Woon/werk op de motor. Wat voor fiets?

@sav: dat laatste met verzopen aankomen is makkelijk op te lossen met goeie kleding. En dat hoeft niet eens mega duur te zijn. :)

Maar files en dan liever met het OV omdat je langer bezig bent? Ik ben maar wat blij met de motor...

Filerijden is DE reden dat ik ben gaan motorrijden.
Scheelt zeeen van tijd en het is ook nog een stuk goedkoper als autorijden.
 
Daarnaast:
Is een auto nodig naast de motor? Als er een mogelijkheid is om een paar keer per jaar met de fiets / het OV naar het werk te gaan, niet - of je moet de auto voor boodschappen of het gezin nodig hebben. Ik moest drie kwartier lopen naar het station of een uur fietsen naar het werk en dat was een mooie reden om niet met de auto te gaan.
Voor langere woonwerk stukjes is een auto wel handiger, ik heb wel eens druppelend bij een vergadering gezeten omdat het tijdens de heenreis heftig begon te regenen en ik op 'de verkeerde fiets' reed. En die vergadering met natte kleding van dik een uur is niet leuk, maar wat denk je van de terugreis - een uur in een nat motorpak door de kou....
Een auto is inderdaad nodig voor gezin. Ik moet de kinderen uit de BSO halen en naar de voetbal brengen. Tegelijk. En met drie op 1 motor vinden de kids weliswaar schitterend, maar oom agent wat minder :P
 
zijspan ;)

ach er zijn zoveel mogelijkheden, een ieder moet doen wat hij zelf het fijnste vind. En wat hij wil/ kan betalen.
 
Ja echt hé!
Weten dat ik ongeacht de file hooguit 5 minuutjes later op plek van bestemmig ben. Echt een Godgeschenk, die motor.
Dat was voor mij ook het grote voordeel. Dagelijks door de file en in de file toch nog 50 km/uur kunnen rijden. Parkeren waar je moet zijn en meestal gratis.
Ik ga voor een volgende opdracht (ik zoek een opdracht) waarschijnlijk weer woonwerkmotoren.

Ik heb diverse motorpakken gehad en eerlijk gezegd zijn de betere wat langer waterdicht. Ik bedoel dan 6 tot 12 maanden bij dagelijks gebruik. Een Gamma motorpak is na 1 maand al stevig aan het doorlekken.
Maar ik heb korte, dikke benen, Ik ben al blij als er een broek te vinden is die past. Meestal hangen de kniebeschermers voor mijn schenen.
Dus ik heb een erg oude motorbroek en wissel de jassen af met aanbiedings-jassen. En dat varieert sterk, de ene keer heb ik een topmerk en de volgende keer een budgetjas.
 
Dat was voor mij ook het grote voordeel. Dagelijks door de file en in de file toch nog 50 km/uur kunnen rijden. Parkeren waar je moet zijn en meestal gratis.
Ik ga voor een volgende opdracht (ik zoek een opdracht) waarschijnlijk weer woonwerkmotoren.

Ik heb diverse motorpakken gehad en eerlijk gezegd zijn de betere wat langer waterdicht. Ik bedoel dan 6 tot 12 maanden bij dagelijks gebruik. Een Gamma motorpak is na 1 maand al stevig aan het doorlekken.
Maar ik heb korte, dikke benen, Ik ben al blij als er een broek te vinden is die past. Meestal hangen de kniebeschermers voor mijn schenen.
Dus ik heb een erg oude motorbroek en wissel de jassen af met aanbiedings-jassen. En dat varieert sterk, de ene keer heb ik een topmerk en de volgende keer een budgetjas.
Gamma is een beetje overdreven maar als je bijvoorbeeld een pak van MotoPort koopt (Difi) die hebben een aantal met een soort Goretex textiel (Aerotex). Kost de wereld niet maar blijft wel goed en is er ook in allerlei lengtematen. Als je bescherming niet goed zit kun je het net zo goed niet aan doen. :)
 
Laatst bewerkt:
Ben ik de enige die evenveel tijd kwijt is aan motorpak aan/uittrekken als dat ik bespaar met door de file gaan en vaker tanken/het beter bijhouden van de motor ten opzichte van de auto?

En ben ik dan ook de enige die niet constant met 50 door de file gaat, maar 50 als een maximumsnelheid tussen auto's door ziet?


Woon-werk rijden gaat er vooral om dat het een excuus is om op de motor te stappen toch?
 
Motorpak aantrekken: 5 minuten.
Met de auto in de file staan op het traject waar ik moet rijden: 30 minuten.
Dus ja; voor mij kan het uit! :-)
 
Ben ik de enige die evenveel tijd kwijt is aan motorpak aan/uittrekken als dat ik bespaar met door de file gaan en vaker tanken/het beter bijhouden van de motor ten opzichte van de auto?

En ben ik dan ook de enige die niet constant met 50 door de file gaat, maar 50 als een maximumsnelheid tussen auto's door ziet?


Woon-werk rijden gaat er vooral om dat het een excuus is om op de motor te stappen toch?
Echt? Als de tijd die jij kunt winnen maximaal gelijk is aan de tijd die je nodig hebt om je motorpak aan te trekken, dan:

- Ben je niet erg handig met het aantrekken van je motorpak ;) of
- Kom je geen noemenswaardige file tegen onderweg, of
- Is de afstand zo klein dat je sowieso beter kunt gaan fietsen of lopen...

Op een enkele reis van iets meer dan 50 km in de Randstad bespaar ik dagelijks ongeveer 1 tot 1.5 uur door motor i.p.v. auto te gebruiken, en dan kies ik vertrektijden zodanig dat ik vlak ná de spits rij: tja, Randstad...
Het is de tijdsbesparing en gemak (parkeren) waarom ik de motor gebruik, want motorrijden in NL vind ik sowieso geen drol aan. Gelukkig rij ik de meeste motor km's in de Alpen, als bijbaantje, en dat maakt een boel goed :]
 
Ben ik de enige die evenveel tijd kwijt is aan motorpak aan/uittrekken als dat ik bespaar met door de file gaan en vaker tanken/het beter bijhouden van de motor ten opzichte van de auto?

En ben ik dan ook de enige die niet constant met 50 door de file gaat, maar 50 als een maximumsnelheid tussen auto's door ziet?


Woon-werk rijden gaat er vooral om dat het een excuus is om op de motor te stappen toch?
Ik denk het wel ja, tenminste, vergeleken met mensen die in bewoond gebied wonen :X
Afgelopen woensdag heb ik zelfs meer dan drie uur bespaard vergeleken met collega's.. maar OK dat is een uitzondering. Maar normaal gesproken win ik gemiddeld denk ik 3 kwartier per dag. Dat is drie uur meer leven per week, ik werk zo'n 48 weken per jaar, is toch 144 uur. Aangezien ik zo'n 16 uur per dag wakker ben, zijn dat 9 extra dagen :)
 
Goed textielen pak trek ik nu in een minuut of 5 aan met laarzen een alles. 's Ochtends win ik er niks mee (ben voor de spits altijd), maar 's middags maak ik het al dik en dwars goed, zeker als er al wat gebeurd is, en dat is echt wekelijks. :)
 
Die 5 minuten komt bekend voor. 5 minuten voor vertrek en 5 minuten bij aankomst op het werk. En dan doe ik er met de auto zo'n 10 minuten langer over. Maar ik zie inderdaad dat ik relatief dicht bij het werk woon. Reistijd met de motor is vaak zo'n 25 minuten. Met de auto 35. Dus 3 kwartier besparen op een dag kan ik ook niet.

Maar ik woon dan ook niet in de randstad. Hier in oost brabant rijden de meeste wegen gewoon door. Denk dat daar het verschil dan in zit.
 
Ik vind trouwens dat jullie je allemaal erg langzaam aankleden. Pak en laarzen max 2 minuten, de rest die ik al lopende naar de motor. Maar dit terzijde.
 
Als je vaak woon/werk doet op de motor word je sneller in het omkleden. Je weet precies de meest snelle volgorde en heb alles klaar liggen.
 
Ik vind 5 min ook erg lang klinken.
Ik denk dat ik maximaal 2 min erover doe. Ik zal het eens klokken.

Zeker in de winter ben ik sneller dan de auto als de ramen zuiver gemaakt moeten worden.
De reistijd zelf scheelt niet zoveel. Ik rijd 28km binnendoor en ik hoef vrijwel nooit te stoppen. Slechts 1 stoplicht en dat staat meestal op groen.
Motor heeft wel een iets hogere gemiddelde snelheid
 
De daadwerkelijke kledingroutine maakt vrijwel geen verschil tussen normaal/motor kleding voor mij. Het verschil zit 'm in het pre-ride gefrutsel: mijn motor van het slot halen, slot in koffer, andere motor uit de weg sjorren, dan raakt mijn oordopje los, dus helm af, handschoen uit, dopje goed in oor, handschoen weer aan, o shit, telefoon op het randje van het wifi bereik en dan doet de webradio moeilijk, dus zak open, handschoen weer uit, telefoon anders instellen, terugvrotten, koptelefoonkabeltje ontwarren en terugproppen, handschoen weer aan, heb ik al mijn spullen wel bij me, shit mijn sok zit irritant in mijn laars, even rechttrekken... Snelle BRAVOK... Okee, heb ik zeker weten mijn schijfremslot bij me, staat mijn andere motor weer terug op slot, okee, helm dicht. O shit, mijn vizier is eigenlijk best wel irritant vies, weer vergeten schoon te maken gisteravond, nou ja, nog maar even snel poetsen dan. Handschoenen uit, bril af, helm af, o damn ik veegde langs mijn bril en nou zit daar ook ook weer zo'n irritante vlek op, nou moet ik doekje uit tanktas vissen...

Enz., enz.. Niet alles ook echt elke dag natuurlijk, maar ik zet het even allemaal achter elkaar voor het dramatisch effect :D

Maar als ik dan eenmaal rij dan was het het allemaal waard. Ik win op mijn dagelijkse woonwerk-retourtje Amsterdam-Amersfoort gemiddeld zo'n 25 minuten per dag aan daadwerkelijke rij-tijd en parkeergeëmmer. Daar lever ik dan weer in totaal een minuut of vijf gefrutsel voor in. EN ik zit niet per dag twee uur verveeld en verkrampt opgevouwen in een klein hokje nergens heen te kunnen.
 
De daadwerkelijke kledingroutine maakt vrijwel geen verschil tussen normaal/motor kleding voor mij. Het verschil zit 'm in het pre-ride gefrutsel: mijn motor van het slot halen, slot in koffer, andere motor uit de weg sjorren, dan raakt mijn oordopje los, dus helm af, handschoen uit, dopje goed in oor, handschoen weer aan, o shit, telefoon op het randje van het wifi bereik en dan doet de webradio moeilijk, dus zak open, handschoen weer uit, telefoon anders instellen, terugvrotten, koptelefoonkabeltje ontwarren en terugproppen, handschoen weer aan, heb ik al mijn spullen wel bij me, shit mijn sok zit irritant in mijn laars, even rechttrekken... Snelle BRAVOK... Okee, heb ik zeker weten mijn schijfremslot bij me, staat mijn andere motor weer terug op slot, okee, helm dicht. O shit, mijn vizier is eigenlijk best wel irritant vies, weer vergeten schoon te maken gisteravond, nou ja, nog maar even snel poetsen dan. Handschoenen uit, bril af, helm af, o damn ik veegde langs mijn bril en nou zit daar ook ook weer zo'n irritante vlek op, nou moet ik doekje uit tanktas vissen...

Enz., enz.. Niet alles ook echt elke dag natuurlijk, maar ik zet het even allemaal achter elkaar voor het dramatisch effect :D

Maar als ik dan eenmaal rij dan was het het allemaal waard. Ik win op mijn dagelijkse woonwerk-retourtje Amsterdam-Amersfoort gemiddeld zo'n 25 minuten per dag aan daadwerkelijke rij-tijd en parkeergeëmmer. Daar lever ik dan weer in totaal een minuut of vijf gefrutsel voor in. EN ik zit niet per dag twee uur verveeld en verkrampt opgevouwen in een klein hokje nergens heen te kunnen.
He wat webradio, wifibereik? Heb jij een motor met wifi en is die zo groot dat je buiten bereik kan komen? :o

Oja parkeergedoe inderdaad, zou het nog vergeten! Daar win ik ook nog eens 15 a 20 minuten per dag mee. Om over de kou maar niet te spreken: collega's moeten 's winters nog 7.5 a 10 minuten lopen van hun parkeerplaats naar kantoor, ik parkeer gewoon voor de deur. En dan vragen ze mij: op de motor? Heb je het niet koud? Nee, ik niet nee _O-
 
Laatst bewerkt:
Ik vind trouwens dat jullie je allemaal erg langzaam aankleden. Pak en laarzen max 2 minuten, de rest die ik al lopende naar de motor. Maar dit terzijde.
Nja ook de sloten even eraf halen en alles moet je niet vergeten he. Tas even netjes inpakken en door. :)
 
He wat webradio, wifibereik? Heb jij een motor met wifi en is die zo groot dat je buiten bereik kan komen? :o

Nee, ik heb een router op mijn werk en eentje thuis, en de afstand tussen beide is zo groot dat ik buiten bereik kan komen B|
 
Pre ride valt wel mee. Ik doe m'n roofboxer op (eigenlijk ook alleen maar omdat dat moet), stap op m'n 'busa en weg ben ik :)
 
Pre ride valt wel mee. Ik doe m'n roofboxer op (eigenlijk ook alleen maar omdat dat moet), stap op m'n 'busa en weg ben ik :)

"Busa"... :Y

15109e2c695c23b395a0d23678272cea.jpg
 
Motoren met een ketting zijn over het algemeen zuiniger dan met cardan, en met een smeersysteem erop heb je daar ook geen omkijken meer naar. (zelf een GPS gestuurd smeersysteem van Pro-Oiler op m'n Tracer)

Kleding in de zomer een kevlar jeans en leren jack.(evt regenoveral)
In de winter komt er een noordpool overalletje overheen.

Topkoffer zeker te verkiezen boven zijkoffers ivm files.

Van tevoren even goed de verbruikscijfers vergelijken,
ik heb 400 cc fietsen gehad die 1:16 reden, de tracer (900) doet 1:21
Zelfde traject, zelfde rijstijl.
Banden ook van belang, mijn Thunderace max 10K met een achterband, de Tracer 15K.
(Nog afwachten wat ie met deze Pirelli Diablo doet, dan kan ik pas goed vergelijken)
 
Terug
Bovenaan Onderaan