Witte vocht uitslag

PIPOOO

MF'er
13 okt 2007
182
0
Hallo,

Nu de winter voorbij is zie ik op sommige metaal delen, niet het chroom of alluminium van die witte zeg maar uitslag. Als ik dat weghaal, komt het snel weer terug. Volgens mij komt dit door vocht van de winterperiode. Weeet iemand hoe ik dit blijvend kan weghalen?

Bvd voor de reacties.

Bert.
 
dat heb ik ook en heeft een naam: aluminium oxide.

Het komt niet voor op chroom zelf, alleen op ALU. nu kan je natuurlijk wel een verchroomd aluminium onderdeel hebben.

Wat is het en hoe kom je er vanaf?
Veel naked motoren (zoals mijn zephyr) hebben opgepoest aluminium glimmende delen zoals je dynamokap, olievat, tandwielbehuizing etc. Dat aluminium poetsen ze in de fabriek op en krijgt dan een blanke (hittebestendige) vernislaag. Echter door de tand-des-tijds en steenslag neem de beschermende werking van die vernislaag af. Er komen miniscule gaatjes in waar vervolgens vocht het ALU laat oxideren. (oxide, reactie met H2O).

Hoe kom je ervanaf? nou eigenlijk niet simpel!
Je kan het bijhouden met bijvoorbeeld Belgom ALU poets. (prima spul!)
en dan beschermen met een laagje was maar dat is maar tijdelijk.

permanent te oplossing, onderdelen los halen, verf afschuren of afbijten. opnieuw oppoetsen en in vernislak zetten. Ik kan je vertellen het is een hele klus maar ziet er wel mooi uit!

Zelf dit in het kort gedaan: demonteren, verf afbijten met verbijt, schuren met P600, daarna schuren met P1000, schoonmaken met belgom ALU, schuren met P2000, oppoetsen, afnemen met Wasbenzine (je wil geen poetsmiddel etc onder je lak). In hittebestendige vernis gezet (te koop bij bijv. halfords). en klaar :):)
 
Hallo,

Nu de winter voorbij is zie ik op sommige metaal delen, niet het chroom of alluminium van die witte zeg maar uitslag. Als ik dat weghaal, komt het snel weer terug. Volgens mij komt dit door vocht van de winterperiode. Weeet iemand hoe ik dit blijvend kan weghalen?

Bvd voor de reacties.

Bert.

Smeer de volgende keer deze alu delen in met een dun laagje zuurvrije vaseline voordat de motor in de winterstalling gaat.
 
Die witte uitslag is pekel.
Ik zou adviseren het eerst goed schoon te wassen met een sopje.
Daarna met RVS reiniger (wat ook voor aluminium geschikt is) reinigen, daarna met Belgom ALU behandelen.
Daarna een vernislaagje aanbrengen van silliconenspray op het aluminium.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan