Witte sludge Yamaha Thudercat

5 mrt 2019
116
25
Haarlemmermeer
  • Merk: Yamaha
  • Type: Thundercat
  • Bouwjaar: 1996
  • Kmstand:30.000
  • Probleem: witte sludge bovenin carter (zie foto), witte sludge in karten lucht slang (zie foto)
  • Wanneer is het probleem onstaan: geen idee
  • Wat is er al aan gedaan: luchtslang schoongemaakt, luchtfilter opengemaakt om te kijken, olie + filter 3.000km oud

Gister de tank eraf om de jaarlijkse inspectie uit te voeren, connectoren in te sprayen en carbs te synchroniseren.
Bij het verwijderen van de carter ontluchting slang zag ik witte sludge, boven in de slang bijna bij het luchtfilter. (zie foto)
IMG_1123.jpg


IMG_1125.jpg


Slang ook bij het carter losgehaald en in 't carter bovenin zit ook wat witte sludge. Helaas is dit wel wat lastig te zien op de foto.

IMG_1126.jpg


3000km geleden heb ik de olie + filter vervangen. De oude olie kwam er schoon uit, absoluut geen witte sludge of andere troep.
Nu rij ik altijd, het hele jaar door. Ik heb begrepen dat een motor pas echt op bedrijfstempratuur is na een rit van ongeveer 30 minuten in de zomer. Gezien het aanzienlijk kouder is in de winter lijkt het mij dat het dan ook langer duurt voordat de motor echt op bedrijfstempratuur is.

De afgelopen periode heb ik vrijwel alleen woon/werkverkeer gereden. Dit zijn ritjes van 25 minuten. Kan dit de oorzaak zijn van de wittte sludge? Moet ik me zorgen maken over die witte sludge? De motor loopt verder perfect, absoluut nergens last van. Koelvloeistof is netjes op peil, nergens zweten bij de naat van de koppakking, olie kijkglas zie ik geen sludge ect.

Mijn plan was om de aankomende zomerritjes goed door te pakken, lange afstanden en kijken of de sludge dan wegtrekt. wat denken jullie hiervan?

Ik hoor graag :t
 
Witte sludge is condens ,dus te weinig gereden om het blok goed warm te krijgen, eventueel olie verversen als daar ook sludge in zit en voortaan
goed warm rijden.Vocht in de olie is niet goed het kan metaal aantasten en komt de smering ook niet ten goede,en ik heb zelfs meegemaakt dat er zoveel sludge in een blok zat dat de ontsteking niet goed meer werkte.
 
Dit is de slang van je carterontluchting. Als het goed is komt daar maar weinig warmte terecht vanuit het motorblok. Wel moet alle eventuele vocht uit je blok er door als het verdampt, dus de kans op condensvorming in die slang bij koude omstandigheden is zo ongeveer maximaal en is dit zo ongeveer de eerste plek waar je witte sludge kunt verwachten. Lijkt mij dat er niets bijzonders aan de hand is.
Dit verdwijnt vanzelf weer als de boel weer een keertje net wat warmer wordt.
 
Laatst bewerkt:
Op de olie vuldop zit geen sludge, ook niet te zien door het kijkglaasje. Kan ik hieruit concluderen dat er geen sludge in de olie zit? Of alsnog olie vervangen, aangezien deze 3000km oud is?
Ik rij niet zoveel, maar vervang de olie elke zes maanden of 3.000 kilometer.
Vorig jaar is dat wegens omstandigheden 3x ±250 kilometers geweest (deel circuit). _O-
 
elke 3000 km vervangen? Wat voor motor heb je dan??
BMW G310GS, BMW S1000RR (uit het voorbeeld), BMW HP2. :)

Ik neem mij overigens voor om bij 3.000 kilometer te verversen, alleen bij de GS lukt dat vooralsnog.
De andere zijn eerder aan de beurt, maar zijn ook niet gekocht voor het woon~werk verkeer.
Standaard is de interval bij allemaal 10.000 kilometer denk ik.
Weet het alleen bij de GS zeker omdat die nog in de dealergarantie zit. :+
(Dus zelf al 3x ververst thuis, de dealer i.v.m.. de officiële garantie en aantoonbare beurten 2x)
 
Op de olie vuldop zit geen sludge, ook niet te zien door het kijkglaasje. Kan ik hieruit concluderen dat er geen sludge in de olie zit? Of alsnog olie vervangen, aangezien deze 3000km oud is?
Is allemaal niet zo heel spannend hoor, wat je ziet zoveel mogelijk verwijderen/reinigen. Straks eens een keer de hele zaak echt goed op temperatuur rijden en dan ff in de gaten houden of t weer terugkomt.
 
Ik heb een Porsche 996, en sludge is normaal. Ik rijd er enorm weinig mee, en de ritjes die ik dan doe zijn vaak nog eens heel kort. 't Is niet meer dan condens. Best beangstigend als je dat dan zien.
Kuis het even af, rij hem deftig warm en vervolgens een grotere toer maken en laat hem maar goed rijden... Als het er dan nog/opnieuw is, gecondoleerd.

Sorry maar sludge is beslist niet NORMAAL, maar komt voor bij verbrandingsmotoren die niet helemaal goed op temperatuur komen....en ja het is waterdamp ge-emulgeerd in olie, maar voor hetzelfde geld is het een koelwater lekkage als de olie er zelf ook zo uitziet.
Nu is de carterontluchting wel de eerste plaats waar je het kunt verwachten, en inderdaad met een keer een flink stuk rijden is het weg, maar nogmaals het is niet normaal, maar kan wel voorkomen
 
Niet te druk maken, gewoon lekker warm rijden 👍.

Zoals met elk voertuig, allemaal korte stukjes rijden ( lees niet voldoende warm rijden) is niet bevorderlijk.

Thundercat is van nature een koel blok, men doet ook wel eens een stuk karton voor de radiator zodat het blok wat minder koelt en dus wat warmer kan worden.

Misschien de moeite waard om te proberen.
 
Wat voor temperatuur haalt de koelvloeistof tijdens die rit van 25 minuten? Een openstaande koelvloeistof thermostaat kan ook zorgen voor tragere opwarming van het blok.

Nog geen 60 graden op de snelweg in de winter. Ik vond dit apart en heb hier al eerder vragen over gesteld, maar ‘t schijnt normaal te zijn bij de Thundercat. Olie temperatuur is verder wel in orde. Als de motor echt warm is loopt ie mooi naar de 90 graden waar vervolgens de thermostaat opengaat en het blok op temperatuur houdt.
 
Niet te druk maken, gewoon lekker warm rijden 👍.

Zoals met elk voertuig, allemaal korte stukjes rijden ( lees niet voldoende warm rijden) is niet bevorderlijk.

Thundercat is van nature een koel blok, men doet ook wel eens een stuk karton voor de radiator zodat het blok wat minder koelt en dus wat warmer kan worden.

Misschien de moeite waard om te proberen.

top:t

Stuk karton ertussen wil ik eigenlijk wel proberen!
 
Mijn Cagiva Raptor 1000 had een warmtewisselaar, hetzelfde blok als een Suzuki SV/TL1000R/S.
Ik heb de thermostaat nog voor een ander type vervangen waardoor het circuit later open gaat.
En in de winter ook nog een paar stukjes aluminiumfolie op de extra oliekoeler. :9
 

Bijlagen

  • DSC_0295.JPG
    DSC_0295.JPG
    89,7 KB · Weergaven: 11
  • DSC_0298.JPG
    DSC_0298.JPG
    110,5 KB · Weergaven: 8
Terug
Bovenaan Onderaan