Woon-werk: Motorfiets vrs trapfiets, wat is goedkoper?

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Punt is ook een beetje dat je een goede fiets moet kopen en dus een vrij dure.

Aan de kant van een motor kun je het prima met een cb500 doen uit de jaren negentig met een aanschafwaarde van 500 euro.

Je kunt jezelf ook rijk rekenen met een fiets, maar nuemand gaat 50 km ww fietsen op een oude omafiets.
 
Zowel bij Defensie als bij de Politie is het 24ct...
Klopt, maar dat is heen én terug.
Mijn werkgever betaald enkel de heenrit. Meer zijn ze niet verplicht. Maar veel werkgevers betalen wel heen en terug voor de fiets. Ze hebben er zelf immers ook voordeel bij.

Ik weet niet hoeveel dagen per week je moet werken, maar met 90km per werkdag ga je toch wel wat kosten kunnen opbouwen, niet?
Waarschijnlijk niet met die oude GSXF die hebt, maar wel met een nieuwe full option RT of GS :)

Dan heb je al een afschrijvingskost van om en bij de 5000€ per jaar. (je mag die motor dan wel enkel voor het woonwerk verkeer gebruiken he)
Klopt idd. Ik zit er ook aan te denken om eens goed te gaan informeren bij de belastingdienst. En dan desnoods een tweedehandse elektrische motor. Want ik moet ook regelmatig in Brussel zelf zijn, en mijn huidige motor mag daar nog maar 2,5 jaar komen. Een jongere motor nog 4,5 jaar. Wil je echt nog lang mogen, moet het al een Euro 5 zijn ... is mij nog te duur.

Maar anderzijds wil ik nu net meer fietsen (heeft dan weer meer met gezondheid te maken dan met wat nu goedkoper is). Bijkomend betaald het werk waarvoor ik interesse heb ook nog is pakweg 40% meer dan wat ik nu heb, op ongeveer 7km van huis :P
Maar mijn mijn schouderblessure wacht ik nog even om te solliciteren. Hopelijk nog vacant tegen die tijd. En anders komt daar vroeg of laat nog wel wat vrij, en/of verder rondkijken.


Edit: over mijn werk: ik werk dus op Brussels Airport, maar niet voor BAC zelf (Brussels Airport Company). Ik werk dus op de luchthaven, maar bij G4S. Mijn woon werk vergoeding hangt dus van hen af, en niet van de "luchthaven". Geen idee trouwens hoe die hun vergoedingen zitten, maar heb al wel gehoord dat die betere vergoedingen betalen.
 
Enige wat ik mis in deze vergelijking: het is geen goed plan om 90km op een dag te gaan fietsen. Dat is 450km in een week en een serieuze aanslag op de hoeveelheid energie die je hebt. Je hebt op deze manier geen enkele rustdag en dat is een slecht plan. Helemaal als je daarbij nog moet werken.

Daarbij moet je voor woon-werk verkeer ook een iets ander soort fiets nemen. 8 speed is meer dan genoeg, naafversnellingen nog beter. Dan wordt het een heel stuk goedkoper.
Ik reed toen ik echt knettertje veel fietste ook met 4000km een achterband op, maar dat was wel met een 20kg bagage erop, (achteraf) een te lage bandenspanning en dan nog was dat een band van 20 euro.
Zorg dat je V-brakes hebt in plaats van schijfremmen. Slijt met slecht weer minder (zolang je niet gaat mountainbiken) en zijn 5 euro om te vervangen.

Je vergelijking in kosten loopt nogal mank omdat je een standaard woon-werk motor vergelijkt met een fiets die beter te vergelijken is met een Ducati Panigale.
 
