Woon-werk motor of lease-auto

<deleted>

Die hard MF'er
6 mei 2019
730
358
Zuid Limburg
Hallo allemaal,

Allereerst: ik weet niet 100% of ik op de goede plek post, so don't shoot me for being in the wrong here.

Momenteel werk ik 100km van huis (vanuit omgeving Heerlen - Veldhoven). Aangezien bij Leende vaak file staat, en een auto daar natuurlijk mooi bij mag aansluiten, vroeg ik me af hoe hier gedacht wordt over een motor voor 200km per dag woon-werk verkeer ten opzichte van een lease-auto. Loont dit zich wel of is het beter om een koekblik te rijden en elke dag huilend achteraan de file aan te sluiten terwijl je motorrijders mag bekijken die het meer naar hun zin hebben tijdens het file-rijden?

Note: Ik ben van plan om door weer en wind te rijden, ook bij - (min) temperaturen. Afgelopen jaar heb ik alleen niet gereden toen de sneeuw bleef liggen en de auto's amper van hun plek kwamen, verder lekker handvatverwarming aan en gaan met die snorfiets. Dit was dan wel van huis naar school/stage -> 30km per dag.

Alvast bedankt voor jullie input!
 
Kan. Wel investeren in een goede motor, liefst met cardan. Een goed pak ook een must. Als t slecht weer/koud is ben je er heel snel klaar mee. Anders eerst een paar week met een iets goedkopere motor proberen en dan de knoop doorhakken.
 
Oh en hou rekening met onderhoud. Zullen per jaar ongeveer 3 sets banden verslijten en vaak olie zal moeten wisselen
 
Auto biedt net iets meer comfort, ligt ook aan het werk wat je doet. Regelmatig of onregelmatig? Fysiek of niet fysiek? Lange dagen of normale dagen?

Zoals Bass al zegt alles kan, echter als je door wil rijden moet je kleding e.d. wel goed op orde hebben. Goede helm, verwarmde kleding voor de winter, doorwaaijas zomer etc.
 
Ik rij elke dag 80KM (in totaal heen en terug) en dat doe ik op een GSXR-750 uit 2008.
Alles behalve comfortabel, maar oh zo heerlijk dat ik mij elke dag, bewust en onbewust, voel.

Ik heb het ook eens 2 weken op een BMW F800 mogen proberen. Precies het tegenovergestelde. Enorm zacht en comfortabel zadel, handvatverwarming, relaxte zithouding.
Ik heb mij 2 weken lopen ergeren!

Alles kan. Maar wat wil jij en wat vind jij prettig en onprettig. Daar zal jij jouw weg in moeten zoeken.
Denk aan comfort, kosten, irritaties, genot. Dat kan niemand voor jou bepalen.

Als niets je boeit, maar je wilt gewoon door de file heen koop dan een motorscooter zou ik zeggen.
Enorm praktisch.

Ik heb een goed textiele pak en wanneer het richting de 0 graden gaat dan gaat er een vest onder aan. Prettig is het niet en als het te lang zo blijft pak ik wel eens een dagje de auto.
Ik heb overigens gewoon 1 pak. Voor de zomer en de winter (de voering kan er uit).
Wel 1 paar schoenen en 1 paar (waterdichte) laarzen. Twee paar handschoenen ook.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan heel goed. Ik heb zelf ook een paar jaar Zwijndrecht - Amstelveen gereden.

Maar:
- Onderhoud motor. Dit is een stevige kostenpost (banden) en je moet het zodanig (laten) doen dat je er van op aan kunt dat je niet strandt. Ik heb zelf meerdere goedkope motoren gebruikt. Cardan of ketting: een cardan heeft ook onderhoud nodig maar als je voor een ketting kiest neem er dan een oiler bij. Een volle toerkuip geeft veel bescherming, mijn K75 is een rijdend bushokje maar is daarom wel zijwindgevoelig.
- Alternatief vervoer bij gladheid. Ik heb wel eens op de stoep staan te overwegen of ik nog een glijer zou riskeren of dat ik alsnog de trein zou pakken. Er zullen simpelweg dagen zijn dat je niet met de motor naar het werk kan (of terug naar huis).
- Banden zijn al genoemd maar vergeet de motorkleding niet. Zelfs top-of-the-line spul blijft hooguit een jaar waterdicht. Ik heb zelf een keer letterlijk druppelend in een vergadering gezeten.
- Automobilisten geven veel overlast bij regen of slecht weer. Zodra het regent gaan sommigen lekker jakkeren terwijl anderen de gasplank alleen nog maar durven aaien. Ik vind dit wel iets om echt rekening mee te houden, mijn gevaarlijkste momenten heb ik beleefd tijdens heftige regen en dat was niet vanwege minder grip.
- Rij erg voorzichtig en rustig. Juist een motor nodigt uit tot gevaarlijk rijgedrag maar dezelfde motor straft met zeer harde hand.
- Hou toch rekening met files. Je kan geen 120 km/uur tussen de files door en ook op een motor kan een sluiproute wel eens handig zijn (en er zijn dan veel meer bruikbare sluiproutes).


- Woonwerk verkeer wordt zowaar leuk op de motor. Geen Joop Klepzeiker met zijn gezeur via het mobieltje onderweg, geen saai geschuifel in de file.
- Geen sloten brandstof (of uren laden) maar een bescheiden hoeveelheid energie. Let wel op het verbruik, er is behoorlijk verschil tussen de verschillende motoren.
- Parkeren waar je moet zijn. Informeer wel vooraf waar je de motor kan parkeren, sommige gemeentes zijn nogal vervelend naar parkerende motoren. Grotere bedrijven hebben meestal wel voorzieningen.
 
Voor de km die je gaat rijden, en ik er vanuit ga dat jij een lease auto krijgt van de baas. Dus geen private lease privé. Dan is onderaan de streep de auto voordeliger. Met als keuze of je bijtelling betaald voor ook privé gebruik.

Files ontwijken, is gewoon 1 oplossing, eerder beginnen en eerder weg gaan. of dynamischer qua werktijden en thuiswerken.

Zoals ik nu lees, wil je een privé motor gaan aanschaffen specifiek aan je woon werk verkeer. Dat is een investering, die je niet baseert for Fun kilometers maar vanuit praktische overwegingen. Als je werk opeens verandert zit je er mee opgescheept. Lease auto is dan veel makkelijker omdat het jouw geen privé investering vergt. En je de motor puur op Fun en rijplezier kan kopen voor de km die je daar mee zou willen rijden. Niet op basis van de km die je moet rijden.

Kosten baten zelfs al zou je beide middelen privé doen (motor / auto) dan is de auto vaak goedkoper.
indien de auto lease is van de baas, is het eigenlijk geen competitie meer als hands-down auto goedkoopste.

Ben zelf zzp, en rij zowel auto als motor van de zaak.
Vanuit de zaak bekijkende is de motor duurder dan de auto.
Vanuit privé persoon, is de motor het goedkoopste (ivm andere bijtelling regeling).
 
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Momenteel heb ik al een motor (Suzuki C800 uit 2006), waarmee ik bij niet-vries-weer graag rij. Indien ik veel meer ga rijden is de vraag of ik me een 2de motor erbij haal of dat ik deze gewoon over de ton ga duwen qua kilometers + mishandel met pekel (dat laatste liever niet).

Extra info:
- Lease is momenteel iets meer dan €100 p.m. en inderdaad is die via de baas;
- Huidige motor Suzuki C800 2006;
- Kleding voor slecht weer heb ik al (zie eerder aangegeven bericht dat ik alleen niet gereden heb met een pak sneeuw);
- Werk: IT Engineer (Lichamelijk niet zwaar belast behalve houding).

Zoals hierboven in een comment aangegeven wordt snap ik dat je niet met 120kmph door een file kan scheuren. Ik weet dat er mensen zijn die dat wel doen, maar dan beginnen mij als motorrijder wel de handen te jeuken (shame, shame, shame).
Het enige wat hierboven staat wat ik nog niet heb zijn verwarmde kleren en een doorwaai-jas. Daarentegen heb ik wel verwarmde handvaten die afgelopen winter voldoende waren om mij lekker warm te houden. Vorige winter heb ik doorgereden op een VS800 uit '94, en die had geen windscherm (mijn huidige motor wel), dus kou is nu een heel stuk minder vervelend + ik word al een stuk minder nat in de regen.

Dat onderhoud meer nodig is dan wanneer je maar 4.000 km per jaar rijdt lijkt me niet meer dan logisch, hier heb ik dan zelf ook rekening mee gehouden. Door mijn interesse in motoren die de laatste jaren is toegenomen wil ik dan ook gaan proberen enkele zaken zelf te doen wat kosten bespaard en ALS de motor niet start snap ik tenminste wat ik moet doen om hem wel te starten. Maar dat zullen in het begin de basale dingen zijn zoals olie-wissels en andere vloeistoffen bijvullen.

Mij gaat het uiteindelijk erom of een motor gebruiken voor woon-werk verkeer van deze afstand zich zal lonen. De motor die ik nu heb kost me qua vaste lasten (geen benzine) €30 euro p.m. De auto iets meer dan €100,-. Dat is al eens €70,- verschil. Daarnaast kan ik elke KM vergoed krijgen wat als voordeel heeft dat ik hiermee het onderhoud + benzine kan betalen.
 
Laatst bewerkt:
Zou voor de auto gaan . Mooi weer is het heerlijk op de motor, maar vaak slecht weer ga je van balen. Komt nog bij dat er heel veel hufters op de weg zitten en bij slecht weer is het ronduit gevaarlijk met deze gasten. Vooral appende trutten . De comfort met de auto is zowel bij slecht,goed en koud weer altijd goed. File tja wie niet ? Eerder van huis en misschien iets vroeger weg ?
 
Zou voor de auto gaan . Mooi weer is het heerlijk op de motor, maar vaak slecht weer ga je van balen. Komt nog bij dat er heel veel hufters op de weg zitten en bij slecht weer is het ronduit gevaarlijk met deze gasten. Vooral appende trutten . De comfort met de auto is zowel bij slecht,goed en koud weer altijd goed. File tja wie niet ? Eerder van huis en misschien iets vroeger weg ?
:')
 
Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Momenteel heb ik al een motor (Suzuki C800 uit 2006), waarmee ik bij niet-vries-weer graag rij. Indien ik veel meer ga rijden is de vraag of ik me een 2de motor erbij haal of dat ik deze gewoon over de ton ga duwen qua kilometers + mishandel met pekel (dat laatste liever niet).

Extra info:
- Lease is momenteel iets meer dan €100 p.m. en inderdaad is die via de baas;
- Huidige motor Suzuki C800 2006;
- Kleding voor slecht weer heb ik al (zie eerder aangegeven bericht dat ik alleen niet gereden heb met een pak sneeuw);
- Werk: IT Engineer (Lichamelijk niet zwaar belast behalve houding).

Zoals hierboven in een comment aangegeven wordt snap ik dat je niet met 120kmph door een file kan scheuren. Ik weet dat er mensen zijn die dat wel doen, maar dan beginnen mij als motorrijder wel de handen te jeuken (shame, shame, shame).
Het enige wat hierboven staat wat ik nog niet heb zijn verwarmde kleren en een doorwaai-jas. Daarentegen heb ik wel verwarmde handvaten die afgelopen winter voldoende waren om mij lekker warm te houden. Vorige winter heb ik doorgereden op een VS800 uit '94, en die had geen windscherm (mijn huidige motor wel), dus kou is nu een heel stuk minder vervelend + ik word al een stuk minder nat in de regen.

Dat onderhoud meer nodig is dan wanneer je maar 4.000 km per jaar rijdt lijkt me niet meer dan logisch, hier heb ik dan zelf ook rekening mee gehouden. Door mijn interesse in motoren die de laatste jaren is toegenomen wil ik dan ook gaan proberen enkele zaken zelf te doen wat kosten bespaard en ALS de motor niet start snap ik tenminste wat ik moet doen om hem wel te starten. Maar dat zullen in het begin de basale dingen zijn zoals olie-wissels en andere vloeistoffen bijvullen.

Mij gaat het uiteindelijk erom of een motor gebruiken voor woon-werk verkeer van deze afstand zich zal lonen. De motor die ik nu heb kost me qua vaste lasten (geen benzine) €30 euro p.m. De auto iets meer dan €100,-. Dat is al eens €70,- verschil. Daarnaast kan ik elke KM vergoed krijgen wat als voordeel heeft dat ik hiermee het onderhoud + benzine kan betalen.
Lease is dus 1200 euro per jaar en daar zit dan onderhoud, benzine (tankpas?) etc. bij in? Is dat zeg maar de bijtelling? (ik heb geen ervaring met leasen dus geen idee wat voor kosten dat meebrengt)
Dat ga je niet redden met een motor denk ik als je 100 km enkele rit doet. Zeker niet als je de motor wegbrengt voor onderhoud.

Als het jou puur om het geld gaat dan lekker leasen. In de beginpost ging het jou om de files...

Files leveren stress op. Stress ontwijken zal geld kosten, maar als dat niet meer mag kosten dan leasen dan houdt het op.

Het kost zeer waarschijnlijk meer, maar of dat loont kan jij toch alleen bepalen? Niemand kan in jouw portemonnee kijken.

Maak eens optelsom.
Wat verbruikt die motor ongeveer? Reken zo ongeveer de benzinekosten uit. Als je dat niet weet zet je de dagteller op 0 de eerstvolgende tankbeurt.

Maak een schatting van de onderhoudskosten. Prijzen van banden zijn al vaak genoeg voorbij gekomen op MF. Kosten mbt beurtjes kan je ook wel vinden.
De beurt met kleppen stellen kan al zomaar tussen de €500 en €1000 kosten afhankelijk van waar je het laat doen.

Of dit het allemaal waard is moet je jouzelf afvragen.

Mij is dit het allemaal waard. Elke dag in de file staan zorgt voor een heel geïrriteerd gevoel. Zonde van me leven :)
Daar kan iemand anders weer heel anders over denken. Die vindt geld misschien belangrijker en staat daarom elke dag graag in die auto-trein.

Het is allemaal zo persoonlijk.

Ik doe overigens al het onderhoud zelf. Dan wel met hulp van een maat, MF, Youtube en Google --> forums.
 
Laatst bewerkt:
financieel ga je extra betalen waarschijnlijk, maar voor je plezier win je waarschijnlijk een hoop. Ik heb tegenwoordig als ZZP'er de motor op de zaak en ik hoef niet meer terug!
 
Ik krijg de std 0.19c/km vergoeding, heb een 2e hands autootje en een nieuwe motor.
Gebruik beide naar behoefte en dus ook voor WW. (120km retour)
De motor is duurder in afschrijving, verzekering en onderhoud dan de auto, maar dat is een keuze. Een simpel 2e hands motortje had ook volstaan, maar ja - dit is leuker 8-)
Bottom line: ik moet er niet aan denken dat ik *altijd* met de motor zou moeten.
Ik rij WW motor als het leuk is, anders (koud geen probleem, maar plensregen / sneeuw opvriezende wegen...) graag de auto met een prettig audiobook oid.

Km's auto / motor fifty-fifty door het jaar gezien. Auto is een must voor boodschappen, sommige vakanties etc.
 
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik vroeg me af hoe andere motorrijders erover denken, want als je mensen vraagt die geen motor rijden of alleen met "mooi" weer krijg je vaak alleen het antwoord "een motor is niet praktisch, een auto heb je meer aan" en verder geen discussie waar je verder zinnige info uit haalt.

Ik ga dit thuis verder overleggen en neem al deze zaken mee voor de keuze. Thanks allemaal!
 
Rijd zelf 120km enkele reis (niet dagelijks).

Motor heeft zeker grote voordelen.

Geen files
Weinig verzekering / brandstof
Altijd kunnen parkeren

Vanaf november wordt het wel koud, met name vanwege de afstand ga je dat wel merken.

Wellicht kun je van je werkgever alleen in de winter lease rijden? Meestal hebben ze wel poolauto's die je paar maanden kunt gebruiken.
 
Kan je werkgever geen motor voor je leasen ?
@SadBunny heeft dat nl ook.
Ik neem aan dat de keuze nu is 1: leasauto of 2: een km vergoeding voor je motor 3:lease motor.
Iedereen heeft het alleen over kosten,maar je moet de KM vergoeding ook meerekenen.
En daarmee kijken wat voor jouw beter uitkomt.
Ik heb ook ooit een heel jaar 55 km heen en weer terug op de motor gedaan.(110 km totaal)
Dat in een 2 ploegendienst en een hele strenge winter (-17 in de ochtend)
Doordat je het hele jaar rijdt is de overgang naar kouder weer geleidelijk en weet je niet beter.
Ik heb toen het toen in ieder geval niet koud gehad.
En super naar mijn zin gehad .
 
je vergelijkt het elke keer met ritjes van 15 km voor de kleding en ik kan je vertellen dat kleding die volledig toetrijkent is voor ritjes van 15 km kan volledig door de mand vallen bij ritjes van 100 km. zeker wat betreft isolatie en koeling. en dat je handvatverwarming heel lekker is op korte stukken en je daar een warm gevoel geeft is leuk maar het heeft ook grote nadelen op langere stukken in de kou. je body koelt nog steeds behoorlijk af en doordat je handen warm blijven voel je niet dat je het koud krijgt. en koud krijgen verlaagt de reactiesnelheid en zorgt dat je minder snel en minder flexibel kan reageren.
en door de file is leuk totdat het donker is en regent en al die automobiloten lekker de rem er op houden. je ziet geen flikker meer met al die felle lampen en druppels op je vizier.
en ja het kan prima maar het is mij wel opgevallen dat van de genen die het geprobeerd hebben het er maar weinig volhielden en dat die meestal in de randstad wonen en werken want daar is bijna de hele afstand file en dan ga je tijdwinst boeken. als het elke dag maar 1 korte file is verlies je met de motor zoveel meer tijd met omkleden en sloten plaatsen en wegnemen dat het voor de tijd meestal niet loont. en dan is de auto een stuk comfortabeler.
 
Ik zou zeker voor een auto gaan.. je eigen motor houd je ernaast voor de ''mooiere'' dagen waarin je zin hebt om te rijden en dan pak je gewoon lekker de motor.

Auto bied veel meer comfort en veiligheid (denk aan vermoeide ochtenden of na lange werkdagen, dan wil je liever gewoon radio of muziekje aan en rijden in warmte ipv op de motor).

Je wint er sws geen geld mee en denk ook niet dat het je gelukkiger zal maken op de lange termijn (denk aan gehoor/lichamelijke klachten, vraag het elke senior motorrijder die jaren woon/werk heeft gereden).


Dan maar relaxen in die ene file
 
Zou zeker op de motor gaan. Als ik ontspannen wil rijden doe ik dat t liefst op de motor. Ook elke dag van/naar werk. Rijd 75 enkele reis. En t is heerlijk dagelijks mn hoofd leeg te rijden. Als er veel wind is voel ik t in mn lijf, maar dat is niet erg na een kantoordag. Vind ik.

Heb nu een motor met weinig windbescherming. Heeft inmiddels de nodige kms gereden en ben langzaam aam t overwegen een motor met iets meer windbescherming te kopen.

Ik doe olie/filters zelf de laatste jaren. Kleppen stellen etc niet.
 
- Banden zijn al genoemd maar vergeet de motorkleding niet. Zelfs top-of-the-line spul blijft hooguit een jaar waterdicht. Ik heb zelf een keer letterlijk druppelend in een vergadering gezeten.
Top of the line spul is neem ik aan met gore-tex. Als dat na een jaar al gaat doorlekken mag je er mee terug naar de fabrikant.
 
Sinds 2014 rijd ik zomer en winter woonwerk (ca 55km enkele reis), in de winter gaat dat nét met een paar graden vorst. Als je langer moet, heb je echt meer nodig dan handvatverwarming.
Je bent vlotter onderweg maar hou ook rekening met tijd voor omkleden thuis en op je werkadres, niets is zo vervelend als je geen goede garderobe/ plek hebt om je (natte) kleding te laten. Ik werk veel op kantoor, als ik afspraken extern heb klik ik (thuis) de koffers eraan en dan stouw ik daar mijn gear in, als het nat is is dat niet echt comfy als je die natte zooi weer aan moet trekken. En koud bovendien. Je moet dus ook vooral goed plannen en naar de weersomstandigheden kijken, daar heb je met een auto minder last van. Is al gezegd, maar investeer in goede kleding. € 1000-1500 voor een goed pak ben je zomaar kwijt, helm en laarzen ook € 600-800. Dit zijn kosten die je met een auto niet hebt.
De kosten voor het rijden van een motor zijn natuurlijk altijd lager dan een auto, alleen de vergoeding van je baas (en fiscale regelingen) kan nogal verschillen. Kortom, het hangt er erg vanaf wie betaald.

Qua comfort heeft een auto natuurlijk meer te bieden, ik stap echter kreupel uit de meeste auto's vanwege waardeloze stoelen en een beroerde ergonomie. Op de motor geen centje pijn door veel actievere zithouding. Tien keer liever geen auto meer als geen motor meer.
Ik luister ook op de motor gewoon radio en telefoneer ook via de helm, geen enkel probleem. Altijd met doppen in, dus geen piepende oren 's avonds.
Tijdens de terugrit ben ik lekker met rijden bezig en kom veel ontspannener thuis aan ondanks dat ik op een druk traject rij (westelijke A12).
Succes met je overwegingen.
 
Dan rij je dus iets van 20-25.000km per jaar voor je werk. Met wat voor fiets doe je dat? En vooral wat is de reden dat je deze hebt gekozen?
 
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Ik vroeg me af hoe andere motorrijders erover denken, want als je mensen vraagt die geen motor rijden of alleen met "mooi" weer krijg je vaak alleen het antwoord "een motor is niet praktisch, een auto heb je meer aan" en verder geen discussie waar je verder zinnige info uit haalt.

Ik ga dit thuis verder overleggen en neem al deze zaken mee voor de keuze. Thanks allemaal!

Ik rij naast de auto dagelijks de motor woon werk. Klein buitje geen probleem maar bij hele dag plens en slecht weer pak ik voor gemak de auto. (90km retourtje). Exht winter pak ik de auto. Tuono v4 hiervoor de V2 dus geen Tour buffel.

Keuze is puur gemak. Beide staan op de zaak dus is voor mij geen koste bate verhaal. Puur luxe en aanvullend prove genot.
 
Dan rij je dus iets van 20-25.000km per jaar voor je werk. Met wat voor fiets doe je dat? En vooral wat is de reden dat je deze hebt gekozen?
Klopt!
Ehhh, één van de drie fietsen in mijn onderschrift...
Die heeft alles wat ik graag in een motor vind: redelijk zuinig (1:20), ruime actieradius (400+ km), voldoende vermogen, bagagemogelijkheden, fijne zithouding, eenvoudig onderhoud (doe ik zelf), betrouwbaar, relatief licht... en dan vind ik 'm ook nog eens heel erg mooi (maar daar zijn de meningen over verdeeld)
 
Terug
Bovenaan Onderaan