Woon werk motor

Heb nog een bandit 600 staan met kuip
IMG_6551.JPG
 
Edit: een Yamaha TDM850 of een Suzuki SV650S als je iets lichters wilt.
Een SV650S is een wereld fiets, maar niet geschikt als woon-werk fiets. Het blijft een Suzuki gemaakt van pisbakkenstaal. De mijne was na een winter een dikke brok roest.

Sterker nog, er was een modificatie voor omdat de carburateurs bevroren bij temperaturen onder de 5°C, feit dat het een modificatie was waar je om moest vragen geeft al aan dat het een stukje speelgoed voor mooie zomerdagen was.

Wel leuk speelgoed, dat dan weer wel.
 
Goedemiddag motor fanaten!

Even een korte inleiding:
8 jaar geleden heb mijn Triump speed triple verkocht. Ik had het druk met jong gezin, sporten en werk. Hierdoor bleef er geen tijd over voor de Triumph, dus heb ik er iemand anders heel blij mee kunnen maken.

Maar nu heb ik een nieuwe baan, 35km verderop en nu ben ik dus op zoek naar een motor. Oude liefde roest niet gelukkig.

Ik ben van plan om er 2 tot 3 keer per week woon/werk verkeer mee te gaan rijden in het voorjaar/zomer/herfst. Een plaats om de motor binnen te stallen heb ik niet, wel een afdak onder een flat een stukje verderop, dus de motor blijft altijd buiten staan onder een hoes.

Omdat de motor altijd buiten blijft staan, wil ik er niet teveel centjes in steken. Laat maar zeggen voor 2000,-.

Dus mijn vraag aan jullie is: wat kan ik het beste kopen?

alvast bedankt voor jullie antwoorden
Wij van WC eend hebben een Zephyr staan.
1644509643356.png

De groene. Alleen tegenwoordig met nieuwe achterveren en de groene zijkapjes terug erop.

En nu wel wat kilometers gemaakt. (In tegenstelling tot de 8 jaar ervoor)
En als dat allemaal goed gaat en het een betrouwbaar ding blijkt te zijn, mag hij binnenkort weg.

Volgens mij klopt dat met de >20 jaar oud, maar hier is wel alvast al dat onderhoud aan gedaan.

Meer info: De garage van Clank
 
Vraagt behoeft meer info. Alleen 'ik heb 2000' en je krijgt alles geadviseerd.

Moet hij alleen praktisch zijn? Doet het uiterlijk je wat? Kan je zelf repareren? Wil je dat ook?
Mag hij kuiploos zijn? Moet er een kuip op?

Ik kan dus niks zinnigs zeggen, behalve een zx9r aan te raden.
Gewoon, omdat ie vet is en in die prijsklasse valt.
 
Volgens mij zeg ik ook niet dat TS die moet laten doen, reparatie kun je namelijk ook zelf doen. Ik zeg ook niet dat er niet mee te rijden valt.
Maar feit is gewoon dat je bij >20 jaar oude fietsen altijd iets hebt wat (zou) moeten gebeuren.
Denk aan veelal verharde en verdroogde leidingen, versleten lagers, uitgeveerde vering, schijven buiten de tolerantie en dolgedraaide bouten. Is het niet nu dan komt het wel binnenkort.
En natuurlijk vult dit topic zich met voorbeelden van rijders waarbij er bij hun motor "niets" hoefde te gebeuren, of ze gewoonweg niet zien/willen doen. En ik ben de eerste die roept dat met name Japans toch wel doorrijdt.
Maar voor woon-werk vind ik dat je wel iets andere eisen moet stellen dan de fun-rijders.
Vergeet ook niet dat de 2e hands prijzen de afgelopen jaren gestegen zijn.

Dus is mijn advies: doorsparen zodat je een motor van minimaal rond de €4000 kunt aanschaffen, heb je een veel jonger exemplaar met veelal ABS en injectie, vaak ook nog zuiniger in verbruik.
In principe heb je hier in alles gelijk. Maar dit antwoord geeft al een heel ander beeld dan het eerste antwoord en is iets waar TS ook daadwerkelijk iets aan heeft.
 
Voor een degelijk wensbedrag en die woon-werk afstand en verder geen eisen zou ik:
Injectie, veel van beschikbaar, rvs uitlaatsysteem bij voorkeur iets van minimaal een stuurkuipje als afwegingen hanteren.

Dan komen al heel gauw bandit, sv650, fazer 600, er6 en aanverwante motoren in mijn gedachten.

Of daar ook iets tussen zit wat jou aanspreekt??
 
Laatst een FZ6 S2 gekocht uit 2007 voor als ik af en toe oproepdienst heb. Voor mij een ideale ww motor. Heeft ABS, injectie en de uitlaten lopen onder de buddy door dus zijn daardoor ook niet zo roestgevoelig. De prijs die ik er voor betaald heb was 2250 Euro. km. stand zit net boven de 70k maar de motor loopt nog als een zonnetje zonder olieverbruik of rare geluiden. Wellicht ook iets om naar te kijken?
 
Hier een ST 1300 als woon/werk/pekelmotor, eigenlijk doe je deze kanjers onrecht aan met deze benoeming en gebruik. De Pan is/was echt een dijk van een motorfiets. Bij de snellere snelwegritjes best wel de topkoffer thuis laten. Deze heeft momenteel 107.000km op de teller en is altijd klaar voor een ritje ongeacht hoelang hij stilstaat.
Uitje op 01-01-2020.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan