woon/werk op een dax 125?

Spitskool

MF veteraan
4 aug 2007
44.934
163
Ergens !
Iemand ervaring met woon werk op een dax 125?

-Onderhoud
-Verbruik
-Blok stevig
-Wind op de snelweg

Nog meer puntjes om te weten?
 
hey dennis,..ik denk dat je het gewoon moet doen: koop zo'n ding !!!

(de negatieve argumenten die er hier gegeven worden ga je niet op in, ..dus dat maakt dit topic meer tot: 'Help mij een keuze te maken en wel de dax 125cc'...

maar veilig is en blijft het niet .... remmerij is verwaarloosbaar en je bent klein/ onzichtbaar.. dat hij zuinig is en half opvouwbaar is mooi meegenomen, maar op de snelweg ermee= vragen om problemen
 
hey dennis,..ik denk dat je het gewoon moet doen: koop zo'n ding !!!

(de negatieve argumenten die er hier gegeven worden ga je niet op in, ..dus dat maakt dit topic meer tot: 'Help mij een keuze te maken en wel de dax 125cc'...

maar veilig is en blijft het niet .... remmerij is verwaarloosbaar en je bent klein/ onzichtbaar.. dat hij zuinig is en half opvouwbaar is mooi meegenomen, maar op de snelweg ermee= vragen om problemen

Remmen vallen echt wel mee hoor. Vergeet niet dat het geen drol weegt ;)
 
hey dennis,..ik denk dat je het gewoon moet doen: koop zo'n ding !!!

(de negatieve argumenten die er hier gegeven worden ga je niet op in, ..dus dat maakt dit topic meer tot: 'Help mij een keuze te maken en wel de dax 125cc'...

maar veilig is en blijft het niet .... remmerij is verwaarloosbaar en je bent klein/ onzichtbaar.. dat hij zuinig is en half opvouwbaar is mooi meegenomen, maar op de snelweg ermee= vragen om problemen


Ik zie niet echt problemen voor dat stukje snelweg wat ik moet nemen.
Remmen zullen toch wel goed gekeurd zijn lijkt me?
Tuurlijk is hij wel wat klein en minder zichtbaar maar voor 2 afslagen verder is dat niet zo een punt vind ik.
Als het echt ballen is op dat ding op de snelweg kan ik altijd nog alles binnendoor rijden.
Ik snap je wel hoor wat je bedoelt.
Maar sommige mensen vinden klein ook al gevaarlijk.
Ik had toen een smart en toen hoorde ik ook mensen levens levens gevaarlijk die kleine wagen terwijl hij best wel veilig is.
 
(sorry, maar zelfs met zo;n Honda nice/ ombouwset schijfrem is het werkelijk niks... ja ik heb ervaring en nee, ik rij er niet graag op (nog net op 80 km/uur wegen, maar dat is dan wel het dan ook wel).

Ik heb dus nu zo'n USD vork met dikke schijf en daar sta ik echt gruwelijk snel mee stil, sneller als mijn XV zelfs :P

Ik heb zelfs al meerdere keren auto's gehad die bijna in me doken toen ik snel afremde... (en ja ik wist dat er auto's achter me zaten maar ik moest remmen),
 
Weer een hoop tegenstrijdige info, hierboven.
Je kunt vast wel met dat ding op de snelweg, zodra je meer dan 80 per uur kunt heb je rek.
Er is niks op tegen om tussen de vrachtwagens te gaan zitten, m'n MZ kan ook wel 130 of zo, maar als het slecht weer is of dikke mist ga ik lekker met 80 tussen de vrachtwagens, en dan mogen alle idioten in koekblik lekker 120 gaan bumperkleven op de linkerbaan. En dat heb ik al vaak meegemaakt.
Of, als ik een beetje meer tijd heb, neem ik de binnenwegen, en dan ga ik 50, 60, 70 waar het moet, en ook wel harder als het kan . En dan kost het me hooguit 5 minuten meer op het trajekt Born-Maastricht.
Let wel op je zichtbaarheid, koplamp aan, desnoods een fluo-hesje of een felgekleurde helm als je je daar veilig mee voelt.
ik heb ook regelmatig met een 125'je op de snelweg gezeten, top ongeveer 90/uur, ging prima.
Laat je niet bang maken, probeer eens wat je kunt, wat je durft, wat het oplevert, en trek je eigen conclusies. Jij wilt op de Dax, en terecht, het zijn leuke fietsjes, dus je gaat voor jezelf uitzoeken welke wegen, welke situaties, en dan ga je dat gewoon doen!
Er zijn hopen mensen die denken dat een MZ 300, zoals de mijne, alleen goed is voor de stad... En ze hebben gelijk! Maar ze vergeten te zeggen welke steden... Maastricht Soesterberg in 1 uur 3 kwartier, Maastricht-Brussel en terug, Maastricht-Vlissingen en terug, Clervaux, Trier, ga maar door. Met de Dax kan dat ook, desnoods over de binnenwegen ( en dat is leuk rijden), indertijd ook met de Honda 125 Maastricht Almelo en terug op 1 dag, en toen ik nog in Frankrijk woonde Annecy-Grenoble en terug op 1 dag ....
trek je eigen plan, en geniet
Groeten,
Eduard.
 
Laatst bewerkt:
Voor de fun gewoon een dax nemen, ik heb de mijne nu een jaar geleden bij funmoters vandaan, en heb er nog steeds geen spijt van.. (daar worden ook voor het afleveren een heleboel boutjes nog even in het vet gezet, en nagetrokken..)
Ik hoef er niet mee naar het werk, en dat zouden ze thuis ook niet goedvinden.. als telewerker wordt het in huis niet toegestaan om met de dax door het huis te rijden.. :)

Ook ik rijdt op de snelweg, tussen vrachtwagens in.. ze toeteren wel eens en grote grijnzen... maar liever op de binnenwegen met 60-80 km van de omgeving genieten..
het enige nadeel is de kleine tank (2,4 liter) maar gewoon een 0,5 liter spa flesje met benzine in de rugzak..
Ook wel de gaskabel helemaal strak getrokken (vol gas dus) en eigenlijk geen problemen. het standaard motortje van de Skyteam geeft zoals eerder gezegd ongeveer 8pk, en maakt niet noemenswaardige toeren.. (ik heb wel 15T voor vervangen voor 17T en denk nog wel eens aan het blok een beetje oppeppen)

van roest heb ik eigenlijk geen last, 1 omdat ik een beetje mooiweer rijder ben, 2 niet echt nodig voor woon werk verkeer.. (kantoor naast de slaapkamer) 3 meteen na aanschaf helemaal ingespoten met WD40.
als je echt woon werk verkeer hebt, en ook in de winter wilt doorrijden, zeker conserveren, met WD40, blanke tectyl of schutzwax en regelmatig reinigen..
Als ik nu zo naar scooters kijk, hebben die ook last van vocht en pekel en netzo erg/veel als de DAX.
Dus goed conserveren is wel van belang..
Remmen... vind ik niet slecht.. even rustig inrijden, en af en toe even ontvetten..

verder zoals bij iedere motor regelmatig alles controleren op lostrillen, niveau van de olie, accu, lekkages, kettingspanning en uitlijning, bandenspanning en profiel.. (overigens Heidenau K58 zijn ook niet verkeerd)

Verder heb ik er ontzettend veel plezier van, en heb ook niets te compenseren. :)

Ik rijd niet om snel van "A" naar "B" te komen, maar om er op een leuke manier te komen.. (en met 1:37 lukt dat aardig.)

Groeten,

Oeroeboeroe

Die wijs loopt te doen vanaf een besneeuwd takje
 
Dat klinkt positief.
Hoe lang ben je?
1,72m en 95kg, ik ben dus niet de magerste. netjes afgsteld haalt de pbr met 138cc (jialing) 110kmh@9000 rpm. Met de eindoverbrenging een tandje korter kan het met hetzelfde blok nog harder. (Doet ook 100 in 3)
Als je die blokken netjes warmrijd en op tijd onderhoud pleegt houden ze het prima vol.

Ik heb ook nog een skyteam monkey 125 en die doet na het inrijden 93 km/h met een te lange eindoverbrenging. Dat volledig standaard skyteamblok drukte afgelopen zomer op de hdd (net 1200km jong) 7,5 pk op de testbank. Op de testbank liep die trouwens door tot 110 km/h maar dat zal de monkey met mijn luchtweerstand niet gaan halen.
Dat aapje is trouwens momenteel in de verbouwing en zal geen zoute wegen te zien krijgen vanwege het hoge aluminiumaandeel.

@remmen, Op die monkey zit net zo'n 220mm schijf als xorep heeft. Best schrikken als je van de monkey op de pbr stapt en hard moet remmen.
 
Laatst bewerkt:
Grappig topic :)

TS wil blijkbaar alleen de positieve reacties zien aangezien de negatieve direct de grond ingeboord worden :)


Dax blijft een leuk model, zou er ooit wel eens één voor erbij willen hebben :Y
Maar voor woon/werk lijkt het me iets minder qua comfort en rijeigenschappen, dan stap ik toch liever op me Duc :)

En als je het alleen doet wegens het extreem lage verbruik kan je beter gaan fietsen, dat kost je alleen een flesje Extran om weer op adem te komen :+
 
Vriend van me heeft ook een dax gehad..die werd van de snelweg afgehaald..mocht wel..maar politie vond het toch te gevaarlijk..kreeg een waarschuwing..

Onzinverhaal.
Dax is rdw goedgekeurd als motorfiets dus je mag er de snelweg mee op, wat agentjes vinden is volstrekt irrelevant; die hebben zich ook aan de wet te houden ook al denken ze vaak van niet.
 
Wat kost extran tegenwoordig per liter, en hoeveel gebruik je dan voor woon werk verkeer op de fiets..

Fietsen is nog gevaarlijker, je word constant ondersteboven gereden door PBR's Daxjes, en Monkey's.. :)

if you cant beat them, join them.. :)

Groeten,
 
heb het vermoeden dat je met vol vermogen elke dag rijdt, je `m snel naar de sloop kan brengen.
heb ooit een 125 cc honda gehad, binnen een half jaar was ie verrot door bij gebrek aan vermogen vol gas te rijden.

Dan ben ik toch erg benieuwd wat voor Honda'tje dat dan was.

De kleine 4takt Honda's kunnen juist achterlijk veel hebben omdat de spullen wat in het blok zit onwijs overdreven robuust is, veel te veel voor een 125cc eigenlijk.
Zware krukassen, zwaar binnenwerk, etc.

Daarom staan de kleine Honda'tjes er niet om bekend nou erg snel te zijn, maar wel oer en oer degenlijk.

Met die kleine Honda's kun je juist zo lekker stampen omdat je toch niet bang hoeft te zijn dat het kapot gaat.

Neem het CB50 blok, en het C50 blok eens als voorbeeld.

Allebei niet stuk te krijgen, en de C50/70/90 is zelfs uitgeroepen tot beste motor ooit gemaakt.

CB50 heeft het CR110 blok waar vroeger 26000rpm mee werd gedraait, en is daarmee beroemt geworden.

En naar mijn weten is/zijn de Honda blokken tot op heden zo'n beetje compleet gebaseerd op die 2 blokken.

(C50 heeft een liggende cilinder, CR110/CB blok) heeft staande cilinder)
 
De 125cc blokken zijn gebasserd op Honda Nice blokken over het algemeen ;)
Vanaf 150cc kan hij ook gebaseerd zijn op een Kawasaki KLX/KSR blok en die heeft kettingspanner externzitten en een andere kop. De in en uitlaat porten zijn vaak aangepast zodat ze plug &play zijn met Honda achtige maar niet altijd.
 
Grappig topic :)

TS wil blijkbaar alleen de positieve reacties zien aangezien de negatieve direct de grond ingeboord worden :)


Dax blijft een leuk model, zou er ooit wel eens één voor erbij willen hebben :Y
Maar voor woon/werk lijkt het me iets minder qua comfort en rijeigenschappen, dan stap ik toch liever op me Duc :)

En als je het alleen doet wegens het extreem lage verbruik kan je beter gaan fietsen, dat kost je alleen een flesje Extran om weer op adem te komen :+


Snap dat het niet erg confortabel is .
Ik stap ook liever op mijn duc , Maar als ik 60 a 70 km woon werk op mn duc moet doen kom ik een beetje om in de klep stel kosten....
Ik heb ook een kind waar ik voor moet zorgen en dus geld kost.
En mijn vrouw werkt maar part time.
35 km een 35 km terug zie ik me nou niet fietsen he dan maar op een daxxie lijkt mij?
 
Terug
Bovenaan Onderaan