Witte drab op kijkglas oliepeil

Lecram

MF veteraan
18 nov 2002
3.602
22
Barendrecht
Op het oliepeil kijkglas van mijn Cagiva Gran Canyon (Ducati 900SS blok) zet zich een witte drab af (soort mayonaise).
Het blok is lucht/olie gekoeld.

Wat is dat? Kan dat voorkomen worden? Hoe moet ik dat verwijderen?
 
hallo,
die witte drab durft ook wel te verschijnen als de carterontluchting gemodificeerd
is
ondermeer door het verwijderen van de slang en de box op die erop gemonteerd is
en het monteren van een k&n filter (achteraan het blok)
groetjes


Ik vermoed idd dat dat het is, in combinatie met het soort olie. Hiervoor had ik castrol olie die gewoon helder bleef.

De motor komt zomer en winter goed op temperatuur, doordat ik een oliethermostaat heb toegepast. Temperatuur zit al snel rond de 100 graden.

Zie hier mijn oliethermostaat project
 
een 900ss blok vloeistof gekoelt???nee hoor niet waar!het helpt om de olie radiateur af te plakken,zeker bij een temp van 5 gr en lager.maar ook hoger een langer hoger in toeren houden helpt....dus wat al werdt gezegt;gaan met die 900
 
Hoi Oma :D

Wat ik me nou eigenlijk afvraag (zonde om een nieuwe topic hierover te beginnen namelijk)

Met motoren heb je sludge als je te veel korte stukjes rijdt.. Heb je dat met auto's dan niet??? :?

Of is de manier waarop een auto gebouwd is zo anders dat het niet kan?
 
Hoi Oma :D

Wat ik me nou eigenlijk afvraag (zonde om een nieuwe topic hierover te beginnen namelijk)

Met motoren heb je sludge als je te veel korte stukjes rijdt.. Heb je dat met auto's dan niet??? :?

Of is de manier waarop een auto gebouwd is zo anders dat het niet kan?
Heb je met auto's ook, exact hetzelfde.
 
wel apart, want olie van een auto wordt maar 1x per jaar ververst tijdens een grote beurt/APK.

Maar bij een motor is het superslecht als je door blijft rijden... raar eigenlijk
 
wrom niet?

bij guzzi's hebben ze hele bouwsels bedacht om de cilinders en blok uit de rijwind te houden zodat dat blok in godesnaam op temperatuur komt.
en als je olie te koel is, dan plak je de oliekoeler af....

:^

Als ik al op mijn Duc rij bij temperaturen < 10 graden, dan plak ik de koeler echt af met karton en tape. De temperatuur blijft dan tenminste op een acceptabel niveau.
 
dus minder sportievere motoren hoeven minder vaak een oliewissel :?
klopt

maar ook... een motor heeft minder olie in zijn blok dan een oto.... dus wordt dezelfde olie vaker gerecycled. En de olie wordt vaak veel warmer in een (sportief) motorblok.

ik moet om de 2500km olie verversen... ik heb dan ook maar 1,3 liter olie in mijn blok wat ik geregeld tot 110 graden opwarm...
 
Terug
Bovenaan Onderaan