Woon/werk op de motor. Wat voor fiets?

Hmmm, nog een andere optie die ineens tussendoor komt fietsen.... Mijn oom heeft nog een ZZR600 staan die hij weg wilt doen. Voor weinig.... Alleen dan geen ABS, wat zeker in de wintermaanden wel wenselijk is. Hmmm, keuzes, keuzes, keuzes :P

Ik snap echt niet waarom iedereen zo zweert bij ABS op een motor :? Ik heb twee motoren gehad waar het op zat en buiten extra gewicht voegt het echt niks toe. Als je abs veel "gebruikt" of echt nodig hebt dan is er toch iets mis met je rijstijl ?
 
Ik hink een beetje op meerdere gedachtes.
Enerzijds een wat nieuwere motor met ABS voor de slechtere weersomstandigheden.
Anderzijds een wat goedkopere (zoals deze ZZR) voor het eerste jaar (eerst een jaarcontract namelijk). En om het te proberen. Ben nu eenmaal gewend aan een auto....

Daarnaast zal ik ook nog hoe dan ook een auto er bij moeten kopen om de kinderen uit school/de BSO te halen en om de caravan te kunnen trekken. Met z'n 3-en op de motor vind oom agent niet goed...
Het ene heeft invloed op het ander. Een duurdere motor heeft een goedkopere auto tot gevolg en andersom. Een duurdere auto (wat dan een diesel zou worden) zou mijn vriendin dan (in de toekomst) in kunnen gaan rijden zodat we op de brandstofkosten kunnen besparen (zodra we gaan samenwonen).
 
Ik snap echt niet waarom iedereen zo zweert bij ABS op een motor :? Ik heb twee motoren gehad waar het op zat en buiten extra gewicht voegt het echt niks toe. Als je abs veel "gebruikt" of echt nodig hebt dan is er toch iets mis met je rijstijl ?
Ik heb in een noodsituatie weleens een blokkerend voorwiel gehad. En ik kan me met gladheid (regen of onverwachte hagel) wel indenken dat het wel degelijk iets toevoegd aan de veiligheid. Aan de andere kant heb ik het nog nooit ervaren.

Het gaat mij met ABS dan ook niet om het regelmatig gebruiken, maar juist net die ene keer die erger voorkomt :)
 
Ik hink een beetje op meerdere gedachtes.
Enerzijds een wat nieuwere motor met ABS voor de slechtere weersomstandigheden.
Anderzijds een wat goedkopere (zoals deze ZZR) voor het eerste jaar (eerst een jaarcontract namelijk). En om het te proberen. Ben nu eenmaal gewend aan een auto....

Daarnaast zal ik ook nog hoe dan ook een auto er bij moeten kopen om de kinderen uit school/de BSO te halen en om de caravan te kunnen trekken. Met z'n 3-en op de motor vind oom agent niet goed...
Het ene heeft invloed op het ander. Een duurdere motor heeft een goedkopere auto tot gevolg en andersom. Een duurdere auto (wat dan een diesel zou worden) zou mijn vriendin dan (in de toekomst) in kunnen gaan rijden zodat we op de brandstofkosten kunnen besparen (zodra we gaan samenwonen).
leef nu en maak besluiten op het nu. als het nog niet zeker is dat je vriendin en jij gaan samenwonen zou ik er zeker geen grotere zwaardere auto voor aanschaffen. en je moet tegenwoordig wel erg veel rijden om diesel lonend te maken. je moet eerst een heleboel extra houderschapsbelasting terug verdienen voor dat je werkelijk gaat besparen op de brandstof en je krijgt vaker te maken met de APK als je geen hele oude auto koopt en die kost ook elk jaar geld bij een diesel en dat moet je ook eerst terug verdienen.
 
leef nu en maak besluiten op het nu. als het nog niet zeker is dat je vriendin en jij gaan samenwonen zou ik er zeker geen grotere zwaardere auto voor aanschaffen. en je moet tegenwoordig wel erg veel rijden om diesel lonend te maken. je moet eerst een heleboel extra houderschapsbelasting terug verdienen voor dat je werkelijk gaat besparen op de brandstof en je krijgt vaker te maken met de APK als je geen hele oude auto koopt en die kost ook elk jaar geld bij een diesel en dat moet je ook eerst terug verdienen.
Het is wel redelijk zeker dat we gaan samenwonen, maar nog niet zozeer wanneer :P

De km's rijdt ze er wel voor, ze komt dan op iets van 90 km per dag, dat is zeker wel lonend om te dieselen. Bijkomend voordeel is dat ik dan een kleinere diesel kan nemen dan een vergelijkbare benzine als ik kijk naar trekvermogen voor de caravan.

Aan de andere kant, ik hoef pas na de zomervakantie een andere auto (heb de leasebak tot en met augustus) en hoef de caravan dan pas weer ergens in juni/juli het jaar daarop te trekken. Tot die tijd kan ik ook overbruggen met een klein klote autootje als een Suzuki Alto. Daar maak je ook niet al te veel verlies op als ik die tegen die tijd ergens inruil op een knappere diesel denk ik.
 
Het is wel redelijk zeker dat we gaan samenwonen, maar nog niet zozeer wanneer :P

De km's rijdt ze er wel voor, ze komt dan op iets van 90 km per dag, dat is zeker wel lonend om te dieselen.
dat is als ze tegen die tijd nog op de zelfde plek werkt. ik heb geleerd dat dingen veranderen. en voor de caravan kan je ook een paar weken een auto huren en dan kan die alto nog veel langer mee. en 90 per dag kom je op nog geen 25000 per jaar en dan hangt het heel erg af van welke auto maar de meesten hebben het omslagpunt dan nog niet bereikt.
 
Laatst bewerkt:
dat is als ze tegen die tijd nog op de zelfde plek werkt. ik heb geleerd dat dingen veranderen. en voor de caravan kan je ook een paar weken een auto huren en dan kan die alto nog veel langer mee. en 90 per dag kom je op nog geen 25000 per jaar en dan hangt het heel erg af van welke auto maar de meesten hebben het omslagpunt dan nog niet bereikt.
Als er dan nog autoverhuurbedrijven bestaan. Of uberhaubt auto's. Of diesel.
 
Ik snap echt niet waarom iedereen zo zweert bij ABS op een motor :? Ik heb twee motoren gehad waar het op zat en buiten extra gewicht voegt het echt niks toe. Als je abs veel "gebruikt" of echt nodig hebt dan is er toch iets mis met je rijstijl ?

Hoeveel jaar rij je al woon-werk met files? Hoeveel km per jaar? Hele jaar door?

Rijstijl? Als je elke dag rijdt tussen files door ga je wel wat meer risico nemen ja. Veel gebruikt nee maar toch wel een paar keer in de afgelopen 17 jaar. Wellicht was het ook goed gegaan zonder maar ik denk dat het me toch een hoop schade heeft bespaard. En ach die kilo extra.
 
Eventueel zou je nog een MP3 of een motorscooter kunnen overwegen ook. Ultiem zitcomfort, maar uiteindelijk toch het lekkerst voor als je route weinig tot geen snelweg heeft. Ik heb ook nog twee jaar tussen Amsterdam West en Schiphol op een 50cc Kymco gedaan (okee, wel eentje die 80 reed :) ) en dat was ook prima te doen.

Sorry voor het lange verhaal, hopelijk heb je er wat aan.

Ik heb zelf ook MP3 gereden voor woon/werk. Erg fijn!
Het punt is dat onderhoud niet zo vanzelfsprekend is als bij 'normale' motoren. Bij een scooterzaak verwijzen ze je naar een motorzaak en bij een motorzaak sturen ze je naar een scooterzaak.

Ik rijd nu intussen een Yamaha Diversion uit 1996.
Oud beestje, maar voldoet prima voor woonwerk. SUPER handig om mee door de files te tuffen (dat is motorrijden bij uitstek natuurlijk).
Mijn criteria waren vooral zuinigheid, niet te duur in aanschaf en niet te zware motor, zowel op cc's als op gewicht. Had liever cardanaandrijving gehad, maar kettingonderhoud is niet zoveel werk als je zou vermoeden.

Succes met de zoektocht!
 
Eerder aangehaald: een NC750X misschien?
Een echte commutersfiets, waarom?
- Stuurt licht
- Dun genoeg om door de file te filteren
- Frunk (opbergvak i.p.v. benzinetank
- Laag zwaartepunt
- Lineaire powerband (dus geen accidentele wheelies)
- Zuinig (wel maar 14 liter tank) 30km/liter give or take
- T'is een honda :)
- Met koffers kan je ongelofelijk veel spullen meenemen
- C-ABS (en die remmen grijpen nogal hard, of ik ben slechter gewend :'))

Waarom raad ik je deze aan?
Ik rij de kleinere broer (700X) elke dag met 34km enkele reis met 20km snelweg, en dat gaat echt prima *D
Doet 1 op 29 (ik hang wel meer aan het gas), maar als ik het rustig aan doe schieten de km's omhoog :)
 
Rijstijl? Als je elke dag rijdt tussen files door ga je wel wat meer risico nemen ja. Veel gebruikt nee maar toch wel een paar keer in de afgelopen 17 jaar. Wellicht was het ook goed gegaan zonder maar ik denk dat het me toch een hoop schade heeft bespaard. En ach die kilo extra.

Op mijn oude Pan European heeft ABS er toch voor gezorgd dat ik op slecht wegdek een paar schrikmomenten kreeg omdat ABS de remmen lostte en ik opeens een motor doorschoof. Het moderne ABS op mijn GSA is een stuk beter maar nog zal het in echt gladde omstandigheden averechts werken. Je zult dus evengoed moeten zorgen dat je netjes remdruk opbouwt anders slip je lang door.
 
Op mijn oude Pan European heeft ABS er toch voor gezorgd dat ik op slecht wegdek een paar schrikmomenten kreeg omdat ABS de remmen lostte en ik opeens een motor doorschoof. Het moderne ABS op mijn GSA is een stuk beter maar nog zal het in echt gladde omstandigheden averechts werken. Je zult dus evengoed moeten zorgen dat je netjes remdruk opbouwt anders slip je lang door.

:^

Nou, geen woord aan gelogen. ABS is natuurlijk een prachtig systeem, net als bijv. traction control, maar als dat ooit onverwacht in werking treedt (heel anders dan in de auto) kan het je hele balans enorm opfucken als je ook maar een beetje in een bocht zit.

Maar goed, het in werking treden van elk van zulke systemen betekent feitelijk natuurlijk al dat de rijder al een paar grenzen over is qua zaken als afstand houden, snelheid, lean angle, acceleratie... Met andere woorden, als je goed defensief rijdt heb je de ABS vrijwel nooit nodig, zeker niet op snellere wegen.

On topic: een CBR600F (en vergelijkbaar) is een heerlijk allroundertje, maar mist wat mij betreft toch echt de puf om die extra te geven die ik wil hebben als ik, nou wat zullen we zeggen, langer dan een kwartier of zo op de snelweg zit. Als ik me bij elke inhaalactie moet afvragen of ik het nou wel moet doen of dat ik gewoon in het treinje moet blijven omdat ik anders misschien net niet snel genoeg optrek om die snelle Duitse leasebak die me over links voorbij wil voor te blijven, dan ga ik wel in de auto zitten :) Dan heb je er echt alleen nog maar wat aan in de file.

Waar hij wel fantastisch voor is is als reserve/gooi-en-smijt/lekker-in-Amsterdam-centrum-op-het-stuurslot/kruip-door-sluip-door/drukke-stadsspits/sleutel-oefen/supergoedkoop-verzeker fietsje. Ik zou absoluut niet zonder minimaal één allrounder in de 600cc-achtige klasse willen, maar voor mijn snelweg-woonwerk neem ik any day of the week een literfiets, al was het maar om ook met een kruissnelheid van zeg 150 niet het gevoel te hebben dat 'ie elk moment kan ontploffen.
 
Maar goed, da's makkelijk lullen... Ik heb ook een tijd het grootste plezier gehad van mijn NTV'tje op de snelweg, nooit het gevoel gehad dat ik wat miste, tot de eerste de beste upgrade (CBR1000F), en toen was die NTV opeens gedegradeerd tot mijn ouwe "mjah 't is 'm net niet"-barrel :)
 
Laatst bewerkt:
leef nu en maak besluiten op het nu. als het nog niet zeker is dat je vriendin en jij gaan samenwonen zou ik er zeker geen grotere zwaardere auto voor aanschaffen. en je moet tegenwoordig wel erg veel rijden om diesel lonend te maken. je moet eerst een heleboel extra houderschapsbelasting terug verdienen voor dat je werkelijk gaat besparen op de brandstof en je krijgt vaker te maken met de APK als je geen hele oude auto koopt en die kost ook elk jaar geld bij een diesel en dat moet je ook eerst terug verdienen.


Ik rij al sinds 1997 diesel, nog nooit 1 cent extra moeten betalen voor apk, behalve in het verleden de roetmeting, nooit een afkeur gehad op uitstoot, zelfs niet met hoge kilometerstanden. Sinds de roetmeting voor nieuwere diesels is vervangen door een eobd test zijn de kosten gelijk aan een benzineslurper.
 
Maar goed, het in werking treden van elk van zulke systemen betekent feitelijk natuurlijk al dat de rijder al een paar grenzen over is qua zaken als afstand houden, snelheid, lean angle, acceleratie... Met andere woorden, als je goed defensief rijdt heb je de ABS vrijwel nooit nodig, zeker niet op snellere wegen.
.

Dat is precies wat ik bedoel.
 
dat is als ze tegen die tijd nog op de zelfde plek werkt. ik heb geleerd dat dingen veranderen. en voor de caravan kan je ook een paar weken een auto huren en dan kan die alto nog veel langer mee. en 90 per dag kom je op nog geen 25000 per jaar en dan hangt het heel erg af van welke auto maar de meesten hebben het omslagpunt dan nog niet bereikt.
Het blijft dan ook niet alleen bij woon/werk verkeer ;) Ze wilt ook af en toe familie bezoekjes doen, vriendinnen etc. Maar snap je punt, al is het wel zeker dat ze zeker nog 3- jaar op die functie op die locatie blijft (net gestart in nieuwe functie met daaraan een opleiding gekoppeld).
 
Eerder aangehaald: een NC750X misschien?
Een echte commutersfiets, waarom?
- Stuurt licht
- Dun genoeg om door de file te filteren
- Frunk (opbergvak i.p.v. benzinetank
- Laag zwaartepunt
- Lineaire powerband (dus geen accidentele wheelies)
- Zuinig (wel maar 14 liter tank) 30km/liter give or take
- T'is een honda :)
- Met koffers kan je ongelofelijk veel spullen meenemen
- C-ABS (en die remmen grijpen nogal hard, of ik ben slechter gewend :'))

Waarom raad ik je deze aan?
Ik rij de kleinere broer (700X) elke dag met 34km enkele reis met 20km snelweg, en dat gaat echt prima *D
Doet 1 op 29 (ik hang wel meer aan het gas), maar als ik het rustig aan doe schieten de km's omhoog :)
Mooi ding inderdaad, maar misschien net wat duurder dan ik in gedachten heb.

Begin steeds meer te neigen naar een ZZR600 voor het eerste jaartje :)
 
En daardoor voor mij geen breekpunt bij de aanschaf van een motor.

Blijkbaar maar je gaf aan dat je niet begrijpt waarom mensen zweren bij ABS en dat het niet nodig is bij een defensieve rijstijl.

Ik zweer er bij omdat ik van de ABS geen nadelen heeft (Deze grijpt immers nooit onnodig in en die 1,5 kilo extra (twee liter benzine in je tank) ga ik echt niet merken.) en wel voordelen.

Het breekpunt van kuipdelen licht namelijk zo laag *D dat een keer niet onderuit gaan je veel bespaard in reparatie kosten. Daarnaast zijn in mijn geval de kosten van een dag niet kunnen werken door het afhandelen van de schade aan de motor , herstel van een val 2x doktersbezoek ca. 500 Euro.
 
H'm....

Even wat eigen ervaringen:
- Honda Dylan. 150 cc scooter. Rijdt op de lucht van benzine, de onderdelen kosten drie keer niets. Heerlijk tussen de file doorscheuren, je moet jezelf echt inhouden om niet met 80 km/uur er tussendoor te vliegen. De bescherming tegen opspattend regenwater is heerlijk. Parkeren kan in iedere fietsenstalling. Maar... veel te weinig paardjes. In praktijk doe je een schietgebedje als je een vrachtwagen moet inhalen.
- Suzuki Savage. 650 eencilinder chopper. Alleen voor korte woonwerk afstanden geschikt. Net genoeg paardjes om mee te doen en toch smal genoeg voor het betere file-laveren, ook in de stad. Erg onderhoudsgevoelig, het is niet Suzuki's beste ontwerp. Lange afstanden zijn niet mogelijk, de fysiotherapeut plant de behandeling vast in.
- Suzuki GS500. 500 cc naked bike. Heerlijk fietsje. Zuinig, klein, makkelijk, betrouwbaar, goedkoop in onderhoud. Heerlijk sluip-door-kruip-door fietsje. Maar ook geen bescherming tegen de elementen. Een plensbui betekent dat je kleding nat wordt, textiel pakken zijn maar korte tijd echt waterdicht.
- BMW K75RT. 750 cc antieke toerbuffel. Een rijdend bushokje. Regen merk je aan andere voertuigen, dan staan de ruitenwissers aan. Genoeg power om mee te doen met de rest van het verkeer. Groot genoeg om niet als een lastige vlieg door een of andere Jodokus Trekzalf opzij geduwd te worden. Maar het rijdt erg log en het file laveren is wat lastiger. Zeker als je er de zijkoffers er op zet, is het ding best breed.

Daarnaast:
Is een auto nodig naast de motor? Als er een mogelijkheid is om een paar keer per jaar met de fiets / het OV naar het werk te gaan, niet - of je moet de auto voor boodschappen of het gezin nodig hebben. Ik moest drie kwartier lopen naar het station of een uur fietsen naar het werk en dat was een mooie reden om niet met de auto te gaan.
Voor langere woonwerk stukjes is een auto wel handiger, ik heb wel eens druppelend bij een vergadering gezeten omdat het tijdens de heenreis heftig begon te regenen en ik op 'de verkeerde fiets' reed. En die vergadering met natte kleding van dik een uur is niet leuk, maar wat denk je van de terugreis - een uur in een nat motorpak door de kou....
 
Ik heb jarenlang woon-werk op een Deauville (NTV650) gedaan. 30 km enkele reis. De Deauville is daar bij uitstek geschikt voor, het is al eerder genoemd. Ik heb vrijwel alleen snelweg en ben om die reden ook gestopt. De reistijd van 25 minuten liep op tot drie kwartier vanwege files. Soms langer. De lol van het motorrijden was er wel vanaf. Ik doe er nu een uur over met fiets en trein, maar wel minder stress. Motorrijden doe ik nu alleen nog buiten de spits, soms ook naar mijn werk.
 
@sav: dat laatste met verzopen aankomen is makkelijk op te lossen met goeie kleding. En dat hoeft niet eens mega duur te zijn. :)

Maar files en dan liever met het OV omdat je langer bezig bent? Ik ben maar wat blij met de motor...
 
Maar files en dan liever met het OV omdat je langer bezig bent? Ik ben maar wat blij met de motor...

Ik rij al 31 jaar. Ben blij met alle motoren in het gezin (9 stuks) en zal pas stoppen als Ik het fysiek niet meer kan. Regen en kou boeit me niet. Vorig jaar November nog naar een ratbike treffen geweest, inclusief kamperen. Ik ben voorzitter van een landelijke motorclub, motorrijden is mijn leven. Ook een file kan ik best tegen. Maar iedere dag bijna van de sokken gereden worden in een continue file (en 1 keer daadwerkelijk languit op de A12 liggen dankzij een muts in een koekblik). Nee. Na 10 jaar woon-werk op de motor was Ik er klaar mee. OV is voor mij ook nog eens een keer gratis.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan