Woon- werk motor

Ja, die koste 252 euro, zonder banden. Waarvan 139 euro werkloon :(
(Weet er iemand soms of dit een normaal bedrag is?)
Dat valt mee. Ik heb mijne weggedaan net voor die beurt. (Ik reed er niet meer veel op en zag een leuke scoota.) De schatting was toen rond de 400 euries maar dat wisten ze niet zeker omdat ze toen nog geen 40.000 beurt hadden gedaan bij een FZ6.
Kosten zaten inderdaad vooral in uurloon (kleppenstellen enzo.) :)
 
Als je goedkoop woonwerk wilt doen: Trein of auto!

Ik rij zelf een dikke 40k per jaar op mijn ZX-9R. Maar motorrijden is mijn hobby/passie, dus ik heb mijn ontspanning voor de dag al gehad als ik met een grijs op mijn werk kom.
Ofwel ik maak geen "woon/werk km's" maar "fun km's" naar mijn werk!
 
Bedankt allemaal voor zoveel reactie's.

Het klopt dat de VFR erg betrouwbaar is (op de spanningsregelaar na dan, maar die is pas vervangen) en km's lang mee gaat. Maar als je zelf niet zo technisch bent dan is het onderhoud, met name kleppen stellen, redelijk prijzing. Misschien dat een andere, goedkopere dealer niet eens zo'n slecht idee is en zo'n zelf sleutel garage zit bij ons aardig in de buurt (MotorXtra Kockengen).

Dus na alle reacties ben ik er nog niet uit. Het is ondertussen m'n 2e VFR en wat rij eigenschappen betreft bevalt hij me prima, behalve dan het verbruik, maar dat kan ook met de rechterhand te maken hebben. })

Wat budget betreft, ja dat is nou juist het probleem, dat heb ik niet zo. Iets bijleggen is geen probleem, maar wat je aan inruil prijs terug krijgt is echt belachelijk. Ik heb wat dealers en de ANWB gebeld en dit is voor een ´98 VFR tussen de EUR4000,00 en EUR4500,00 . En een goede 2e hands van hetzelfde bouwjaar of liefst nog iets jonger is zeker zo´n EUR8000,00 i.h.g.v. een BWM R1100GS.


Ik hou jullie op de hoogte.

Koelestein

P.s. Misschien loop ik wel een beetje te zeuren :N :N :N
 
Ik dacht dat die vfr hydraulische stoters had ? :?

Nee hoor, de VFR heeft wel een nokkenas die door een tandwiel trein wordt aangedreven (dit geeft de VFR een eigen geluid) maar heeft zeker geen hydraulische stoters. Was het maar waar, want dan zou ik nergens over klagen. Het stellen van de kleppen, wat om de 24000Km moet gebeuren, is namelijk één van de duurste/arbeids intensiefste handelingen aan de VFR.

Koelestein
 
Ik vind een VFR juist helemaal niet zo gek voor w-w gebruik, maar als je iets minder onderhoudsgevoelig en qua techniek simpeler motorfiets wilt dan sluit ik me aan bij diegenen die eerder de Yamaha XJ900/900 diversion aanraadden. Een eerlijke fiets met cardan, prima voor veel plezierige kilometers en ook goed voor lange vakanties met duo en bagage (indien gewenst/aanwezig).
Leuk dat ook de GS850 wordt genoemd, die heb ik "ooit" nog eens gebruikt voor woon-studie verkeer Eindhoven-Tilburg *D Maar die is natuurlijk niet recent en ik vraag me af of je dan juist niet een hoop (achterstallige) onderhoudsellende op de hals haalt.
NTV/Deauville is ook een prima fiets maar als je van een VFR af komt doe je qua vermogen wel een stap terug (hoewel ik iemand ken die van een VFR op een Hawk is gestapt en dat best leuk vond).

Als ik in jouw schoenen stond zou ik serieus een 900 div overwegen. Bijvoorbeeld deze: Nog geen 7000 euro, uit 2003

733362.jpg


Succes met je zoektocht/keuze.
 
NTV/Deauville is ook een prima fiets maar als je van een VFR af komt doe je qua vermogen wel een stap terug (hoewel ik iemand ken die van een VFR op een Hawk is gestapt en dat best leuk vond).

Zelf ben ik van een GSX1100G (116 pk!!) overgestapt naar een Deauville (56 pk). Uiteraard doe je een stapje terug qua vermogen, meer dan de helft zelfs in mijn geval. (Was wel even een psychologische drempel) Maar ik heb die stap graag genomen en ik zou niet meer willen ruilen. Mijn verbruik is nu 1:21 i.p.v. 1:13. Bovendien is de Deauville veel wendbaarder én minder onderhoudsgevoelig. Vermogen zegt uiteindelijk ook niet alles over een motor.
 
Dat is erg persoonlijk, ik rijd woon/werk met mijn 1000rr en ja ook s winters zo n 14.000 per jaar. Met een kettingsmeersysteem is het voordeel van de cardan weg voor mij althans, je krijgt er een hoop voor terug :9 . Hulde aan Pro-oiler *O* . Maar is standaart zuinig 1-17 of 18. Voor mij toch wel belangrijk 4 cyl = zuiniger als 2 cylinder. Rijd nu met pc3 usb en woon/werk nog zuiniger. En onderhoud doe ik zelf of samen met maatje dus wat is duur? Rijd nu op mijn 1000rr goedkoper dan mijn oude cbr600f! En banden uit spanje.
 
Hallo,

Na veel wikken en wegen besloten de VFR te houden.
Kan gewoon geen afscheid nemen van het toffe V4 geluid en de tandwieltrein.

Misschien voor de winter een pekelfietsje of scooter erbij zou wel fijn zijn, maar dat zien we nog wel.

De wat hogere onderhoudskosten neem ik maar voor lief en ga zoveel mogelijk zelf doen en indien nodig in zo'n zelf sleutel werkplaats, waar ze je nog kunnen helpen ook.

Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie.

Koelestein
 
Hallo,

Na veel wikken en wegen besloten de VFR te houden.
Kan gewoon geen afscheid nemen van het toffe V4 geluid en de tandwieltrein.

Misschien voor de winter een pekelfietsje of scooter erbij zou wel fijn zijn, maar dat zien we nog wel.

De wat hogere onderhoudskosten neem ik maar voor lief en ga zoveel mogelijk zelf doen en indien nodig in zo'n zelf sleutel werkplaats, waar ze je nog kunnen helpen ook.

Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie.

Koelestein

ik denk dat dit ook het beste is en goedkoopste
hou ons op de hoogte
 
Inderdaad een goede beslissing denk ik. Ik heb ook als pekelfiets een GPZ 600 R gekocht en behalve dat het eigenlijk te krap voor me zit, is het ook niet een straf om op naar het werk te rijden :)

(al denk ik er toch ook over om die weer te verkopen en er iets voor terug te zoeken waar je wat meer rechtop op zit)
 
Ik heb begin dit jaar ook een Kwaak GPZ600 R uit 85 gekocht voor w-w :] , en moet zeggen met bijna 70km per dag houd ie zich met ±1:20 behoorlijk goed. Ook qua onderhoud kun je zelf best wel veel aan zo'n oude fiets en zelfs het kleppenstellen is een eitje met die motor. :) Ik ben zelf zo'n 1,87 mtr en kan naar mijn mening qua lengte prima uit de voeten met die fiets. :Y

Groeten Arend :W
 
Dat is inderdaad zo'n beetje dezelfde afstand die ik ook rij. Alleen ben ik gewend aan de wat meer rechtop zit van een bmw gs, dus dan voelt elke sportieve rijhouding redelijk krampachtig aan :)

Kwestie van wennen. Maar ik ben er wel weer achter dat ik een tweecilinder leuker vind rijden dan een 4 cilinder. Ik moet er niet daan denken om van hier naar vrienden in brabant te tuffen met 7000 tpm waar dat normaal 4500 is
 
Beste collega motorrijders,
Ikzelf heb een Honda NTV 650 Revere uit 1992 met 110.000 km op de teller.
Is een perfecte fiets voor woon-werk.
Heb de motor 2e hands aangeschaft met 25.000 km op de teller.
Rij per jaar zo'n 18.000 km.
Onderhoud doe ikzelf. De fabriek zegt: olie + filter elke 12.000 km
Vind ik ook wel wat lang.
Ik doe elke 6.000 km olie verversen en elke 12.000 km olie + filter.
De olie die ik gebruik is Kroon-Oil Expulsa 10W40 van 8 euro per liter bij de automaterialenzaak.
Olieverbruik is nog steeds minimaal en nauwelijks meetbaar.
( 1/2 liter per 6.000 km )
Cardanolie doe ik elke 30.000 km ( 0,12 liter ) 80W90 GL-5 Kroon-Oil.
Bougies elke 30.000 km vervangen
Elke 30.000 km controleer ik de klepspeling, maar heb steeds spijt van het sleutelen als blijkt dat ze nog steeds goed stonden.
Tegelijkertijd doe ik koelvloeistof verversen. Gewone 50/50 % blauw van 12 euro per 5 liter can bij de automaterialen zaak.
Ik heb bij 50.000km een K&N luchtfilter gemonteerd. Gekocht bij www.louis.de.
Past en werkt perfect, en iets lager branstofverbruik. ( 1 op 21 )
De originele luchtfilters zijn belachelijk duur ( 50 euro! )
Ook de remblokken heb ik besteld bij www.louis.de.
De goedkoopste SAITO van ong. 14 euro per set.
Die kan ik aanbevelen, zijn gewoon goed voor alledaags gebruik.
De motor loopt nog steeds probleemloos.
Zo zie je maar dat goed onderhoud best wel kan voor niet te veel geld.
Het is beslist niet zo dat je de hoogste prijs moet betalen voor goede spullen.
Ik las elders op het forum iemand die zei: Laat je niet gek maken door de commercie en gebruik je gezonde verstand!
Daar ben ik het helemaal mee eens!!
groetjes.
 
Dat ze geen kroon hebben kan wel weer kloppen ja
Maar volgens mij lust een motorfiets ook de "gewone" auto dif-olie
 
Terug
Bovenaan Onderaan