Woon werk motor

nb1234

MF'er
30 okt 2018
128
62
Dag allen,

Deze vraag is wellicht al vaak voorbij gekomen, maar ik stel hem toch om de informatie mee te nemen in mijn besluit.
Momenteel rijd ik vier maal per week een snelwegtraject van 30 km heen/terug. In totaal dus 60 km.
Ik ben op zoek naar een betrouwbare motor om deze woon/werk kilometers te maken.
Ik hecht geen waarde aan looks of veel opties want daar heb ik al een 'pleziermotor' voor.
Betrouwbaarheid en enige bescherming voor weer/wind is voor mij het belangrijkste aangezien ik dus van plan ben het hele jaar door te rijden.
Ik heb maar een beperkt budget, namelijk max 2500 euro, maar liefst houdt ik 2000 euro aan. Ik weet niet of dit realistisch is.
Uit wat zoekwerk heb ik al wat motor op het oog waarvan tot nu toe veel lovende verhalen zijn te lezen qua betrouwbaarheid, namelijk:
-Honda Deauville
-Honda pan european.
Nu zie ik wel wat verschillen tussen beiden en heeft de pan european doorgaans een hogere km-stand.
Wellicht dat ik nog motoren over het hoofd zie en hebben jullie nog tips of misschien zelf nog wat in de schuur staan?

Groet, Niels.
 
Koop een BMW K75 / K1100.

Binnen je budget heel knap, goed onderhouden moois te vinden.

Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Dag allen,

Deze vraag is wellicht al vaak voorbij gekomen, maar ik stel hem toch om de informatie mee te nemen in mijn besluit.
Momenteel rijd ik vier maal per week een snelwegtraject van 30 km heen/terug. In totaal dus 60 km.
Ik ben op zoek naar een betrouwbare motor om deze woon/werk kilometers te maken.
Ik hecht geen waarde aan looks of veel opties want daar heb ik al een 'pleziermotor' voor.
Betrouwbaarheid en enige bescherming voor weer/wind is voor mij het belangrijkste aangezien ik dus van plan ben het hele jaar door te rijden.
Ik heb maar een beperkt budget, namelijk max 2500 euro, maar liefst houdt ik 2000 euro aan. Ik weet niet of dit realistisch is.
Uit wat zoekwerk heb ik al wat motor op het oog waarvan tot nu toe veel lovende verhalen zijn te lezen qua betrouwbaarheid, namelijk:
-Honda Deauville
-Honda pan european.
Nu zie ik wel wat verschillen tussen beiden en heeft de pan european doorgaans een hogere km-stand.
Wellicht dat ik nog motoren over het hoofd zie en hebben jullie nog tips of misschien zelf nog wat in de schuur staan?

Groet, Niels.
" Ouwe" BMW motor met kuip voldoet denk ik al voldoende wellicht met (zij)koffers.

Honda Deauville mist wat vermogen tov. overige toermotoren maar wellicht voor jouw doeleind wel passend. Lichte motorfietsen qua cilinderinhoud en vermogen.

Honda pan european is al behoorlijk zware motor tov de Deaville.
1100 CC tot aan 2002 en 1300 cc vanaf 2002 tov. 650cc/700cc voor de Deaville.

Als je op deze site gaat kijken naar beide Honda's, dan zal je heel wat leuks zien denk ik. Alleen de NT700 zal iets boven jouw budget uitkomen daar waar de NT650 (beide Deavile's) wel binnen jouw budget blijft. Voor beide NT's zijn de km standen vrij netjes voor de getoonde motoren/leeftijden. Wil je iets meer zekerheid, ga langs dealers. Vraag meteen ook de historie op van de motor (onderhoudsboekjes, etc.) en als je kenteken weet kan je via de RDW (onder andere) een kenteken check doen met historie erbij (zoals bekend met schade etc.).

Succes verder!
 
Koop een BMW K75 / K1100.

Binnen je budget heel knap, goed onderhouden moois te vinden.

Succes!
Als je zoiets wil zou ik de K75RT nemen,licht wendbaar,betrouwbaar en een super goede wind bescherming,
Alleen hebben die K serie motoren allemaal een irritant fluit achtig geluid wat het blok maakt,persoonlijk vind ik
dat niks,maar het zal wennen.
St1100 is een super goede motor,alleen geen licht gewicht,en nu ze ouder zijn goed kijken of de motor onderhouden is
en het uitlaatsysteem onder de motor niet rot is,blokken kunnen makkelijk 2ton of meer aan bij het juiste onderhoud.
Deauville prima fietsje,alleen ietwat futloos en saai.
Alternatief,de Trans Alp ,betrouwbaar,vrij licht,windbescheming en ook als fun motor zeer geschikt.
 
Laatst bewerkt:
Dag allen,

Deze vraag is wellicht al vaak voorbij gekomen, maar ik stel hem toch om de informatie mee te nemen in mijn besluit.
Momenteel rijd ik vier maal per week een snelwegtraject van 30 km heen/terug. In totaal dus 60 km.
Ik ben op zoek naar een betrouwbare motor om deze woon/werk kilometers te maken.
Ik hecht geen waarde aan looks of veel opties want daar heb ik al een 'pleziermotor' voor.
Betrouwbaarheid en enige bescherming voor weer/wind is voor mij het belangrijkste aangezien ik dus van plan ben het hele jaar door te rijden.
Ik heb maar een beperkt budget, namelijk max 2500 euro, maar liefst houdt ik 2000 euro aan. Ik weet niet of dit realistisch is.
Uit wat zoekwerk heb ik al wat motor op het oog waarvan tot nu toe veel lovende verhalen zijn te lezen qua betrouwbaarheid, namelijk:
-Honda Deauville
-Honda pan european.
Nu zie ik wel wat verschillen tussen beiden en heeft de pan european doorgaans een hogere km-stand.
Wellicht dat ik nog motoren over het hoofd zie en hebben jullie nog tips of misschien zelf nog wat in de schuur staan?

Groet, Niels.

Waarom deze ritjes niet met plezier maken op je pleziermotor :]

Oude meuk en betrouwbaar gaat niet samen, tenzij je er een hoop tijd of poen in wil steken.
 
Bedankt voor de reacties!
Ik lees dat BMW betrouwbaar is, maar hoe zit dat bijvoorbeeld met onderhoudskosten ten opzichte van andere merken?

@ex-motorloos : ik ben 1.80 en rond 78 kg. Ik ben niet echt een koukleum. Een ritje van 30 km van een half uurtje is daarom wel te doen in minder goede weersomstandigheden.

@R0nnie : Dank voor je reactie. Vanuit dat oogpunt bekeken zou een Deauville meer passend zijn in mijn situatie.

@Robinjo : Ik zie inderdaad dat deze motor in de prijsklasse valt. Hoe is jouw ervaring met deze motor?

@RG-gamma: Ik zal de Honda Transalp ook meenemen. Bedankt!

@TA68: Ik rijd een sportster en ik vind het eigenlijk zonde om deze motor bloot te stellen aan alle seizoenen. Daarnaast zoek ik voor woon-werk naar iets meer comfort.
 
Gewone onderhoudskosten verschillen niet zoveel per merk,maar moet bijvoorbeeld de koppeling vervangen worden,
of een lekke krukaskeerring bij een K serie zijn de kosten hoog omdat het veel werk is,dus overweeg je een BMW aan te schaffen
controleer dan of en wanneer de koppeling vervangen is,vooral bij hoge km standen,en kijk of er geen olie onder de bak hangt,
dat duid op een lekke keerring.
 
Koop gewoon iets wat je lekker vind rijden. Woon-werk kan overal op. 30km is op de motor een stukkie van niks, dus dikke tourbuffels met grote schuifpui-ruiten zijn nergens voor nodig (tenzij je dat zelf gewoon lekker vind natuurlijk, maar gezien een sportster ook een naked is denk ik dat je niet gelukkig gaat worden van die dingen).

Eventueel ff checken op cycle-ergo.com of het een beetje past, lekker een aantal dingen proef gaan rijden en iets kopen wat bij je past. Klaar.
 
In principe kun je op elke motor woon werk rijden, maar net waar je je lekker bij voelt.

Zelf heb ik jaren 4 seizoenen woon werk gereden op een oude BMW K100RT ('87).
Je zit dan volledig beschermd van de elementen, ook met je benen.
Standaard zijn die dingen vaak al voorzien van handvatverwarming en technisch zijn ze eigenlijk onverwoestbaar.
Die van mij had uiteindelijk bijna 2 ton op de teller en was nog lang niet op.

Als je zelf een beetje handig bent scheelt natuurlijk ook al in de onderhoudskosten.
 
  • Leuk
Waarderingen: huls
Zestig km per dag is natuurlijk niet veel. Dat is twee keer een half uurtje. Ik heb dezelfde afstand jaren op een Honda SH300 gedaan. Een scooter inderdaad. Kost weinig, loopt altijd en je zit uit de wind. Ik vind die zware bakken die hier worden genoemd, nogal overkill voor zo'n stukkie. Bovendien, je mag maar honderd tegenswoordigs.
 
Oude meuk en betrouwbaar gaat niet samen, tenzij je er een hoop tijd of poen in wil steken.

Onzin, er zijn genoeg oude motoren te vinden die bijna niet stuk te krijgen zijn. Kijk naar de al genoemde Deauville, BMW K serie of een Diversion, die zijn oerbetrouwbaar. Natuurlijk kan er altijd iets stuk, maar dat kan bij een motor van 5 jaar oud net zo goed. En gaat er bij zo'n oud ding wat stuk dan is het meestal een stuk makkelijker en goedkoper zelf te verhelpen. Juist binnen het budget van Ts kan je beter een oud hok kopen dan iets moderners, want dan heb je in de onderste prijsklassen juist veel meer kans om een probleemgeval te kopen.

Ik kocht in 2010 voor precies 2000 euro een Diversion 900 uit 1995 met 30k op de klok. Afgelopen jaar heb ik er met 2ton op de klok afscheid van genomen. Ding heeft me in 9 jaar tijd, zomer en winter door nooit laten staan. Ik deed slechts minimaal onderhoud, alleen het hoognodige. Natuurlijk de gebruikelijke slijtage aan banden en remmen maar dat heb je bij iedere motor. Het meest opmerkelijke was een gebroken kabel van de snelheidsmeter. Los van de slijtageonderdelen is het tientjeswerk geweest wat ik er aan heb moeten uitgeven. In onderdelen bracht hij nog 500 euro op, en dan ben ik nog niet eens alles kwijt. Dus voor 1500 plus een paar tientjes heb ik 170k met die motor gereden. Wil ik nog wel eens zien bij een moderne motor.
 
Ik doe 80 per dag op een NTV, elke dag winter en zomer. Is de voorvanger van de deauville. De deauville koop je denk ook best knap in juw budget, oerdegelijk ook, cardan.
 
Zestig km per dag is natuurlijk niet veel. Dat is twee keer een half uurtje. Ik heb dezelfde afstand jaren op een Honda SH300 gedaan. Een scooter inderdaad. Kost weinig, loopt altijd en je zit uit de wind. Ik vind die zware bakken die hier worden genoemd, nogal overkill voor zo'n stukkie. Bovendien, je mag maar honderd tegenswoordigs.
Klopt inderdaad wat je zegt, als je puur naar praktisch kijkt is een scooter voor die afstand makkelijker.
Maar ik wil ook met woon werk een beetje plezier hebben en persoonlijk lukt me dat toch beter met een soepele 4 in lijn dan met een licht scootertje.
En die zware bak(steen) kwam geregeld met de stepjes aan de grond.
Maar het blijft persoonlijk, ik zelf zou een stuk minder plezier beleven op een scooter en dan verkies ik toch beleving boven praktisch.
 
Triumph sprint 955i kan makkelijk binnen dat budget, zeer betrouwbaar, 2 bekende euvels die je met een goede aankoopkeuring en preventief onderhoud kunt afwenden.
 
Zestig km per dag is natuurlijk niet veel. Dat is twee keer een half uurtje. Ik heb dezelfde afstand jaren op een Honda SH300 gedaan. Een scooter inderdaad. Kost weinig, loopt altijd en je zit uit de wind. Ik vind die zware bakken die hier worden genoemd, nogal overkill voor zo'n stukkie. Bovendien, je mag maar honderd tegenswoordigs.

En 60 km op een dag is ook nog eens goed te doen op een elektrische motor.
Kijk daar ook eens naar :)
 
elektrisch gaat niet voor dat budget...

ik rijd nu weer 35.000 km op een R1150. (totaal bijna 170.000 op de teller) Deze bevalt me eigenlijk best goed.
Ik rij ook 60km per dag, maar nooit op de snelweg.
Behalve onderhoud geen kosten aan gehad. Zou de koppeling een keer moeten dan kost dat wat meer sleutelwerk inderdaad, maarja dat is ook maar eenmalig.

Toch denk ik er soms over na om als volgende motor ook een scooter te pakken. Ik denk dat ik al bijna oud genoeg ben voor een automaat ;)
 
Bedankt voor de reacties!
Ik lees dat BMW betrouwbaar is, maar hoe zit dat bijvoorbeeld met onderhoudskosten ten opzichte van andere merken?

@ex-motorloos : ik ben 1.80 en rond 78 kg. Ik ben niet echt een koukleum. Een ritje van 30 km van een half uurtje is daarom wel te doen in minder goede weersomstandigheden.

@R0nnie : Dank voor je reactie. Vanuit dat oogpunt bekeken zou een Deauville meer passend zijn in mijn situatie.

@Robinjo : Ik zie inderdaad dat deze motor in de prijsklasse valt. Hoe is jouw ervaring met deze motor?

@RG-gamma: Ik zal de Honda Transalp ook meenemen. Bedankt!

@TA68: Ik rijd een sportster en ik vind het eigenlijk zonde om deze motor bloot te stellen aan alle seizoenen. Daarnaast zoek ik voor woon-werk naar iets meer comfort.

Ik heb er nu twee jaar ééntje als dagelijkse motor, ding is superbetrouwbaar en makkelijk om aan te sleutelen, rijdt erg comfortabel door de prettige zithouding en het lekkere zadel, (ook op de snelweg door het topkuipje daarom specifiek de S) en heeft een blok met véél koppel en rijdt met relatief lage toerentallen wat ik prettig vind rijden, 100 km/h is 3500 toeren.
 
Of bespaar 1000 euro en koop een NTV650 (naked zonder kuip). Ik heb er in 3 jaar tijd 40 tot 50.000 km woonwerkverkeer mee gereden zonder noemswaardige kosten (remblokjes, remvloeistof, en 2x olie en oliefilter). Niet eens nieuwe banden, maar eerlijkheidshalve zaten er net nieuwe onder en waren ook echt af toen die weg ging. Gemiddeld verbruik ongeveer 1:20. Aangeschaft met 35.000km (waarschijnlijk al klokje rond) en is weggegaan met een kilometerstand tegen de 80.000. Beste van alles, ooit opgekocht voor 650 euro (inclusief 3 delige kofferset) en voor 500 euro weer verkocht. Dat is de goedkoopste motor geweest die ik ooit heb gehad.
 
Misschien een optie, minder luxe dan die 2 van jouw....

Honda cb750 gaat, heb ik gehoord, tot ongeveer 160.000 km zonder dat je cilinder blok uit elkaar hoeft te halen.
Een CB750 rijdt wel wat saai heb ik gehoord. Ik gebruik het hoofdzakelijk ook voor werk vervoer. Komt nu goed uit met Corona...

Elke dag ongeveer 70 km totaal. Rijdt ongeveer 1 Liter:18 Km ~ 1 Liter:24 Km. Om de 2 dagen tanken. Tank inhoud: 18 liter.

Daarnaast is de CB750 met hulp van Technische handleidingen goed zelf te onderhouden. Als je kiest voor een CB750. Misschien een 92 of nieuwer. De 91 van mij heeft een trommelrem achter. Vind ik persoonlijk toch iets minder dan remschrijf. mocht je meer over de CB750 91 willen weten, stuur een berichtje.

Edit: Handvat verwarming erop bouwen indien nodig.

Gekocht voor 975 euro. Eigenlijk wat te duur. Was een schade motor. Ik heb gehoord van een motor inkoper / verkoper. Te koop voor rond de 500 euro... (had ik misschien moeten betalen i.p.v. 975) Maar ja. Foutje bedankt. Maar nu ondehoud ik de motor zelf....heb ik dus weer terug verdiend.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij met een TDM 900, 230 km per dag woon/werk. De rit is te lang om dit met elk weertype te doen. Toch kom ik op 15000 km per jaar woon/werk met de motor. Rechtop zit, handkappen, bescherming van een kuip, hoge ruit erop en gaan. De TDM geeft geen krimp, wellicht dat een TDM 850 een optie is. Vraag bij de koop wel naar het olieverbruik, is een dingetje bij de TDM 850.
 
Terug
Bovenaan Onderaan