Woon werk motor

TDM is ook een goeie, ik heb er zelf 85000 km mee gereden, vond wel dat het ruitje best turbulente lucht veroorzaakte
 
Ik vind de ST1100 een heerlijke motor, zeker voor woon/werk in de winter! Maar ik heb al een meerdere keren een koelwaterlekkage gerepareerd bij die dingen. (klantenwerk, ik heb er zelf nog geen gehad) Er zit een O-ringetje heel erg goed verborgen, dat bij hogere kilometerstanden nog wel es verslijt en vies gaat lekken. Kost je een paar uurtjes sleutelen en als het niet goed gebeurt ben je snel opnieuw aan de beurt. Niet goedkoop om te laten doen, dat ringetje van een paar kwartjes ... De uitlaat(collector) is al genoemd, ook niet goedkoop. Maar wel een bere-fijne fiets! Als je een goeie kunt kopen, dan heb je ook iets heel fijns!

Als ik jouw reply's lees geef je niet veel om vermogen en uiterlijk, maar wel om bescherming tegen de elementen, kosten en betrouwbaarheid. Dan zou ik zelf de Deauville zeker overwegen.
 
Ik lees in de vele reacties dat persoonlijke voorkeuren ook veel worden meegenomen in het advies waar voor te gaan.
Dat is opzich niet verkeerd want dat is bij iedereen anders. Echter de lijst aan merken-types wordt wel langer.
Ik merk dat ik afgaande op de verhalen toch wel heel erg neig richting een Honda Deauville of Yamaha Diversion.
Zelf heb ik geen technische kennis/ervaring dus zelf even sleutelen zal er dan ook niet in zitten.
Het onderhoud zou ik dan ook moeten uitbesteden.
Betrouwbaarheid van een cardan, ruimte van koffers en enige weer-windbescherming spreken mij wel erg aan.
Ik lees trouwens ook dat sommigen een naked bijv. suzuki cbf/cbr adviseren. Ik ben toch wel benieuwd hoe dat is in kouder weer met goede kleding.
 
Ik lees in de vele reacties dat persoonlijke voorkeuren ook veel worden meegenomen in het advies waar voor te gaan.
Dat is opzich niet verkeerd want dat is bij iedereen anders. Echter de lijst aan merken-types wordt wel langer.
Ik merk dat ik afgaande op de verhalen toch wel heel erg neig richting een Honda Deauville of Yamaha Diversion.
Zelf heb ik geen technische kennis/ervaring dus zelf even sleutelen zal er dan ook niet in zitten.
Het onderhoud zou ik dan ook moeten uitbesteden.
Betrouwbaarheid van een cardan, ruimte van koffers en enige weer-windbescherming spreken mij wel erg aan.
Ik lees trouwens ook dat sommigen een naked bijv. suzuki cbf/cbr adviseren. Ik ben toch wel benieuwd hoe dat is in kouder weer met goede kleding.

Ik heb vrijwel altijd naked gereden. 2 jaar heb ik een motor met kuip gehad. Daar had ik vervelende turbulentie en in de zomer juist te warm vanwege weinig rijwind.
Dus toch weer terug naar motoren zonder kuip dat vind ik het fijnste.
Kleding is op 30 km voor mij geen probleem. Als ik het koud begin te krijgen dan ben ik er al.
Ik heb een leren pak en afgelopen winter de voering er niet eens in gehad.
 
...
Zelf heb ik geen technische kennis/ervaring dus zelf even sleutelen zal er dan ook niet in zitten.
Het onderhoud zou ik dan ook moeten uitbesteden.
......... Ik ben toch wel benieuwd hoe dat is in kouder weer met goede kleding.
Misschien ook rekening houden met een specialist die in de buurt woont, voor een bepaald merk en type?
Bedoel als ik dicht bij Hunsel woonde wist ik het wel, dan kocht ik een BMW... oh wacht die heb ik toch gekocht :+

Ik heb met ww 22km enkel geen K75RT gekocht omdat die erg warm zijn in de zomer. Dus de Basic en een goed pak en dat gaat prima.
Ik doe alles zelf (met behulp van dit forum!) en dat is redelijk voordelig, veel onderdelen en accesoires zijn goedkoop en makkelijk aan te komen.
Ik zou niet graag een K75 naar een niet specialist brengen, het is een bijzonder goed ontwikkeld ontwerp, maar erg eigenzinnig en veel is net wat anders dan bij veel andere motoren.
 
Mooie Triumph Sprint 900 executive niet iets? Degelijk gebouwde motorfietsen met km-standen van ruim boven de 100.000 km haalbaar. Hij is te koop trouwens 😉
 

Bijlagen

  • 6ABC2F24-4C35-4AB6-92F7-6260DB39F123.jpeg
    6ABC2F24-4C35-4AB6-92F7-6260DB39F123.jpeg
    1,9 MB · Weergaven: 13
Met wat speurwerk heb je binnen jouw budget ook wel een FJR1300
Zelf heb ik jarenlang Apeldoorn-Zwolle vv gedaan met 'n FJR. Geen noemenswaardige kostenposten. Regulier onderhoud, banden, accu, that's it.

Overigens heb ik die ingeruild voor een naked elektrische motor. Die is zowel fun- als forensenbike. En ik mis de schuifpui voor m'n neus ook niet (wel de bagagemogelijkheden, m.n. voor een laptop en papierwinkel). Wel een investering, maar aan onderhoud (geen beurten meer) en benzine (helft van de tijd laad ik op mijn werk) ben je veel minder kwijt.
 
Een FJR voor dat budget wordt wel lastig hoor. Afgelopen jaar een FJR gekocht en uiteindelijk mijn budget van 3500 maar wat opgekrikt omdat er voor die prijs echt niks fatsoenlijks te krijgen was. Ze staan er wel voor die prijs, maar daar mankeert zoveel aan dat je zowat het dubbele kwijt bent om hem een beetje knap te krijgen.
 
Wat Naked en kou betreft. Ik rij dag in dag uit op een Naked NTV, alleen een hoge ruit. 35km snelweg. Heb sinds halverwege deze winter wel verwarmde handschoenen, maar verder doet een goed pak en een trui eronder de rest.

Maar ik neem aan dat je daar op een deauville bijvoorbeeld zeker geen last van hebt door de kuip. En die is met de geintegreerde zijkoffers nog steeds lekker small voor door de file.
 
Naked zou mijn voorkeur ook niet direct hebben, maar aan de andere kant, de winters stellen al jaren niks voor en 30km enkele reis is nou ook niet echt een wereldafstand. 30km snelweg kost je max 20 minuten, voor je het echt koud hebt ben je er al. Koude handen krijg je op elke motor. Voor die afstand voldoet bijna elke motor wel.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
ik had dezelfde behoefte. Was 15 km enkele reis. Voor 400 eur een BMW K100 LT gekocht met 150.000km. Koppelingkabel van 11 eur en 1 lampje van 3 eur. Met de ww km vergoeding heb ik hier geld aan verdiend want na 3 jaar weer verkocht voor 400 eur. *D _O-

BMW K modellen blijven rijden en de grote kuip van LT is super in de winter
 
voor lange ritten is een groot motorblok/motorinhoud wel lekker , zelf heb ik een kawasaki gpz1100 ( aka het bankstel) voor ritjes op straat en weekendjes weg.
ding heeft een dikke ton op de teller maar het is nog steeds starten lopen en je hebt een behoorlijke kuip om je heen en een prima zitpositie.
je kan ze voor weinig op de kop tikken
 
ik had dezelfde behoefte. Was 15 km enkele reis. Voor 400 eur een BMW K100 LT gekocht met 150.000km. Koppelingkabel van 11 eur en 1 lampje van 3 eur. Met de ww km vergoeding heb ik hier geld aan verdiend want na 3 jaar weer verkocht voor 400 eur. *D _O-

BMW K modellen blijven rijden en de grote kuip van LT is super in de winter
En bovendien vind ik het geluid juist heerlijk, maar ook da's een kwestie van smaak.
 
En bovendien vind ik het geluid juist heerlijk, maar ook da's een kwestie van smaak.
Zou dan eerder voor de K75 RT gaan,zelfde kuip,minder verbruik , en wendbaarder.
En je koopt ze voor een appel en een ei.
Kuip is inderdaad super in de winter,zelfs beter dan die van mijn GL.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vrijwel altijd naked gereden. 2 jaar heb ik een motor met kuip gehad. Daar had ik vervelende turbulentie en in de zomer juist te warm vanwege weinig rijwind.
Dus toch weer terug naar motoren zonder kuip dat vind ik het fijnste.
Kleding is op 30 km voor mij geen probleem. Als ik het koud begin te krijgen dan ben ik er al.
En daar kan ik me volledig bij aansluiten. In de randstad, op binnenwegen en op trajecten met files zijn kuipen allen maar nodeloze ballast die turbulentie geven, wind vangen en ruimte in nemen. voor de rijwind heb je ze niet nodig, want je mag blij zijn als je de 100 haalt......

Voor trajecten tot een kilometer of zestig heb ik een absolute voorkeur voor een (lichte) naked.
 
En daar kan ik me volledig bij aansluiten. In de randstad, op binnenwegen en op trajecten met files zijn kuipen allen maar nodeloze ballast die turbulentie geven, wind vangen en ruimte in nemen. voor de rijwind heb je ze niet nodig, want je mag blij zijn als je de 100 haalt......

Voor trajecten tot een kilometer of zestig heb ik een absolute voorkeur voor een (lichte) naked.
Zeker nooit op een RT gereden,daar heb je echt geen last van turbulentie ,en windvangen tja daar zijn ze voor bedoeld.
 
Zeker nooit op een RT gereden,daar heb je echt geen last van turbulentie ,en windvangen tja daar zijn ze voor bedoeld.
Dat heb ik wel, maar op heel veel woon-werktrajecten is die kuip nutteloos omdat je te langzaam rijdt en regen etc er gewoon achter valt. Zo'n kuip is leuk voor langere stukken op een verhoogde snelheid. Niet op de A-nogwat in de randstad tijdens de ochtendspits.
 
Dag allen,

Deze vraag is wellicht al vaak voorbij gekomen, maar ik stel hem toch om de informatie mee te nemen in mijn besluit.
Momenteel rijd ik vier maal per week een snelwegtraject van 30 km heen/terug. In totaal dus 60 km.
Ik ben op zoek naar een betrouwbare motor om deze woon/werk kilometers te maken.
Ik hecht geen waarde aan looks of veel opties want daar heb ik al een 'pleziermotor' voor.
Betrouwbaarheid en enige bescherming voor weer/wind is voor mij het belangrijkste aangezien ik dus van plan ben het hele jaar door te rijden.
Ik heb maar een beperkt budget, namelijk max 2500 euro, maar liefst houdt ik 2000 euro aan. Ik weet niet of dit realistisch is.
Uit wat zoekwerk heb ik al wat motor op het oog waarvan tot nu toe veel lovende verhalen zijn te lezen qua betrouwbaarheid, namelijk:
-Honda Deauville
-Honda pan european.
Nu zie ik wel wat verschillen tussen beiden en heeft de pan european doorgaans een hogere km-stand.
Wellicht dat ik nog motoren over het hoofd zie en hebben jullie nog tips of misschien zelf nog wat in de schuur staan?

Groet, Niels.
Lijken me goede keuzes. Beginnende motorrijders zal de Deauville eerder door worden gekozen. Ervaren motorrijders zullen eerder voor de Pan kiezen. Ook BMW's (K75 en K100 modellen) zijn betrouwbaar maar die worden toch vaak door oudere motorrijders bereden. (kom maar met de uitzonderingen.....)
Deauville is zuinig, lage maandlasten, cardan,gemakkelijke te berijden, praktisch en redelijk goede winsbescherming.
 
Dat heb ik wel, maar op heel veel woon-werktrajecten is die kuip nutteloos omdat je te langzaam rijdt en regen etc er gewoon achter valt. Zo'n kuip is leuk voor langere stukken op een verhoogde snelheid. Niet op de A-nogwat in de randstad tijdens de ochtendspits.
Tja daar heb je gelijk in,maar bied altijd nog meer bescherming dan een naked,ik heb zelf ook met een naked in de
winter gereden,is prima te doen,maar boven een bepaalde snelheid word het echt onaangenaam als de temperatuur
onder de 5 graden komt,nu is daar ook wel wat aan te verbeteren door bijvoorbeeld verwarmde kleding,maar dat
kost ook niet weinig.Kan me nog herinneren dat de enigste motorrijders die je vroeger met de nog koude winters
tegenkwam BMW RT rijders waren,de rest haakte dan af en zat in een koekblik of het OV.Ik voelde me zo,n beetje
de enigste Honda rijder die nog op de weg reed,zelfs met ijzel reed ik nog gewoon door met m,n CB500F uit 74 met kuip,
moest ook wel zonder B rijbewijs.
 
Laatst bewerkt:
Tja daar heb je gelijk in,maar bied altijd nog meer bescherming dan een naked,ik heb zelf ook met een naked in de
winter gereden,is prima te doen,maar boven een bepaalde snelheid word het echt onaangenaam als de temperatuur
onder de 5 graden komt,nu is daar ook wel wat aan te verbeteren door bijvoorbeeld verwarmde kleding,maar dat
kost ook niet weinig.
Daar heb je wel een punt. Uiteindelijk is de "ideale" motor toch altijd een compromis van persoonlijke voorkeuren. Ik kan vrij goed tegen kou. Ik heb ook nooit handvatverwarming of verwarmde kleding gehad/nodig gevonden, maar ik kan me prima voorstellen dat mijn keuzes niet maatgevend zijn voor iedereen.
Desondanks ligt de keuze voor een woon-werkmotor voor mij altijd genuanceerder dan "neem een zware motor met cardan en een grote kuip".
 
Daar heb je wel een punt. Uiteindelijk is de "ideale" motor toch altijd een compromis van persoonlijke voorkeuren. Ik kan vrij goed tegen kou. Ik heb ook nooit handvatverwarming of verwarmde kleding gehad/nodig gevonden, maar ik kan me prima voorstellen dat mijn keuzes niet maatgevend zijn voor iedereen.
Desondanks ligt de keuze voor een woon-werkmotor voor mij altijd genuanceerder dan "neem een zware motor met cardan en een grote kuip".
Ja ik ben zelf ook geen koukleum,ik reed vroeger met gewone handschoenen,een regenbroek en een jas van leer,en een helm waar
bij het weinig uitmaakte of je hem op had of niet wat kou en regen bescherming betrof,maar ja toen was ik nog jong,tegenwoordig
heeft meneer verwarmde handschoenen,verwarming via de kuiproosters en goede kleding.🥴
 
In mijn reactie inderdaad een naked genoemd (NTV650). Had er zelf weinig last van, maar ik kan me best voorstellen dat mensen de voorkeur geven aan een kuip. Aangezien de NT650V (Deauville) voor 99% dezelfde motor is, maar dan met kuip, zou ik persoonlijk daarvoor gaan. Rijgedrag is erg neutraal, beetje saai, maar voor woon-werkverkeer prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan