Wisselende remdruk

Rockel83

MF veteraan
14 apr 2008
3.419
39
Beste lezers,

Ik heb vorige week mijn banden verwisseld op mijn ZX6r uit 2005. Voordat ik de motor op bokte en begon met demonteren werkte alles nog naar behoren. Maar nadat ik uiteindelijk alles weer gemonteerd had merkte ik dat ik geen remdruk meer had wanneer ik een testrondje maakte.
Wat is er gebeurt:

- Ik heb de motor voor en achter op gebokt, spatborden verwijderd, remklauwen van de remschijven verwijderd, remklauwen aan touwtjes opgehangen om niet te veel stres op de leidingen te krijgen en uiteindelijk de voor- en achterband verwijderd.
- De velgen en nieuwe banden heb ik naar een bandecentrum vrijwel om de hoek gedragen, zelf heb ik de remschijven nergens tegenaan gezet en de banden hier ook niet op gelegd. Ik moest er een dag op wachten omdat ze het te druk hadden, dus weet niet of er daar iets met de remschijven is gebeurd.
- Omdat ik toch een dag moest wachten heb ik de motor grondig schoongemaakt, kon nu namelijk overal goed bij nu de velgen er uit waren. Hierbij ook de buitenkant van de remklauwen van alle kanten schoon gemaakt omdat ik deze nu toch los had (leidingen zijn niet onderbroken geweest en ook geen lekkages gezien, ik heb trouwens stalen remleidingen).
- De volgende dag de velgen weer opgehaald met de nieuwe banden erop en meteen gemonteerd. Bij het monteren de assen nog goed ingevet. De vooras eerst met de hand vast gezet, waarna ik voorwiel omlaag heb laten komen en een aantal keren de vering ingedrukt zodat het voorwiel zich netjes kon zetten, hierna alles volgens de voorgeschreven aanhaalmomenten vast gezet.
- Hierna de remklauwen terug gezet en ook volgens de waardes in het werkplaatshandboek vast gedraaid.
- Toen alles weer gemonteerd zat de remhendel eerst een aantal keren gepompt om weer druk op te bouwen, wat hij deed en een testritje gemaakt. Ik merkte al snel dat ik geen remkracht had, kon de hendel soms tot aan het stuur inknijpen voelde en voelde de motor i.c.m. met het achter rempedaal de motor maar moeizaam vaart verminderen. Kreeg hem ook helemaal niet de voorvering in geremd.
- Aangezien ik geen remdruk had met rijden, maar wel weer wanneer ik een aantal keren pompte dacht ik aan lucht in de remleiding, wat vreemd zou zijn want de remleidingen zijn niet open of los geweest.
- Het onluchtingsventiel van de hoofdcylinder was beschadigd en verstopt, deze verstopping heb ik verholpen en ik zie hier ook geen lekkage, dus het lijkt er op dat dit in orde is.
- Ik heb de remvloeistof meteen vervangen en het systeem een aantal keren ontlucht op verschillende manieren. Eerst had ik een ontluchtingssetje gebruikt, maar aangezien het eerste stuk slang zwart en dus niet transparant was, kon ik niet goed zien of er nog lucht direct uit de ventielen kwam, hierna ben ik gaan ontluchten met een transparante slang en een potje.
- Telkens als ik ontlucht had, was ik een stukje gaan rijden, maar het probleem bleef. Wanneer ik ontlucht had voelde de remdruk stevig aan. Maar onder het rijden miste ik remdruk en kon ik soms de remhendel helemaal tot aan het stuur inknijpen (een noodstop zou niet mogelijk zijn). Maar wanneer ik thuis was, stil stond en weer een paar keer pomte kreeg ik weer remdruk.
- Na een paar keer, en een halve liter remvloeistof verder heb ik de remklauwen verwijderd, in alle richtingen rond gedraaid en met telkens met een plastic hamertje er tegenaan getikt.
Hierna alles weer gemonteerd en alles weer ontlucht. 's-Avonds heb ik toen de remhendel helemaal ingeknepen vast gezet met een tie-wrap en zo heel de nacht laten staan.
- Vandaag weer een proefrit gemaakt, en er lijkt verbetering in te zitten. Remdruk is weer iets terug, ik krijg de motor weer de voorvering in geremd. Maar soms heb ik het gevoel dat het nog steeds niet helemaal is zoals het hoort. Ben er vandaag ook nog mee naar de Kawa dealer gereden waar ze er even vluchtig naar gekeken hebben. Hier konden ze geen vreemde dingen zien, behalve dat de remblokken vrij op zijn (wat ik wist). En het viel hun op dat aan één kant de remklauwen een beetje scheef afgesleten stonden.

Ik heb nu al meerdere keren het remsysteem nagekeken en ontlucht en volgens mij is dit gewoon in orde. Ik kwam hier wel nog het volgende topic tegen wat mijn probleem een beetje weergeeft: Remdruk verlies tijdens rijden
Echter is er bij mij niets vast gelopen op de remschijf. Ik weet niet wat er met de velgen gebeurt is bij het bandencentrum, maar mag verwachten dat ze daar wel moeten weten voorzichtig te zijn met remschijven. Het personeel daar kwam mij in ieder geval bekwaam over.
Als het een scheve remschijf zou zijn, zou ik in ieder geval niet weten hoe dit komt, voor de de-montage had ik dit probleem nog niet.
Ik heb de draairichting van de velg en van de oude band niet gecontroleerd gehad, en ik heb vergeten een van de remschijven te markeren voordat ik de velgen naar het bandencentrum bracht. Ik weet niet of ik de linker remschijf nu ook weer in de linker remklauw heb zitten, maar wanneer ik de nu de richting van de velg en de band controleer komt dit overeen. Ik kan me voorstellen dat links en recht een afwijkende slijtage kunnen hebben. Maar dit kan ik nu niet meer controleren of dit verdraaid zit, weet alleen dat het nu goed zou moeten zijn.
Ik heb vandaag nieuwe remblokken besteld en ik hoop dat hiermee het probleem weg zal zijn. Maar buiten dit ben ik beetje door de mogelijkheden en de opties heen.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
 
Laatst bewerkt:
Tja zo zijn verzekeringsmaatschappijen nou eenmaal.

Bij een vriend van me hebben ze 's nachts zijn werkbus weg gehaald (Hij heeft een eigen bedrijf en monteert vooral trappenhuizen, balkonhekken en dat soort staalwerk) en vervolgens geeft hij door wat er aan gereedschap in de bus lag.

Hij had bijvoorbeeld diverse ring/steeksleutels in zijn auto liggen welke van een fatsoenlijk merk waren (als er eens iets stuk ging kon dit altijd kostenloos bij de leverancier omgewisseld worden), deze werden dus ook niet vergoed want de verzekeringsmaatschappij stelde dat deze sleutels na 10 jaar gewoon afgeschreven waren en dus geen waarde meer hadden :?

En zo zijn er denk ik wel genoeg voorbeelden te noemen.
 
Hebben ze je wiel/velg niet beschadigt bij die actie op dat balanceer apparaat?
Ik denk trouwens ook niet dat je lagers dat leuk hebben gevonden...
De enige beschadiging die ik op het wiel tegenkwam, was enkel een oppervlakkige beschadiging van het wrikken met de bandenlichter.

1397760


Zo op het blote oog tenminste...
Ze hebben bij de naaf naar buiten tegen de remschijf zitten duwen, en niet tegen de velg, dus zou nog in orde moeten zijn. Waar ik wel mijn bedenkingen bij kon hebben was de bout of de bus met schroefdraad waar deze in zit. Misschien dat dit wel verzwakt kan zijn, maar bij het installeren zag ik niets geks en kreeg ik de bout gewoon op het aangegeven moment vast gedraaid (27Nm) zonder door slippen o.i.d.

Lagers heb ik niet bij stil gestaan, maar daar ook niets geks aan gezien of gemerkt. Zo'n lager kan wel iets hebben zou je denken...

Maar misschien kan ik het beter nog even navragen of desnoods nog naar laten kijken.
 
bij een ongeval met je 10 jaar oude auto krijg je toch ook geen nieuwe auto, maar de dagwaarde ?

leeftijd voor een remschijf is niet van belang, wel de dikte, dus als ze nog echt goed was, zou ik hun doorgeven dat een nieuwe x mm dik is, de slijtgrens y mm en de dikte van jouw schijf . als die bv 80% van x is, zou ik 80% van de aankoopprijs van een nieuwe vragen.

met goede argumenten kom je verder, en gaat je meer opleveren dan gebaseerd op leeftijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
bij een ongeval met je 10 jaar oude auto krijg je toch ook geen nieuwe auto, maar de dagwaarde ?

leeftijd voor een remschijf is niet van belang, wel de dikte, dus als ze nog echt goed was, zou ik hun doorgeven dat een nieuwe x mm dik is, de slijtgrens y mm en de dikte van jouw schijf . als die bv 80% van x is, zou ik 80% van de aankoopprijs van een nieuwe vragen.

met goede argumenten kom je verder, en gaat je meer opleveren dan gebaseerd op leeftijd.

De verzekering werkte met km's. Volgens hun info gaat een remschijf zo'n 90.000km tot 100.000km mee. Mijn motor heeft net 30.000km, dus 1/3 hiervan gelopen.
In eerste instantie wilde men 2/3 van een replica schijf van €200 gaan vergoeden. Maar gaf al aan dat ze dan maar mooi de waarde van een orriginele (€300) schijf pakte, aangezien die er nu ook op zit. Dat is dan nog steeds €200 wat ik over zou houden.

Maar toch vind ik hem dubbel. Nu is mijn remschijf vernagelt door onkunde bij een bandenboer, en zou ik volgens hun berekening de komende 60/70k nog geen extra kosten hoeven te maken. Misschien zijn het wel kosten die ik nooit hoefde te maken want wie zegt dat ik de motor nog zo lang in mijn bezit zal hebben? Dus stel ik wil een orriginele schijf terug hebben, dan ben ik nu alsnog voor €100 benadeeld door dat geklungel bij die bandenzaak. Fouten daar gelaten, maar ze hebben daar moedwillig met een bandenijzer zitten wrikken.

Stel je brengt je auto van 10 jaar naar de garage, en ze maken er bij de werkzaamheden een flinke kras op je portier, dan krijg je die schade toch ook gewoon vergoed?
Zou wat zijn als ze dan gaan zeggen: "mja, overspuiten kost €300. Maar de economische levensverwachting van uw auto is 30 jaar. Dus wij keren 2/3 van de reparatiekosten uit."
 
Is dat dan de verzekering van die bandenzaak?
Het verschil tussen wat de verzekering betaald en een nieuwe schijf lijkt me dat dat door de bandenzaak bijbetaald moet worden.
 
Je hebt helemaal gelijk... Zou je bij het jur. loket bruikbare info kunnen krijgen?
Misschien zou ik eens kunnen informeren ja, maar deze terugkoppeling heb ik vanuit mijn rechtsbijstandsverzekering gekregen. Heb daarna nog een keer terug gebeld en iemand anders gesproken omdat het gewoon knaagt en oneerlijk aanvoelt. Maar die persoon gaf mij toen weer het zelfde te kennen.
Nu heb ik eigenlijk aangegeven dat de remschijf krom is, en dat ik die zelf wel kan verwisselen. Vraag me af of ze ook op deze wijze beredeneerd zouden hebben wanneer ik de gehele reparatie door een motorzaak zou hebben laten doen. Of men dan ook onder gespecificeerd wilde hebben wat de losse remschijf zou zijn, los van het uurloon wat er nog eens extra bij zou komen.
Misschien is dat nog wel iets waar ik het op kan gooien...
 
Is dat dan de verzekering van die bandenzaak?
Het verschil tussen wat de verzekering betaald en een nieuwe schijf lijkt me dat dat door de bandenzaak bijbetaald moet worden.
Nee het betreft hier mijn eigen rechtsbijstandsverzekering. Men wilde mij schadeloos stellen voor de geleden schade, aangezien ik de bewijsstukken niet aangeleverd kreeg via de mogelijkheden die hun aangaven. En wellicht voor hun goedkoper op deze wijze, dan alle bijkomende proceskosten en met het risico geen gelijk te krijgen.
 
Beste lezers,

Ik heb vorige week mijn banden verwisseld op mijn ZX6r uit 2005. Voordat ik de motor op bokte en begon met demonteren werkte alles nog naar behoren. Maar nadat ik uiteindelijk alles weer gemonteerd had merkte ik dat ik geen remdruk meer had wanneer ik een testrondje maakte.
Wat is er gebeurt:

- Ik heb de motor voor en achter op gebokt, spatborden verwijderd, remklauwen van de remschijven verwijderd, remklauwen aan touwtjes opgehangen om niet te veel stres op de leidingen te krijgen en uiteindelijk de voor- en achterband verwijderd.
- De velgen en nieuwe banden heb ik naar een bandecentrum vrijwel om de hoek gedragen, zelf heb ik de remschijven nergens tegenaan gezet en de banden hier ook niet op gelegd. Ik moest er een dag op wachten omdat ze het te druk hadden, dus weet niet of er daar iets met de remschijven is gebeurd.
Allemaal leuk en aardig maar hoe wil jij hard maken dat jij je schijf niet zelf beschadigd hebt?
Ik geloof je wel hoor (daar niet van), maar ik denk dat je juridisch geen poot hebt om op te staan.
Had jij je hele motor naar die bandenboer gebracht was het een ander verhaal.

Overigens is een remschijf een slijtagedeel dus logisch dat men uitbetaald naar gelang de slijtage (al of niet gemeten aan de km-stand)
 
Allemaal leuk en aardig maar hoe wil jij hard maken dat jij je schijf niet zelf beschadigd hebt?
Ik geloof je wel hoor (daar niet van), maar ik denk dat je juridisch geen poot hebt om op te staan.
Had jij je hele motor naar die bandenboer gebracht was het een ander verhaal.

Of de remschijf door hun toedoen beschadigd is geraakt zal juridisch gezien een welles-nietes spelletje zijn, dat klopt. Maar dit kun je evengoed hebben wanneer je je hele motor naar de bandenboer brengt. Dan kunnen ze ook zeggen: "Die motor hebben ze hier zo af gezet, ik heb enkel en alleen de banden verwisseld, en die schijf was al krom toen ik het wiel er af haalde". En wie weet wat er dan nog allemaal meer met je motor gebeurt is.

Ik heb 3 geluidsopnames, 1 telefoon gesprek waarin ze aangeven ook motorbanden te kunnen wisselen, 1 opname in de garage waar ik verhaal kom halen en het filmpje laat zien van de kromme schijf en waar die kerel gewoon blijft vol houden dat die schijf niet krom is en dat de het aan de naaf ligt en dat die as er scheef in zit, en 1 opname waarbij ik terug gekomen ben met velg om het in het balanceer apparaat te bekijken en waar die kerel e.e.a. aan onzin erbij blijft halen wat technisch gezien helemaal nergens op slaat. Vervolgens hoor je ze in deze laatste opname nog zeggen om er een bandenijzer bij te pakken, en hoor je gewoon hoe ze hem recht aan het buigen zijn.

En heb nog 2 video's waarin duidelijk het verschil te zien in de ernst van de slag voor en na het terug wringen.

Allemaal dingen niet bepaald van professionaliteit en of kennis getuigen en in ieder geval niet in hun voordeel zullen dienen...
 
Vind het alleen wel opvallend dat je van alles een geluidsopname hebt.
Is misschien in dit geval wel nuttig maar ik zelf zou niet zo wantrouwig willen zijn.
Hoeft gelukkig in mijn geval ook niet.

Wordt toch denkelijk een welles nietes spelletje en of je dat wil?
 
Vind het alleen wel opvallend dat je van alles een geluidsopname hebt.
Is misschien in dit geval wel nuttig maar ik zelf zou niet zo wantrouwig willen zijn.
Hoeft gelukkig in mijn geval ook niet.
Gesprekken in mijn telefoon worden automatisch al opgenomen. Vervolgens beginnen problemen met de remdruk, iets waarvoor ik voor de bandenwissel geen problemen mee had en wat uiteindelijk te wijten is aan een kromme remschijf. Vervolgens ga je naar een werkplaats waar ze met 4 á 5 man staan te werken om verhaal te halen, dat is een discussie die je nooit gaat winnen als het de verkeerde kant op gaat. Zelfs 1 op 1 heb je al geen poot om op te staan, dus neem ik al preventief op. Bleek dat mijn onderbuik gevoel daar juist was, en dus ook het 2e moment opgenomen.

Als ik dat niet gedaan had, had ik helemaal geen bewijslast. Dan kunnen hun ook heel makkelijk zeggen met 4 man: "remschijf recht gebogen? welnee we zouden niet durven, die kerel ziet ze vliegen". Dan sta je daar mooi met je verhaal.

Ben ze in dit soort gevallen liever een stap voor. Zeker als het over een paar honderd euro gaat.

Over wantrouwig zijn gesproken, ik durfde in eerste instantie er niet eens van uit te gaan dat de oorzaak van de remdruk bij de remschijf zat en dus veroorzaakt was door dit bandenbedrijf. Weet alleen dat hier niets geks gebeurt is met de wielen of de schijven. Ik ben in eerste instantie juist op zoek gegaan naar eventuele mogelijkheden die ik wellicht over het hoofd gezien had, vandaar ook dit topic.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan