Woon werk motor of diesel auto houden

silvester96

MF'er
18 feb 2016
41
5
Beste mede forummers,

Per jaar rijd ik behoorlijk wat kilometers voor mijn werk (90% 100 of 80 wegen), ongeveer 1.000 km woon werk.

Op dit moment heb ik een diesel auto (c3) en een Triumph speed triple. Omdat ik ook aan het kijken ben naar een motor die wat fijner zit en waar ik langere stukken op kan rijden, dacht ik dit kan ik misschien combineren met een woon werk motor.

Ik ben erg benieuwd of dit namelijk veel scheelt in de kosten. Voor mijn c3 betaal ik inclusief afschrijving, onderhoud e.d. €900 in de maand.

Wat zou een bmw 1200 rt uit 2007 kosten in de maand bij 1.000 km per week?
 
Is dit een reeele kosten schatting?

Onderhoud: kleine beurt 10k, grote 20k, kleine 30k, grote 40 k, kleine 50k = €2000 = per maand = €180

Banden 4x per jaar €400 = €1600 = per maand €130

Benzine 4333/20x€1,75 = €380

Wegenbelasting €10

Verzekering €25
 
Ik ga er even vanuit dat je 1000 km/wk rijdt en niet per jaar (zoals je eerste zin suggereert). In dat geval schat ik de kosten van een R 1200 RT op ongeveer € 500 per week. Hoe kom ik daarop? Kilometerprijs van mijn NC 750 X is € 0,25 all in, terwijl zijn verbruik, onderhoudskosten en afschrijving ongeveer de helft zijn van de BMW. Ik zou ander werk zoeken…
 
Ik ga er even vanuit dat je 1000 km/wk rijdt en niet per jaar (zoals je eerste zin suggereert). In dat geval schat ik de kosten van een R 1200 RT op ongeveer € 500 per week. Hoe kom ik daarop? Kilometerprijs van mijn NC 750 X is € 0,25 all in, terwijl zijn verbruik, onderhoudskosten en afschrijving ongeveer de helft zijn van de BMW. Ik zou ander werk zoeken…
Inderdaad 1.000 per week ;) Poeh, dan zit ik met mijn c 3 met 900 per maand dus echt wel aan de goedkope kant..
 
Ik ga er even vanuit dat je 1000 km/wk rijdt en niet per jaar (zoals je eerste zin suggereert). In dat geval schat ik de kosten van een R 1200 RT op ongeveer € 500 per week. Hoe kom ik daarop? Kilometerprijs van mijn NC 750 X is € 0,25 all in, terwijl zijn verbruik, onderhoudskosten en afschrijving ongeveer de helft zijn van de BMW. Ik zou ander werk zoeken…
In die rekensom heb je een nieuwe Honda afgeschreven vermoed ik? TS begint met een 16 jaar oude BMW... Denk dat hij de bulk van de afschrijving al wel achter de rug heeft en dat het mogelijk is om ook op (of zelfs onder) die 25ct p/km te komen. :)

Verbruik valt bijvoorbeeld reuze mee als je gewoon 80/100 rijdt en ook het onderhoud hoeft geen factor twee te kosten zolang je de motor niet naar de BMW dealer brengt.

Ik zie ook vier bandensets per jaar voorbij komen in de berekening van @silvester96 . Met 52dkm per jaar zou je dan elke 13dkm een set er doorheen jagen? Ik mag hopen dat je met een moderne tourband en jouw relatief rustige woonwerk gebruik toch wel het dubbele haalt uit een bandenset...

Een factor die ik dan weer niet benoemd zie is de afschrijving van je helm, pak, handschoenen. Met die kilometers spreek je over "professioneel" gebruik en denk ik dat je minstens elke 5jaar aan een nieuwe helm en pak toe bent. Voor een knap pak en helm zou ik €1500-3000 aanhouden, afhankelijk van hoeveel comfort je jezelf gunt.

Al met al sluit ik me aan bij de conclusie van @40 kW powerrr : Is het een optie om dichter bij huis te solliciteren? De eerste €1000 per maand heb je dan al bespaard :)
 
De kilometervergoeding is dit jaar verhoogd naar 21 cent per kilometer. Volgens mij moet je daar toch een eind mee komen.

Het onderhoud kun je voor een groot gedeelte zelf doen of leren te doen.

Een motorfiets uit 2007 schrijf je niet meer af. Die gebruik je gewoon totdat hij op is.
 
De kilometervergoeding is dit jaar verhoogd naar 21 cent per kilometer. Volgens mij moet je daar toch een eind mee komen.

Het onderhoud kun je voor een groot gedeelte zelf doen of leren te doen.

Een motorfiets uit 2007 schrijf je niet meer af. Die gebruik je gewoon totdat hij op is.
Helaas krijg ik maar tot 55km 19eurocent en na 55 km 8eurocent per km, enkele reis.. ik denk dat het toch verstandiger is om dan mijn c3 diesel te houden
 
Als ik het goed begrijp, moet jij dus fors betalen om te kunnen werken waar je nu werkt? En dan laat ik de reistijd nog even buiten beschouwing. 😖
 
Ik zou niet teveel rekenen en voor gemak je diesel houden en plezier je motor in de weekenden Mits het financieel te behappen is….
 
Aangezien je ene diesel op dit moment aan de straatstenen niet meer kwijtraakt, is die inmiddels ook volledig afgeschreven. Dus afschrijving heb je daar (vrijwel) niet meer, wat de rekenmodellen ook zeggen. Daar loopt ie dus redelijk gelijk met een 16 jaar oude BMW.

Volg je hart. En vraag je ook af of je tijdswinst hebt met de BMW (ik weet niet of je kilometers file-gevoelig zijn?) en wat die tijdswinst je waard is. Elke minuut kun je maar een keer uitgeven.
 
Maar een speedtriple lijkt mij meer fun rijden dan op een WW RT…niks ten nadele van een RT die als supertoer machine te boek staat.
 
En wat doe je als er ijs of sneeuw ligt?
1000km per week is te veel, zeker op een motor om nog leuk te zijn.
+1 voor andere baan.
Ik rij ook 232 KM woon werk per dag fulltime. Ander werk komt totaal niet in mij op. Als je doet wat je leuk vindt is afstand geen probleem. Winter en of met regen met de auto, goed weer met de motor, beide is na vele jaren nog leuk.
 
Helaas krijg ik maar tot 55km 19eurocent en na 55 km 8eurocent per km, enkele reis.. ik denk dat het toch verstandiger is om dan mijn c3 diesel te houden
Bij overheidsdiensten is de woon-werk vergoeding meestal 0, tenzij je aantoonbaar per fiets of OV reist. Tijdens het werk is het vervoer fiets, (gratis) OV of electrisch (dat is geen Tesla en bovendien 10 minuten lopen en onderweg opladen).
Daarom zet ik mijn motor wel eens (op eigen kosten) in voor het werk. Gelukkig staan daar andere voordelen tegenover.
 
Laatst bewerkt:
De kilometervergoeding is dit jaar verhoogd naar 21 cent per kilometer. Volgens mij moet je daar toch een eind mee komen.

Het onderhoud kun je voor een groot gedeelte zelf doen of leren te doen.

Een motorfiets uit 2007 schrijf je niet meer af. Die gebruik je gewoon totdat hij op is.
nee de maximaal onbelaste vergoeding is naar 21ct verhoogd..dit betekend dat werkgevers dit MOGEN betalen, maar niet HOEVEN...en 55km is idd het maximum..
Maar als je een berekening wilt alles meenemen, anders reken je jezelf rijk of arm..
1e vraag ...werk je 5 dagen of meer of minder per week, want bij 4 dagen heb je minder vergoeding, met 6 dagen meer vergoeding, je wordt tenslotte per enkele reis betaald
Dus 1000 km /5 is 200 km per dag, is 2x 55 m vergoed, dus 20 euro per dag ( iets meer maar peanuts)
Diesel 1 op 20, dus houd per dag 8 euro overvoor onkosten en afschrijving..
enz enz enz

Dan als je de auto er uit doet, moet je voor prive reisjes ook meer gaan betalen, want diesel is zuiniger dan benz..
Dus er komen meer factoren bij dan alleen km op de een en de ander

En dan het comfort..
Veel hobby's worden een last als je ze MOET gaan uitoefenen....
 
Een week regen trek ik wel op de motor, bij de tweede week ben ik het wel ff zat.
Lekker de motor en auto afwisselen.
Dat is het leukste. :]
Vijf dagen autorijden trek ik persoonlijk zeker niet.
Ene keer per week is zat. O-)
 
  • Eens
Waarderingen: K@W@
Helaas krijg ik maar tot 55km 19eurocent en na 55 km 8eurocent per km, enkele reis.. ik denk dat het toch verstandiger is om dan mijn c3 diesel te houden
Diesel eruit, auto op LPG-G3 erbij. Goedkoper rijden wordt het niet. Zeker iets op formaat van die C3. Ik heb een corsa met af fabriek LPG-G3 installatie.
Verbruik 1:12
Wegenbelasting €53
LPG per liter: €0.75
Extra onderhoud: LPG filter €12.50/jaar
Tot nu toe geen gedoe en net over de 200.000km
 
Ik heb tijdens mijn sollicitatie er nog bruto bijna 200 bijgekregen om de ‘mindere’ reiskosten vergoeding te compenseren. Dat hogere bruto loon kan ik ook meenemen in de hypotheek en pensioen. Ik denk dat ik de c3 toch maar af ga rijden :)
 
Maar een speedtriple lijkt mij meer fun rijden dan op een WW RT…niks ten nadele van een RT die als supertoer machine te boek staat.
De speed triple rijd zeker leuk, ik zoek alleen een motor waar ik wat langere ritten op kan maken en die abs heeft. Een 1200 gs van rond de 2007 lijkt mij ook wel wat
 
Ik denk dat ik de c3 toch maar af ga rijden :)

Hoeveel km heb je al op de klok? Met 52.000 km woon / werk loopt dat snel op. Een kennis van mij heeft destijds een Citroën gehad die er meer dan 400.000 km mee heeft gereden voordat hij 'm inruilde. 😅
 
Hoeveel km heb je al op de klok? Met 52.000 km woon / werk loopt dat snel op. Een kennis van mij heeft destijds een Citroën gehad die er meer dan 400.000 km mee heeft gereden voordat hij 'm inruilde. 😅
190.000. Zelf al 22k op gezet en bij 170.000 distributie riem vervangen. Ik denk er nog wel zo’n 2 jaar mee te kunnen rijden
 
Terug
Bovenaan Onderaan