Woon werk motor advies

Voor frequent gebruik, zoals woon-werk, beslist eentje met cardan nemen. Laat je niet afschrikken door wat sommigen over BMW zeggen. Ik vind de R850R een fantastische woon-werkfiets.

Het woord " beslist " vind ik overdreven....
Het is zeker een voordeel,maar ketting kan ook gewoon, alleen regelmatig smeren
 
Mwa, misschien voor de ervaring e.d.

Maar om dat nou met je fiets te doen die ook nog mooi is lijkt mij geen goed idee. Al die tupperware is al stuk nog voor het de grond raakt. Dat ga je niet opzoeken lijkt mij.

Als je er een ouwe bak bij hebt waarbij het niet boeit dan kan het een interessante ervaring zijn, maar dan ook voor de lol. Niet wanneer ik naar mijn werk moet of van mijn werk kom.

Woon \ werk vind ik namelijk niet zo lollig. Het is handig, maar leuk is echt anders in mijn beleving.
 
Laatst bewerkt:
als doorrijder moet ik zeggen dat ik een gloeiende hekel aan winterse neerslag heb. Ik ben er wel eens door overvallen maar leuk is anders.
 
Ik ook niet, maar ik zal toch naar huis moeten na werk tijd, ijzel of niet.....
Dan laat ik 'm staan en ga met OV naar huis, en neem 'm weer mee als de ijzel weg is. Maar goed, hij staat hier dan ook in een parkeerkelder. Op straat was dan weer een ander punt, moe'k toegeven.
 
Dan laat ik 'm staan en ga met OV naar huis, en neem 'm weer mee als de ijzel weg is. Maar goed, hij staat hier dan ook in een parkeerkelder. Op straat was dan weer een ander punt, moe'k toegeven.

OV rijdt niet meer als ik klaar ben met werken, ik heb geen keuze dus.
 
Op het moment dat lopen moeilijk word ken je met geen 1 motor meer rijden ;)

Afgelopen jaar ben ik 1 keertje onderuit gegaan in de sneeuw, toen was het echt te gek geworden onder werk tijd, en niet voorspeld...... En om 2:00 snachts de bus pakken word hem ook niet.....
Toen ben ik expres al binnendoor gegaan, omdat ik wist dat dr kans van vallen heel groot was, en dan doe ik dat liever met 40 als met 100 km/h....

Ik heb 15 jaar alles met de motor gedaan, zomer/winter/dag/nacht/24/7

Op extreme dagen had ik een uur nodig voor een stukje van normaal 20 minuten, het is niet anders.

Maar snelwegen worden beter en eerder schoongemaakt als provinciale wegen, die hadden dus juist mijn voorkeur in extreem slecht weer.

Overigens ook tijdens het werk wel eens gehad dat ik dacht dat alles wel meeviel en dus de motor pakte.
Werd ik naar de snelweg gestuurd, geen probleem niets aan de hand. Tot ik bij de aanrijding aankwam en de motor afremde. Ging ook prima, alleen m'n voet op het asfalt zetten om de motor op de zijstandaard te zetten... en m'n voet gleed gelijk al weg ??? Was dus echt pokkeglad. Op de heenweg wist ik het niet en had nergens last van. Op de terugweg zat ik toch met een heel andere mindset op de motor :+
 
Ik rij woon-werk, lange afstanden en plezier op mijn BMW K1200S. Rijdt top! Sportief en comfortabel

full
 
Ik heb 15 jaar alles met de motor gedaan, zomer/winter/dag/nacht/24/7

Op extreme dagen had ik een uur nodig voor een stukje van normaal 20 minuten, het is niet anders.

Maar snelwegen worden beter en eerder schoongemaakt als provinciale wegen, die hadden dus juist mijn voorkeur in extreem slecht weer.

Overigens ook tijdens het werk wel eens gehad dat ik dacht dat alles wel meeviel en dus de motor pakte.
Werd ik naar de snelweg gestuurd, geen probleem niets aan de hand. Tot ik bij de aanrijding aankwam en de motor afremde. Ging ook prima, alleen m'n voet op het asfalt zetten om de motor op de zijstandaard te zetten... en m'n voet gleed gelijk al weg ??? Was dus echt pokkeglad. Op de heenweg wist ik het niet en had nergens last van. Op de terugweg zat ik toch met een heel andere mindset op de motor :+

De keer dat ik afgelopen winter gevallen ben was ook de snelweg niet te doen, collega van me ging via snelweg, en die zei de dag erna de hele snelweg wit was, met 2 drappige banden sporen. Ik had dus de juiste keuze gemaakt om binnendoor te gaan.....op de snelweg moet je gewoon harder als binnendoor, ook met die weersomstandigheden.

Maar ik vind vallen niet eens echt zo'n probleem, hoort er gewoon een beetje bij als je altijd door rijdt, je moet alleen zorgen dat het niet te gek word, en niet met een fiets van een paar jaar oud....
 
Volgens mij is een SV650 juist een heel prima woon-werk motor..
Relatief zuinig, koppel onderin, volgens mij behoorlijk betrouwbaar.

Ik heb een tijd woon-werk gereden op een 954rr en later op een kawa z1000.
Zeker de Kawa was erg fijn als woon werk motor.

Sportief, goed wendbaar, niet stuk te krijgen.
Het enige was dat ik aardig stuk in de stad had (Rotterdam) met veel stoppen en optrekken.

Er gingen 2 sets banden, set remblokken en een kettingset per jaar door.

En met 0 graden wordt het toch wel fris op een naked.
 
Laatst bewerkt:
Ahh oke thanks nogmaals voor de reacties, ik wil mijn sv niet weg doen ik heb er teveel plezier voorlopig misschien in de toekomst wil ik wel een SS of naked dusja die soort motos spreken me aan uiteindelijk, ben ook maar 1,70 dus zo groot ben ik nu ook niet.

Dus ik kan misschien mijn sporttas ook ankeren met zo die spannende koordjes misschien? Dan een rugzak voor mijn eten enz voort?

Nog een vraagje want lees veel ivm ketting motos, ik twijfel tussen een pro oiler te kopen (of iets anders dat jullie zouden aanraden) voor kettingonderhoud is dit misschien een slimme zet, of best gewoon ja zelf smeren en onderhouden?
Wanneer is het best om te smeren om de hoeveel tijd?

Cardan of ketting. Zoekfunctie gaat je daar veel informatie over geven maar de beslissing zul je zelf moeten nemen.
Beiden hebben voor en nadelen.
Het zou voor mij geen doorslaggevend punt zijn, ik heb van beide systemen de voor en nadelen mogen meemaken.

Ketting inspuiten met wat spray, een in de 250 tot 500 km, afhankelijk van oa weersomstandigheden, dat is ook niet echt een probleem.
 
De keer dat ik afgelopen winter gevallen ben was ook de snelweg niet te doen, collega van me ging via snelweg, en die zei de dag erna de hele snelweg wit was, met 2 drappige banden sporen. Ik had dus de juiste keuze gemaakt om binnendoor te gaan.....op de snelweg moet je gewoon harder als binnendoor, ook met die weersomstandigheden.

Maar ik vind vallen niet eens echt zo'n probleem, hoort er gewoon een beetje bij als je altijd door rijdt, je moet alleen zorgen dat het niet te gek word, en niet met een fiets van een paar jaar oud....

Die drapperige sporen zijn ook juist goed :P

Zout gewoon op sneeuw ( liefst al iets aangereden ) heeft nl geen effect, pas als het door weggebruikers 'in' de sneeuw gereden word zal het effect hebben. Dat drabberige spoor heb je over het algemeen juist als enige nog iets van grip.

Maar bij motorrijden is het ook belangrijk dat het goed voelt, als jij provinciaal wil rijden: vooral doen ! :)
 
Denk sowiezo dat ik ketting zou blijven rijden, ik vraag me gewoon af als een pro oiler ofzo handig of nodig zou zijn of gewoon ja doe het zelf methode. Zal zien voor straps voor dan mijn fitness zak vast te leggen dan is dat ook geregeld :)
 
Dank je voor jullie reacties
De sv zou nie direct weg gaan ben van plan om een goei jaartje tot 2 te rijden en wennen dus.
Ik zoek ja zoals ik zei iets ja voor w / w en eventueel touren zoals bv naar spanje of italie, ik doe ongeveer 40 tot 50 km heen en dan weer terug dusja 80 a 100km per dag waarvan 80 a 90% snelweg is
Ik ga ook naar de fitness en ik merk na mijn werk als ik de vroege heb dat het lastig is om alles mee te nemen (gym kleren, eten, 2l water, etc) dusja ik zoek nog uit hoe ik dit met de sv650 kan doen (iemand suggesties hiervan?) Dus daarom misschien in de toekomst als w / w een meer tourgerichte motor met opbergkoffertjes denk dat beste zal zijn maar ja daarom dat ik dit aan jullie vraag eerst.
Als je nou eens een topkoffer op je SV monteert, of een 2e hands koffersetje aanschaft. Is goedkoper dan nog een motor erbij en hoe meer je met je huidige motor rijdt, hoe beter.
 
Denk sowiezo dat ik ketting zou blijven rijden, ik vraag me gewoon af als een pro oiler ofzo handig of nodig zou zijn of gewoon ja doe het zelf methode. Zal zien voor straps voor dan mijn fitness zak vast te leggen dan is dat ook geregeld :)

Tja... pro/scott oiler ofzo... net wat je zelf wil, ik heb er nog nooit 1 op een van mijn motoren gehad, eens in de week 30 seconden sprayen en klaar.

Inspuiten direct na te rijden doen, dan is de ketting nog warm en glibbert de spray overal makkelijker tussen.
Thuiskomen, op de middenbok, sprayen, klaar.
 
En bv, als ik naar spanje ofzo wil rijden is echt touren, zou dit ook mogelijk zijn ofja doenbaar met een sv of ss / naked type motor of best dan inderdaad voor een tourmoto kijken?
 
Tja... pro/scott oiler ofzo... net wat je zelf wil, ik heb er nog nooit 1 op een van mijn motoren gehad, eens in de week 30 seconden sprayen en klaar.

Inspuiten direct na te rijden doen, dan is de ketting nog warm en glibbert de spray overal makkelijker tussen.
Thuiskomen, op de middenbok, sprayen, klaar.

Ahh thanks!
Dus thuiskomen en dan spuiten op de ketting en het is geregeld dan?
 
Ik rij al 5 jaar woon werk op supersports met een ketting en dat gaat ook probleemloos. Alleen als er een pak sneeuw op de weg ligt dan houdt het op. Maar de afgelopen 2 jaar kon ik zonder winterstop doorrijden.
Horrorverhalen over de ketting hoor je altijd wel. Maar dat zijn dezelfde mensen die denken dat hun ketting bij de volgende onderhoudsbeurt bij de dealer wordt gesmeerd :P Hoe vaak ik het wel niet zie dat de ketting kronkelig hangt of dat ik op de rollen kan kijken of er iets tussen mijn tanden zit.

Met een ketting doe ik tussen de 25k en 40k kms mee. Pekel is nogal een probleem omdat je dan zowat dagelijks moet smeren.
 
Laatst bewerkt:
En bv, als ik naar spanje ofzo wil rijden is echt touren, zou dit ook mogelijk zijn ofja doenbaar met een sv of ss / naked type motor of best dan inderdaad voor een tourmoto kijken?

Er is er 1 de wereld rond gegaan (Jaap heet hij volgens mij) met een old skool R1.

Alles kan en voor iedereen is het anders. IK moet er zelf niet aan denken om langer dan 2 uur op de motor te zitten. Daar vind ik geen reet aan.

Die Jaap doet het ff met een R1. En dan gewoon de wereld rond.

Dat zijn zaken die je echt zelf moet ervaren. Tuurlijk zal een tourding of all road relaxter zijn. Maar vind jij dat nog wel leuk? Heb je dan nog wel het gevoel wat je wilt krijgen van motorrijden? Misschien vind je dat wel veel leuker op jouw SV.

Het is allemaal zo persoonlijk.
 
Er is er 1 de wereld rond gegaan (Jaap heet hij volgens mij) met een old skool R1.

Alles kan en voor iedereen is het anders. IK moet er zelf niet aan denken om langer dan 2 uur op de motor te zitten. Daar vind ik geen reet aan.

Die Jaap doet het ff met een R1. En dan gewoon de wereld rond.

Dat zijn zaken die je echt zelf moet ervaren. Tuurlijk zal een tourding of all road relaxter zijn. Maar vind jij dat nog wel leuk? Heb je dan nog wel het gevoel wat je wilt krijgen van motorrijden? Misschien vind je dat wel veel leuker op jouw SV.

Het is allemaal zo persoonlijk.
Maar Jaap Sjaak is onderweg wel een paar keer gestopt om koffie te drinken :Y
 
Laatst bewerkt:
Ahh oke, mijn SV'tje zoi dat dan aankunnen, moet wel zeggen dat ik aan twijfelen ben om een volledige kuip op te zetten (is naked nu met clipons van de S) of ja misschien verkopen hem een cbr600F halen maar ik zie nog wel.
Weten jullie anders plekken waar ik een volle kuip kan vinden in Belgie? Heb 2de hands gekeken maar ze hebben niet echt iets
 
Er is er 1 de wereld rond gegaan (Jaap heet hij volgens mij) met een old skool R1.

Alles kan en voor iedereen is het anders. IK moet er zelf niet aan denken om langer dan 2 uur op de motor te zitten. Daar vind ik geen reet aan.

Die Jaap doet het ff met een R1. En dan gewoon de wereld rond.

Dat zijn zaken die je echt zelf moet ervaren. Tuurlijk zal een tourding of all road relaxter zijn. Maar vind jij dat nog wel leuk? Heb je dan nog wel het gevoel wat je wilt krijgen van motorrijden? Misschien vind je dat wel veel leuker op jouw SV.

Het is allemaal zo persoonlijk.

Sjaak Lucassen. Aardige kerel.
Is eerst met een fireblade en later met een R1 de wereld rond gegaan.
Sjaak Lucassen
 
Laatst bewerkt:
En bv, als ik naar spanje ofzo wil rijden is echt touren, zou dit ook mogelijk zijn ofja doenbaar met een sv of ss / naked type motor of best dan inderdaad voor een tourmoto kijken?

Dat is met een SV te doen, met een Pan European beter.
Net als dat het in een Nissan Micra kan, maar in een Mercedes AMG beter.


Ahh thanks!
Dus thuiskomen en dan spuiten op de ketting en het is geregeld dan?

Afhankelijk van hoeveel km je gereden hebt :P Of je koopt een klein busje voor onder je zadel en doet t bij een tankbeurt.
Je kan aan de ketting zien als ie te kort komt, als het midden begint te glimmen, dan staat de boel droog en ben je net iets te laat.
 
Wat hierboven al een aantal keren gezegd is: Ketting smeren doe je als het nodig is. Ik rijd zo'n 5-600km per week, met het regenachtige weer van laatste week moet ik soms om de dag smeren, soms kan ik een week doen. Als ik thuis kom, of op het werk, zet ik m op de middenbok, start de motor, zet m in de versnelling en spuit dan ff ri de ketting tot ik denk dat hij wel genoeg heeft. Officieel moet het aan de binnenkant van de ketting, maar mijn vingers zijn me lief, dus doe het gewoon iets vaker. Eens in de zoveel tijd haal ik de kettingbeschermer eraf en maak die ff schoon.

Ik rijd een Diversion600, zal zelfde categorie zijn als je SV en doe daar ook alles mee. Maar als deze op is, komt er wel iets meer toerbuffel. Ik ben zelf 172 ofzo en kan op mijn Div redelijk met de voeten aan de grond, maar doordat ik in het kleine jaar dat ik mijn rijbewijs heb zo'n 20dkm heb gereden, durf ik ook wel een iets hogere/grotere motor aan. Een FJR kan ik wel hebben (Later als ik groot ben).

Over sneeuw/ijs: Meestal zijn de eerste en laatste kilometer het gevaarlijkst. Woonwijken worden niet of laat gestrooid, waar doorgaande wegen en busroutes meestal mooi vrij gehouden worden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan