"Witte" benzine

Sigma

MF veteraan
4 feb 2002
19.474
73
Antwerpen
Normaal tank ik altijd 99+ bij jet (voorheen Seca)
nu heb ik vorige week bij een zgn. witte pomp getankt, ik stond op reserve en kwam niet direct wat anders tegen.
Nu vond ik in het begin al dat de motor niet zo soepel draaide, na een halve tank hield ie duidelijk in in hoge toeren, die push boven 10.000 toeren is weg.
Heb nu met een halve tank gaan bij tanken maar heb nog steeds het gevoel dat ie niet lekker draait, mijn vrijloop gaat een 200 toeren op en neer.
Gaat dit over of is er vervuiling in mijn filter en/of carburators??
Ga nu morgen mijn tank maar eens helemaal leegrijden en hoop dat het daarmee gedaan is.
 
Allemaal gelul dat witte benzine minder is als normale.....

Toen ik nog in R'dam woonde tankte ik bijna altijd bij zo'n witte (scheelde 15 c/l), nooit een probleem gehad.

Die gasten kopen hun benzine gewoon in bij de grote jongens, is dus hetzlfde goedje....

[edit: typo's]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Met een hoger octaan loopt hij alleen maar slechter omdat octaan een verbrandings remmer is
Als je motor pingeld (zelfontbranding ) moet je een hoge octaan er in gooien
Anders kan je beter de laagste er in gooien
Het is nog goedkoper ook en hij presteert beter
En de witte pompen kopen de restjes van de grote maatschappijen op om zo scherp met hun prijs te kunnen gaan zitten
Ik tank waar het uit komt en heb nooit geen last
Ik gooi er zelf vaak octaan booster in om het octaan te verhogen
Dat komt omdat ik er een turbo op heb zitten en de compressie te hoog word als ik de druk opschroef
De compressie kan dan oplopen tot 18/1 bij 1 bar vul druk en dan is 98 octaan te laag
 
theorie is dat benzine=benzine als octaan getal gelijk is.
de kwaliteit van witte pompen KUNNEN iets minder zijn de A-merken met name met extremere omstandigheden dan KAN de klopvastheid en/of ontbranding toch tewensen overlaten. in normale omstandigheden(auto) is er niks aan de hand.

als een motorblok geschikt is voor RON 91 dan kan je RON 95 of zelfs RON 98 gebruiken zonder dat dit schadelijk is voor het motorblok. anders om is wel schadelijk.
wat wel mogelijk is, is dat bij een benzine met een hoger octaangetal het vermogen toch iets minder wordt door de (iets)vertraagde verbranding.
 
Vreemd dat ze bij racers met een hogere compressie juist een hoger octaan gebruiken,boven 110!
Als het te vroeg zou ontbranden hebben ze niets aan die compressie dus......
Zolang je motor standaard is,gewoon de voorgeschreven benzine gebruiken.
 
Vreemd dat ze bij racers met een hogere compressie juist een hoger octaan gebruiken,boven 110!
Als het te vroeg zou ontbranden hebben ze niets aan die compressie dus......
Zolang je motor standaard is,gewoon de voorgeschreven benzine gebruiken.

die racers hebben ook een VEEL hogere compressieverhouding als een straat versie.
een hogere compressieverhouding vereist in de regel ook een hoger octaangetal.
een hogere compressieverhouding levert meer vermogen op, maar ook meer hitte tijdens de compressieslag(periode).
 
Met een hoger octaan loopt hij alleen maar slechter omdat octaan een verbrandings remmer is
Als je motor pingeld (zelfontbranding ) moet je een hoge octaan er in gooien
Anders kan je beter de laagste er in gooien
Het is nog goedkoper ook en hij presteert beter
En de witte pompen kopen de restjes van de grote maatschappijen op om zo scherp met hun prijs te kunnen gaan zitten
Ik tank waar het uit komt en heb nooit geen last
Ik gooi er zelf vaak octaan booster in om het octaan te verhogen
Dat komt omdat ik er een turbo op heb zitten en de compressie te hoog word als ik de druk opschroef
De compressie kan dan oplopen tot 18/1 bij 1 bar vul druk en dan is 98 octaan te laag

Gebruik je een losse octaanbooster of een loodtoevoeging?

Ik heb hier een boek liggen waarin staat dat loodvervanger het octaangehalte van de benzine verhoogt. Heb je dat al eens geprobeert?
Misschien is het een goedkoop alternatief? Kun je gewoon 95 tanken.
 
Bij de "Witte Pomp" hier in de buurt wordt de brandstof de ene keer door een Shell tankwagen en de ander keer door eentje van Texaco gebracht. Die Texaco wagen rijdt dan eerst langs een Texaco pomp om die te bevoorraden en dan door naar de "Witte". Misschien dat dit bedoeld wordt met "restjes"?
 
Normaal tank ik altijd 99+ bij jet (voorheen Seca)
nu heb ik vorige week bij een zgn. witte pomp getankt, ik stond op reserve en kwam niet direct wat anders tegen.
Nu vond ik in het begin al dat de motor niet zo soepel draaide, na een halve tank hield ie duidelijk in in hoge toeren, die push boven 10.000 toeren is weg.
Heb nu met een halve tank gaan bij tanken maar heb nog steeds het gevoel dat ie niet lekker draait, mijn vrijloop gaat een 200 toeren op en neer.
Gaat dit over of is er vervuiling in mijn filter en/of carburators??
Ga nu morgen mijn tank maar eens helemaal leegrijden en hoop dat het daarmee gedaan is.

Dat er verschil in benzine zit is mij ook wel duidelijk.

Enkele jaren geleden met mijn R1 bij een Aral tankstation in Luxemburg getankt. Een half uurtje later trok de motor voor geen meter meer. Hij hield gewoon in, leek wel vaker dat ie niet op alle 4 zijn poten liep.

Nadat de tank 3/4 leeg was heb ik in Duitsland bij een tankstation getankt, en even later liep ie weer prima. Probleem verholpen.
 
idd niet alle benzine is gelijk
bij mij op het werk rijden ze naar poppel(bels)om te tanken.
en het blijkt dat ze gemiddelt 50 km minder ver op een tank komen dan dat ze bij merkpomp tanken.
ik heb dat bij mijn diesel ook ,als ik bij de Makro tank kom ik veel minder ver op een tank.
dus goedkoop is niet altijd goedkoper
 
Witte benzine en 'B' merken maken vaak gebruik van het product van de 'A' merken. Echter, in veel gevallen gaat het dan om oudere voorraden (niet altijd).

Met name benzine van oudere voorraden zorgt voor mindere prestaties. Jaren geleden, met mijn eerste motorfiets, was ik om financiële redenen overgestapt op goedkopere benzine. De motor ging steeds slechter presteren, tot ik zelfs startproblemen en regelmatig een afslaande motor kreeg. Mijn dealer wees mij op de minder benzine Na het reinigen van de carburatoren en het benzinefilter ben ik weer bij de gerenommeerde merken gaan tanken, met als gevolg dat de fiets weer toppie reed! *D

Sindsdien tank ik nog uitsluitend 'A' merk benzine.
 
Gebruik je een losse octaanbooster of een loodtoevoeging?

Ik heb hier een boek liggen waarin staat dat loodvervanger het octaangehalte van de benzine verhoogt. Heb je dat al eens geprobeert?
Misschien is het een goedkoop alternatief? Kun je gewoon 95 tanken.

Zover ik weet is een lood toevoeging voor benzine motoren waarvan de kleppen niet tegen loodvrij kunnen
Dus ik hou het op octaan booster
Dat is er voor gemaakt en je kan nu de juiste octaan aanhouden met je menging
Want te veel octaan kost vermogen
En de jongens die dit maken zijn gerust niet gek
Om het uit te testen is ook een dure zaak
Voor je het weet liggen je zuigers weer op straat
En dat wil toch niemand

Er is wel een optie
Methanol
Maar als je daar te veel van in gooi moet je je sproeiers aan passen
En je moet dat blijven doen (methanol bij je benzine toevoegen ) anders kloppen je sproeiers weer niet
Nu kan ik gewoon met 98 rijden met 0,5 bar zonder problemen en als ik hem ga opschroeven gooi ik er wat octaan booster bij
Zoveel als nodig is in verhouding met de vuldruk

Dus ik hou het op octaan booster
 
Trouwens, ik tank nog steeds bij een "goedkope" pomp hier in Almere (autoradam of zoiets). Het scheelt €0,05 per liter, wat toch €100,- per jaar scheelt.

Nooit problemen, maar dat spreekt vanzelf 8-)
 
had een tijdje geleden ook last met slechte brandstof.
heb een vtr 1000f en die ging wel eens rot lopen.
werd toen geadviseerd door een engelsman om eens cleaner globe te proberen

Dit is een brandstof toevoeging die echt geen rochel kost.
moest er werkelijk maar een half dopje van gebruiken per tank beurt
en voila hij liep weer als een zonnetje.
het maakt je brandstof sysyteem schoon en helpt brandstof efficienter te laten ontbranden en het moest meer vermogen geven en zuiniger lopen.

ik nieuwsgierig en liet een race team hun fiets op de testbank zetten een keer met en zonder de toevoeging.
resultaat op een gsx1000r +6 PK erbij aan t achterwiel.

sprak deze man pas weer en hij is nu bezig om renault 35 vrachtwagens te laten testen en nu zitten ze met dit goedje op een 12% brandstof besparing gemiddeld.
hij liet mij later fotos zien van een dieseltrein met en zonder cleaner globe die beide 500.000 km hadden gelopen.vervolgens blok strippen en kijken wat het spul had gedaan.
resultaat met cg-7 was het blok brandschoon en geen spatje aanslag en die trein zonder was smerig en verkoekt in t blok.

een flesje kostte mij 45 euro en dit is goed voor 4000 liter brandstof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan