Woon/werk op de motor. Wat voor fiets?

sanger

Die hard MF'er
16 mrt 2010
577
31
Heemskerk
Ik ga eind van deze maand beginnen bij een nieuwe baan. Bij mijn vorige baan had ik de beschikking over een leasebak en ging dus iedere dag met de auto. Mijn nieuwe baan echter biedt geen leasebak en ook geen (eigen/betaalbare) parkeergelegenheid, naast de filedruk die kant op. En het OV is qua verbindingen ook niet echt te doen. Ik ben dus van plan om op de motor te gaan. Het gaat om ca. 38 km enkele reis, waarvan ca. 34 km snelweg zal zijn.

Omdat ik nooit eerder woon/werk op de motor heb gedaan ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen. Wat voor motor heb jij voor woon/werk en waarom? Een wat zwaardere tourfiets? Of juist een lekker licht ding om door de file te sturen?

Ik rij momenteel een Kawa ZX10 (zonder r) en die wil ik eigenlijk voor het toeren apart houden en niet dagelijks buiten parkeren. Zonde van zo een klassieker to be.
 
Ik rijd zelf op een CBF600 uit 2006, perfect voor woon/werk verkeer en in de weekenden tour ritjes.

Is misschien een NC750X iets voor je? Zuinig en je kan je helm opbergen.
 
begonnen met 70km dagelijks totaal op een CB500. inmiddels overgestapt op een oude 1100GS.

vind het nog altijd ideaal. ik zou niet zomaar overstappen op een auto voor dat traject dagelijks.

je moet wel een beetje weersbestendig zijn. Persoonlijk doet het me weinig, maar er zijn mensen die er wel problemen mee hebben.
 
Afhankelijk van de spullen die je mee moet nemen naar je werk en hoe representatief het moet zijn zijn er verschillende opties. Ik zou gaan kijken naar een 600cc toerfiets. Windbescherming(en dat wil je na een lange werkdag op weg naar huis door de regen), zuinig, gemakkelijk zitten en meestal koffers als opslagruimte. Denk bijvoorveeld een beetje aan een deauville. 600 cc kan je ook makkelijk tussen de files door en vermogen zat op de snelweg.

Maar wil je minder pakruimte of juist meer dan zijn er vele andere opties.
 
persoonlijk zou ik gaan voor iets met een lange onderhoudsinterval en een laag gebruik zeker als je hem naast je andere motor houdt. voor je rijplezier ga je toch niet door de file heen en in de spits ga je ook geen hoge snelheden halen. en met een goede kleding heeft een grote kuip helemaal weinig voordelen of je moet er van houden om je sigaar te kunnen roken als je op de snelweg rijdt.
 
De Deauville is al eerder genoemd, en ik denk met gegronde reden.
Ikzelf maak elke dag ook 150 km op de motor (Gorinchem - Amsterdam) en de Deauville bevalt prima. Genoeg snelheid om goed mee te komen (tot 155 km/u).
De cardan behoeft nauwelijks onderhoud en voorkomt vuile wielen, slappe kettingen etc.
De koffers (ingebouwd) en topkoffer zijn heerlijk in gebruik. Ook voor je helm etc.
De twee kleine vakjes bij je stuur zijn handig voor een fluor-hesje, spanbandje en slot. Ik gebruik ze zelf niet.
De kuip is prima, al is een opzet-randje om je helm uit de wind te houden wel aan te bevelen.
Met 250.000 km begint mijn motor wel wat te slijten: uitlaat rammelt wat, remschijven moesten onlangs vervangen worden (alleen achter) en het plastic van de kapjes laat soms her en der wat los... schroefje erin en is opgelost.
Gebruik in de stad is prima: hij oogt lomp (is hij ook), maar is prima wendbaar en niet al te zwaar.
Vallen is natuurlijk nooit leuk, maar d'r zit wel veel plastic op zo'n Deauville (NT650V).

Wel aan te bevelen. Lekker rustig met de rest mee tuffen en niet te breed voor de file.
 
Ik reed een hele tijd naar Rotterdam op een cb500 uit '98. Ideaal in de verkeersdrukte en nog best leuk om te rijden. Daarnaast zijn die dingen echt hufterproof, ze kunnen hele hoge km standen aan. De wind/regen bescherming is niet veel maar ik kon met mijn flexibele werktijden toen redelijk tussen de buien door plannen/rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij 60 km per dag en heb een bmw r1150r.
Ik kan kiezen volledig binnendoor of 40 km snelweg.

De bmw kan het allebei goed vind ik. Ook door de file gaat (ondanks de vrij brede boxer) gewoon goed.

Ik zou niet anders meer willen dan cardan. Net als bij een auto hoef ik nergens naar te kijken. Gewoon starten en rijden.
 
Voornamelijk snelweg?

Ik zou dan voor de hayabusa gaan. Wel een van de recentere modellen zodat je ABS hebt, altijd handig om achter de hand te hebben in de regen.
 
Voornamelijk snelweg?

Ik zou dan voor de hayabusa gaan. Wel een van de recentere modellen zodat je ABS hebt, altijd handig om achter de hand te hebben in de regen.
Misschien een beetje overdreven, maar een beetje lol met de dagelijkse kilometers mag wel. :Y Vandaar dat ik zelf de keuze heb gemaakt voor een K4 GSX-R 750, met verhoogd zadel dan wel. :P Dat model is nog behoorlijk ruim, leuk vermogen en nog wat koppel maar ook nog zuinig mee te rijden (1 op 18 gemiddeld nu). :Y Onderdelen, alleen de remmen zijn best wel duur, verder allemaal niet zo spannend. :)

Anders gewoon iets van een Transalpje halen, licht en leuk sturen, goeie zit, weinig kosten. Of toch iets van een dikkere allroad of (sport)tour, net wat je wilt.
 
Laatst bewerkt:
Voor zoveel woon-werk met zoveel snelweg wil je:
-cardan
-hoge ruit en kuip
-handige kofferset, met ruime topkoffer (kunnen de zijkoffers eventueel thuis blijven en kan je toch alles erin kwijt)
-ABS

Deauville 700
BMW R1100 RT
 
GSX600F. Mijn eerste fiets en gaat uitstekend. Ik rijd ermee naar Amsterdam en terug naar Hilversum, soms Utrecht, en eigenlijk nooit ergens last van gehad. In de file prima beheersbaar tussen de auto's door. Goedkoop in onderhoud en verbruik (ben officieel nog student); oerdegelijk en voldoende pit om lekker vlot mee te kunnen. Binnenstad van Amsterdam is soms een uitdaging tussen stilstaand verkeer door, maar dat maakt het juist spannend }) Koffers heb ik gelukkig geen behoefte aan - voor weinig heb je een goede (laptop)rugzak en motorjeans met casual motorlaarzen zijn best schappelijk geprijsd en prima een dag lang te dragen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb jaren woonwerk gereden tussen Amsterdam en Schiphol op een NTV650 en daarna een CBR1000F. De CBR1000F is zo'n beetje op alle mogelijke manieren een vettere fiets (alleen zuipt 'ie zo veel), maar ook op de NTV650 heb ik me altijd prima vermaakt. Nou was dat maar een kort stukje.

Ondertussen ben ik juist overgestapt naar een baan MET leaseauto. Daarvoor moet ik min of meer door de hele randstad heen, maar veelal Rijswijk en Amersfoort, dus dat zijn toch wat langere afstanden. Ik kreeg na een maand of twee helemaal schoon genoeg van dat vreselijke autorijden dus ben ik naar de baas gestapt om 'm om te ruilen voor een leasemotor. Dus nou rijd ik op een splinternieuwe FJR1300. En dát is een hele fijne woonwerkert :) (Althans voor mij...)

Uiteindelijk hangt het van van alles en nog wat af. Ga je in weer en wind vrolijk doorrijden, moet je onverwacht lange afstanden, wil je lol hebben en lekker rondhorken of wil je gewoon betrouwbaar en voorspelbaar van A naar B, wat is je budget, wil je leasen/kopen, kun je zelf je onderhoud doen of niet, wil je er alléén maar mee WW-en of wil je ook nog touren/racen/stunten etc..

Als de afstanden niet al te idioot zijn en als je op je werk of thuis een stopcontact in de buurt hebt is elektrisch rijden ook een steeds mooiere optie aan het worden. Zelf geen ervaring mee maar ken twee dolenthousiaste elektra-woonwerkers. Als ik over krap drie jaar aan een nieuwe leasemotor toe ben ga ik daar toch eens serieus naar kijken.

Voor mezelf vind ik voor het WW'en vooral belangrijk: comfort, range, weerbestendigheid, lange onderhoudsintervallen, betrouwbaarheid. Kortom, ik kom zelf eigenlijk gewoon uit bij een Japanse of eventueel Britse toerbuffel :) De FJR bleek me na enig proefzitten en -rijden verreweg de beste mix tussen comfortabel lange afstanden kunnen rijden en toch nog gewoon lekker plezier hebben van een dikke en snelle fiets.

Wat ik wel merk is dat het hebben van belachelijk veel CC's en een heerlijke zithouding uiteindelijk op de lange saaie afstanden zich echt uitbetaalt in heerlijk rustig een uur lang 100-140 rijden zonder een centje pijn. Sure, sommigen noemen dat saai, maar ey, als je uiteindelijk elke dag tussen 1 en 2 uur op de motor zit dan ga je (nou ja, ik dan) je genot echt niet halen uit die drie bochtjes die je hebt, maar wil je gewoon die 95% rechtdoor rijden in alle comfort kunnen doen, groot toerscherm tegen de wind, met de cruise control op 140 en de toerenteller op de 3900.

Eventueel zou je nog een MP3 of een motorscooter kunnen overwegen ook. Ultiem zitcomfort, maar uiteindelijk toch het lekkerst voor als je route weinig tot geen snelweg heeft. Ik heb ook nog twee jaar tussen Amsterdam West en Schiphol op een 50cc Kymco gedaan (okee, wel eentje die 80 reed :) ) en dat was ook prima te doen.

Sorry voor het lange verhaal, hopelijk heb je er wat aan.
 
Laatst bewerkt:
Wat voor motor heb jij voor woon/werk en waarom? Een wat zwaardere tourfiets? Of juist een lekker licht ding om door de file te sturen?
Afwisselend KTM Super Duke GT en Yamaha FJR, beide met zijkoffers: geen enkel probleem in de file of binnenstad Amsterdam, want oefening baart kunst. En met wat oefening is alles lekker licht, want slechts 2 wielen immers. Beetje ver vooruit kijken helpt natuurlijk ook.

Cardan of ketting: geen mening. Ja, cardan is handig (geen onderhoud tussen de beurten door), maar ketting smeren is nou ook weer niet zo'n enorme klus, en geeft mooi de gelegenheid om de rest van de fiets eventjes te inspecteren, en dat dat doe ik sowieso dagelijks.

I.v.m. wisselende weersomstandigheden zou ik niet bezuinigen op goede motorkleding, want dat comfort kan een flinke invloed hebben op je alertheid als je wat langer onderweg bent, alhoewel krap 40 km enkele reis natuurlijk ook niet echt een wereldreis is ;)

Type motor doet er voor dat soort afstanden iig veel minder toe: is maar net wat je gewend bent, en je kunt overal aan wennen...
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, nog een andere optie die ineens tussendoor komt fietsen.... Mijn oom heeft nog een ZZR600 staan die hij weg wilt doen. Voor weinig.... Alleen dan geen ABS, wat zeker in de wintermaanden wel wenselijk is. Hmmm, keuzes, keuzes, keuzes :P
 
ZZR600 is hier in gebruik als motor voor alles (ok, geen gravelwegen). Bevalt me prima. Genoeg vermogen om lekker snelweg mee te kunnen rijden, de kuip houdt genoeg wind van je af.

Afhankelijk van je rechterhand ook zuinig. Ik rij er 1 op 20 / 1 op 21 mee.

En daarnaast is het een stuk leukere motor dan een honda deauville. En het staat natuurlijk een stuk leuker naast nog een Kawa.
 
De ideale woon-werk machine is Zero SR. Licht, wendbaar, snel en op ieder moment alle trekkracht tot je beschikking zonder te schakelen. Daarnaast nooit tanken, nooit ketting smeren en voordelig in onderhoud.

Sommige mensen zullen zeggen dat je in een halve auto moet rijden vanwege weer en wind, maar dat is natuurlijk onzin, zeker voor 34 km snelweg. Ten eerste regent het bijna nooit (true story) en als het regent, sja, dan wordt je pak nat. Is ie voor gemaakt. En wind... geen idee wat dáár nou weer erg aan is...
 
Sommige mensen zullen zeggen dat je in een halve auto moet rijden vanwege weer en wind, maar dat is natuurlijk onzin, zeker voor 34 km snelweg. Ten eerste regent het bijna nooit (true story) en als het regent, sja, dan wordt je pak nat. Is ie voor gemaakt. En wind... geen idee wat dáár nou weer erg aan is...
Wat Gilles zegt: kom op, het is 38km! dat kan op (bijna) elke motor. Ik zou lekker die zzr600 kopen, prima motor om op het werk mee te komen. Ook weer niet zo duur (schat ik zo in)dat je je zorgen maakt als hij nat wordt en buiten staat.
 
Ik rij al jaren Honda VFR voor woning werk maar ook voor snelle toerritten.

Reden best of both worlds. Dus wel sportief maar niet te.
Wel ABS raad ik iedereen aan en zeker voor woning werk waar je misschien wel eens te gehaast bent of wordt afgesneden als je er tussen door rijdt.

Nadeel bij de VFR is dat de ABS alleen op de VTEC modellen zitten. Bij VTEC moet je rekenen op een duurdere onderhoudsbeurt om de 25.000 km ivm kleppenstellen.

Verder weinig mankementen gehad met de VFR.

Reken op extra investeringen die je moet doen voor kleding.
Kies voor ruime texielen kleding (gene leer) zodat je je gewone kleren er onder aan kan houden. Scheelt veel omkleed tijd. Regel op je werk een sportlocker in de kleedkamer.

Zet op je werk extra schoenen en een colbert jasje als je die nodig hebt af een toe. Hoef je niet elke dag alles mee te nemen.
 
Voor 34 km snelweg waarvan merendeel van de tijd tussen de file door zou ik voor een betrekkelijk lichte smalle motor gaan met een topkoffer voor je werkspullen. Ik gebruik daarvoor mijn inmiddels 20 jaar oude Transalp. Past bijna overal tussendoor, en een krasje meer of minder van hem ergens neerzetten lig ik ook niet wakker van.

Voor een grotere afstand met minder files of een hele dag toeren pak ik mijn GS, maar die is in files net een stapje te breed.
 
Ik rijd 124km snelweg per dag met een cbr600f2. Perfecte allround fiets. Ook 1 op 20/21
VFR zelf nog niet gehad maar lijkt me ook prima voor woon-werk.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan