Woon-werk motor of lease-auto

De kosten voor een particulier voertuig zijn vooral de afschrijving. Dit zijn de grote kosten voor zowel een auto als een motor. Een auto van de baas kost je relatief weinig, zelfs met de moderne bijtelling. Je rijdt voor de bijtelling echt geen vergelijkbare botsdoos.

Bij een woonwerk motor is die afschrijving zelfs extreem hoog omdat een motor met slechts 50.000 km op de teller al als volledig versleten wordt gezien terwijl vrijwel iedere motor meer dan 100.000 kan hebben met correct onderhoud. Kopen en blijven rijden totdat werkelijk alles versleten is, dus. Ik heb gehoord van K75's met 700.000 op de teller dus je kan er even mee doorrijden.

Zowel bij auto's als motoren kan je de afschrijving lager maken door een oudere tweedehands te kopen en die eerst grondig na te lopen. Ik heb mijn K75 10 jaar geleden gekocht voor 800 euro en die rijdt nog steeds.

Ik heb meerdere jaren woonwerk gereden tot -10. Bij -10 is het belangrijk skiondergoed aan te doen en jezelf als een michelinmannetje te verkleden. Goede handschoenen en een bivakmuts ronden het af. Bij -10 is de kuip goud waard.
Ik heb verschillende merken motorkleding gehad maar ik heb nooit een motorpak gehad wat langer dan een jaar waterdicht bleef bij dagelijks gebruik. Een regenoveral is nog de beste oplossing maar dan loop je overal dat ding mee te zeulen. (Een regenoveral helpt wel opvallend goed tegen kou... )
Qua motorfiets is ongeveer alles vanaf 30 pk bruikbaar. Een sjopper zit wel op de grens van het bruikbare (rugpijn) en een scootah (raceplee) is (zeker in de stad) erg handig. Wil je modern doen is een elektrieke motor ook heel bruikbaar en vooral goedkoop.

Toch, de botsdoos is wel de betere keuze, vooral omdat je een laagje beschermblik rond je heen hebt. Je hoeft het niet te gebruiken (ik heb 35 schadevrije jaren) maar het beschermblik is aanwezig. Zie het als een roestig pistool: nooit gebruikt maar als het moet kan ie nog altijd pijnlijk zijn.
 
Hahahaha, 3 ook. Ja, dat lijkt een ideale kilometer vreter. Ik had wel vriend Google nodig. Bedankt voor uitleg
 
Ik heb verschillende merken motorkleding gehad maar ik heb nooit een motorpak gehad wat langer dan een jaar waterdicht bleef bij dagelijks gebruik.
dan heb je nooit goed spul gekocht. mijn rukka pak (type armas) was na 10 jaar dagelijks gebruik nog steeds prima waterdicht. ze geven er 5 jaar garantie op en daar staan ze ook achter. en nee dan heb je het niet over een goedkoop pak dan praat je met de huidige vervanging over een slordige 2000 euro voor een jas plus broek. en als je bij stadler kijkt geven die zelfs 10 jaar garantie en dat doen ze niet zomaar. OK dan betaal je ongeveer het zelfde maar dat zijn echt pakken die gemaakt zijn om te gebruiken.
 
Ik rij 25k per jaar, hele jaar rond. Op een r1200gs met inmiddels 190k op de teller. Stadler laminaat pak voor driekwart van het jaar. Laminaat pak heeft als voordeel dat het veel minder water opneemt. Daarnaast goretex laarzen en handschoenen en shoei helm. In de winter een verwarmd vest en handschoenen. In de zomer een doorwaaipak of een motor jeans.
Auto rijden zou goedkoper zijn voor mij maar de tijdwinst en plezier maken dat ik ook met rotweer met plezier opstap. Muziekje onderweg.... Heerlijk.
Na 5jaar moet ik wel de garantie gaan aanspreken van mijn pak. (Knoopjes, klittenband, lock out rits) maar waterdicht is ie nog. (Wellicht 2x per jaar wassen)
 
Zelfs mijn eerste Hein Gericke pak was na 7 jaar nog waterdicht.....

Los daarvan kan je ook een regenjas aantrekken.
 
Ik rij ook het hele jaar door. Eerste 70k met een RT, nu 65k met een GS ondertussen.

Tegen de kou kun je je kleden. Onder de jas nog een trui en de warme voeringen overal in. Als je >1u door de regen onderweg bent gaat alle kledij op den duur wel lekken. Al was het maar via je kraag en je mouwen.

Ook bij sneeuw geen probleem om te rijden. Modder en regen op de weg zijn vaak gevaarlijker omdat je dat niet altijd verwacht. Bij sneeuw weet je dat 't glad is. Als het echt wit ligt zijn er wel plaatsen waar je ook gewoon mee in de file zult moeten gaan staan omdat alleen de sporen van die auto's begaanbaar zijn. Maar goed voor die paar dagen op een jaar.

Banden, onderhoud en brandstof zijn hoge kosten, die motoren jagen ze er ook gewoon doorheen. Elke 10k naar de garage is 3x zoveel als bij de meeste auto's. Banden slijten ook veel sneller (vlak slijten bij snelweg bv, ze hoeven niet eens op te zijn). En ja brandstof verbruik ligt vaak ook hoger dan bij een moderne auto, zeker over de snelweg.

Een rit van 2x 100km zou ik wel niet onderschatten. Ik heb het 2 jaar gedaan en ben toch blij dat ik er vanaf ben. Je moet er op de motor ook altijd goed blijven om op anderen hun gedrag te anticiperen. Meer nog dan in een auto. Plus dat je in een auto zo geen actieve zithouding hebt.

Tip: als je nog overweegt een andere motor aan te schaffen koop dan een motor met cardan tweedehands en rij er mee tot de kosten te hoog worden om te verantwoorden. Nieuw gaat zeker met veel kilometers gewoon veel te veel afschrijven. Cardan om niet elke week je ketting te moeten smeren.
 
Om antwoord te geven/ te reageren op alle vragen, aannamens en overige zaken:

Of mijn werkgever een motor voor mij kan leasen: bij het ophalen van de auto heb ik gevraagd of ze nog niets deden qua het leasen van motoren. Hier kreeg ik direct antwoord op dat zij dit niet deden, en uit het antwoord viel ook op te maken dat zij hier niet zo 1.2.3 aan zouden beginnen.

De keuze is voor mij momenteel: Lease-auto of km-vergoeding voor de motor.

Ik heb gedurende mijn afstudeerstage 50km heen en terug moeten rijden (dus 100km per dag). Dit was voor mij zeker te doen, ook als het koud was. Vooral toen ik erachter kwam hoe ik mijn handen warm kon houden. Ik ben sowieso van plan een batwing fairing te halen voor de motor zodat zowel mijn lichaam als mijn handen uit de wind zitten, maar deze moet ik nog aanschaffen. Dus om in te haken op "je vergelijkt het elke keer met ritjes van 15km", ja en nee. Ja qua "de gladheid was te doen op die kinderkopjes waar ik dan overheen moest " en nee qua de temperatuur.

Ik snap dat een auto meer comfort levert, maar dat is voor mij, zoals ik vooral nu merk, juist de rede dat ik liever op de motor zit. Je zit in de wind, je voelt alles, je wordt door elkaar gerammeld, maar je (ik in ieder geval) valt tenminste niet in slaap omdat het lekker comfortabel is.

Als ik deze stukken zou gaan rijden zal ik zeker meer aanschaffen dan alleen de huidige handvatverwarming. Ik heb standaard legerkisten aan met de (weerafhankelijke) dikke of dunne sokken.

Om antwoord te geven op ergonomische zaken: Een modificatie die ik aan de C800 moet doen is het installeren van het "Mustang" zadel. Dit om mijn zitvlak te verlossen van het momentele standaard zadel. Het huidige zadel is niet super slecht, maar het kan beter. Vooral als ik 200km per dag ga rijden. Daarnaast draag ik ALTIJD oordopjes tegen het geluid (Alpine Motosafe Race).

De motor die ik hier momenteel voor zou gaan/ga gebruiken is (nogmaals) een Suzuki C800 uit 2006. Deze heeft cardan, dus hier hoef ik me verder geen zorgen over te maken. Indien ik merk dat ik veel meer ga rijden denk ik dat ik me er een 2de bij zal halen in de vorm van een adventure of tour-fiets.

En als het dan echt kijhard regent ben ik sowieso van plan gewoon een regenpak aan te trekken. Ziet er misschien uit als een dodo, maar liever een dodo dan natnat.

Nogmaals allemaal bedankt voor alle input!
 
Volgens mij heb je het aardig op een rijtje en ik zou zeggen, lekker met de motor gaan.

Al gaandeweg zal je wellicht nog een "ditje en datje" tegenkomen die je zou willen (verbeteren). Als ik dit zo lees is het niet zo dat compleet blind besluit woon \ werk te gaan rijden.
Je krijgt nog kilometervergoeding ook!
 
Kunt evt wel vragen of je een tankpas kunt krijgen voor je motor, dat scheelt administratie.

En dus bijvoorbeeld alleen van nov - mar een auto vd zaak rijden
 
Dat 'geen motor van de zaak' ken ik.

Ik werkte bij een fijne toko waar alles mogelijk was qua lease. Klassieker, motor plus auto, alleen motor.

Ik wilde eens een kleine auto plus motor proberen. Fiat Punto plus Moto Guzzi V7 in plaats van een dodelijke saaie Octavia. Helaas precies in een periode van doorstart na een faillissement.

Alles geregeld totdat de nieuwe eigenaar zijn krabbel onder het leasecontract moest zetten.

'Ik waardeer je smaak maar ik wil geen motor in mijn lease-vloot'.

Dan maar 19 ct/km en een oude baksteen.
 
Gewoon vragen of je die leasebak mag inleveren en km.vergoeding kan krijgen. Met 19ct per km kan het best uit om je eigen motorfiets te rijden. Hoe groter de afstanden hoe beter dat uitkomt, weet ik uit ervaring. Ik heb 't een tijdje bijgehouden en met een fiets die 1:18 deed ging ongeveer de helft van de centen de tank in waarna je met de andere helft het onderhoud kunt doen (ook banden, ik deed 20K met een MPR4 achterband en het dubbele met de voorband). Kwam prima uit.

Of je het leuk vind is echter aan jou. Ik vond 80km enkele reis net even te gek. Maar ik was daarvoor dan ook 5 kwartier onderweg en vooral dáár baalde ik van. Met een auto was ik uiteraard nog langer onderweg geweest. Als jouw route minder tijd kost dan is die 100km misschien nog wel te doen.

Ik rijd nog steeds iedere werkdag, maar werk nog maar 4 dagen sinds dit jaar én woon nog maar 40km van m'n huidige werkplek af. Daarmee denk ik dat ik nu niet zo goed meer uitkomt met de vergoeding, maar heb het ook al heel lang niet meer bijgehouden.
 
Ik rij een stuk van 2x40km.p.d. op een 125cctje. Het hele jaar door. Daar is het traject ook wel naar, geen snelweg, veel polder.
Je komt ontstest aan als je de snelheid (lees: het gebrek eraan) eenmaal geaccepteerd hebt.

Aanschaf 650 Euro. Benzineverbruik is ca. 1:50. (40 Euro per maand bij 4 dagen p.w. naar kantoor) Onderhouds kosten sinds aanschaf in april 2018 zijn nog geen 250 Euro. En dat is inclusief de kostendrijvers: set nieuwe (binnen- en buiten) banden, koppeling en kettingset. Verzekering net 2 Euro per maand.

Lachen man!
 
Laatst bewerkt:
Kilometervergoeding = 200*0.19 en mijn motor rijdt 1 op 22-23. Dus tel maar uit.
Kunt evt wel vragen of je een tankpas kunt krijgen voor je motor, dat scheelt administratie.

En dus bijvoorbeeld alleen van nov - mar een auto vd zaak rijden
Dat had inderdaad al iemand voorgesteld. Dat zou ik kunnen proberen, maar ik gok dat ze daar niet blij mee gaan zijn.
 
Kilometervergoeding = 200*0.19 en mijn motor rijdt 1 op 22-23. Dus tel maar uit.

Dat had inderdaad al iemand voorgesteld. Dat zou ik kunnen proberen, maar ik gok dat ze daar niet blij mee gaan zijn.

Nou je werkt toch het hele jaar voor zo'n bedrijf, mogen dan toch wel iets voor je doen zodat je minder in de file staat en dus productiever kunt zijn.

Liever dat bedrijf wat investeert in een goede motor regeling dan in een pensioen wat pas over 35 jaar uitbetaalt en wat je nog maar moet zien te halen.
 
Ik krijg geen reet. Rij elke week 400km.

Was het naar zo mooi.

Ja Ov wordt 60% vergoed. Die 60% is mij de frustratie niet waard.
 
pfffff 200km woonwerk verkeer mischien ben ik dom maar kan je beter dichterbij gaan wonen of ander werk zoeken mischien
met 1000km per week moet het wel een hele bijzondere baan zijn
maar om op de vraag terug te komen een auto natuurlijk met deze afstanden elke dag met weer en wind ben je dit zo zat ,
en als je als hobby motorrijden hebt is dit ook gelijk over want na 1000km verplicht op een stalen ros te zitten geloof je het voor de rest van je overige tijd ook wel om nog voor de lol rond te crossen
 
Probeer het eens een maand of 2 in de winter. Ik heb vorig jaar in augustus de auto opgegeven en een volledig jaar met de fiets gaan werken (30km enkel). Deze winter ga ik weer met de auto. Het is gewoon niet aangenaam.
 
Ik heb besproken wat mogelijk is. Als het nodig is kan ik de lease-auto inleveren en met de motor gaan. Ik ga nu kijken of de files meevallen als de vakantie over is, en daarna maak ik de keuze. Als het dan meevalt kijk ik in de winter of ik elke week één keer met de motor ga (20 euro per week = 80 euro per maand) om te kijken of het te doen is.

Sowieso binnenkort een batwing halen en mogelijk engine guard covers om de wind op mijn voeten ook te beperken.

Nogmaals bedankt voor alle input.
 
Gezien de veiligheid/verificatie van veiligheid zat ik te denken om een camera te monteren. Ik heb eerder een camera op mijn helm gehad, maar deze helm heb ik verkocht. Daarom vroeg ik me af hoe gedacht wordt over een camera om het woon-werk verkeer te filmen, en wat het handigste/ beste advies is gezien de montage (helm of motor).
 
Terug
Bovenaan Onderaan