Woon-werk: Motorfiets vrs trapfiets, wat is goedkoper?

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Voor mij is het ook 10km enkel.
Een bromfiets brengt mij niets op.. een fiets daarentegen 24ct per km.
Dus heen en terug met de fiets krijg ik 4.8€, en ik ben even snel dan met een bromfiets.. 🤷‍♂️

Waarom zou ik dan als motorrijder als een dwaas op een bromfiets op de fietspaden gaan rijden?
Jij bent niet even snel , tenzei je 55km/h fiets , en ik heb 1 stoplicht , de rest is allemaal 'volgas' .
 
oldtimers lopen meestal ff harder dan 45 , ik ga hem niet afknijpen met een ring in de uitlaat . en de politie etc vindt het alleen maar leuk om het oude spul te zien rijden . standaard honda MT5's / yamaha FS1 50cc lopen ook geen 45km/h
 
oldtimers lopen meestal ff harder dan 45 , ik ga hem niet afknijpen met een ring in de uitlaat . en de politie etc vindt het alleen maar leuk om het oude spul te zien rijden . standaard honda MT5's / yamaha FS1 50cc lopen ook geen 45km/h

Allemaal leuk en aardig, maar hoe dan ook..

45 of 55... dat gaat het verschil niet maken... 4.8€ per dag krijgen of niet.. dat dan weer wel.. 🤷‍♂️
 
Allemaal leuk en aardig, maar hoe dan ook..

45 of 55... dat gaat het verschil niet maken... 4.8€ per dag krijgen of niet.. dat dan weer wel.. 🤷‍♂️

Woon jij in Belgie dan, dat je met de fiets wel vergoeding krijgt en met iets anders niet?
Ik in NL krijg een bedrag per km. Ik moet zelf weten hoe ik naar werk ga.
Ik zou ook niet weten hoe mijn baas dit zou gaan controleren trouwens.
 
Woon jij in Belgie dan, dat je met de fiets wel vergoeding krijgt en met iets anders niet?
Ik in NL krijg een bedrag per km. Ik moet zelf weten hoe ik naar werk ga.
Ik zou ook niet weten hoe mijn baas dit zou gaan controleren trouwens.


Ik woon in BE ja...

24ct per km als ik met de fiets ga..
0€ als ik met de auto/motor/bromfiets ga
 
Oh ja dat maakt het anders ja , maar hier in NL is zoals DAF zegt , ook al kom je met paard en wagen we krijgen hetzelfde
 
Bij mij is woon-werk 33 km enkel. Doe het soms op de fiets. Maar zoals eerder gezegd zit je dan bijna drie uren per dag op de trapfiets. Ben ook nog kunstschilder als hobby en ik moet zeggen dat er niet veel geschilderd werd in de weken dat ik fietste.
Dus hou het nu meestal op de motor, dan doe ik er 40 minuten over( ja dat is ook lang, maar het is hier in de streek heel druk in de ochtendspits.) Met de auto zit ik in die spits trouwens aan een uur enkel. Dat komt door stilstaande files voor kruispunt Arendonk Turnhout, afslag Kasterlee van de e 34, lichten in Kasterlee, dorpskern Lichtaart en tenslotte stadskern Herentals, waar die file soms 3 km lang is om er binnen te rijden.
 
24ct per km als ik met de fiets ga..
dat klopt :Y

0€ als ik met de auto/motor/bromfiets ga
Maar ook hier krijg je vergoeding, hetzij per km, hetzij forfaitair. Maar lang niet zoveel als met de fiets.

En op 10km is de tijdwinst om een brommer te nemen tov een fiets idd niet noemenswaardig.

Op mijn 45km (of 49km als ze die lang geleden geplande fietssnelweg langs de E40 ook daadwerkelijk hadden aangelegd, maar daarover later meer in minn lang verhaal dat nog gaat komen :+ ), zou het wel uitmaken.

Ik heb eigenlijk geen idee of bromfietsers klasse A en/of B in België op de reeds bestaande "fietssnelwegen" mogen.
 
Ik woon in BE ja...

24ct per km als ik met de fiets ga..
0€ als ik met de auto/motor/bromfiets ga

Hoe is de controle?

Ik als Hollander zou met de fiets in mijn auto tot aan 500 meter voor het werk rijden en het laatste stuk fietsen om het geld binnen te krijgen.
Want ik vind het een rare onderscheiding tussen de vervoersmiddelen.
 
Hoe is de controle?

Ik als Hollander zou met de fiets in mijn auto tot aan 500 meter voor het werk rijden en het laatste stuk fietsen om het geld binnen te krijgen.
Want ik vind het een rare onderscheiding tussen de vervoersmiddelen.


Er is geen controle, en die toestanden die jij benoemt gebeuren hier wellicht ook.



Maar het een rare onderscheiding te noemen lijkt mij dan weer een brug te ver. Fietsen wordt hier aangemoedigt...
Net om die auto/scooter of motorfiets te laten staan.
 
Maar ook hier krijg je vergoeding, hetzij per km, hetzij forfaitair. Maar lang niet zoveel als met de fiets.
Nee...

Ik krijg geen km vergoeding als ik met de auto of motor naar het werk rijd.. enkel met de fiets.

En met de fiets krijg ik 24ct per km, en ook nog de forfetaire aftrek... hetzelfde als ik met de auto of motor zou gaan werken.
 
Hoe is de controle?

Ik als Hollander zou met de fiets in mijn auto tot aan 500 meter voor het werk rijden en het laatste stuk fietsen om het geld binnen te krijgen.
Want ik vind het een rare onderscheiding tussen de vervoersmiddelen.
Zou je hier ook gewoon zo kunnen doen.
Wel hopen dat je er niet op gepakt wordt!!!

Zoals @A.S.Moto zegt, controle is er amper op.
Maar als je 50km van je werk woont, en je komt met de fiets werken, zou ik toch wel durven verwachten dat er eens een "steekproefgewijze" controle op volgt. Bij 10km woonwerk doen ze daar uiteraard geen moeite voor. Ge moet ook al een beetje gek zijn om uw fiets daarvoor op/in uw auto te laden, en weer eraf om de laatse pakweg 2km te fietsen.
 
Maar het een rare onderscheiding te noemen lijkt mij dan weer een brug te ver. Fietsen wordt hier aangemoedigt...
Net om die auto/scooter of motorfiets te laten staan.
Ik vind het niet raar en netjes voor het milieu o.i.d.
Wel streng daar hoor. ;)
 
Ik fiets ook al jaren naar mijn werk. Afhankelijk van de locaties waar ik heb gezeten was dat 13 of 14 km enkele reis. De overweging was initieel gedreven door geld: ik wilde geen tweede auto en in de basis woon-werk met de motor is niet handig in verband met meetings op verschillende locaties (een aantal km uit elkaar). Ook komt daarbij dat het goed voor de conditie is: immers 'sport' ik 2x per dag een half uur. En het is goedkoop: eigenlijk geef ik mijn fiets 1x per jaar een onderhoudsbeurt waarbij om het jaar de tandwielen vervangen moeten worden en praktisch elk jaar de ketting. Ook is de weg naar mijn werk optimaal om te fietsen: grotendeels een los fietspad langs het kanaal, vrijwel geen verkeerslichten en schooljeugd. Ik heb er een tijd over getwijfeld om een elektrische fiets aan te schaffen maar een normale elektrische fiets heb ik niets aan en een fatsoenlijke speed pedelec vind ik te duur en de tijdwinst is marginaal (5-10 minuten enkele reis). Sinds een paar maanden heb ik mijn Batavus Zaragoza na 12 jaar trouwe dienst en ~€60,- per jaar afschrijving verruild voor een Koga die 5 kg lichter is en een effectieve verkorting van de reistijd van 1 minuut oplevert. Inmiddels wordt het fietsen vanuit het werk gestimuleerd en bespaar je je parkeerfee...
Screenshot_20220803-230415_Strava.jpg
 
Ik fiets ook al jaren naar mijn werk. Afhankelijk van de locaties waar ik heb gezeten was dat 13 of 14 km enkele reis. De overweging was initieel gedreven door geld: ik wilde geen tweede auto en in de basis woon-werk met de motor is niet handig in verband met meetings op verschillende locaties (een aantal km uit elkaar). Ook komt daarbij dat het goed voor de conditie is: immers 'sport' ik 2x per dag een half uur. En het is goedkoop: eigenlijk geef ik mijn fiets 1x per jaar een onderhoudsbeurt waarbij om het jaar de tandwielen vervangen moeten worden en praktisch elk jaar de ketting. Ook is de weg naar mijn werk optimaal om te fietsen: grotendeels een los fietspad langs het kanaal, vrijwel geen verkeerslichten en schooljeugd. Ik heb er een tijd over getwijfeld om een elektrische fiets aan te schaffen maar een normale elektrische fiets heb ik niets aan en een fatsoenlijke speed pedelec vind ik te duur en de tijdwinst is marginaal (5-10 minuten enkele reis). Sinds een paar maanden heb ik mijn Batavus Zaragoza na 12 jaar trouwe dienst en ~€60,- per jaar afschrijving verruild voor een Koga die 5 kg lichter is en een effectieve verkorting van de reistijd van 1 minuut oplevert. Inmiddels wordt het fietsen vanuit het werk gestimuleerd en bespaar je je parkeerfee...
Bekijk bijlage 1789634
Doe je goed :t

Ik zie ook dat je best stevig doorfietst, een gemiddelde van 30km/u.
Dat toont maar weer eens aan dat mensen die dagelijks 30km fietsen, dikwijls een betere, of op zijn minst, een even goede conditie hebben als iemand die 1 keer per week 100km fietst.

Dat je vlotte wegen hebt helpt wel veel uiteraard, en maskt het sowieso ook leuker.
 
Mijn motor kostte €1500

Als ik een stromer ga leasen van €8300, dan ben ik met de fiets nog goedkoper uit.

Dat komt omdat mijn werkgever gunstige regelingen voor fietsers heeft.

Ik dan ook een fiets leasen, maar echt een veel goedkopere
 
Er is geen controle, en die toestanden die jij benoemt gebeuren hier wellicht ook.



Maar het een rare onderscheiding te noemen lijkt mij dan weer een brug te ver. Fietsen wordt hier aangemoedigt...
Net om die auto/scooter of motorfiets te laten staan.
Natuurlijk gebeurt dat ook in be :Y

Er zijn namelijk hollanders die in be werken :+
 
Doe je goed :t

Ik zie ook dat je best stevig doorfietst, een gemiddelde van 30km/u.
Dat toont maar weer eens aan dat mensen die dagelijks 30km fietsen, dikwijls een betere, of op zijn minst, een even goede conditie hebben als iemand die 1 keer per week 100km fietst.

Dat je vlotte wegen hebt helpt wel veel uiteraard, en maskt het sowieso ook leuker.
De belangrijkste upgrade van mijn fiets was overigens een triathlon-stuur: daardoor kun je lekker 'doorharken' en zit je iets aerodynamischer
 
Terug
Bovenaan Onderaan