Woon- werk motor

koelestein

Rookie
23 jun 2006
25
2
De Hoef
Hallo forum bewoners,

Ik rijdt op dit moment op een VFR800i, zo'n 60Km per dag woon- werk verkeer en zowel zomer als winter. :]
In de vrije tijd rijdt ik niet zoveel, misschien 1000Km per jaar.

Nu ben ik op zoek naar een andere, minder onderhoudsgevoelige motor die ik als woon- werk beest kan gebruiken aangezien de VFR in het algemeen nogal onderhouds gevoelig is en als je dit bij de dealer laat doen, dan kost je dat ca. EUR 800,-per jaar.

Zelf heb ik zitten denken aan een BMW R1100GS of een F650GS, maar er zijn natuurlijk legio motoren waar je woon- werk op kunt rijden.

Heeft iemand ervaring met verschillende typen?

Ik rijdt voornamelijk locale B wegen en af en toe een stukje snelweg, dus een sport of supersport is geen optie.

Graag jullie reactie.

Koelestein...
 
Wellicht enigszins bevooroordeeld, maar al eens gedacht aan een Honda NT650V Deauville?
 
Nu ben ik op zoek naar een andere, minder onderhoudsgevoelige motor die ik als woon- werk beest kan gebruiken aangezien de VFR in het algemeen nogal onderhouds gevoelig is en als je dit bij de dealer laat doen, dan kost je dat ca. EUR 800,-per jaar.

Dus je rijdt ongeveer een 15.000 km p/jaar en betaald daarvoor ca. 800 euro aan onderhoud voor. Als dat incl. een setje banden is valt het me mee ;)

Maar misschien kun je zelf wat onderhoud doen, of een goedkopere dealer zoeken :?
Kun je jouw motor gewoon houden ;)
 
Hoi Clown,

Nee, dat is zonder banden.
Wel zit er een pro-oiler smeersysteem op de VFR voor de ketting dus die hoeft maar om de 45K Km vervangen te worden.
Verder moeten bij de VFR regelmatig de kleppen gesteld/gecontroleerd worden en dit is een hele tijdrovende klus en door mijzelf niet te doen.
Nu vervang ik al zelf de olie en olie filter, maar het blijft duur motor rijden op de VFR.

Koelestein
 
ik rij 50km per dag op een blade uit 2003 ,onderhoud die ik zelf ,vloeistoffen ,filter ,banden ,bougies ,ketting ,tandwielen. Relatief erg makkelijk te doen zelf. je hebt ook doe het zelf garages waar je met behulp van ervaren sleutelaars zelf alles kan leren ..
 
twee woorden,

Yamaha Fazer

:) Mijn model (600 btw) stamt uit 2002, dus die met die katogen... ik rijd zo'n 20k km per jaar woon/werk ermee...in weer en wind. Ik vind het een geweldige fiets. relatief lage onderhoudskosten so far...en als je handig bent schijn je zelf ook veel te kunnen doen (zie Fazer topic o.a.) ik laat het onderhoud doen omdat ik niet zo motortechnisch aangelegd ben ;)
 
Allemansvriend Diversion 900 is zeer geschikt voor dit werk.
 
Een goeie suzuki GS650 of 850 lekker met cardan motorisch niet kapot te krijgen
uitstekende pekelfietsen, en relatief onderhoudsvrij.
En het belangrijkste spotgoedkoop in aanschaf.
En een lekkere onspannen relaxe zithouding
Fietsen die een dikke ton draaien zonder de boel uit mekaar te moeten trekken.
 
Dus je rijdt ongeveer een 15.000 km p/jaar en betaald daarvoor ca. 800 euro aan onderhoud voor. Als dat incl. een setje banden is valt het me mee ;)

Maar misschien kun je zelf wat onderhoud doen, of een goedkopere dealer zoeken :?
Kun je jouw motor gewoon houden ;)
Streep de GS dan maar af van je lijstje ;)
€800 per jaar aan onderhoud (excl banden) zou ik voor tekenen :X

Heb mijn GS sinds half febr. Sindsdien >10 k gereden. Pas een 60 k beurt (da's een grote grote beurt) laten doen: incl remblokken was ik €480 kwijt.
Later bleek mijn hoofdrempomp te lekken: nog eens €120. En het jaar is nog niet om . . .VOlgende beurt is wel simpel (oliewissel + synchroniseren + kleppenstellen :? )
Onderhoud bij BMW dealer laten doen trouwens ;)
 
:? Volgens mij is twee motoren duurder dan een. Twee keer afschrijving, rente derving en twee keer onderhoud. Of je nu 10 of 10000 per jaar met de VFR rijd olie en filter vervangen moet toch. Ook je accu verslijt gewoon bij het stilstaan en je rem olie.

Daarbij als je de kleine beurtjes zelf doet...

Daarbij is een VFR een betrouwbare motor waar je gerust 200000 op te teller kan zetten. Zeker als je dat in een relatie korte tijd doet.

Een soort brommer mischien goedkoper. Dus tweetakt 125 odf 250 cc zonder, accu, met remkabels en goedkope bandjes. :N Maar oj e daar nu zo happy van wordt.

Een C1 van BMW zit je nog droog ook. :P
 
Ik rijd dagelijks op m'n R1100RT zo'n 140 km.
Woon-werk.
Moet ik naar een klant toe, zit ik zo op 250-300 km per dag.
Kortom: 40000 - 50000 km per jaar.

Past prima tussen de files door, als je de motor eenmaal kent.
Stuurt soepel, weinig onderhoud, en lekker beschut tegen weer en wind
als je wilt.
 
Wellicht enigszins bevooroordeeld, maar al eens gedacht aan een Honda NT650V Deauville?
stupid.gif

Of zijn broertjes de Reverse / Hawk GT.

Persoonlijk had ik lekker die VFR gehouden. Is toch een betrouwbare, snelle en mooie motor *D
 
Streep de GS dan maar af van je lijstje ;)
€800 per jaar aan onderhoud (excl banden) zou ik voor tekenen :X

Dan doe je toch iets niet goed. Ik haal met 30k per jaar de 800 euro aan onderhoud echt niet als ik banden en remblokken niet meetel. Nu ga ik niet elke keer naar de dealer, maar zelfs al deed ik dat wel, dan haalde ik de 800 euro nog niet. En dan gaat er bij mij geen goedkope prut in het blok, maar een Motorex volsyntheet. Idem met oliefilter (originalteile), bak/cardanolie, remolie, etcetera.

Tel ik banden, remblokken en andere verslijtdelen wel mee, dan mag ik daar toch ook nog wel 700 euro per jaar voor rekenen. Zeker banden tikken aan met 2-3 setjes per jaar. Magoed, da's met je VFR nu niet anders.

Het voordeel van een boxer-GS is dat je al het onderhoud makkelijk zelf kunt doen, en er nog relatief snel mee klaar bent ook nog. Als je nu al olie en filter zelf kunt vervangen, dan lukt kleppen stellen en synchroniseren je ook wel.

Ook niet onbelangrijk: BMW onderdelen kosten nog niet de helft van Honda onderdelen.

Wel vind ik de R-GS best dorstig voor woonwerk. Met een magere 1:16 houd het wel een aardig eind op. Of zou dat aan de gashand liggen? })
 
Wat heb je te besteden voor een andere
Wat ben je kwijt aan afschrijving op deze
Wat is het verbruik t.o.v. een andere
Wat is het evt. verschil in verzekeringspremie
en als laatste...
Wat vindt je zelf een mooie en fijne motor? Een motor rij je ook vanwege een bepaald gevoel en dat mag naar mijn mening wat kosten, aan het eind van de rit moet je er ook rekening mee houden dat je minder belasting en verzekering betaald dan een auto en je hebt ook nog eens geen APK geen /minder last van file's en op een mooie dag kan je lekker met een omweg naar huis en lekker de drukte van het werk van je af laten waaien.
Deel die €800,- door 12 en je bent maar €66,70 p/mnd kwijt en naar mijn mening kan je zeker €450,- uitsparen door een paar kleine dingen zelf te doen en verder eens 'shoppen' naar een andere dealer want ik vindt het erg duur voor een grote, een kleine beurt en een setje banden.
 
Ik vind de prijs eigenlijk wel meevallen, gezien het aantal kilometers dat er wordt gereden, ook al zitten de banden daar nog niet bij.
VFR is inderdaad wel lekker betrouwbaar en zo'n Honda kan nog kilometers mee!
Misschien kun je deze beter afrijden en dan op zoek gaan naar wat anders?
Voor zulke afstanden rijden collega's van mij een RT 1100 en een deauville, maar ik vraag me af of die in onderhoud veel goedkoper zullen zijn.
Ik denk dat je met de Diversion 900 ietsjes goedkoper uit bent. Succes met je keuze!
 
Honda NTV 650 Revere of Deauville :Y

(Afbeelding)
Of zijn broertjes de Reverse / Hawk GT.
Voorgangers, geen broertjes en de Hawk is weer anders, ander frame, geen cardan maar ketting, kleiner/compacter...

Maar DE ideale woon-werk fiets voor dit soort situaties.... onverwoestbaar, zuinig, onderhoudsvriendelijk... en voor weinig al een goeie te koop.

NTV 650 Revere:
mittel-277.jpg


NT 650 Hawk GT:
nt650-89.jpg
 
Laatst bewerkt:
Yamaha XJ900F

Eentje uit '91 of '92 met 60.000 tot 100.000 km op de klok koop je voor 1500-2000 euro.

Heeft een cardan, haalt zonder problemen 200.000 tot 300.000 km en gaat nooit stuk.

Ik heb er inmiddels 85.000 km mee gereden in drieeneenhalf jaar, door weer en wind (en ijzel en sneeuw). Paar keer onderuit in de sneeuw, twee aanrijdingen, niks houdt hem tegen.
In die 3,5 jaar twee kleine en één grote beurt gehad, plus enkele bandjes. Wat bandjes betreft, voor en achter BT45, gaan zo'n 20 tot 30.000 km mee.
 
fazer 600
heb er 1 gehad en er 140.000 km meegereden waarvan zo'n 100.000 woon-werk
bij rustig rijden 1op20 tot sportief 1op16
denk dat ik ong. 500 per jaar aan onderhoud kwijt was
eigenlijk het enige wat je moet laten doen zijn de kleppen laten stellen
en de carbs laten afstellen , en verders alleen olie filter en bougies zelf
heb er nooit kosten an gehad en nooit zo goedkoop gereden
 
Hallo forum bewoners,

Ik rijdt op dit moment op een VFR800i, zo'n 60Km per dag woon- werk verkeer en zowel zomer als winter. :]
In de vrije tijd rijdt ik niet zoveel, misschien 1000Km per jaar.

Nu ben ik op zoek naar een andere, minder onderhoudsgevoelige motor die ik als woon- werk beest kan gebruiken aangezien de VFR in het algemeen nogal onderhouds gevoelig is en als je dit bij de dealer laat doen, dan kost je dat ca. EUR 800,-per jaar.

Zelf heb ik zitten denken aan een BMW R1100GS of een F650GS, maar er zijn natuurlijk legio motoren waar je woon- werk op kunt rijden.

Heeft iemand ervaring met verschillende typen?

Ik rijdt voornamelijk locale B wegen en af en toe een stukje snelweg, dus een sport of supersport is geen optie.

Graag jullie reactie.

Koelestein...
Ik rij zelf met de fazer 20000km woon-wer per jaar. Het onderhoud is om de 10000km. (Buiten deze beurten heb ik geen kosten gehad) Reken toch op +- 340 euro per beurt (met band) Kettingset vervangen na 34000km (250 euro)
 
Ik rij zelf met de fazer 20000km woon-wer per jaar. Het onderhoud is om de 10000km. (Buiten deze beurten heb ik geen kosten gehad) Reken toch op +- 340 euro per beurt (met band) Kettingset vervangen na 34000km (250 euro)
Heb je de 40.000 beurt al gehad?
Daar word je ook niet vrolijk van :N
 
Hallo forum bewoners,

Ik rijdt op dit moment op een VFR800i, zo'n 60Km per dag woon- werk verkeer en zowel zomer als winter. :]
In de vrije tijd rijdt ik niet zoveel, misschien 1000Km per jaar.

Nu ben ik op zoek naar een andere, minder onderhoudsgevoelige motor die ik als woon- werk beest kan gebruiken aangezien de VFR in het algemeen nogal onderhouds gevoelig is en als je dit bij de dealer laat doen, dan kost je dat ca. EUR 800,-per jaar.

Zelf heb ik zitten denken aan een BMW R1100GS of een F650GS, maar er zijn natuurlijk legio motoren waar je woon- werk op kunt rijden.

Heeft iemand ervaring met verschillende typen?

Ik rijdt voornamelijk locale B wegen en af en toe een stukje snelweg, dus een sport of supersport is geen optie.

Graag jullie reactie.

Koelestein...

Heb zelf een Ta uit 1994 , rij hooguit 5K per jaar ben aan standaart onderhoud een € 70 a 80 kwijt , en dan heb ik gelijk een aantal zaken gedaan ,, naast de dingen als bougies en luchtfilter en olie+filter , ook de koelvloeistof.
dingen als achterband en accu schrijf ik in meerder jaren uit .
maar ik doe alles zelf....

Zelf sluit ik me bij aan dat als je 15K rijd je € 800 kwijt bent voor een dergelijk snelle sport/tour fiets het wel mee valt. maar dan zouden de banden er wel in moet kunnen ,, ookal is het een dealer.

hoe km doe je met een achterband ???
 
Heb je de 40.000 beurt al gehad?
Daar word je ook niet vrolijk van :N
Ja, die koste 252 euro, zonder banden. Waarvan 139 euro werkloon :(
(Weet er iemand soms of dit een normaal bedrag is?)
Nu is de garantietermijn verstreken en hoef ik het onderhoud niet meer door de yamaha-dealer te laten uitvoeren. *O*
 
Terug
Bovenaan Onderaan