Punt is ook een beetje dat je een goede fiets moet kopen en dus een vrij dure.
Klopt. Zeker voor die langere afstanden. Maar wat noem je duur?
Laat ik even kijken vanuit mijn standpunt, en dat ik die lange afstand het liefste doe op een racefiets;
Rond de 1.500 a 1.800€ heb je er dan ene die je jaren lang betrouwbaar woon werk levert.
Nee, is niet de lichtste, maar je rijdt ook niet de Tour de France.
De fiets die ik wil kost ergens rond de 2.300€. Omdat die hydraulische schijfremmen heeft. Dat is in principe niet nodig ... Maar ik wil het wel :P

Aan de kant van een motor kun je het prima met een cb500 doen uit de jaren negentig met een aanschafwaarde van 500 euro.
Niet als je in een LEZ zone werkt :N
Mijn motor mag nog maar 2,5 jaar Brussel in.
Daarna ben ik toegewezen op tweedehandsmotoren van toch al gauw rond de 3.500€.
Ook dat is niet veel, en dan heb je een motor waar je buiten woon werk ook nog best wat plezier aan kan beleven, dat zeker :t

Je kunt jezelf ook rijk rekenen met een fiets, maar nuemand gaat 50 km ww fietsen op een oude omafiets.
En dat bedoelde ik dus ook in mij openingspost waarom een motor op de langere afstanden juist goedkoper kan worden per km, maar de prijs van een fiets daar juist toeneemt, en dat dat op korte afstanden omgekeerd is.

Als dat werk dat ik op het oog heb iets wordt, daar kan ik met een "goedkoop maar nog goed fietske" ook wel naartoe. Dan ben ik blij als ik aan 25km/u naar mijn werk kan tuffen, zonder in een "toer-deFrance-pakske" te rijden.

Maar als ik naar Brussel moet haal ik graag een gemiddelde snelheid van 32 a 35, kwestie van tijd ...
 
Enige wat ik mis in deze vergelijking: het is geen goed plan om 90km op een dag te gaan fietsen. Dat is 450km in een week en een serieuze aanslag op de hoeveelheid energie die je hebt. Je hebt op deze manier geen enkele rustdag en dat is een slecht plan. Helemaal als je daarbij nog moet werken.

Daarbij moet je voor woon-werk verkeer ook een iets ander soort fiets nemen.


Ik denk alleen aan een speed pedelec als ik zo'n afstanden zie staan voor woonwerk-verkeer.
Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om 90km per dag te rijden op een racefiets...

De tijd dat een e-bike weggelegd was voor de ouderen en minder sportieven onder ons ligt ook al achter ons he... zo'n speed pedelec is een prima alternatief voor de auto/motor. En ook met zo'n fiets zal je aan je conditie werken... het is geen scooter he.
 
Weet niet of zo'n regeling in België ook mogelijk is?

 
Enige wat ik mis in deze vergelijking: het is geen goed plan om 90km op een dag te gaan fietsen. Dat is 450km in een week en een serieuze aanslag op de hoeveelheid energie die je hebt. Je hebt op deze manier geen enkele rustdag en dat is een slecht plan. Helemaal als je daarbij nog moet werken.
Ook dat is idd een punt.
Iemand die bijna nooit gefietst heeft, en dan plots (ik refereer mijzelf maar even) op zijn 46ste besluit alle dagen te gaan fietsen, en al zeker zover, haal je het einde van het jaar niet.

Iemand die het van jongs af gewoon is, kan het tot in de oude dagen.

Beetje zelfde als een tante van mij, verhuisde naar Zwitserland, leven in de bergen is zo mooi. Twee jaar later teruggekeerd. "Ja ", zegt ze, "het ging niet meer, maar ik zag al die andere oudjes daar die het wel konden, dus ik dacht ... Maar ja, die zijn er geboren he
"
Daarbij moet je voor woon-werk verkeer ook een iets ander soort fiets nemen. 8 speed is meer dan genoeg, naafversnellingen nog beter. Dan wordt het een heel stuk goedkoper.
Een racefiets heeft tegenwoordig een 11speed. Er bestaan idd ook nog 8, 9 en 10speed versies idd. Maar dan heb je groepen die bij zulk een afstanden in mijn opinie toch wat onvoldoende zijn.
Mijn keuze valt op Shimano 105. Met hydraulische schijfremmen. Het frame hoeft geen carbon te zijn. Ik vind 9 tot 11 kg voor een fiets helemaal niet te zwaar.

Maar buiten de schijfremmen zijn naaf versnellingen iets dat ik ook nog graag zou zien opkomen voor racefietsen!

Ik reed toen ik echt knettertje veel fietste ook met 4000km een achterband op, maar dat was wel met een 20kg bagage erop, (achteraf) een te lage bandenspanning en dan nog was dat een band van 20 euro.
Ik reed vroeger Hutcnunson bandjes, die waren in minder dan 4000km op. Maar die waren in die tijd amper 20mm! Nu rijdt ik met 25mm bandjes, comfortabeler en hopelijk langere levensduur. Ik ga het alvast bijhouden. Kosten wel rond de 40€/stuk. Voor woon werk kunnen goedkopere bandjes misschien wel voldoen. Maar mijn huidige banden moeten afdalingen a 80km/u kunnen verwerken :X
Dat hoeft niet bij woon werk natuurlijk.

Zorg dat je V-brakes hebt in plaats van schijfremmen. Slijt met slecht weer minder (zolang je niet gaat mountainbiken) en zijn 5 euro om te vervangen.
Laat ik nu "ben moeilijken mens" zijn ... en tóch schijfremmen willen :P
Maar misschien eens kijken naar het verschil tussen prijs in remblokjes voor velg- en schijfremmen.
Maar schijfremmen zijn zo veel leuker bij nat weer!

Je vergelijking in kosten loopt nogal mank omdat je een standaard woon-werk motor vergelijkt met een fiets die beter te vergelijken is met een Ducati Panigale.
Daarom ook mijn extreme voorbeelden in de OP.
Veel hangt idd af van welke vergelijking je maakt.

Nou, mijn wensen wat betreft een fiets met een Panigale gaan vergelijken is toch ook een beetje overkill :P

Ik zou mijn fiets wensen eerder gaan vergelijken met pakweg een BMW F800GT of zo, wat ook al gevoelig duurder is dan mijn GSX F'ke waar ik nu mee rijd ;)
 
Ik denk alleen aan een speed pedelec als ik zo'n afstanden zie staan voor woonwerk-verkeer.
Geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om 90km per dag te rijden op een racefiets...
Voor mij kan het wel, maar ja, fietsen zit in mijn bloed, en ben wielrenner geweest, zelfs elite zonder contract gereden ...
Was in de tijd dat ik nog jong, sterk en knap was ... nu ben ik alleen nog maar knap :+

De tijd dat een e-bike weggelegd was voor de ouderen en minder sportieven onder ons ligt ook al achter ons he... zo'n speed pedelec is een prima alternatief voor de auto/motor. En ook met zo'n fiets zal je aan je conditie werken... het is geen scooter he.
Klopt. Daarom dat ik zei dat ik er vroeger sceptisch tegenover stond. Maar dat ik het nu wel kan begrijpen als woowwerk alternatief voor de langere afstanden.
 
Een racefiets heeft tegenwoordig een 11speed. Er bestaan idd ook nog 8, 9 en 10speed versies idd. Maar dan heb je groepen die bij zulk een afstanden in mijn opinie toch wat onvoldoende zijn.
Ja, dat valt dus heel erg mee. En onderhoud van een 8 speed is een stuk leuker. Daarbij is een 8 speed ketting ook een stuk breder en lomper waardoor het allemaal (ook bij slecht weer) langer mee gaat.
Mijn keuze valt op Shimano 105. Met hydraulische schijfremmen. Het frame hoeft geen carbon te zijn. Ik vind 9 tot 11 kg voor een fiets helemaal niet te zwaar.
Ja, dan maak je het duurder. En 9 tot 11 kg voor een fiets is helemaal niet veel. Voor woon-werk en lange afstanden mag het allemaal best wat zwaarder zijn. Zodra je het aan de gang hebt blijft het wel rollen.
Maar buiten de schijfremmen zijn naaf versnellingen iets dat ik ook nog graag zou zien opkomen voor racefietsen!
Ik ook!
Ik reed vroeger Hutcnunson bandjes, die waren in minder dan 4000km op. Maar die waren in die tijd amper 20mm! Nu rijdt ik met 25mm bandjes, comfortabeler en hopelijk langere levensduur. Ik ga het alvast bijhouden. Kosten wel rond de 40€/stuk. Voor woon werk kunnen goedkopere bandjes misschien wel voldoen. Maar mijn huidige banden moeten afdalingen a 80km/u kunnen verwerken :X
Dat hoeft niet bij woon werk natuurlijk.
20mm wil je niet voor woon-werk. 28 of eigenlijk 32 minimaal is wel handig.
Nou, mijn wensen wat betreft een fiets met een Panigale gaan vergelijken is toch ook een beetje overkill :P
Elke racefiets is gemaakt op zo snel mogelijk. En dan doe je dus concessies aan je onderhoud. Maar in plaats van een Panigale mag je er ook een R1 of iets dergelijks in de plaats zetten.
 
Ja, dat valt dus heel erg mee. En onderhoud van een 8 speed is een stuk leuker. Daarbij is een 8 speed ketting ook een stuk breder en lomper waardoor het allemaal (ook bij slecht weer) langer mee gaat.
Dat is zeker waar! Bovendien kost een 8 of 9 speed ketting ook wat minder, ook al zit er meer metaal in.

Ja, dan maak je het duurder. En 9 tot 11 kg voor een fiets is helemaal niet veel. Voor woon-werk en lange afstanden mag het allemaal best wat zwaarder zijn. Zodra je het aan de gang hebt blijft het wel rollen.
Nee, 9 tot 11 kg is zeker niet veel, en al zeker niet voor woon werk.
Maar vertel dat maar eens aan de café toeristen, dat jouw racefiets 11 kg weegt ... die krijgen spontaan eennhartverzakking! _O-

Het is een ondergewaarde technologie!

20mm wil je niet voor woon-werk. 28 of eigenlijk 32 minimaal is wel handig.
Idd! De tijd van de smalle racebandjes is allang voorbij. Ik koerste nog op 18 en 20 mm bandjes :X
Tegenwoordig zelfs in de prof koersen 25 en 28 mm.
Nu zitten er 25mm bandjes op mijn fiets. Was nog aan het twijfelen om meteen voor 28mm te gaan, maar nu blijkt dat dat krap had gezeten in mijn fiets.

Elke racefiets is gemaakt op zo snel mogelijk. En dan doe je dus concessies aan je onderhoud. Maar in plaats van een Panigale mag je er ook een R1 of iets dergelijks in de plaats zetten.
Klopt. Maar deracefietsen van het B segment (of zoiets) zijn dan weer eerder gericht op recreatie/sportief rijden, zeg maar, de sport/toering onder de fietsen :P
Ook geschikt voor woon werk idd.


Overigens zit ik al jaren te kijken naar zoiets:

Kan het alleen nog niet voor elkaar krijgen om zoveel uit te geven aan een fiets.
Verdomde dat is toch best een knappe fiets voor woon werk! En zelfs voor vrijetijdstochten ook als je wat bagage mee wilt!

Nou, ik vind die prijs verdomd goed meevallen!
Ik krijg er geheid interesse in!
 
Overigens zit ik al jaren te kijken naar zoiets:

Kan het alleen nog niet voor elkaar krijgen om zoveel uit te geven aan een fiets.
Perceptie is alles 😂
Als je dit veel vind voor een fiets zal ik je niet vertellen wat ik uitgeef aan een mountainbike die 1 a 2 keer per week uit de garage komt..

Ik doe wel eens woon werk met mijn mtb maar als ik zie wat die banden en groupset kosten kan ik beter met de auto gaan (motor loopt 1 op 10 dus dat is ook geen goedkoper alternatief 😅)
 
Nee, 9 tot 11 kg is zeker niet veel, en al zeker niet voor woon werk.
Maar vertel dat maar eens aan de café toeristen, dat jouw racefiets 11 kg weegt ... die krijgen spontaan eennhartverzakking! _O-
Ik rij op een stalen fiets uit 1970 met RVS spatborden. En ik hou ze allemaal makkelijk bij als ik me een beetje inhou..
Het is een ondergewaarde technologie!
Enige probleem is alleen: het is minder efficient in theorie. In praktijk krijg je minder zooi op je ketting waardoor het alsnog efficienter is.
Idd! De tijd van de smalle racebandjes is allang voorbij. Ik koerste nog op 18 en 20 mm bandjes :X
Tegenwoordig zelfs in de prof koersen 25 en 28 mm.
Nu zitten er 25mm bandjes op mijn fiets. Was nog aan het twijfelen om meteen voor 28mm te gaan, maar nu blijkt dat dat krap had gezeten in mijn fiets.
Ik ga nu juist eens naar 25mm met een fixed gear, maar heb altijd minimaal 28 gereden.
Verdomde dat is toch best een knappe fiets voor woon werk! En zelfs voor vrijetijdstochten ook als je wat bagage mee wilt!

Nou, ik vind die prijs verdomd goed meevallen!
Ik krijg er geheid interesse in!
Als je hem koopt in de juiste maat: mag ik eens een proefritje?
Perceptie is alles 😂
Als je dit veel vind voor een fiets zal ik je niet vertellen wat ik uitgeef aan een mountainbike die 1 a 2 keer per week uit de garage komt..
Ik weet het.. Mijn mountainbike is ondertussen ook al ver over de 1000 euro als je hem zo opnieuw zou moeten bouwen. Maar dat ging in kleine stapjes.
Ik moet misschien eens een vakantie plannen met zo'n ding. Dan heb ik een echt goed excuus.
 
Ik weet het.. Mijn mountainbike is ondertussen ook al ver over de 1000 euro als je hem zo opnieuw zou moeten bouwen. Maar dat ging in kleine stapjes.
Ik moet misschien eens een vakantie plannen met zo'n ding. Dan heb ik een echt goed excuus.
Ik mocht vorige week bij mijn nieuwe fiets bijna 4K aftikken, voor een “ouderwetse” hardtail 🤣 Ik hou me altijd maar voor dat hobby geld mag kosten, sommige mensen zuipen elk weekend 200 euro kapot..

Maar het is eigenlijk te idioot voor woorden, voor zo’n bedrag kun je een leuke motorfiets halen waar je jaren plezier van hebt.
 
ik vind het zowiezo een knap streven als je zo een eind zou gaan fietsen..
dan maar geen conditie, maar zo'n takkeeind op de trappers.. geen haar op mn hoofd..

ik woon hemelsbreed 15 km van m'n werk en ga met de auto, vooral omdat ik nogal wat documenten en naslagwerk moet meezeulen, veiligheidsschoenen etc..

maar dan nog..
en dan douchen als je op je werk bent en douchen als je thuis komt..
je mag eten en je bed in en dan weer op de trappers..

op z'n oost-belgisch: NEIN DANKE

dat wil niet zeggen dat ik het niet waardeer dat men hierover nadenkt of het ook echt gaat uitvoeren.

denk ook dat het voor iedereen een persoonlijke keuze is.

succes met je keuze, ik ben benieuwd!
 
Ik weet het.. Mijn mountainbike is ondertussen ook al ver over de 1000 euro als je hem zo opnieuw zou moeten bouwen. Maar dat ging in kleine stapjes.
Ik moet misschien eens een vakantie plannen met zo'n ding. Dan heb ik een echt goed excuus.

1000€? Daar kwam ik nog niet mee toe voor m'n wielen alleen in de tijd... 😅

Ik mis het mountainbiken wel... maar het geld dat ik nu uitspaar maakt veel goed.
 
Ik mocht vorige week bij mijn nieuwe fiets bijna 4K aftikken, voor een “ouderwetse” hardtail 🤣 Ik hou me altijd maar voor dat hobby geld mag kosten, sommige mensen zuipen elk weekend 200 euro kapot..

Maar het is eigenlijk te idioot voor woorden, voor zo’n bedrag kun je een leuke motorfiets halen waar je jaren plezier van hebt.
Ik had ooit een vriendin die ook iets van 10.000 euro aan fietsen in de woonkamer had staan..
Maar mijn mountainbike is ooit begonnen als een frame van 20 euro van marktplaats. En langzaam maar zeker alles geupgrade.
 
Ik had ooit een vriendin die ook iets van 10.000 euro aan fietsen in de woonkamer had staan..
Maar mijn mountainbike is ooit begonnen als een frame van 20 euro van marktplaats. En langzaam maar zeker alles geupgrade.
Dat is helemaal tof, heb je het met je eigen handen gemaakt, build not bought idee..
In de zaak stonden fietsen van 14.500 euro en daar hing ook gewoon een “verkocht” kaartje aan.
 
Ik mocht vorige week bij mijn nieuwe fiets bijna 4K aftikken, voor een “ouderwetse” hardtail 🤣 ik hou me altijd maar voor dat hobby geld mag kosten, sommige mensen zuipen elk weekend 200 euro kapot..

Maar het is eigenlijk te idioot voor woorden, voor zo’n bedrag kun je een leuke motorfiets halen waar je jaren plezier van hebt.
En dat is een waarheid als een koe :Y

Bij mij zou, als ik al naar Brussels Airport fiets, het eigenlijk meer iets zijn van het nuttige aan het aangename te koppelen. Ik zou dan eigenlijk mijn hobby uitoefenen terwijl ik naar het werk rijdt.
Alleen jammer dat het dan bijna altijd diezelfde route is ...

Maar daarom dus dat ik wel bereid zou zijn om tussen de 2.000 en 2.500 uit te geven aan een nieuwe race fiets.

Nog liever zou ik het budget hebben voor 2 fietsen, eentje als hobby fiets, de andere voor woon werk, en dan zo eentje als die in de link van @Clank . En ja, moest ik zo ene aanschaffen, je zou eens mogen proefrijden :Y
 
Dat is helemaal tof, heb je het met je eigen handen gemaakt, build not bought idee..
Ja, ik wilde 26 inch, maar dan wel degelijk afgemonteerd (onder andere een voorvork met lock zodat ik hem ook als toerfiets kon gebruiken). En dat was niet te koop volgens de beste heer bij de fietsenmaker..

Nou, dan maak ik het zelf wel.

Nog liever zou ik het budget hebben voor 2 fietsen, eentje als hobby fiets, de andere voor woon werk, en dan zo eentje als die in de link van @Clank . En ja, moest ik zo ene aanschaffen, je zou eens mogen proefrijden :Y
😍
 
Ja, ik wilde 26 inch, maar dan wel degelijk afgemonteerd (onder andere een voorvork met lock zodat ik hem ook als toerfiets kon gebruiken). En dat was niet te koop volgens de beste heer bij de fietsenmaker..

Nou, dan maak ik het zelf wel.


😍


Vreemde keuze... dacht dat ondertussen iedereen wel overtuigd was van 29"....
Voorvork met lock vind ik net zo'n vreemde keuze... als je een echt goede vork hebt, hoef je die niet te locken.


Maar goed, als ik je op de vorige pagina ook al v-brakes zie aanraden boven schijfremmen begrijp ik het wel een beetje. ;)

Je wil gewoon oldskool.
 
Vreemde keuze... dacht dat ondertussen iedereen wel overtuigd was van 29"....
Voorvork met lock vind ik net zo'n vreemde keuze... als je een echt goede vork hebt, hoef je die niet te locken.


Maar goed, als ik je op de vorige pagina ook al v-brakes zie aanraden boven schijfremmen begrijp ik het wel een beetje. ;)

Je wil gewoon oldskool.
Mountainbike is voor mij gewoon leuk spelen. Ik hoef geen persoonlijke records te rijden. En ik vind 26 inch gewoon leuker. Is een stuk wendbaarder. Beetje het verschil R6 vs een R1.

Een goede vork wil je alsnog locken als je er ook op straat mee gaat rijden. Ik heb toen ook de elfstedentocht gereden met de mountainbike. Bagagerek erop, straatbanden erop en trappen maar. Kun je je vork niet locken, gaat de helft van je trappen in de vering verloren.
Overigens gebruik ik dat locken ook wel eens als er na een vlak stuk een lang stuk omhoog aan komt. Locken -> sprintje trekken en dan net voor de helling omhoog lock eraf omdat je dan je vering weer wilt hebben.

V-brakes aanraden was voornamelijk omdat je die kan afstellen dat ze écht vrij lopen. Schijfremmen slijten sneller als er vuil tussen komt en je gewoon lang rechtdoor gaat. V-brakes voornamelijk als je met zooi op de velg aan het remmen bent. Woon-werk is vaak saaie rechtdoor routes en rem je dus een stuk minder. Kun je beter zorgen dat het vrij komt.

Voor wedstrijden zou ik inderdaad ook 29ers pakken en racefietsen met schijfremmen, maar dat is niet wat ik meestal rij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan