Robinjo
MF veteraan
TDM is ook een goeie, ik heb er zelf 85000 km mee gereden, vond wel dat het ruitje best turbulente lucht veroorzaakte
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dat begrijp ik ook niet helemaal, nee...<knip>
Ik lees trouwens ook dat sommigen een naked bijv. suzuki cbf/cbr adviseren. Ik ben toch wel benieuwd hoe dat is in kouder weer met goede kleding.
elektrisch gaat niet voor dat budget...
Ik lees in de vele reacties dat persoonlijke voorkeuren ook veel worden meegenomen in het advies waar voor te gaan.
Dat is opzich niet verkeerd want dat is bij iedereen anders. Echter de lijst aan merken-types wordt wel langer.
Ik merk dat ik afgaande op de verhalen toch wel heel erg neig richting een Honda Deauville of Yamaha Diversion.
Zelf heb ik geen technische kennis/ervaring dus zelf even sleutelen zal er dan ook niet in zitten.
Het onderhoud zou ik dan ook moeten uitbesteden.
Betrouwbaarheid van een cardan, ruimte van koffers en enige weer-windbescherming spreken mij wel erg aan.
Ik lees trouwens ook dat sommigen een naked bijv. suzuki cbf/cbr adviseren. Ik ben toch wel benieuwd hoe dat is in kouder weer met goede kleding.
Misschien ook rekening houden met een specialist die in de buurt woont, voor een bepaald merk en type?...
Zelf heb ik geen technische kennis/ervaring dus zelf even sleutelen zal er dan ook niet in zitten.
Het onderhoud zou ik dan ook moeten uitbesteden.
......... Ik ben toch wel benieuwd hoe dat is in kouder weer met goede kleding.
En bovendien vind ik het geluid juist heerlijk, maar ook da's een kwestie van smaak.ik had dezelfde behoefte. Was 15 km enkele reis. Voor 400 eur een BMW K100 LT gekocht met 150.000km. Koppelingkabel van 11 eur en 1 lampje van 3 eur. Met de ww km vergoeding heb ik hier geld aan verdiend want na 3 jaar weer verkocht voor 400 eur.
BMW K modellen blijven rijden en de grote kuip van LT is super in de winter
Zou dan eerder voor de K75 RT gaan,zelfde kuip,minder verbruik , en wendbaarder.En bovendien vind ik het geluid juist heerlijk, maar ook da's een kwestie van smaak.
En daar kan ik me volledig bij aansluiten. In de randstad, op binnenwegen en op trajecten met files zijn kuipen allen maar nodeloze ballast die turbulentie geven, wind vangen en ruimte in nemen. voor de rijwind heb je ze niet nodig, want je mag blij zijn als je de 100 haalt......Ik heb vrijwel altijd naked gereden. 2 jaar heb ik een motor met kuip gehad. Daar had ik vervelende turbulentie en in de zomer juist te warm vanwege weinig rijwind.
Dus toch weer terug naar motoren zonder kuip dat vind ik het fijnste.
Kleding is op 30 km voor mij geen probleem. Als ik het koud begin te krijgen dan ben ik er al.
Zeker nooit op een RT gereden,daar heb je echt geen last van turbulentie ,en windvangen tja daar zijn ze voor bedoeld.En daar kan ik me volledig bij aansluiten. In de randstad, op binnenwegen en op trajecten met files zijn kuipen allen maar nodeloze ballast die turbulentie geven, wind vangen en ruimte in nemen. voor de rijwind heb je ze niet nodig, want je mag blij zijn als je de 100 haalt......
Voor trajecten tot een kilometer of zestig heb ik een absolute voorkeur voor een (lichte) naked.
Dat heb ik wel, maar op heel veel woon-werktrajecten is die kuip nutteloos omdat je te langzaam rijdt en regen etc er gewoon achter valt. Zo'n kuip is leuk voor langere stukken op een verhoogde snelheid. Niet op de A-nogwat in de randstad tijdens de ochtendspits.Zeker nooit op een RT gereden,daar heb je echt geen last van turbulentie ,en windvangen tja daar zijn ze voor bedoeld.
Lijken me goede keuzes. Beginnende motorrijders zal de Deauville eerder door worden gekozen. Ervaren motorrijders zullen eerder voor de Pan kiezen. Ook BMW's (K75 en K100 modellen) zijn betrouwbaar maar die worden toch vaak door oudere motorrijders bereden. (kom maar met de uitzonderingen.....)Dag allen,
Deze vraag is wellicht al vaak voorbij gekomen, maar ik stel hem toch om de informatie mee te nemen in mijn besluit.
Momenteel rijd ik vier maal per week een snelwegtraject van 30 km heen/terug. In totaal dus 60 km.
Ik ben op zoek naar een betrouwbare motor om deze woon/werk kilometers te maken.
Ik hecht geen waarde aan looks of veel opties want daar heb ik al een 'pleziermotor' voor.
Betrouwbaarheid en enige bescherming voor weer/wind is voor mij het belangrijkste aangezien ik dus van plan ben het hele jaar door te rijden.
Ik heb maar een beperkt budget, namelijk max 2500 euro, maar liefst houdt ik 2000 euro aan. Ik weet niet of dit realistisch is.
Uit wat zoekwerk heb ik al wat motor op het oog waarvan tot nu toe veel lovende verhalen zijn te lezen qua betrouwbaarheid, namelijk:
-Honda Deauville
-Honda pan european.
Nu zie ik wel wat verschillen tussen beiden en heeft de pan european doorgaans een hogere km-stand.
Wellicht dat ik nog motoren over het hoofd zie en hebben jullie nog tips of misschien zelf nog wat in de schuur staan?
Groet, Niels.
Tja daar heb je gelijk in,maar bied altijd nog meer bescherming dan een naked,ik heb zelf ook met een naked in deDat heb ik wel, maar op heel veel woon-werktrajecten is die kuip nutteloos omdat je te langzaam rijdt en regen etc er gewoon achter valt. Zo'n kuip is leuk voor langere stukken op een verhoogde snelheid. Niet op de A-nogwat in de randstad tijdens de ochtendspits.
Daar heb je wel een punt. Uiteindelijk is de "ideale" motor toch altijd een compromis van persoonlijke voorkeuren. Ik kan vrij goed tegen kou. Ik heb ook nooit handvatverwarming of verwarmde kleding gehad/nodig gevonden, maar ik kan me prima voorstellen dat mijn keuzes niet maatgevend zijn voor iedereen.Tja daar heb je gelijk in,maar bied altijd nog meer bescherming dan een naked,ik heb zelf ook met een naked in de
winter gereden,is prima te doen,maar boven een bepaalde snelheid word het echt onaangenaam als de temperatuur
onder de 5 graden komt,nu is daar ook wel wat aan te verbeteren door bijvoorbeeld verwarmde kleding,maar dat
kost ook niet weinig.
Ja ik ben zelf ook geen koukleum,ik reed vroeger met gewone handschoenen,een regenbroek en een jas van leer,en een helm waarDaar heb je wel een punt. Uiteindelijk is de "ideale" motor toch altijd een compromis van persoonlijke voorkeuren. Ik kan vrij goed tegen kou. Ik heb ook nooit handvatverwarming of verwarmde kleding gehad/nodig gevonden, maar ik kan me prima voorstellen dat mijn keuzes niet maatgevend zijn voor iedereen.
Desondanks ligt de keuze voor een woon-werkmotor voor mij altijd genuanceerder dan "neem een zware motor met cardan en een grote kuip".