wobbel

***BTR***

MF veteraan
30 mei 2001
1.326
0
Den Hoorn
Ik kwam gisteren na een lekker weekendje weg terug en wilde de nieuwe voorband die ik gisteren op mijn CBR had laten zetten gaan testen.
Trek ik de motor op een klinker weg flink door naar eind 2e versnelling en volgens mij stuiterde ik nog op een steentje, begint mijn stuur heen en weer te slaan. Nu heb ik eens gelezen dat het kan komen door verschillende type banden wat ik nu even heb omdat de achterband die er al onder zat eigenlijk zo goed als nieuw is.

Kan dit probleem nog regelmatig terugkomen met 2 type banden of ligt het waarschijnlijk aan de omstandigheden?
 
uhm... laat ik het zo zeggen, de kans dat het aan je banden ligt is kleiner dan dat het aan de omstandigheden ligt :P
 
Ligt aan de klinkerweg, zelfs op een asfaltweg met een paar bobbels heb ik het regelmatig.

Ik heb heel vaak met twee verschillende banden gereden en er nog nooit iets van gemerkt.
 
Beter! Schrok me de tering :) , was al bang dat het door de banden kwam. Stond volgens mij in een boekje wat ik van UNIVE heb gehad over cursussen en andere handige dingetjes dat het ook aan de banden kon liggen. Weinig zin om de achterband ook meteen te vervangen. Daar gaat wel een BT010 onder als die op is.

Weet er trouwens nog iemand een URL waar ze uitleggen hoe het gebeurd of waar filmpjes staan? Vrienden van me geloven natuurlijk weer niet dat dat zomaar kan gebeuren en als je op fitness zit dan trek je hem toch gewoon weer even recht :) yeah right!

[ Dit Bericht is bewerkt door: Sander Vermeer op 2001-08-14 12:58 ]
 
kippenvel! het lijkt alsof die motor een eigen wil krijgt, een soort dolle stier die de man eraf wil gooien... '(
 
Jammer dat die links niet meer werken, die eerste kan je nu ook hierboven downloaden (zie post Poohbeer)

Die tweede van een schematische tekening die in slowmotion liet zien wat er met je motor gebeurd bij een speedwobble, kwam er op neer dat bij een speedwobble niet je stuur heen en weer gaat(zoals bij een tankslapper) maar je frame incl. achterwiel, dat is ook het verschil tussen een speedwobble en een tankslapper, alleen voor je eigen gevoel gaat je stuur heen en weer, tot op een gegeven moment de beweging zich doorzet tot in het voorwiel, deze ook gaat slingeren en jij op je bek gaat.
 
Elke bocht niet harder dan 20 km/h gaan. :?
.... En dan wordt je van achter aangereden door een onoplettende koekblikridder.... |(

Of staat het apparaat geparkeerd en duwt een eikel het ding per ongeluk van de jiffy... :(

Of je valt om in de bocht omdat je wilt knee-downen.... met 20 :r

Net als seks, niet doen is het veiligste..... Maar waar is dan de lol? :P
 
hmmm, komt me bekend voor, toch oppassen dat het niet erger wordt, afgelopen weekend nog gehad, maar toen had ik mn handen van het stuur af, handen erop en het was direct weg
 
Een CBR is niet erg gevoelig voor tankslappers, dus wat jij meegemaakt heb is gewoon wat onrust in het stuurgedeelte en hoort bij het motorrijden.
Het went, gebeurd bij mij wel vaker.

Kan je er echt niet aan wennen of rij je inderdaad zo wild, koop dan een stuurdemper. Prijs 500,- tot 1200,- ongeveer.
 
Het filmpje is opgenomen op het eiland Man waar dit soort helden
een stratencircuit van meer dan 60 km. afraffelen in ongeveer 20 minuten
De coureurs scheuren dan langs huizen, muurtjes, bomen en stoepranden, over putten en bulten in het wegdek, met een bloedstollende
snelheid.
Het is dan ook niet zo gek dat hier vrij makkelijk een tankslapper of een
speedwobble kan ontstaan, met de nodige gevolgen!
Op dit cicuit kent men GEEN airfences of grindbakken, enkel hier en daar
een paar strobalen aan een boom geknoopt!
Het meeste respect krijg je nog voor deze jongens, als je s'morgen voor
de races over het circuit gaat, met de gedachte dat je best snel gaat, en
vervolgens s,middags ziet hoe snel deze jongens dit doen.
Echter de grootste Isle of Man legende: Joey Dunlop, is vorig jaar in Estland tijdens een race op een straatcicuit verongelukt.
Deze man heeft meer dan 20 maal een race gewonnen, maar is met
beide voeten op de grond gebleven: Race winnen en direct om een pot
bier en lekker ouwehoeren met "some dutch racefans".
Het is dan ook zeer aanbevelenwaardig om dit eiland eens te bezoeken
tijdens de "TT of Isle of Man" in begin Juni.
Ik kan hier nog uren over doorbomen, maar ik ga er mee stoppen
Reacties of vragen altijd welkom.
Groetjessszzzzzzzzz......
 
Ah...Dunlop...heerlijk omte zien! Isle of Man kijk ik meestal wel op tv...

Wil ik ook een keer heen...heb geweldige verhalen gehoord van mijn neef! (stel duitse duc-fans nemen ELK jaar een Jappen-blok mee op een karretje,en laten die opblazen, haha!!)

Something for the future... :)
 
Ik heb nog veel meer bewondering voor de Isle of Man racers dan voor GP racers, was het op het Isle of Man niet zo dat er elk jaar wel iemand verongelukt? :?
 
Ik heb nog veel meer bewondering voor de Isle of Man racers dan voor GP racers, was het op het Isle of Man niet zo dat er elk jaar wel iemand verongelukt? :?

Dat er elk jaar wel een paar verongelukken, is het niet onder de coureurs, is het wel bij de bezoekers die tussen de races door weer over de weg mogen rijden ( het is tenslotte een stratencircuit).
Alleen in de dorpen geldt een max snelheid, er buiten dus niet en met even daarvoor de races denkt iedereen dat die dat ook wel kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan