen de remhendel helemaal ingeknepen vast gezet met een tie-wrap en zo heel de nacht laten staan.
- Vandaag weer een proefrit gemaakt, en er lijkt verbetering in te zitten. Remdruk is weer iets terug, ik krijg de motor weer de voorvering in geremd. Maar soms heb ik het gevoel dat het nog steeds niet helemaal is zoals het hoort. Ben er vandaag ook nog mee naar de Kawa dealer gereden waar ze er even vluchtig naar gekeken hebben. Hier konden ze geen vreemde dingen zien, behalve dat de remblokken vrij op zijn (wat ik wist). En het viel hun op dat aan één kant de remklauwen een beetje scheef afgesleten stonden.

Ik heb nu al meerdere keren het remsysteem nagekeken en ontlucht en volgens mij is dit gewoon in orde. Ik kwam hier wel nog het volgende topic tegen wat mijn probleem een beetje weergeeft: Remdruk verlies tijdens rijden
Echter is er bij mij niets vast gelopen op de remschijf. Ik weet niet wat er met de velgen gebeurt is bij het bandencentrum, maar mag verwachten dat ze daar wel moeten weten voorzichtig te zijn met remschijven. Het personeel daar kwam mij in ieder geval bekwaam over.
Als het een scheve remschijf zou zijn, zou ik in ieder geval niet weten hoe dit komt, voor de de-montage had ik dit probleem nog niet.
Ik heb de draairichting van de velg en van de oude band niet gecontroleerd gehad, en ik heb vergeten een van de remschijven te markeren voordat ik de velgen naar het bandencentrum bracht. Ik weet niet of ik de linker remschijf nu ook weer in de linker remklauw heb zitten, maar wanneer ik de nu de richting van de velg en de band controleer komt dit overeen. Ik kan me voorstellen dat links en recht een afwijkende slijtage kunnen hebben. Maar dit kan ik nu niet meer controleren of dit verdraaid zit, weet alleen dat het nu goed zou moeten zijn.
Ik heb vandaag nieuwe remblokken besteld en ik hoop dat hiermee het probleem weg zal zijn. Maar buiten dit ben ik beetje door de mogelijkheden en de opties heen.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een keer geprobeerd een gebruikte remschijf te kopen, maar toen die op de toonbank van de motorzaak lag kon ik al zien dat die veel krommer was dan mijn eigen schijf.
 
Ik heb een keer een set remschijven voor mijn circuitwielen gekocht en hier totaal geen problemen mee gehad.

Wat wil dat dan zeggen? 50/50 dat je gewoon een goede remschijf kan kopen.
Persoonlijk ben ik er niet zo bang voor + als je daar iets bestelt heb je iets van 2 weken zichttermijn dus als het niet goed is stuur je het gewoon weer terug :t
 
Klopte helemaal!:}

Blij dat ik het uiteindelijke probleem gevonden heb met jullie hulp!. Nu alleen nog maar even zien hoe ik dit afgehandeld krijg B|
Dit was wel het laatste wat ik verwacht had. Die bandenboer zit daar al zeker 10 jaar, dus had wel een professionele houding verwacht. Durfde er gewoon al bijna niet van uit te gaan dat daar iets met de velg gebeurt is.

En ik weet niet wat er gebeurt is, maar het is in ieder geval met lomp geweld gegaan als ik zag wat voor geweld er ook nodig was om dat ding weer "recht" te krijgen met die bandenlichter. Kan gewoon niet zo zijn dat het een klein foutje is geweest wat ze over het hoofd gezien hebben...

Begon al aan mezelf te twijfelen met dat ontluchten e.d.:/
Heb wel een idee hoor, band eraf gedrukt met niet de velg tegen de aanslag maar de schijf (soms moet er iets opgevuld worden als je van auto wielen naar motor wielen gaat).
 
Wat een triest verhaal.....

Met een beetje geluk heeft hij met zijn actie ook nog eens zijn balanceermachine vern##kt, dus is hij nog duurder uit dan simpelweg zijn fout toe te geven, en voor een andere remschijf te zorgen.

Die kerel was zo ontiegelijk lomp aan wrikken dat het balanceerapparaat gewoon op en neer waggelde en en gewoon naar achter gebeukt werd. En dat was geen klein apparaatje...
 
Niets is zo belangrijk op een motorfiets dan onze remmen.
De schijven moeten o.a. kaarsrecht zijn .
Daar aan zitten prullen en zeggen het zal wel goed zijn , nee.
Verkloot je iets van een klant moet je ook maar het lef hebben om dit toe te geven ook al kost het je wat centen.
Wat is je vertrouwen nog in deze zaak ?
0.00 % En ze zijn een klant armer .
Wat een bende prutsers.
 
Niets is zo belangrijk op een motorfiets dan onze remmen.
De schijven moeten o.a. kaarsrecht zijn .
Daar aan zitten prullen en zeggen het zal wel goed zijn , nee.
Verkloot je iets van een klant moet je ook maar het lef hebben om dit toe te geven ook al kost het je wat centen.
Wat is je vertrouwen nog in deze zaak ?
0.00 % En ze zijn een klant armer .
Wat een bende prutsers.
Dat vind ik dus ook!
Dit is met bruut geweld gegaan, dus had wel opgevallen moeten zijn dat er iets fout gegaan is lijkt me. Zeg dat dan gewoon netjes. Nu krijg kreeg ik een kromme remschijf terug, en had ik geen remdruk, maar in het ergste geval heb je gewoon een ongeluk. Vervolgens nog net doen alsof je neus bloed als iemand verhaal komt halen en maar allerhande "bullshit" aankaarten om de schuld van je af te praten. En vervolgens nog verder klooien met je remschijf/velg waar je bij staat...

Het is een bandencentrum die al meer dan 10 jaar bestaat. Je verwacht dat er netjes en deskundig met je spullen omgegaan word, durfde er zelfs al niet van uit te gaan dat ik de remschijf scheef terug gekregen had. Want je verwacht dat ze weten hoe het moet als ze zeggen dat ze ook motorbanden verwisselen.
Bij de kwikfit zeiden ze gewoon geen motorbanden om te leggen omdat ze daar gewoonweg de apparatuur niet voor hadden. Maar hier hadden ze er kennelijk ook geen benul van, maar wel met je "leven spelen" voor die 2 tientjes :(

Echt een stelletje prutsers daar!
 
Prutser weet ik niet, iedereen kan een fout maken. En sommigen wat vaker dan anderen.....
Maar los het dan wel op!

Daar heb je wel een punt.

Iedereen kan fouten maken inderdaad, maar als ze er voor uit gekomen waren en samen met me voor een nette oplossing gekeken hadden (een nieuwe schijf ofzo, of een goede 2ehands had ik ook al vrede mee gehad). Ben de moeilijkste niet.

Maar wanneer ze doen alsof het probleem nooit bij hun gelegen kan hebben (weet zeker dat ik de velg daar 100% in orde netjes afgezet heb), er allerlei dubieuze randzaken bij halen die nergens op slaan om de schuld proberen af te schuiven en vervolgens voor je neus je remschijf, en misschien de velg zelf wel, verder staan te verkutten, dan vind ik zo iemand een prutser. Zeker als je al meer dan 10 jaar in het vakgebied werkzaam bent
 
Prutser weet ik niet, iedereen kan een fout maken. En sommigen wat vaker dan anderen.....
Maar los het dan wel op!
Als je met bandenlichters een remschijf te lijf gaat dan ben je in mijn ogen een prutser.
( Mijn gedacht natuurlijk ).
Dit is geen werkwijze die normaal is.
Los het op ,op een menselijke manier , daar kan ik wel inkomen.
 
Misschien moet je die "beun de haas" uitnodigen.

Hij op jou motor achter je aan rijden op de snelweg, jij in zijn auto er voor. Dan druk jij die auto voluit in de noodstop terwijl hij achter je aan rijdt. Je kunt vragen of hij dat aandurft op een motor met voorgescheurde remschijven.

db
 
Als je met bandenlichters een remschijf te lijf gaat dan ben je in mijn ogen een prutser.
( Mijn gedacht natuurlijk ).
Dit is geen werkwijze die normaal is.
Los het op ,op een menselijke manier , daar kan ik wel inkomen.
Ik had het natuurlijk niet over het rechtbuigen met een bandenlichter, maar wel over het in eerste instantie krom maken van de remschijf.

Ik monteer nu 13 jaar motorbanden, en realiseer mij wel degelijk wat de risico's en valkuilen zijn.
Een bandenhandel die hoofdzakelijk autobanden doet zal zelden of nooit wielen met remschijven er op krijgen. En dan is een foutje zo gemaakt.....

Ik heb zelf ook wel eens een remschijf van een klant vernaggeld. Voor het ploppen van de band stond hij nog rechtop, daarna niet meer..... :(
En natuurlijk viel hij precies op zijn schijf......
Maar goed, met een andere schijf was dit vrij vlot weer opgelost.
Er een bandenlichter achter te zetten zou ik niet eens bedacht hebben, laat staan gedaan....
 
Ik had het natuurlijk niet over het rechtbuigen met een bandenlichter, maar wel over het in eerste instantie krom maken van de remschijf.

Ik monteer nu 13 jaar motorbanden, en realiseer mij wel degelijk wat de risico's en valkuilen zijn.
Een bandenhandel die hoofdzakelijk autobanden doet zal zelden of nooit wielen met remschijven er op krijgen. En dan is een foutje zo gemaakt.....

Ik heb zelf ook wel eens een remschijf van een klant vernaggeld. Voor het ploppen van de band stond hij nog rechtop, daarna niet meer.....


Er een bandenlichter achter te zetten zou ik niet eens bedacht hebben, laat staan gedaan....

Zo zie je maar, een mens is nooit te oud om te leren 😁
 
Heb je misschien een foto van de nippel? Want als ik het nu zo lees lijkt het wel of je boor-actie het risico van spanen in het remsysteem op zou kunnen leveren.

Risico van spanen was ik me bewust van, vandaar ook dat ik de nippel verwijderd had. Na het uitboren een paar keer stevig uitgeblazen met de compressor, en wanneer je ontlucht met de klassieke methode (via het potje) komt de druk van "binnen uit" naar buiten door het ventiel, dus eventuele restspaandertjes worden mee naar buiten geperst :)
 
Van de week nog een aantal keren contact gehad met de rechtsbijstand, kreeg de gevraagde bewijsstukken niet afgeleverd door een fout in het systeem aan hun zijde. Had een aantal foto's van de demontage, filmpjes van de slag in de velg na het omleggen en na het terug wringen met de bandenlichter en nog geluidsopnames van de twee keer dat ik bij ze in de werkplaats stond waarin te horen valt dat een van hen een bandenlichter vraagt, en waarop je hoort dat ze met de schijf bezig zijn. Had mezelf al redelijk ingedekt, maar kreeg deze bewijsstukken dus alleen niet aangeleverd :(

Nu zijn ze met het voorstel om mij vanuit de verzekering schadeloos te stellen voor de geleden schade, wat super relax is natuurlijk! Maar vervolgens wilden ze weten hoeveel km die remschijf gebruikt is. WTF? 8)7
Dus iemand vernagelt je remschijf, en dan willen ze je er de dagwaarde voor terug geven. Voor de verzekering was dit heel logisch, maar kom er zelf niet goed bij met mijn hoofd...
 
Terug
Bovenaan Onderaan