Witte rook

Doggy0-7

Rookie
27 jun 2004
11
0
eerbeek
Mijn motor vertoond wite rook als hij warm is ,koud zie je helemaal niets en hij start ook altijd perfect.Wat zou dit kunnen zijn.
Gr.R
 
Waterniveau/circuit laten nazien, witte rook= verdamping water( koppakking?)
blauwe rook=olieverbranding/verbruik.
Hoe is je motortemperatuur?
 
Laatst bewerkt:
heeft witte rook ook niet iets met koelvloeistof te maken. pakking lek waardoor koelvloeistof in de verbrandingskamer komt?


Juist heb ik ook een keer gehad met mijn brommer vroegah! Pakking in de cilinderkop was gescheurd, als de motor warm werd week dit rubber wat verder als normaal waardoor er ook koelvloeistof in de cilinder verbrand werd. Dit resulteerd in erg dikke witte rook.
 
hmmm, Kan ook en goede olielekkage zijn, als er genoeg olie in een cilinder komt (gebroken olieschraapveer bv.)kan dit ook vette witte rookwalmen geven.
Heb al es zo'n motor gerepareerd, toen zei ook iedereen gelijk dat het een koelvloeistof probleem was...het jammere was dat het een olie/luchtgekoeld blok was :s
 
zwarte rook = brandstof

blauwe rook = olie

witte rook = vocht

Ik ga voor een kapotte koppakking. Even bij een motorzaak je koelvloeistof laten checken. Een eenvoudige test: ze hangen een speciaal strookje papier in je koelvloeistof, wat verkleurd als er stoffen in de vloeistof zitten die van de verbranding af komen. En die komen in de vloeistof als de koppakking lek is.
 
staat hij toevallig buiten, zonder zeil en precies onder een regenafvoerpijp ?? zodat er enorm veel water in je tank (dan loopt hij wel zwaar beroerd..als hij al blijft lopen)..of je hele uitlaat zit vol met water...is het niet grijs ? te rijke afstelling op 1 van je cilinders.. hoe is met je olie ?? ruikt het naar benzine ??
 
hmmm, Kan ook en goede olielekkage zijn, als er genoeg olie in een cilinder komt (gebroken olieschraapveer bv.)kan dit ook vette witte rookwalmen geven.
Heb al es zo'n motor gerepareerd, toen zei ook iedereen gelijk dat het een koelvloeistof probleem was...het jammere was dat het een olie/luchtgekoeld blok was :s


was dit een 2-takt ?? (ps toevallig nog een GT750 balhoofdstel liggen van een J'uit 1972..ik krijg mijn 4 leading-shoe niet tussen mijn honda-vurk :(
 
...minder rijk afstellen, al betwijfel ik of dit het is... is het echt WIT ?? dan blijft het water/condens..maar waar je motor dat ineens vandaan tovert ?? loopt je vlotterbak niet toevallig heel hard over en zo hopsakee je verbrandingskamer in (afstelling vlotter) ..benzine in je luchtfilter ??
 
geloof me het is olie.

Ik heb het met eigen ogen gezien, als ik me gas open trok was het wit achter me, toen ik de cilinder eraf trok was de olie schraapveer gebroken. Nwe veer erin en...geen rook meer.

Het kan ook een gescheurde kop zijn(tussen de kleppen) door de warmte zet dit uit en gaat hij olie op je zuiger lekken.

Kom es langs in zoetermeer, kan ik e.e.a nameten.
 
Het kan een slechte kleprubber van een uitlaatklep zijn of zelfs een klepgeleider
die teveel speling heeft.
De truuk is namelijk als volgt: olie in je verbrandingsruimte rookt blauw!!
olie die via bv. een uitlaatklep niet in de
verbrandingsruimte komt maar direct de uitlaat
in loopt verbrandt niet, deze verdampt, en als
deze verdampt rookt hij wit!!!
 
Het kan een slechte kleprubber van een uitlaatklep zijn of zelfs een klepgeleider
die teveel speling heeft.
De truuk is namelijk als volgt: olie in je verbrandingsruimte rookt blauw!!
olie die via bv. een uitlaatklep niet in de
verbrandingsruimte komt maar direct de uitlaat
in loopt verbrandt niet, deze verdampt, en als
deze verdampt rookt hij wit!!!


Hoe kan het dan dat er bij mijn motor(kawa z1100) met gebroken olieschraapveer echt wel WITTE rook eruit gooide???ook op het moment dat hij warm was?
Ach ja, uitelkaar halen en je weet het.
 
Dat kan zeker met een kapotte schraapveer!!
rookte hij constant wit of na decelereren? constant wit dan heb je een behoorlijk kapotte schraapveer en kan er evengoed olie verdampen in de uitlaat, is teveel om te verbranden.
Als het vooral met decelereren is is de schraapveer misschien niet gebroken maar zit hij vast, waardoor met decelereren de olie omhoog gezogen wordt door het vacuum in de cilinder en dan in de uitlaat wordt gespuugd.
Maar wat je zegt klopt zeker uitmekaar trekken, meten is weten en zien is geloven!
 
..volgens mij moet je schraapveer er minimaal uitliggen of nooit erin hebben gezeten wil hij dat niet kunnen verbranden... je zou toch eens moeten nadenken over het litertje olie wat je daarvoor zo 1x in de 250 kilometer opstookte, niet ??!!
maargoed, dus toch een 4-takt machine en ik wil de topic-starter wel eens 'horen' !? al iets ontdenkt (of uit elkaar gehaald ?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan