Woon werk motor advies

GazzMonkeyy

MF'er
21 jun 2017
40
0
BELGIE
Beste
Ik heb na eindelijk lang wachten mijn eerste motor, een sv650n met clipons van de s.
Hij is echt geweldig om te beginnen en zeker een plezier om mee te rijden maar ik denk al een beetje verder en denk dat ik me een 2de motor zou willen aanschaffen voor woon werk verkeer / roadtrips dan eentje als plezier motortje houden.
De sv650 doet een geweldige job heb mijn eerste 500km al afgelegd, maar zoek iets dat wat beetje meer comfortabeler zit en zuinig zeker met dat ik het hele jaar door wil rijden.
Ik zou graag hierbij jullie ervaring of kennis willen weten welke motor jullie allemaal zouden aanraden als dit mogelijk was.
Ik heb gelezen over de nc750x, de v strom 650, de bmws gs,maar wil graag van jullie horen welke jullie zouden aanraden of advieseren of ja, ervaring dat jullie met welke motor ook hebben

Mvg en dank op voorhand voor de hulp
 
Als die 2de motor echt enkel voor woon werk zou dienen, kan je misschien ook eens denken aan een elektrische motor ;)
als het budget dat toelaat tenminste.

Verder lijkt mij een NC750 wel een goede keuze. Schijnen erg zuinig te zijn, en betaalbaar onderhoud.
BMW is erg duur in onderhoud.
 
Wat zoek je in de 2e motor?

Geld besparing?
Praktisch?
Km vreten?
Betrouwbaarheid?

En waarom zou je de SV ernaast willen houden?

Ik denk dat dit belangrijke vragen zijn om jou advies te geven over welke motor je eventueel zou kunnen nemen.

En heb je nou totdat 500 km met de SV gereden?
En is dit je eerste motor?

Als dat zo is zou ik eerst maar een meer km's gaan maken, om zelf uit te zoeken wat voor soort fiets je graag wil en wat je belangrijk gaat vinden aan je fiets, om te voorkomen dat je met de verkeerde fiets thuis komt,en dus na paar maanden weer een andere gaat kopen.

SV is redelijk allround fiets, waar bijna alles mee kan.
 
Ik heb woon werk op mijn eerste motor gedaan een GSXR750. Daarna op een 600RR en daarna op een andere 600RR. Nu op een R6. Wind, regen, zon, kou, mist, licht, donker, het maakt niet uit!

Gewoon rijden man!
Rij je tenminste elke dag op je kekke moto! :] :] :t
 
Met 24000Km onder de gordel op de NC750x als 1e motor, W/W motor & plezier motor heb ik er wel ervaring mee denk ik.

Op basis van je voorkeuren die je al geeft: comfortabele zit en zuinig...
kan ik 'm zowel aan- als af-raden.

Zuinigheid:
Ja onder de 80Km/u is het mogelijk 1 op 45 te rijden... (2.2/100Km, kan bij extreem voorzichtig zelfs 1.8/100Km langdurig rijden)
Nee: bij 130+ Km/u zakt het verbruik naar (uiteindelijk zelfs onder) de 1 op 10... of als je harde tegenwind hebt, dan merk je het ook. ('record' 16.7/100Km, Duitse autobahn & maximale snelheid eruit geperst (met tegenwind))

Comfortabele zit....
Dat is best wel subjectief.
Veel forum-posts die ik gerelateerd hieraan vind is dat men het een oncomfortabel zadel vind.
Zelf heb ik er weinig tot geen problemen mee.
Zithouding, eveneens subjectief.
 
Dank je voor jullie reacties
De sv zou nie direct weg gaan ben van plan om een goei jaartje tot 2 te rijden en wennen dus.
Ik zoek ja zoals ik zei iets ja voor w / w en eventueel touren zoals bv naar spanje of italie, ik doe ongeveer 40 tot 50 km heen en dan weer terug dusja 80 a 100km per dag waarvan 80 a 90% snelweg is
Ik ga ook naar de fitness en ik merk na mijn werk als ik de vroege heb dat het lastig is om alles mee te nemen (gym kleren, eten, 2l water, etc) dusja ik zoek nog uit hoe ik dit met de sv650 kan doen (iemand suggesties hiervan?) Dus daarom misschien in de toekomst als w / w een meer tourgerichte motor met opbergkoffertjes denk dat beste zal zijn maar ja daarom dat ik dit aan jullie vraag eerst.
 
Ik doen gewoon een sporttas om en laat deze rusten op het kontje.

Boodschappentas op de tank naar huis. Dozen afhalen bij PostNL op de tank.

Route op een A4tje plak ik op de tank als het nodig is.

Je kan zoveel met een motor! Alles op een supersport wat eigenlijk voor op straat verschrikkelijke motoren zijn om op te rijden wat betreft functionaliteiten.

Wellicht geeft het jou een idee dat je toch niet zo beperkt bent als dat je schijnbaar zelf denkt. ;)
 
Laatst bewerkt:
Is het dan niet verstandiger om een 2e motor uit te stellen, en het geld wat je bespaard door nog geen 2e motor te kopen gedeeltelijk uit te geven aan bagage mogelijkheden voor de SV?

Denk aan tanktas, topkoffer eventueel rugtas.....

Ik rij nu zelf 3 jaar elke dag op de motor, woon werk, ongeacht wat voor weer het is, 52 weken per jaar, en na die 3 jaar twijfel ik nog steeds wat voor soort motor ik hierna neem (rij nu cbr600f) dit omdat ik veel verschillende dingen van mijn motor vraag, sportief, comfortabel, geschikt voor alle weersomstandigheden enz enz

Daarom zou ik als ik jou was ook eerst uitzoeken wat je belangrijk vind aan een motor.
Wil je leuk binnendoor rijden, wil je comfortabel rijden, enz enz.
 
Inderdaad!

Of wil je gewoon een mooie (en niet functionele) motor rijden zoals ik en neem alle ellende voor lief?

Dat is allemaal voor iedereen anders.

Mogelijkheden genoeg in ieder geval! Met of zonder SV.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad!

Of wil je gewoon een mooie (en niet functionele) motor rijden zoals ik en neem alle ellende voor lief?

Dat is allemaal voor iedereen anders.

Mogelijkheden genoeg in ieder geval! Met of zonder SV.

Gewoon ff vraagje tussendoor, aan dit onderwerp gerelateerd, en ook voor de TS interessant denk ik......

Jij zegt dat je RR en R6 gereden hebt woon werk, het hele jaar door?

Hoe is het in de sneeuw en gladheid met deze fietsen te doen?
Je ligt behoorlijk op het voorwiel met dit soort fietsen, en daarom lijkt het mij bij echt winterse omstandigheden als ijzel en sneeuw een verschrikkelijke, tegen het onmogelijke motor, of valt dit mee?
 
Gewoon ff vraagje tussendoor, aan dit onderwerp gerelateerd, en ook voor de TS interessant denk ik......

Jij zegt dat je RR en R6 gereden hebt woon werk, het hele jaar door?

Hoe is het in de sneeuw en gladheid met deze fietsen te doen?
Je ligt behoorlijk op het voorwiel met dit soort fietsen, en daarom lijkt het mij bij echt winterse omstandigheden als ijzel en sneeuw een verschrikkelijke, tegen het onmogelijke motor, of valt dit mee?

Klopt, dat is ook onmogelijk, daarom doen we het ook.

Als het makkelijk was dan kon iedereen het, nu zorgt de winter er voor dat je in ieder geval nog ergens aan kunt zien wie een echte motorrijder is en wie een zomerwatjeflaneerterrasjesrijder.
 
Lijkt me niet dat je met sneeuw en ijzel op een sportmotor of welke andere motor dan ook stapt toch? Er zullen wel weer legio mensen zijn die beweren dat het allemaal makkelijk kan, maar volgens mij ga je dan bewust de risico's opzoeken.

Heb zelf 2 jaar lang met een ZX6R door weer en wind gereden, maar bij verwachte gladheid gewoon de auto hoor.
 
Gewoon ff vraagje tussendoor, aan dit onderwerp gerelateerd, en ook voor de TS interessant denk ik......

Jij zegt dat je RR en R6 gereden hebt woon werk, het hele jaar door?

Hoe is het in de sneeuw en gladheid met deze fietsen te doen?
Je ligt behoorlijk op het voorwiel met dit soort fietsen, en daarom lijkt het mij bij echt winterse omstandigheden als ijzel en sneeuw een verschrikkelijke, tegen het onmogelijke motor, of valt dit mee?

Het hele jaar behalve als er sneeuw of ijzel ligt. Dus meestal max 1 maand (januari) niet.

Die heb ik in de opsomming dan ook achterwege gelaten. ;)

Een jaar zonder sneeuw of ijzel is het hele jaar rijden.

Ik heb overigens wel eens door de sneeuw naar huis gereden omdat het onderweg begon te sneeuwen, maar dat vind ik zeer onprettig. Als ik het op voorhand dus weet dan sla ik even over.

Regen e.d. boeit mij niet. Het is in mijn geval namelijk of het OV of de motor. Parkeren kost hier 5 euro per uur ofzo dus met de auto komen we niet. Vergeleken met het OV is door de regen rijden zo slecht nog niet! :]
 
Laatst bewerkt:
Het hele jaar behalve als er sneeuw of ijzel ligt. Dus meestal max 1 maand (januari) niet.

Die heb ik in de opsomming dan ook achterwege gelaten. ;)

Een jaar zonder sneeuw of ijzel is het hele jaar rijden.

Okay, thx.

Ik rij met de cbr600f tot nu toe wel het hele jaar door, dus ooj net de sneeuw van afgelopen 3 jaar (was gelukkig niet al te veel) maar een cbr600f zit je natuurlijk een stuk rechterop als de fietsen die jij zei. En ik denk dat dat net ijzel en sneeuw een hoop scheelt, de 600f of de RR.

Ik stelde de vraag omdat ik de RR een waanzinnig mooie fiets vind, maar ik bang ben dat de zithouding in de winter voor problemen gaat zorgen, en OV is bij mij geen optie, omdat ik snachts terug moet.
 
Ik kan daar niet zo veel over zeggen. Ik denk dat ik met een 600f ook niet met zulke gladheid zou rijden.

Op het moment dat ik buiten moeilijk kan lopen omdat het zo glad is pas ik even. Dan heb ik toch wat te weinig vertrouwen in mijn eigen kunnen.
 
Klopt, dat is ook onmogelijk, daarom doen we het ook.

Als het makkelijk was dan kon iedereen het, nu zorgt de winter er voor dat je in ieder geval nog ergens aan kunt zien wie een echte motorrijder is en wie een zomerwatjeflaneerterrasjesrijder.


Laat ik dit maar als een compliment zien......hahaha
 
Ik kan daar niet zo veel over zeggen. Ik denk dat ik met een 600f ook niet met zulke gladheid zou rijden.

Op het moment dat ik buiten moeilijk kan lopen omdat het zo glad is pas ik even. Dan heb ik toch wat te weinig vertrouwen in mijn eigen kunnen.

Op het moment dat lopen moeilijk word ken je met geen 1 motor meer rijden ;)

Afgelopen jaar ben ik 1 keertje onderuit gegaan in de sneeuw, toen was het echt te gek geworden onder werk tijd, en niet voorspeld...... En om 2:00 snachts de bus pakken word hem ook niet.....
Toen ben ik expres al binnendoor gegaan, omdat ik wist dat dr kans van vallen heel groot was, en dan doe ik dat liever met 40 als met 100 km/h....
 
Op het moment dat lopen moeilijk word ken je met geen 1 motor meer rijden ;)

Afgelopen jaar ben ik 1 keertje onderuit gegaan in de sneeuw, toen was het echt te gek geworden onder werk tijd, en niet voorspeld...... En om 2:00 snachts de bus pakken word hem ook niet.....
Toen ben ik expres al binnendoor gegaan, omdat ik wist dat dr kans van vallen heel groot was, en dan doe ik dat liever met 40 als met 100 km/h....

Aan de andere kant: snelwegen worden vaak het eerst gestrooid en sneeuwvrij gemaakt, en zijn verder vaak beter onderhouden. Binnendoor dus groter risico. Maar.. ik geef TurboO gelijk: het is prima te doen op een supersport woon/werk te rijden, dus op een SV650n moet dat ook geen probleem zijn.
Heb zelf voor de wintermaanden een Yamaha Fazer (uit 1999) erbij, hoef ik de S1000RR niet bloot te stellen aan pekel. Ook is de kniehoek net te klein voor overbroek en jeans.
 
Klopt, dat is ook onmogelijk, daarom doen we het ook.

Als het makkelijk was dan kon iedereen het, nu zorgt de winter er voor dat je in ieder geval nog ergens aan kunt zien wie een echte motorrijder is en wie een zomerwatjeflaneerterrasjesrijder.
:^ mooi verwoord 8-)
 
Ahh oke thanks nogmaals voor de reacties, ik wil mijn sv niet weg doen ik heb er teveel plezier voorlopig misschien in de toekomst wil ik wel een SS of naked dusja die soort motos spreken me aan uiteindelijk, ben ook maar 1,70 dus zo groot ben ik nu ook niet.

Dus ik kan misschien mijn sporttas ook ankeren met zo die spannende koordjes misschien? Dan een rugzak voor mijn eten enz voort?

Nog een vraagje want lees veel ivm ketting motos, ik twijfel tussen een pro oiler te kopen (of iets anders dat jullie zouden aanraden) voor kettingonderhoud is dit misschien een slimme zet, of best gewoon ja zelf smeren en onderhouden?
Wanneer is het best om te smeren om de hoeveel tijd?
 
Op het moment dat lopen moeilijk word ken je met geen 1 motor meer rijden ;)
Ik heb al verscheidene keren met ijzel naar huis gereden. Dat doe je niet voor de lol maar het is makkelijker als over ijzel lopen. Het gevaar zit hem in de medeweggebruikers. Rechtuit en een flauw bochtje gaat prima maar remmen en van baan wisselen is spannend.
Ik doe het met lompe BMW's maar met een enduro met een 21" voorwiel kan je zeker goed rijden bij sneeuw en ijzel.
 
Ahh oke thanks nogmaals voor de reacties, ik wil mijn sv niet weg doen ik heb er teveel plezier voorlopig misschien in de toekomst wil ik wel een SS of naked dusja die soort motos spreken me aan uiteindelijk, ben ook maar 1,70 dus zo groot ben ik nu ook niet.

Dus ik kan misschien mijn sporttas ook ankeren met zo die spannende koordjes misschien? Dan een rugzak voor mijn eten enz voort?

Nog een vraagje want lees veel ivm ketting motos, ik twijfel tussen een pro oiler te kopen (of iets anders dat jullie zouden aanraden) voor kettingonderhoud is dit misschien een slimme zet, of best gewoon ja zelf smeren en onderhouden?
Wanneer is het best om te smeren om de hoeveel tijd?
Voor frequent gebruik, zoals woon-werk, beslist eentje met cardan nemen. Laat je niet afschrikken door wat sommigen over BMW zeggen. Ik vind de R850R een fantastische woon-werkfiets.
 
Ik heb al verscheidene keren met ijzel naar huis gereden. Dat doe je niet voor de lol maar het is makkelijker als over ijzel lopen. Het gevaar zit hem in de medeweggebruikers. Rechtuit en een flauw bochtje gaat prima maar remmen en van baan wisselen is spannend.
Ik doe het met lompe BMW's maar met een enduro met een 21" voorwiel kan je zeker goed rijden bij sneeuw en ijzel.
Ik zou het niet aanbevelen.
 
Voor frequent gebruik, zoals woon-werk, beslist eentje met cardan nemen. Laat je niet afschrikken door wat sommigen over BMW zeggen. Ik vind de R850R een fantastische woon-werkfiets.
:^

Voor woon werk een riem, maar nog beter een cardan ipv die (rot)ketting ...

Als ik niet zo bezeten was van GSX F ... een R850RT moest ik nog zo eentje vinden ...

R850 is idd een ondergewaardeerde motor. Je moet er wel voor zijn, maar als het praktisch nut je meer lief is dan het uiterlijk zoals ik dat bekijk is dat idd een goede motor.

Ik vond mijn GSX F ook niet de mooiste toen ik aan de eerste van de 5 begon, intussen ben ik ervan bezeten. De lage onderhoudskosten en hoge betrouwbaarheid en (zeer) zuinig verbruik doen het hem bij mij. Enig minpunt, ketting ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan