Woon-werk: Motorfiets vrs trapfiets, wat is goedkoper?

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Bij 14 km of minder zou ik ook niet twijfelen en de fiets pakken. De motor kan je wel ook nog degressief afschrijven en inbrengen in de belastingen, net als de kledij, onderhoudsbeurten, accessoires en dergelijke. Dat is als je niet van het forfaitaire bedrag gebruik maakt.
 
@DKP die geen zin heeft om een lang verhaal te typen.
Ik dacht dat ik alles gezien/gelezen had ..... ;)



FFS jesoes gristoes te paard op een houtsvlot met lekke banden en een wielklem.
Nou je hebt pech want ze worden niet meer verkocht ;)

ik kan hem eerlijk gezegd ook niet aanraden voor klimmen, niet genoeg Nm .
in de accu zitten naar verluid Samsung cellen en die doet het ook prima, maar ik merkte al vrij snel een hoogteslag in de velg en aangezien hij opnieuw gespaakt is en het nog steeds is ligt dat idd aan de velg van de set.
Het verschil tussen mph en km weten ze ook niet, wat op zich wel leuk is omdat de snelheid 1,6 x meevalt tov wat er in het scherm staat.

De ingebouwd voltmeter is inmiddels overleden want beiden accu's zijn gepromoveerd tot 48 volt ipv 42, nominaal 36.
Wat mij niet boeit maar de indicator die met blokjes werkt is gerelateerd aan het aantal volts dus kan het feest bij slecht 1 blokje minder al heen snel opeen klaar zijn.

En de trap onafhankelijke snelheid icm de forse minimale ondersteuning maken het bij volle accu onmogelijk om zachter dan 18 km per uur te fietsen met een normale cadans. zelf nog meehelpen met heuveltje op zit er dan ook niet in of moet je net een versnelling kunnen vinden waarbij je dus met een gemiddelde inspanning die je wat langer kan volhouden de bult tegenop sprint.

Dat ik al 2 jaar met die set rij zegt niet zoveel over de (on)geschiktheid van die set maar meer over mijn instelling van "Och toe maar"
Mijn vriendin haar Gigant :+ heeft een nieuwe accu en motor nodig. Vandaar.
Het is verder nog een prachtige fiets en geen oud model.
Maar ze heeft ondertussen al een gloednieuwe Gigant ;) gekocht.
De oude blijft als boodschappen fiets.
Op het model met de accu in de bagagedrager passen de grote canvas fietstassen zo mooi.
Voor die 2x2 km gaat het wel zonder accu.

De weg naar AliExpress ken ik natuurlijk wel om een bestaande fiets om te bouwen.
Zelf een gewone e-bike en een Chinese speed pedelec van 1.000 watt en dikkere accu. O-)
 
En daarmee mag je niet op alle fietspaden, waardoor ik alsnog langzamer ben

Ach ja... we kunnen redenen blijven vinden om tegen te zijn.



Ik, en gezien de verkoopsaantallen vele anderen, zien zo'n speed pedelec als ideaal alternatief voor de auto.
Niet iedereen ziet het zitten om van het woonwerkverkeer een training te maken..
Tegen de 30km/h trappen naar het werk, ferm dat je het kan... maar ik zou er geen zin in hebben. Niet dat ik niet graag sport, maar de verplaatsing naar mijn werk doe ik liever zonder me in het zweet te trappen.

Toen ik met de racefiets of MTB naar het werk ging was ik even snel, of zelfs sneller dan nu met mijn e-bike. Maar ik moest wel de douche in bij aankomst.
Nu stap ik af en ik kan aan mijn werkdag beginnen... scheelt toch weer snel een kwartier 🤷‍♂️
 
Krijg je geen fietsvergoeding?
Op een dergelijke afstand maakt dat snel enkele honderden € netto per maand.
SS als dat gaat, of naafversnelling, + pisteketting. Mijn vrouw doet 10K km met een tandwielset, en ze zijn goedkoper. Je hoeft ook geen dure banden te kopen. In shimano naven steek je voor enkele € nieuwe lagerkogels en schijfremblokken slijten niet op straat. €1500 is meer dan voldoende voor een woonwerkfiets zonder elektriek, ook op lange afstand, de rest is gewoon leuk. Mijn vrouw haar woonwerkfiets heeft nu 60K km.
Onderschat het fysiek niet, 5x 90 km in de week is geen 3x 180.
We deden ooit 33 en 22 km enkel, dat kwam samen op 110 km/dag, ofte 2000 km/maand.
Dat maakt vandaag ongeveer €480 netto/maand (...) waar je je auto/motokosten mag bijtellen om uit te rekenen hoeveel onderhoud mag kosten.
Wij konden iedere maand een nieuwe fiets kopen voor het verschil.
 
Laatst bewerkt:
Ach ja... we kunnen redenen blijven vinden om tegen te zijn.
Ik ben niet tegen, sterker, ik ben enorm voor. Ik vind de ontwikkeling dat er steeds meer mensen gaan forenzen op de fiets - al dan niet met elektrische ondersteuning - een goede zaak. Maar voordat ik 4000 euro ga uitgeven aan een speed pedelec moet er wel echt iets van tijdswinst te boeken zijn. En richting die 30km/h kruissnelheid ga ik nog niet echt heel erg van zweten. Zolang het maar geen 30 graden is zoals gisteren 🥵
 
Een motor is goed koper. Dat is logisch op een motor forum. En nee dat kun je niet in geld uitdrukken. Is ook helemaal niet nodig. Je moet voor al LEVEN. Dat is veel belangrijker dan geld. En hier op MF is de motor daar een onderdeel van. :]









En ja ik heb ook een fiets:+
 
Ik ben zelf ook geen fan van alles tot achter de komma uitrekenen.
@DKP
Ik bleef hangen bij je voorbeeld over de banden. Hoe je in 4000 km een set fietsbanden verslijt lijkt me niet normaal.
En ik denk uiteraard ook gelijk aan de kosten van banden montage, doe je dat niet beiden zelf dan komt het sommetje ook anders uit.

En over de prijs van een fiets kan je discussiëren met een speed pedelec is een serieus stukje techniek wat ook verzekerd moet worden en in NL waarschijnlijk niet onder de 3000 verkocht wordt.

En als je een nieuwe fiets per maand kan besparen gaat het wel om fikse bedragen zeg 😶 .
Maar ik fiets niet prettig zonder fietsbroek dus met omkleden erbij weet ik niet of het redelijkerwijs voordeel kan bieden, met de fiets gaan.
Voor de lol haal ik nog wel eens motoronderdelen op bij hocoparts in Barneveld. Met de motor 1 rechte streep over de snelweg, 19 km .
Met de fiets kan ik terug kijken op een leuke rit door de natuur van 2 uur. Op de snelweg ben ik de helft kwijt, 1 uur wat saai is en je daardoor alleen maar gaat zitten rekenen wat je nou aan brandstof kwijt bent..
Met de auto binnendoor viel het mij op dat steeds dezelfde scooter mij voorbij kwam op het fietspad.

Vroegah toen ik zelfs pas om 9 uur hoefde te beginnen, want in een winkel, ben ik nooit op de fiets gegaan, altijd met de motor, 10 km enkele reis.
Voornamelijk staan te wachten bij verkeerslichten, ja in theorie fietsers ook 😉 .
 
In be is er een lease regeling.

Stromer kost 8200
Lease maatschappij koopt die en geeft all in prijs door aan werkgever. In dit geval 250 pm

Werkgever houdt dit bruto in, en betaald t.

Scheelt netto 150 euro pm.

Daarnaast een paar euro per dag als je op de fiets komt. In mijn geval 5. Voorzichtig geschat 15 werkdagen pm. Dus 75 extra vergoeding.

Daarnaast mag ik voor een habbekrats de fiets overnemen na 3 jaar. De meeste doen dat, verkopen de fiets met veel winst, en sluiten een nieuw contract af.

Ik heb nu een ebike op t oog van 3000. Dus maandtarief veel lager. 5 euro per dag blijft. Die rijd ik dus 'gratis'.

Wel met bafang motor, want met gadget van 150 euro gaat ie dan 40 ipv 25...
 
Ik ben zelf ook geen fan van alles tot achter de komma uitrekenen.
@DKP
Ik bleef hangen bij je voorbeeld over de banden. Hoe je in 4000 km een set fietsbanden verslijt lijkt me niet normaal.
En ik denk uiteraard ook gelijk aan de kosten van banden montage, doe je dat niet beiden zelf dan komt het sommetje ook anders uit.

En over de prijs van een fiets kan je discussiëren met een speed pedelec is een serieus stukje techniek wat ook verzekerd moet worden en in NL waarschijnlijk niet onder de 3000 verkocht wordt.

En als je een nieuwe fiets per maand kan besparen gaat het wel om fikse bedragen zeg 😶 .
Maar ik fiets niet prettig zonder fietsbroek dus met omkleden erbij weet ik niet of het redelijkerwijs voordeel kan bieden, met de fiets gaan.
Voor de lol haal ik nog wel eens motoronderdelen op bij hocoparts in Barneveld. Met de motor 1 rechte streep over de snelweg, 19 km .
Met de fiets kan ik terug kijken op een leuke rit door de natuur van 2 uur. Op de snelweg ben ik de helft kwijt, 1 uur wat saai is en je daardoor alleen maar gaat zitten rekenen wat je nou aan brandstof kwijt bent..
Met de auto binnendoor viel het mij op dat steeds dezelfde scooter mij voorbij kwam op het fietspad.

Vroegah toen ik zelfs pas om 9 uur hoefde te beginnen, want in een winkel, ben ik nooit op de fiets gegaan, altijd met de motor, 10 km enkele reis.
Voornamelijk staan te wachten bij verkeerslichten, ja in theorie fietsers ook 😉 .
Ik zit hier ook een beetje naar te kijken.
De motor inspaken hoeft niet bij een oude E-bike.
Kwestie van het Chinese pakket (accu, kabelboom) er op knopen en gaan.
Mijn e-bike van acht jaar laadt sinds vorige week ineens niet meer.
De accu is overigens nog redelijk.
Maar probeer maar eens een lader van Mifa te kopen om te testen.
Die is niet courant.

Ik moet nog wel even tien dingen doormeten en de kabel eventueel inkorten.
Hopelijk slechts een kabelbreukje.
16596228383325411362661631757141.jpg

Ik geef niet zomaar op. O-)
 
ik had voor de zekerheid een extra scherm gekocht , na vervanging deed de trapondersteuning het niet meer.
hij gaf ook een error op het 'gashendel' .
daarna al het oude er weer op gezet en toen deed die het weer.
na al dat uitgezoek geen zin meer om plus min en andere shit om te gaan draaien volgens folklorische schema's vol bami pangang en dan misschien mijn controller te vernielen.

ander gashendel besteld en dat deed het ook niet.
ik kan nog net veters knopen, maar bij electronica .....
ben nog steeds overtuigd dat het iets van de illuminatie is.
 
Nou, knappe lader hoor na acht jaar.
Het is geen kabelbreuk helaas.
Van print tot anderhalve meter verder meet ik geen onderbreking.
Goede trekontlasting want ik trok het ding altijd ongeduldig aan de kabel uit een krat met opladers terwijl ik over een andere fiets hing. :')

Misschien dan de BMS in de accu behuizing. O-)
 
Ik ben niet tegen, sterker, ik ben enorm voor. Ik vind de ontwikkeling dat er steeds meer mensen gaan forenzen op de fiets - al dan niet met elektrische ondersteuning - een goede zaak. Maar voordat ik 4000 euro ga uitgeven aan een speed pedelec moet er wel echt iets van tijdswinst te boeken zijn. En richting die 30km/h kruissnelheid ga ik nog niet echt heel erg van zweten. Zolang het maar geen 30 graden is zoals gisteren 🥵

4000€? Dan ga je al goed moeten zoeken om daar een speed pedelec voor te vinden vrees ik. 😳


Maar serieus? Rij jij tegen 30km/h zonder bezweet aan te komen? En gij kunt dan gewoon aan de slag zonder een douche te nemen? Dat zullen er niet veel zijn die je dat nadoen.
 
4000€? Dan ga je al goed moeten zoeken om daar een speed pedelec voor te vinden vrees ik. 😳
Dat was precies m'n punt
Maar serieus? Rij jij tegen 30km/h zonder bezweet aan te komen? En gij kunt dan gewoon aan de slag zonder een douche te nemen? Dat zullen er niet veel zijn die je dat nadoen.
Collega's die 27 km/h op de teller van hun elektrische fiets staan haal ik in ja. Moet wel zeggen dat ik zorg dat ik het laatste stukje wat langzamer fiets. Als de rijwind weg valt begin ik wel te zweten. Laatste stukje gebruik ik om met de rijwind af te koelen.

Daarbij wel even benoemen dat er maar weinig dagen zijn dat ik niet sport. Zowel conditie als kracht is momenteel erg goed. Met de conditie die ik vorig jaar had na een half jaar ziek op de bank gezeten te hebben kwam ik maar amper op het werk aan.
 
Ik moet maar 10km enkel.

Doe ik dat met een racefiets/MTB en rugzak op m'n rug tegen een gemiddelde snelheid van ergens tegen de 30km.h (is mooi recht op recht en vlak dus haalbaar) dan moet ik de douche in bij aankomst... Da's dus een 20 tal minuten fietsen en een kwartier erbij om me om te douchen en om te kleden.

Neem ik mijn elektrische stadsfiets, rij ik diezelfde afstand ook op een 20 tal minuten, kunnen m'n spullen in de fietstassen dus niks zweten en ook geen natte rug van de rugzak... Da's afstappen, koffietje drinken en klaar...

Ga ik tijdens de werkdag wel een uurtje joggen, heb ik m'n sport ook gehad die dag.. . :)
 
Ik moet maar 10km enkel.

Doe ik dat met een racefiets/MTB en rugzak op m'n rug tegen een gemiddelde snelheid van ergens tegen de 30km.h (is mooi recht op recht en vlak dus haalbaar) dan moet ik de douche in bij aankomst... Da's dus een 20 tal minuten fietsen en een kwartier erbij om me om te douchen en om te kleden.

Neem ik mijn elektrische stadsfiets, rij ik diezelfde afstand ook op een 20 tal minuten, kunnen m'n spullen in de fietstassen dus niks zweten en ook geen natte rug van de rugzak... Da's afstappen, koffietje drinken en klaar...

Ga ik tijdens de werkdag wel een uurtje joggen, heb ik m'n sport ook gehad die dag.. . :)
Ik heb al zo'n randonneur nu (alleen dan een uit 1970), dus ook op de "racefiets" kan ik een zijtas er aan hangen. Als ik een rugzak op doe kom ik wel aan met een bezwete rug.
 
Gisteravond voor de grap eens naar de zaak gefietst.... 21 minuten (km of 10), dus als dalijk de vakantie voorbij is zou ik met de fiets redelijk wat sneller zijn als met de auto (half uur 3 kwartier ivm files) helaas bied mijn werkgever geen fatsoenlijke kleedruimte, en het feit dat ik wen auto van de zaak heb en de kosten dus geen isue zijn motiveerd ook niet echt.... Maar fietsen is op zeker een stuk gezonder
 
Ik ben altijd motorrijder geweest maar naar werk eigenlijk nooit meer nadat ik ook een autorijbewijs haalde en een auto kocht.
Tot een paar jaar geleden. Een Honda CG125 gekocht, puur voor woon-werk. Daar geen enkele dag spijt van gehad. Ik wilde zo goedkoop mogelijk verplaatsen en dat lukt aardig. Verzekering WA+ 2,10 p.m., kosten per km (onderhoud en brandstof) 0.08 Euro. De grootste kostenpost is de belasting van 30 Euro p.kwartaal.
Een tijd geleden via marktplaats gratis 2,5 motorblok op kunnen halen dus onderdelen te over. (niet dat de OEM delen duur zijn overigens)

Ik doe de 80km retour 's zomers wel eens op de fiets maar om dagelijks hetzelfde saaie stuk door de polder te fietsen... Laat staan in de donkere, koude maanden.

Fietsen doe ik liever op de mooie routes. Race en MTB.
Voordeel van al die electrische, en vooral speed pedelecs, is dat de wielrenner niet langer meer de fietspadklootzakken zijn ;)
 
Bij mijn werkgever (overheid) kan je met je vakantiegeld en eindejaarsuitkering (individueel keuze budget) met het bruto bedrag je fiets aanschaffen en dat in termijnen afbetalen….. dus een fiets van €2.000,00 kost je maar zo’n €1.000,00 netto want je ontloopt het hoge belastingtarief op je vakantiegeld etc.

Als je die €1.000,00 verschil in een ETF belegd dan heb je dmv compound interest in 5 jaar €519,74 aan rente en in 10 jaar €1309,60 verdient en dus de ‘kosten’ van je fiets met wat onderhoud volledig terugverdiend 😏
 
Leuk topic.

Ik ben sinds vorig jaar ook begonnen mijn ww met enige regelmaat met de fiets te doen ipv de motor.

Voor mij vooral om mijn conditie post-corona weer op niveau te krijgen. Daarom rustig begonnen (één keer per week) om geen blessures te triggeren. Fiets-ervaring heb ik zat, gelukkig.

Voor mij is het net geen 30km enkele reis, en tempo gaat langzaamaan wat omhoog, maar zit nog lang niet op m'n niveau van 'vroegah'.

Verder doe ik het niet op een racefiets, dat heb ik altijd oncomfortabele dingen gevonden. Voor dit soort afstanden kan ik iedereen een ligfiets aanraden. Zowel kwa luchtweerstand (en dus tempo) een stuk efficienter. Maar de comfortabelere zithouding maakt ook dat het veel makkelijker is om lange afstanden te rijden. Toen ik nog regelmatig fietsvakanties deed was ik verbaasd hoeveel meer je probleemloos op een dag kon rijden nadat ik overgestapt was naar een ligfiets.

Qua kosten. Ik krijg 19 cent de kilometer. Met de motor komt dat net wel/net niet uit, afhankelijk van hoeveel onverwachte kosten ik in een jaar maak. Maar mijn oude R1100 is ook niet de zuinigste motor op de planeet. Mijn ligger had ik al, dus de aanschaf is in de afgelopen 15 jaar wel afgeschreven. Verder is het een tourfiets, dus Schwalbe Marathon banden enzo. Niet goedkoop, maar gaan absurd veel kilometers mee. Aandrijflijn is wel kostbaarder. op zo'n ligger heb je bijna drie 'normale' kettingen nodig om van je crankstel naar je achteras te komen :-)

Da's ook meteen het grooste probleem dat ik nu heb. Nu ik weer significante afstanden rij merk ik dat een aantal onderdelen van de aandrijflijn echt op aan het raken zijn (dus niet alleen de tandwielen enzo, maar ook de commandeurs, derrailleurs, etc.)

Dus nu twijfel ik een beetje wat ik ga doen. Ik heb al eens met interesse naar de elektrische schakelgroepen van mijn broertje's racefiets zitten kijken, en dat is met de langere kabellengtes op een ligger best een interessante optie. Maar dat betekent ook volledige nieuwe cassettes, en dus mogelijk ook een nieuwe naaf, want mjn ligger heeft nog een 3x7 of 3x8 groep, en tegenwoordig is het allemaal 2x11 enzo. Ik vraag me ook af wat die smalle kettingen doen op een ligger, gezien de extra lengte van de ketting.

De andere optie is upgraden naar een Rohloff, maar dan moet ik eens kijken of dat in mijn achtervork past...
 
Laatst bewerkt:
4000€? Dan ga je al goed moeten zoeken om daar een speed pedelec voor te vinden vrees ik. 😳


Maar serieus? Rij jij tegen 30km/h zonder bezweet aan te komen? En gij kunt dan gewoon aan de slag zonder een douche te nemen? Dat zullen er niet veel zijn die je dat nadoen.
Ik ben de laatste die beweert dat ik niet zou zweten bij een dergelijke snelheid, maar het 'echte' zweten begint pas als de koelwind wegvalt. En dus als je op kantoor aankomt. Verder pas ik mijn kleding natuurlijk ook op de omstandigheden aan. Mijn tactiek is meestal om eerst even een kwartiertje achter de laptop mail te checken etc en daarmee ff uit te 'dampen'. En vervolgens doe ik mijn schone shirt en/of broek aan. Douchen is niet nodig in mijn geval...

Edit: oh ja, de rugzak met laptop etc niet op je rug, maar op de fietsendrager. Anders krijg je een enorme zweetrug en het gewicht is ook niet comfortabel fietsen
 
Leuk topic.

Ik ben sinds vorig jaar ook begonnen mijn ww met enige regelmaat met de fiets te doen ipv de motor.

Voor mij vooral om mijn conditie post-corona weer op niveau te krijgen. Daarom rustig begonnen (één keer per week) om geen blessures te triggeren. Fiets-ervaring heb ik zat, gelukkig.

Voor mij is het net geen 30km enkele reis, en tempo gaat langzaamaan wat omhoog, maar zit nog lang niet op m'n niveau van 'vroegah'.

Verder doe ik het niet op een racefiets, dat heb ik altijd onconfortabele dingen gevonden. Voor dit soort afstanden kan ik iedereen een ligfiets aanraden. Zowel kwa luchtweestand (en dus tempo) een stuk efficienter. Maar de comfortabelere zithouding maakt ook dat het veel makkelijker is om lange afstanden te rijden. Toen ik nog regelmatig fietsvakanties deed was ik verbaast hoeveel meer je probleemloos op een dag kon rijden nadat ik overgestapt was naar een ligfiets.

Qua kosten. Ik krijg 19 cent de kilometer. Met de motor komt dat net wel/net niet uit, afhankelijk van hoeveel onverwachte kosten ik in een jaar maak. Maar mijn oude R1100 is ook niet de zuinigste motor op de planeet. Mijn ligger had ik al, dus de aanschaf is in de afgelopen 15 jaar wel afgeschreven. Verder is het een tourfiets, dus Schwalbe Marathon banden enzo. Niet goedkoop, maar gaan absurd veel kilometers mee. Aandrijflijn is wel kostbaarder. op zo'n ligger heb je bijna drie 'normale' kettingen nodig om van je crankstel naar je achteras te komen :-)

Da's ook meteen het grooste probleem dat ik nu heb. Nu ik weer significante afstanden rij merk ik dat een aantal onderdelen van de aandrijflijn echt op aan het raken zijn (dus niet alleen de tandwielen enzo, maar ook de commandeurs, derrailleurs, etc.)

Dus nu twijfel ik een beetje wat ik ga doen. Ik heb al eens met interesse naar de elektrische schakelgroepen van mijn broertje's racefiets zitten kijken, en dat is met de langere kabellengtes op een ligger best een interessante optie. Maar dat betekent ook volledige nieuwe cassettes, en dus mogelijk ook een nieuwe naaf, want mjn ligger heeft nog een 3x7 of 3x8 groep, en tegenwoordig is het allemaal 2x11 enzo. Ik vraag me ook af wat die smalle kettingen doen op een ligger, gezien de extra lengte van de ketting.
Ligfiets heb ik ook een tijdje gedaan, maar vond ik niet relaxed met mensen die hun hond aan het uitlaten waren en ze niet in toom konden houden.
Qua fietsen was het wel echt ultiem. En kwam ik nog wat sneller aan op het werk.
De andere optie is upgraden naar een Rohloff, maar dan moet ik eens kijken of dat in mijn achtervork past...
Gaat niet passen. Je frame moet gemaakt zijn op een rohloff naaf.
 
Bij mijn werkgever (overheid) kan je met je vakantiegeld en eindejaarsuitkering (individueel keuze budget) met het bruto bedrag je fiets aanschaffen en dat in termijnen afbetalen….. dus een fiets van €2.000,00 kost je maar zo’n €1.000,00 netto want je ontloopt het hoge belastingtarief op je vakantiegeld etc.

Als je die €1.000,00 verschil in een ETF belegd dan heb je dmv compound interest in 5 jaar €519,74 aan rente en in 10 jaar €1309,60 verdient en dus de ‘kosten’ van je fiets met wat onderhoud volledig terugverdiend 😏
Ja zo een regeling hebben wij ook: €1150,- bruto/netto voor de aanschaf van een fiets met een looptijd van 4 jaar. Daar heb ik dit jaar in mei dus eindelijk eens gebruik van gemaakt om vervolgens op 30 juni te horen dat ze voor 3 maanden de regeling gaan oprekken naar €2000,- .... Mooi gecommuniceerd weer B|
 
Terug
Bovenaan Onderaan