Witte rook bij koud weer

spullekebakfiets

Die hard MF'er
21 nov 2016
303
46
Een vraag omdat mijn shiver met koud weer na het starten tientallen meters witte rook geeft. Dit is bij koude motor en koud weer. Na een meter of 50 is alle rook weg. Er is geen koelvloeistof en olie verdwenen.

Kan dit kwaad? Is dit water/condens in uitlaat, koude lucht met veel vocht of iets anders?

Motor draait stationair prima, behalve als ik start en ga rijden en binnen 30 seconden sta te wachten bij een stoplicht (met koude motor dus), het toerental zakt telkens in (ongeveer 3/4 honderd toeren, duidelijk hoorbaar) maar gaat daarna weer terug naar normale toeren. Dit blijft zo door gaan. Wanneer ik een paar minuten gereden heb en dan stil sta bij stoplicht is het probleem weg en blijft precies op toeren zonder af te wijken. Als ik de motor start en stationair laat draaien voor langere tijd, komt het probleem totaal niet voor en is de rook maar minimaal.

Aangezien dat beide problemen tegelijk door mij opgemerkt zijn verwacht ik dat ze met elkaar te maken hebben.
 
De witte "rook" is condens.
Dit is normaal.
Het schommelen van de toerentallen bij het stilstaan met een koude motor is ook normaal.
Een motor lange tijd stationair laten draaien na een koude start is niet heel gezond.
 
Nee. Ja, idd, nee.
:) gelukkig
De witte "rook" is condens.
Dit is normaal.
Het schommelen van de toerentallen bij het stilstaan met een koude motor is ook normaal.
Een motor lange tijd stationair laten draaien na een koude start is niet heel gezond.
Klopt, de langere tijd stationair laten draaien was om te kijken of het schommelen dan ook was. Start normaal gesproken pas als ik er op zit en klaar om weg te rijden.
 
Een vraag omdat mijn shiver met koud weer na het starten tientallen meters witte rook geeft. Dit is bij koude motor en koud weer. Na een meter of 50 is alle rook weg. Er is geen koelvloeistof en olie verdwenen.

Kan dit kwaad? Is dit water/condens in uitlaat, koude lucht met veel vocht of iets anders?

Motor draait stationair prima, behalve als ik start en ga rijden en binnen 30 seconden sta te wachten bij een stoplicht (met koude motor dus), het toerental zakt telkens in (ongeveer 3/4 honderd toeren, duidelijk hoorbaar) maar gaat daarna weer terug naar normale toeren. Dit blijft zo door gaan. Wanneer ik een paar minuten gereden heb en dan stil sta bij stoplicht is het probleem weg en blijft precies op toeren zonder af te wijken. Als ik de motor start en stationair laat draaien voor langere tijd, komt het probleem totaal niet voor en is de rook maar minimaal.

Aangezien dat beide problemen tegelijk door mij opgemerkt zijn verwacht ik dat ze met elkaar te maken hebben.

Mijn huidige motor heeft ook wat meer witte rookpluimpjes, maar auto's ook. Let maar eens op s'morgens.
Ik heb een CBR gehad en bij die ontstond er een witte rook muur achter mij bij het eerste stoplicht de wijk uit.

Eenmaal opgewarmd is het weg. Tot de volgende koude morgen. :9

Dat schommelen in toeren herken ik ook van mijn Honda's. Eenmaal opgewarmd was ook dat altijd weg.

Weet je zeker dat je geen Honda hebt? _O-
 
Er kan nog als extra worden vermeld dat je witte (condens) rook alleen ziet bij lagere temperaturen.
Zoals hierboven aangegeven ontstaat na verbranding kooldioxide en water(damp).

Koude lucht kan minder water bevatten en daarom zal het 'teveel' aan water condenseren. Dat zie je dan als witte rook. Eigenlijk is het plaatselijke mist.
Bij starten is de motor en de uitlaat nog koud, zodat de eerste uitlaatgas-warmte in de demper gaat zitten en de gassen/ dampen koud de uitlaat verlaten.
Gevolg: Condensatie en mist. Bij warmer weer en een opgewarmde motor zal dat dus niet gebeuren.

Alles bij elkaar: Gewoon een natuurlijk verschijnsel en dus niets aan de hand!!:t
 
Even een bump voor als iemand tegen hetzelfde probleem aanloopt. De lambda sensor was defect, het verwarmingsgedeelte was kapot waardoor sensor waarde niet goed door kwam. Sensor vervangen en probleem van het onregelmatige toerental is verholpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan