witte olie?

djamgils

Rookie
27 sep 2004
3
0
Ulvenhout
ik heb hier al een paar posts gelezen over schuimende olie, maar mijn olie is gewoon wit en ziet eruit als een soort room. mijn motor is een suzuki bandit dus aan het koelwater kan het niet liggen, want dat heeft ie niet.

Ik rijd eigenlijk bijna alleen maar korte stukken, dus wat dat betreft kan het best condens zijn, maar het is geen schuim, dus wat is het wel???

Kan ik gewoon het beste de olie verversen en laten doorspoelen ofzo? Een automonteur raadde me aan om er niet meer mee te rijden.
 
Dit is de zogenaamde mayonaise.

Je rijdt duidelijk alleen maar korte afstanden. Je ziet al aan de mayonaise dat dit dus funest is voor je motor, hij komt never-nooi-niet op bedrijfstemperatuur en kan de olie dus niet optimaal z'n werk doen.

Rij maar eens een flinke 100 kilomter en voila, weg is het....
 
Dit is de zogenaamde mayonaise.

Je rijdt duidelijk alleen maar korte afstanden. Je ziet al aan de mayonaise dat dit dus funest is voor je motor, hij komt never-nooi-niet op bedrijfstemperatuur en kan de olie dus niet optimaal z'n werk doen.

Rij maar eens een flinke 100 kilomter en voila, weg is het....

Liever die 100km met nieuwe olie dan met die mayonaise.
 
Dit is de zogenaamde mayonaise.

Je rijdt duidelijk alleen maar korte afstanden. Je ziet al aan de mayonaise dat dit dus funest is voor je motor, hij komt never-nooi-niet op bedrijfstemperatuur en kan de olie dus niet optimaal z'n werk doen.

Rij maar eens een flinke 100 kilomter en voila, weg is het....
Komt dat nu door condens vorming in de motor? carter?
Ben niet zo'n motortechneut op dat gebied ;)
 
Nog beter is na die 100 km de nieuwe olie heet af te tappen en er dan weer nieuwe in te doen.

Om het te voorkomen in de toekomst is 1x in de week een flink stuk rijden verplicht. Je hebt nu dus een goede smoes om elke week een lekker tochtje te maken.
 
Bij elke start van een verbrandingsmotor ontstaat condens, dat onder andere in het carter (en dus de olie) terecht komt. Ook bij de eerste minuten rijden met koude motor ontstaat nog condens.
Door het rijden van korte stukken komt de olie nooit goed op temperatuur, waardoor het condensvocht en ander vocht niet uit de olie kan verdampen.
Door flink gassen bij koude motor ontstaat er ook nog eens lichte onderdruk in het carter, waardoor het water en de olie zich nog wat beter vermengen.
Die mayo smeert vrijwel niet en zorgt er voor dat het blok uiteindelijk vroegtijdig het loodje legt.
 
Bij elke start van een verbrandingsmotor ontstaat condens, dat onder andere in het carter (en dus de olie) terecht komt. Ook bij de eerste minuten rijden met koude motor ontstaat nog condens.
Door het rijden van korte stukken komt de olie nooit goed op temperatuur, waardoor het condensvocht en ander vocht niet uit de olie kan verdampen.
Door flink gassen bij koude motor ontstaat er ook nog eens lichte onderdruk in het carter, waardoor het water en de olie zich nog wat beter vermengen.
Die mayo smeert vrijwel niet en zorgt er voor dat het blok uiteindelijk vroegtijdig het loodje legt.
Bedankt, heel duidelijk. :)
 
sludge vorming door te lage motorolie temperatuur, kan ernstige schade toe brengen aan lagers etc als je door blijft rijden zonder de olie op temperatuur te brengen.Ga eens een flinke rit maken zal je zien dat de witte brei verdwijnt eigenlijk verdampt.Maar heb je deze witte brei allang dan zou ik maar eens snel je olie verversen inclusief filter die waarschijnlijk ook vol zit.
 
Die mayo smeert vrijwel niet en zorgt er voor dat het blok uiteindelijk vroegtijdig het loodje legt.
Een klasgenoot vertelde mij dat hij al 4 jaar met dezelfde olie rijdt. En iedere dag een kort stukkie naar school, veel meer iig nie. Die ntv's zijn ook oersterk ;) daarvoor rijdt hij er ook op :)

ps. ik zou het anders doen (even voor de goede orde).
 
Terug
Bovenaan Onderaan