Woon werk motor

Afgelopen week even langs geweest bij de dealer en op de cb 500 x mogen zitten en een proefrit gemaakt. Vindt het een mooie motor en rijd perfect.
- Nu zit ik alleen te twijfelen om een occasion te kopen rond de 6000 euro. Dan zit je ongeveer op een model tussen 2014 en 2017 met een km stand van 6 tot 35 duizend km. Echter alleen nog de dealergarantie van enkele maanden.
- Uit duitsland inclusief alle import kosten rond de 5000 euro een 2017 model rond de 10 duizend km zonder garantie
- Voor 8000 euro heb ik een nieuw model van 2022 met 5 jaar garantie vanuit Honda

Wat zou jullie voorkeur zijn
Die keus is niet zo moeilijk,als je het geld heb altijd voor een zo nieuw mogelijk exemplaar gaan,
een hele nieuwe is natuurlijk ideaal,je weet dan wat je koopt,de laatste verbeteringen heb je dan
en zoals je aangeeft 5 jaar garantie,het is maar net wat je wil,ik heb zowel nieuw,heel oud en alles wat er tussenin zit gehad,
er zat altijd wel een exemplaar tussen wat achteraf minder was dan je dacht,maar ja die was dan ook zo weer verkocht,
ook bij nieuwe fietsen heb ik genoeg dingen meegemaakt zowel bij mijzelf als via m,n werk,maar bij nieuw staat altijd de importeur voor je klaar,
dat is wel een voordeel,de meeste problemen komen voor bij modellen die net nieuw op de markt zijn,modellen die al een tijdje
op de markt zijn daar zijn meestal de kinderziektes wel uit gemodificeerd.
Import motor moet je niet aan beginnen zonder veel kennis van motoren, er word te vaak gerommeld met die motoren,
daarnaast doet de officiële NL importeur ook moeilijk bij motoren die hun niet geleverd hebben.
Zijn er bijvoorbeeld terugroep acties geweest dan is het maar de vraag of die zijn uitgevoerd bij een buitenlands model,
bij Nederlandse modellen word dat netjes bijgehouden en dat kan de importeur opzoeken,bij buitenlandse zegt de importeur sorry zoek dat zelf maar uit en neem contact op met de importeur van dat land.
 
Laatst bewerkt:
Als een nieuwe 'maar' €2000 meer kost zou ik absoluut voor een nieuwe gaan. Ik schrijf 'maar' tussen haakjes omdat 2000 niet voor iedereen evenveel is zegmaar. Je kan alleen zelf bepalen of je die 2000 kan en wilt missen hiervoor;)
 
Die keus is niet zo moeilijk,als je het geld heb altijd voor een zo nieuw mogelijk exemplaar gaan,
een hele nieuwe is natuurlijk ideaal,je weet dan wat je koopt,de laatste verbeteringen heb je dan
en zoals je aangeeft 5 jaar garantie,het is maar net wat je wil,ik heb zowel nieuw,heel oud en alles wat er tussenin zit gehad,
er zat altijd wel een exemplaar tussen wat achteraf minder was dan je dacht,maar ja die was dan ook zo weer verkocht,
ook bij nieuwe fietsen heb ik genoeg dingen meegemaakt zowel bij mijzelf als via m,n werk,maar bij nieuw staat altijd de importeur voor je klaar,
dat is wel een voordeel,de meeste problemen komen voor bij modellen die net nieuw op de markt zijn,modellen die al een tijdje
op de markt zijn daar zijn meestal de kinderziektes wel uit gemodificeerd.
Import motor moet je niet aan beginnen zonder veel kennis van motoren, er word te vaak gerommeld met die motoren,
daarnaast doet de officiële NL importeur ook moeilijk bij motoren die hun niet geleverd hebben.
Zijn er bijvoorbeeld terugroep acties geweest dan is het maar de vraag of die zijn uitgevoerd bij een buitenlands model,
bij Nederlandse modellen word dat netjes bijgehouden en dat kan de importeur opzoeken,bij buitenlandse zegt de importeur sorry zoek dat zelf maar uit en neem contact op met de importeur van dat land.
Bij duitse motoren wordt dat ook prima bijgehouden,en die hebben tuv.
 
Bij mij is de technische staat het belangrijkst
Nou nee hoor,sommige modificaties zijn echt heel belangrijk om uit te voeren,kan
zelfs van levensbelang zijn,zoals het scheuren van frames en velgen en blok/bak modificaties,
bv een tandwiel in de bak waar een nok van afbreekt, daardoor kan de bak blokkeren en heb je
een groot probleem.
 
Laatst bewerkt:
Nou nee hoor,sommige modificaties zijn echt heel belangrijk om uit te voeren,kan
zelfs van levensbelang zijn,zoals het scheuren van frames en velgen en blok/bak modificaties,
bv een tandwiel in de bak waar een nok van afbreekt, daardoor kan de bak blokkeren en heb je
een groot probleem.
Als ik een gebruikte motor koop die een paar jaar oud is is dat normaal al in Duitsland gebeurd.
Ik heb mijn motor uit Duitsland,en meteen na dat ik hem gekocht had naar de dealer gereden en alles was in perfecte staat
En als zo,n modificatie dan moet hoor ik dat wel van de Nederlandse dealer,ik ben daar ook helemaal niet bang voor
 
Als ik een gebruikte motor koop die een paar jaar oud is is dat normaal al in Duitsland gebeurd.
Ik heb mijn motor uit Duitsland,en meteen na dat ik hem gekocht had naar de dealer gereden en alles was in perfecte staat
En als zo,n modificatie dan moet hoor ik dat wel van de Nederlandse dealer,ik ben daar ook helemaal niet bang voor
Ja dat is in jou geval zo,maar een ander hoeft niet zo slim te zijn.;)
Het komt gewoon voor dat er motoren zijn waar mods niet zijn gebeurd,je heb nu eenmaal gevallen waar het bericht niet aankomt
en de eigenaar het onderhoud zelf doet.
 
Nou nee hoor,sommige modificaties zijn echt heel belangrijk om uit te voeren,kan
zelfs van levensbelang zijn,zoals het scheuren van frames en velgen en blok/bak modificaties,
bv een tandwiel in de bak waar een nok van afbreekt, daardoor kan de bak blokkeren en heb je
een groot probleem.
Gebeurd inderdaad zeer regelmatig....NOT :+
Als er een openstaande recall is komt dat naar voren tijdens het op kenteken zetten van de motor, ongeacht of het een importmotor is
 
Gebeurd inderdaad zeer regelmatig....NOT :+
Als er een openstaande recall is komt dat naar voren tijdens het op kenteken zetten van de motor, ongeacht of het een importmotor is
En dat geloof je zelf,in een ideale wereld wel maar dat is onze RDW niet,heb de meest vreemde dingen meegemaakt met die organisatie.
 
Je bent aan het waarschuwen voor zaken die percentagegewijs onder de 0,1% of nog lager zitten, daar heb ik altijd moeite mee, zo kun je namelijk alles doodredeneren.
Overigens is het bij Honda (en waarschijnlijk meer merken) nog eens zo dat zij dat zelf ook bijhouden, voer het VIN nummer in en je krijgt direct een pop-up als de recall niet is uitgevoerd.
"Altijd op VIN nummer bij je Honda dealer onderdelen bestellen" zou wel een nuttige tip kunnen zijn.
 
Je bent aan het waarschuwen voor zaken die percentagegewijs onder de 0,1% of nog lager zitten, daar heb ik altijd moeite mee, zo kun je namelijk alles doodredeneren.
Overigens is het bij Honda (en waarschijnlijk meer merken) nog eens zo dat zij dat zelf ook bijhouden, voer het VIN nummer in en je krijgt direct een pop-up als de recall niet is uitgevoerd.
"Altijd op VIN nummer bij je Honda dealer onderdelen bestellen" zou wel een nuttige tip kunnen zijn.
Een gewaarschuwd mens telt voor 2 🤔,kortom altijd controleren of er modificaties zijn geweest en deze zijn uitgevoerd,
een dealer moet dat zeker kunnen zien.
 
Ik snap je goede intentie, maar het waarschuwen lijkt hier af en toe meer op 'afhouden van'.

Let je op als je de deur vandaag uit gaat? Je hebt zomaar kans dat er een boom op je hoofd valt!
Die kans is statistisch groter dan dat je motorframe uit elkaar scheurt vanwege dat de RDW ergens een datavinkje niet goed heeft gezet, waarbij het afmelden ook nog eens eerder een probleem zal zijn dan het aanmelden.
 
Ik snap je goede intentie, maar het waarschuwen lijkt hier af en toe meer op 'afhouden van'.

Let je op als je de deur vandaag uit gaat? Je hebt zomaar kans dat er een boom op je hoofd valt!
Die kans is statistisch groter dan dat je motorframe uit elkaar scheurt vanwege dat de RDW ergens een datavinkje niet goed heeft gezet, waarbij het afmelden ook nog eens eerder een probleem zal zijn dan het aanmelden.
Het gaat niet alleen om frame scheuren ,er zijn zat andere modificaties ,overigens heb ik wel dingen meegemaakt die daar op betrekking hebben,
zoals een vriend waarvan de bak blokkeerde bij zo,n 140 op de snelweg,en een meters lange zwarte streep trok,en hij de motor met moeite
rechtop kon houden,bleek achteraf een niet gemodificeerd tandwiel te zijn waarvan een nok afbrak,en daar bleek een terugroepactie
voor geweest te zijn,alleen was deze niet uitgevoerd bij zijn motor.En ja ook frames scheuren,er zijn bijvoorbeeld meerdere meldingen
van bij de GL1800.Dan kan je wel stellen dat de kans klein is,maar het zal je maar overkomen.
 
Laatst bewerkt:
het zal je maar overkomen.
Nou!

 
Afgelopen week even langs geweest bij de dealer en op de cb 500 x mogen zitten en een proefrit gemaakt. Vindt het een mooie motor en rijd perfect.
- Nu zit ik alleen te twijfelen om een occasion te kopen rond de 6000 euro. Dan zit je ongeveer op een model tussen 2014 en 2017 met een km stand van 6 tot 35 duizend km. Echter alleen nog de dealergarantie van enkele maanden.
- Uit duitsland inclusief alle import kosten rond de 5000 euro een 2017 model rond de 10 duizend km zonder garantie
- Voor 8000 euro heb ik een nieuw model van 2022 met 5 jaar garantie vanuit Honda

Wat zou jullie voorkeur zijn
En 5 jaar Honda assistance.
Als je zelf een bijstandsverzekering afsluit, ga je op 5 jaar een mooi bedrag kwijt zijn.
 
Ik had geen zin om het hele topic te lezen maar gebaseerd op je openingspost wil je een Deauville. Echt.
En dan eentje vanaf 2007, let op dat het koffermechanisme niet kapot is en de enige kosten die je waarschijnlijk in jaren zult hebben is het vervangen van de koppelingsplaat. Handvatverwarming voor 100 euro erop en heel veel woonwerkplezier!
 
Honda NC 700 X is al 35 kW. Een goed exemplaar voor jouw budget moet je kunnen vinden. Met toerscherm, handkappen en koffer(s) is dat een comfortabele, capabele en betrouwbare woon-werk motor. De verlichting verdient aanvulling, als je het hele jaar wilt rijden. Of hij groot genoeg voor je is, moet je zelf uitvinden: zadelhoogte is 83 cm.
P.s. Ik heb het over de schakelversie, de DCT-versie heeft teveel kW en kan ook niet worden aangepast.
 
  • Leuk
Waarderingen: KvM
Dat heb ik van stadsmotor.nl (als ik het me goed herinner). Kennelijk klopt hun info niet, of is dat hooguit de officiële lijn.
 
Volgens mijn verzekering is mijn NC700S DCT een A2 maar ik moet nog eens kijken wat het kenteken eigenlijk zegt. Heb er nooit naar gekeken want het maakt mij niet uit. Mijn A-tje stamt uit 1984 toen ze nog niet aan die onzin deden. De verkoper vond A2 wel een pluspunt. Gemakkelijker bij inruilen. Tja, we zien wel als het zover is.

P.s. Volgens de RDW 35kW
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen heb ik er eindelijk weer eentje staan🏍. Klein beetje afgeweken van waar ik eerst naar opzoek was.

Is een honda cbf 500 uit 2007 geworden (25 kw). Rijdt heerlijk deze motor en zit zeer comfortabel.
 

Bijlagen

  • IMG-20220314-WA0004.jpeg
    IMG-20220314-WA0004.jpeg
    337,8 KB · Weergaven: 21
  • IMG-20220314-WA0003.jpeg
    IMG-20220314-WA0003.jpeg
    360,5 KB · Weergaven: 21
Terug
Bovenaan Onderaan