Woon werk motor advies

Als ik thuis kom, of op het werk, zet ik m op de middenbok, start de motor, zet m in de versnelling en spuit dan ff ri de ketting tot ik denk dat hij wel genoeg heeft. Officieel moet het aan de binnenkant van de ketting, maar mijn vingers zijn me lief, dus doe het gewoon iets vaker. Eens in de zoveel tijd haal ik de kettingbeschermer eraf en maak die ff schoon.

Er zijn best wat mensen die dit zo doen.

Er zijn ook best wat mensen ( en M-Férs !! ) die zo een (deel van ) hun vinger(s) zijn kwijtgeraakt.

Er zijn ook veel mensen die een waarschuwing hebben gehad, even de draaiende ketting aangetikt, even tandwiel aangetikt, hun doekje vermorzeld zien worden enz enz, dat zijn de mensen die zelf hebben besloten hun ketting maar niet meer te smeren met een draaiende motor.

Je hoeft de ketting maar 1 keer rond te laten gaan terwijl je sprayt. Dat is 4 x aan je achterband draaien.
Doe jezelf een plezier...
 
Er zijn best wat mensen die dit zo doen.

Er zijn ook best wat mensen ( en M-Férs !! ) die zo een (deel van ) hun vinger(s) zijn kwijtgeraakt.

Er zijn ook veel mensen die een waarschuwing hebben gehad, even de draaiende ketting aangetikt, even tandwiel aangetikt, hun doekje vermorzeld zien worden enz enz, dat zijn de mensen die zelf hebben besloten hun ketting maar niet meer te smeren met een draaiende motor.

Je hoeft de ketting maar 1 keer rond te laten gaan terwijl je sprayt. Dat is 4 x aan je achterband draaien.
Doe jezelf een plezier...

Doe het zelf ook wel eens als beschreven. Maar je advies is goud waard :t
En een gewaarschuwd mens telt voor 2!
 
Bedankt iedereen voor jullie hulp. Het is enorm geaprecieerd!
Dus als je rijdt met regen = meer smeren dan gewoonlijk. Zal me hierin is indiepen.

Een vraagje nog, moet ik dit hier vragen of best ergens anders? Andere thread of subforum?
Ik wil mijn sv650n van '02 volledig naar sport bouwen dusja een volledige kuip installeren ook met onderkuip. Heb proberen zoeken maar vind de stukken moeilijk, enig idee waar ik dit kan vinden? Met dat ik toch veel snelweg doe en een volle kuip ook nog mooi is (want ik vind de s versie zonder onderkuip niet zo mooi eigelijk)
 
Bedankt iedereen voor jullie hulp. Het is enorm geaprecieerd!
Dus als je rijdt met regen = meer smeren dan gewoonlijk. Zal me hierin is indiepen.

Een vraagje nog, moet ik dit hier vragen of best ergens anders? Andere thread of subforum?
Ik wil mijn sv650n van '02 volledig naar sport bouwen dusja een volledige kuip installeren ook met onderkuip. Heb proberen zoeken maar vind de stukken moeilijk, enig idee waar ik dit kan vinden? Met dat ik toch veel snelweg doe en een volle kuip ook nog mooi is (want ik vind de s versie zonder onderkuip niet zo mooi eigelijk)
Ketting smeren doe je aan de hand van de staat van de ketting en niet aan de hand van het aantal gereden kilometers. Zo kan het zijn dat je dagelijks moet smeren als je achter elkaar in de regen moet rijden.
 
Ketting smeren doe je aan de hand van de staat van de ketting en niet aan de hand van het aantal gereden kilometers. Zo kan het zijn dat je dagelijks moet smeren als je achter elkaar in de regen moet rijden.

Uiteraard, en dan kom je op een bepaald gemiddeld gereden km uit, om iemand die er niet van op de hoogte is om aan te geven hoe vaak je dat ongeveer zult moeten doen en zij dat graag afleiden aan het aantal km.
Er was ook al aangegeven dat de ketting zelf het best aangeeft wanneer het smeertijd is ;)

En als je iedere dag 1 km door de regen rijdt...dan kun je er ook best een week over doen, terwijl met regen naar Zuid Frankrijk rijden wellicht resulteert in 3/4/5 x sprayen op dat ritje.
 
Uiteraard, en dan kom je op een bepaald gemiddeld gereden km uit, om iemand die er niet van op de hoogte is om aan te geven hoe vaak je dat ongeveer zult moeten doen en zij dat graag afleiden aan het aantal km.
Er was ook al aangegeven dat de ketting zelf het best aangeeft wanneer het smeertijd is ;)

En als je iedere dag 1 km door de regen rijdt...dan kun je er ook best een week over doen, terwijl met regen naar Zuid Frankrijk rijden wellicht resulteert in 3/4/5 x sprayen op dat ritje.
En met een cardanfiets hoef je alleen maar te stoppen voor koffie :9
 
:Y Het heeft beiden voor-en nadelen.

Ik heb beiden meerdere keren gehad, ik heb geen voorkeur.

Ik heb een cardanas fiets, maar die hoeft toch echt benzine nodig en rijdt niet op koffie.

Nu we het daar toch over hebben, een deauville is een hele goede optie. Nooit stuk te krijgen en goedkoop te rijden.
 
De meningen zullen uiteen lopen over motoren met ketting of cardan.
Ook ik heb verschillende ervaringen beleeft.
Van ketting tot aan snaar tot aan cardan.
Mijn persoonlijke mening is dat een cardan fiets toch wel erg prettig is qua onderhoud.
Niet dat ik voorheen elke rit mijn ketting moest stellen, maar op lange ritten ging de kettingspray wel mee.
Ook het regelmatig visueel controleren van de ketting deed ik, en met tijd en wijlen de ketting stellen en op de juiste spanning houden hoorde er ook bij.
Sinds ik weer met een BMW rijd geen gedoe meer met smeren en stellen van de ketting.
Ik zweer bij een cardan.
Enige nadeel van cardan vind ik het beperkte aanbod van motorfietsen die voorzien zijn van een cardan.
Het gros heeft helaas toch een ketting en dat is net effe niet mijn ding.
Dan maar voor de rest van mijn leven met de BMW's rondrijden want ook dat is geen straf.ha ha ha ha
Weet nu al dat mijn volgende motorfiets weer een boxer gaat worden.
Of weer een RT maar dan watergekoeld, of de GS versie.
Ook een hele lekkere variant.
En........met cardan.
Vr Gr
 
Ook een fijne fiets schijnt zo'n VFR.
Zelf geen ervaring mee, maar ze schijnen net als vele andere Honda's behoorlijk dorstig te zijn.
Heb ooit eens een Honda Africa Twin gehad.
Reed lekker maar benzine verbruik was om te janken.
Kon er met rustig rijden amper 1 op 14 mee rijden en met vlot rijden ging het naar de 1 op 12.
Heb de machine snel weggedaan, want kreeg er op die manier geen plezier van.
 
Ook een fijne fiets schijnt zo'n VFR.
Zelf geen ervaring mee, maar ze schijnen net als vele andere Honda's behoorlijk dorstig te zijn.
Heb ooit eens een Honda Africa Twin gehad.
Reed lekker maar benzine verbruik was om te janken.
Kon er met rustig rijden amper 1 op 14 mee rijden en met vlot rijden ging het naar de 1 op 12.
Heb de machine snel weggedaan, want kreeg er op die manier geen plezier van.

Ze zijn niet het zuinigst. 300km op een tank van 21 liter (al kreeg ik er nooit meer dan 19 in)
 
Volgens mij is een SV650 juist een heel prima woon-werk motor..
Relatief zuinig, koppel onderin, volgens mij behoorlijk

En met 0 graden wordt het toch wel fris op een naked.

Inderdaad is de SV een prima fiets voor WW.
Ik rijd ondertussen 6,5 jaar vrijwel dagelijks met de SV650N WW.
Verbruik van 1 op 20 en een zeer betrouwbare fiets. Genoeg vermogen en rustig en goed wendbaar in bijvoorbeeld file.
Met goede kleding en niet te grote afstanden kan je tot zo'n -7 wel even met moeder natuur vechten.

At TS, vervang de clip ons van de S en zet er het originele stuur op en je hebt een meer dan prima ww fiets.
 
Twijfel nog over die clipons met dat ik misschien als het lukt nog de kuipen vind om hem naar een sport om te bouwen aleja de s versie maar met onderkuip inbegrepen ipv zonder onderkuip. Dat of hem naked houden, heb tot nu toe niet veel last van het meer sportievere stuur. Misschien omdat ik niet een van de grootste ben, ben niet zeker haha zal het wel is testen
 
Een motor met cardan sowieso
R850r is idd een heerlijke motor.
Kijk ook eens naar een GS. Het stuurt echt 100x soepeler dan dat het eruit ziet!
 
Ik heb afgelopen zaterdag voor woon-werk verkeer een R1200RT uit 2008 gekocht, in herfst en winter rijd ik liever niet op mijn Duc en eigenlijk sowieso liever niet woon-werk op mijn Duc omdat ik geen zin heb om de km-stand te verhogen door zoiets als woon-werk verkeer.
Er zijn genoeg geschikte fietsen voor woon-werk met cardan te krijgen maar ik wilde geen oud spul meer zoals de Deauville uit 1998 die ik tot 2 maanden geleden nog had.

De NC750X heb ik ook serieus overwogen, mijn hart lag echter bij de R1200RT en ik denk dat je een motor niet alleen met het verstand moet kopen maar ook je hart erin mee laten beslissen.

En ja dit is een ik-ben-blij-met-mijn-nieuwe-fiets reactie en ja ik rijd zonder koffers omdat dat in de file gewoon kut is.

20627024_1458691614217174_888374225449660015_o.jpg
 
Er zijn best wat mensen die dit zo doen.

Er zijn ook best wat mensen ( en M-Férs !! ) die zo een (deel van ) hun vinger(s) zijn kwijtgeraakt.

Er zijn ook veel mensen die een waarschuwing hebben gehad, even de draaiende ketting aangetikt, even tandwiel aangetikt, hun doekje vermorzeld zien worden enz enz, dat zijn de mensen die zelf hebben besloten hun ketting maar niet meer te smeren met een draaiende motor.

Je hoeft de ketting maar 1 keer rond te laten gaan terwijl je sprayt. Dat is 4 x aan je achterband draaien.
Doe jezelf een plezier...

Vanmorgen voor het eerst zo gesmeerd, ging op zich niet echt lastig. Ik had het geleerd zoals ik omschreef en deed het al zo sinds ik brommers reed. Bedankt voor de tip!
 
Ik heb afgelopen zaterdag voor woon-werk verkeer een R1200RT uit 2008 gekocht, in herfst en winter rijd ik liever niet op mijn Duc en eigenlijk sowieso liever niet woon-werk op mijn Duc omdat ik geen zin heb om de km-stand te verhogen door zoiets als woon-werk verkeer.
Er zijn genoeg geschikte fietsen voor woon-werk met cardan te krijgen maar ik wilde geen oud spul meer zoals de Deauville uit 1998 die ik tot 2 maanden geleden nog had.

De NC750X heb ik ook serieus overwogen, mijn hart lag echter bij de R1200RT en ik denk dat je een motor niet alleen met het verstand moet kopen maar ook je hart erin mee laten beslissen.

En ja dit is een ik-ben-blij-met-mijn-nieuwe-fiets reactie en ja ik rijd zonder koffers omdat dat in de file gewoon kut is.

[afbeelding]

Wat een hok. :o

Nu geloof ik best dat het een prima werkpaard is die 100x lekker rijdt dan mijn Yamaha.
Dat hoge ruitje ben ik jaloers op! :t
 
Gewoon een vfr nemen... pre-vtec (<02)

Voor minder geld koop je een betere Triumph Sprint, het driecilinderblok fietst rondjes om die overmatig complexe V4 van de VFR heen en is ook nog eens veel zuiniger. Betrouwbaarheid is ook uitstekend.

(wij van WC-eend)
 
Laatst bewerkt:
Wat een hok. :o

Nu geloof ik best dat het een prima werkpaard is die 100x lekker rijdt dan mijn Yamaha.
Dat hoge ruitje ben ik jaloers op! :t

lol, mijn buurman die zei "dat is een halve auto" toen hij het zag xD
Geen idee hoe jouw Yamaha rijdt maar dit ding is ongelofelijk. Koning op de weg gevoel geeft het en dat ruitje ben ik zeer dankbaar voor. Zodra ik het omhoog zet merk ik amper nog iets van rijwind en durf ik zelfs met 140+ kmph mijn vizier open te zetten.
 
Laatst bewerkt:
Voor minder geld koop je een betere Triumph Sprint, het driecilinderblok fietst rondjes om die overmatig complexe V4 van de VFR heen en is ook nog eens veel zuiniger. Betrouwbaarheid is ook uitstekend.

(wij van WC-eend)

Wat is er ingewikkeld aan een pre-vtec vfr dan? Heerlijke V4 met injectie en ketting gedreven nokkenas... punt.

Overigens valt dat "rondjes rijden om de vfr" ook wel mee ;)
1998 Honda VFR800FI Interceptor Compare Car
0-60 mph 3.4 | Quarter mile 11.2

1999 Triumph Sprint ST Compare Car
0-60 mph 3.3 | Quarter mile 11.3

Motorcycle 0-60 Times | Find 0 to 60 & Quarter Mile Specs for Cruisers, Sport Bikes & Other Motorcycles
 
Ik weet niet waar die 0-100 tijden vandaan komen, maar kijk maar naar de dyno charts, tussen 3000-7000 rpm heeft de 955i veel meer koppel en dat merk je. Nb. gewicht van beide motoren is nagenoeg identiek:
800power.jpg


38646d1310125758-fz1-6-vs-sprint-146_02-sportbike_peformance_dyno_charts-triumph_dyno_chart.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ze zijn niet het zuinigst. 300km op een tank van 21 liter (al kreeg ik er nooit meer dan 19 in)

Ik haal dagelijks met mijn VFR 800 VTEC 2007 1 op 17,5. Tank is 22 liter en tank om de 350 kilometer 20 liter. Dan heb ik dus nog 2 liter over in de tank.

Ik rijd 95% snelweg en dus tussen de 110 en 140 op de teller.

VTEC heeft wel als nadeel dat het onderhoud duurder is door dat de kleppen controle arbeidsintensief is. Moet om de 25.000 km en kost je ca 1000 Euro.
 
Terug
Bovenaan Onderaan