witte rook

C.Robin

Rookie
16 mrt 2003
25
0
torhout - Belgium
Het is misschien in domme vraag voor sommige, maar mijn moto rijd al een tijdje goed, tot ik nu plots nieuwe benzine in doe en er plots ontzetend veel "witte" rook uitkomt.
aan wat kan dit liggen?
alvast bedankt robin
 
de witte rook komt uit mijn uitlaat.
Als ik in 1ste, 2de, 3de vitesse rijd komt er bijna niks uit, maar vanaf ik even aan de gashendel durf komen als ik in neutraal sta, dan komt er veel rook uit.
hopelijk versta je wat ik bedoel.
 
Je koppakking hoeft niet persee naar buitenuit te lekke om kapot te zijn, als ie witte rook geeft is ie juist aan de binnenzijde kapot ( Je koelvloeistof lekt je cilinders in ).. en dat kan je niet van de buitenzijde zien !
 
naar mate hij warm wordt vermindt het, mar het blijft toch nog een beetje hangen.
En die cilinderkoppakking kan niet defekt zijn, want dat heb ik reeds gecontroleerd als ik hem kocht.

Dat zegt helaas helemaal nix. Zo is ie goed en -pang- zo is ie kapot.
Bovendien hoeft 't aan de buitenkant niet (altijd) zichtbaar te zijn. Een doorgeslagen pakking tussen 'n waterkanaal en 'n cilinder kan je zo op 't oog niet waarnemen. Je kunt er o.a. wel met een compressietest achter komen. En ja, witte rook. Het lijkt iig wel op een lekke koppakking.
 
Beetje witte rook bij koude start is toch normaal of niet??
Anders zit ik ook met problemen.

Na minuutje of 2 draaien en de choke dicht is het weg.
Heb ik ook vanaf het begin met mijn Cat gehad, vooral als ik wat vroeger in het jaar (feb/maart) 's ochtends vroeg naar mijn werk ging, volgens mij is het bij een koude start geen gek verschijnsel.
 
naar mate hij warm wordt vermindt het, mar het blijft toch nog een beetje hangen.
En die cilinderkoppakking kan niet defekt zijn, want dat heb ik reeds gecontroleerd als ik hem kocht.


Je hebt er zeker de kop vanaf gehaald, anders kun je het echt niet zien :?
Je moet eens wat zand in je koelvloeistof doen, als deze uit je uitlaat komt weet je dat je koppakking kapot is :) :)

Serieus: indicatie voor koppakking:
1) niet meer goed stationair draaien en haperen bij gasgeven
2) witte rook
3) olie krijgt een "melk-achtige" kleur
 
Laatst bewerkt:
Je hebt er zeker de kop vanaf gehaald, anders kun je het echt niet zien :?
Je moet eens wat zand in je koelvloeistof doen, als deze uit je uitlaat komt weet je dat je koppakking kapot is :) :)

Serieus: indicatie voor koppakking:
1) niet meer goed stationair draaien en haperen bij gasgeven
2) witte rook
3) olie krijgt een "melk-achtige" kleur

[ff offtopic ]
Hmmm, mijn motor heeft last van item 1 maar niet item(2) en (3). Het koelwater raakt wel op waarheen weet ik niet. Olie raakt ook op (lekt volgens mij door kleppendeksel naar buiten). Heb al wel 60.000km op de teller.

Moet ik nu meteen naar een garage of kan dit wachten tot na het seizoen als ik het olie en koelwater nivo in de gaten hou :?
[/ff offtopic ]
 
[offtopic]

Bij me 125 is me olie ooit s LICHT Roze geweest !!.. Echt geeeeeeeee idee hoe da nou weer kan.. :?

Water en Olie gingen/konden toch niet doormekare ??

[/offtopic]
 
Laatst bewerkt:
Zijn alle bougies gelijk.. :? :?

Bedoel ik mee, of ze allemaal ongeveer even zwart zijn.
Ben net van 't zelfde probleem af. (koppakking)
Het lek zat bij mij rond de 3e cilinder, die bougie leek dus hagelnieuw, doordat de koelvloeistof daar verdampte. (stoomreiniger effect)
 
Haal de dop van het koelvloeistofreservoir, start de motor, en geef een beetje gas. Als er dan gasbellen opborrelen in dat reservoir, is de koppakking lek.
Heel simpel te controleren dus.
Haal die dop er niet af als de motor heet staat, anders krijg je een fontein van kokende koelvloeistof over je lijf. Of leg er een dikke vod rond, en draai die dop voorzichtig los zodat de druk wegkan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan