witte sludge blijft terug komen??

davidzx6r

MF'er
7 feb 2009
88
0
den haag
Hallo,

Ik heb een zx6r 2003-2004 model , maar heb een probleempje, heb al gezocht op dit forum naar mijn probleem maar deze is niet precies omschreven, ik hoop dat iemand mij duidelijkheid kan geven?

Als ik de motor start is er geen witte sludge te zien bij het oliepijl glas, ga ik een STUKJE rijden en zet hem neer dan komt er aan slag (witte) op het kijkvenster maar rijd ik langer dan is er weer niks te zien??????? Heel soms ook is er witte sludge te zien voor dat ik hem start (koude start). Verder is mijn olie pijl goed en mijn koelvloeistof ook en er komt ook geen dikke witte rook uit mijn uitlaat? Wel valt mij op dat er wat condens uit mijn uitlaat komt (meer dan ik verwacht, ook geen emmers,maar wel druppels???)Is er iets met mijn carter ontluchting????? :?

GR David
 
als ie stilstaat, kijk naar je oliepeilglas: zie je olie? nee? (even rechtopzetten zodat je wat ziet)

Sludge blijf je houden, vooral met koud weer, ivm condens in de olie
kleine stukkies zijn dar niet voldoende voor. Lange stukken, motortje goed warm, dan gaat het water er pas uit :+
 
als ie stilstaat, kijk naar je oliepeilglas: zie je olie? nee? (even rechtopzetten zodat je wat ziet)

Sludge blijf je houden, vooral met koud weer, ivm condens in de olie
kleine stukkies zijn dar niet voldoende voor. Lange stukken, motortje goed warm, dan gaat het water er pas uit :+
Had je dat van die kleptermieten niet iets langer kunnen volhouden? :+
 
Die sludge komt door veel korte stukjes rijden waarbij de motor niet op temperatuur komt. Oplossing is (zoals je zelf al aangeeft) regelmatig lange stukken te rijden zodat alle water die in de olie zit verdampt.
 
Zoals al gezegd, is geen specifiek probleem van jouw motor.

Bij een koude start ontstaan inwendige temperatuurverschillen in je blok. Daardoor ontstaat condens, die in je olie neerslaat. Het vocht vermengt zich met de olie, waardoor een mayonnaise-achtige smurrie ontstaat.
Als je het blok goed warm rijdt, verdampt het vocht weer uit de olie. Helaas heb je daar bij winterse temperaturen wel wat tijd voor nodig.
Ik rijd ongeveer een half uur naar m'n werk, rond de 23 kilometer. Normaal gesproken genoeg om het blok op te warmen, maar 's winters zie ik evengoed witte sludge.
 
Bovenstaande zaken kloppen allemaal, maar het koude weer is niet de enige mogelijke oorzaak:

Rij je dus langere ritten en heb je nog steeds last van sludge, kijk dan eens hier naar:

- Kapotte thermostaat: De thermostaat kan vast komen te zitten in een open-stand. De motor wordt dan teveel gekoeld. Hierdoor kan het het vocht niet goed verdampen met sludge als gevolg. Meestal is dit op te merken doordat de motor langzaam of niet goed op temperatuur kan komen.

- Lekke/zweterige koppakking: Koelvloeistof komt bij de olie en vormt sludge. Start de motor, en kijk of er luchtbelletjes in je koelvloeistofreservoir komen. Is dat het geval, dan is het vaak de koppakking... (pas wel op, koelvloeistofreservoir kan onder druk staan!).
 
Ik ga ff van het weekend mijn carterontluchting checken, en alle grappuhmakers bedankt voor jullie reacties,.................?
Kom op ey, 't is vrijdag. Het antwoord met de meeste kans is al 100 x gegeven. Vocht in de olie vanwege condens. Ga een eind rijden zodat het blok flink warm kan worden en het is waarschijnlijk weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan