Woonwerk met een supersport

blue_devil

MF'er
5 mrt 2003
230
1
Bodegraven
Ik kon op het MF eigenlijk geen info hierover vinden.
Ik heb dit jaar een nieuwe Suzuki GSX-R 1000 gekocht :] . Daar rij ik alleen voor de lol op. De laatste tijd is het echter weer megadruk op de weg. Ik moet iedere dag naar Rotterdam (30 km enkel) of naar Amsterdam (50 km enkel).
Ik zou nu wel vaker met de motor willen gaan. Ik vind het echter jammer van de kilometers die je dan maakt op een supersport. Tevens vind ik het eigenlijk jammer van de motor als het bijvoorbeeld regent en met een supersport met 164 pk is het niet altijd even handig/veilig.

Wat is de invloed op de waarde als je geen 4.000 maar bijvoorbeeld 12.000 per jaar rijdt? Dus 8.000 km extra als ik 2 tot 3 dgn per week met de motor ga.

Ik zou het liefst er een geschikte motor bijkopen, een GS500, SV650 of V-strom 650. Maar die kan ik dan niet binnen stallen, extra kosten als afschrijving, onderhoud, etc. Al heb ik dan minder kosten op de GSX-R 1000.

Zijn hier meer mensen die woonwerk kilometers maken op een supersport en wat zijn je ervaringen?
 
ja met je supersport ben je in iedergeval nooit te laat,en die motor is er voor gemaakt om te rijden,ook door de regen,en ja kilometerstand,je krijgt minder bij inruil op een nieuwe motor ,en diegene waar jij hem bij inruild haald je klok eruit zet hem op 20000,haald er een doekje overheen ,en verzint het verhaal erbij dat ie altijd binnen gestaan heeft en geen druppel regen gezien heeft,en verkoopt hem weer voor de hooftprijs,en dat kan jij ook doen O-)
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een woon/werkfiets voor erbij kopen. Voor onder de 1000 euro heb je best aardige dingen. Kan je je goede fiets sparen.
(geheime tip: Kawa GT550)
 
Jij hebt het zelfde probleem als ik had. Ik ben verhuisd, moet 44 km enkel naar m'n werk, links en rechts wat boodschappen doen en weer terug naar huis. Zeg maar 100 km per dag, 6 dagen in de week, 48 weken per jaar. Dit is dus een 36000 km per jaar. Ik heb een VTR SP1 gereden en een GSX750R. Allebei fijne motoren, maar het probleem is dat ikzelf nooit een racer zou kopen met 40000 km gelopen, dus de je schrijft gewoon teveel af in een jaar. Ik ben toen nog wel weesten kijken naar een BMW 1100, ouwe lullenbak, maar kilometervreters. Na wikken en wegen heb ik gewoon mijn oude motorcross bus in orde gemaakt, en daar rij ik nu elke dag mee op en neer. Niet sjiek, maar wel droog en warm. En er kunnen altijd nog een paar motoren mee rijden
misc
 
Motoren zijn gemaakt om te rijden en niet om stil te staan.
Dus zolang het weer het toelaat rijd ik lekker met mijn 600RR elke dag 110 km woon/werk.

Heb dat ding 5,5 mnd geleden nieuw aangeschaft en er staan nu ruim 13000 km op.
En een supersport is 10 keer beter op woon/werk als een Pan of iets dergelijks.
Zie vaak van die brede bakken die niet door de file kunnen of durven terwijl ik met die van mij maar iets van 75 cm ruimte nodig heb om te passen.

Smal, licht, wendbaar.....ideaal voor woon/werk dus.
 
Kijk naar de kosten per km. Deze zijn veruit het hoogste op het moment dat je de showroom uitrijdt. Met slechts 4000km per jaar ben je dus erg duur uit en kan het alleen maar goedkoper worden. En met iedere paar jaar weer een complete make-over van die supersports schrijf je zo-wie-zo ontzettend veel af, dus ik zou gewoon gaan rijden met dat ding. Wel even oppassen met de pekel, daar worden ze erg snel lelijk van. Da's voor mij ook een reden om dan even wat minder te rijden want ik ga hem niet elke dag wassen.
 
Ik heb dan geen supersport, maar toch altijd nog 150 pk onder mijn kont, op de fazer 1000. Doe hier ook elke dag woonwerk mee, en alleen bij ijzel word het iets trikkie.. verder leer je jezelf snel genoeg beheersen :)
 
Tja. ik rij dan wel 12.000km per jaar op mijn R6. voornamelijk voor de fun. maar ik rij er toch ook wel wat woon/werk verkeer mee. (120km/dag dan). maar alleen als het lekker weer is. dan rij ik lekker binnendoor over mooie stuurweggetjes en ben ik nog eerder op mijn werk dan dat ik met mijn auto over de snelweg zou gaan.
 
'k Heb net even wat in Excel gezet. Ik denk dat het met de extra afschrijving nog wel mee valt. Je schrijft inderdaad zowiezo veel af, zeker in het begin. Ik denk dat mijn kilometrage van 4000 naar 12000 km zal gaan. Als ik dat al haal. Dit op basis van 3 keer per week zo'n 65 km. Ik ga al twee keer per week met de auto als ik de kleine moet wegbrengen naar de opvang. Tevens heb ik een leaseauto, dus zijn de kilometers met de motor pure extra kosten.

't Is meer het gevoel. Met mijn 'geliefde' sportmotor inzetten voor het gewone woonwerk-verkeer.
 
ALs een ZXR750 een supersport is, dan rijdt ik ook met mn SS naar het werk (stage)
en school...
50km Brussel - Antwerpen, geen fileprobleem...
gemiddelde snelheid: 140km/u
MAar als het echt hard regent neem ik toch da auto..
want ik zie niks als het regent (spiegelvizier - haat wit vizier).. heb alleen een leren pak, en geen goretex...
gemiddelde snelheid: 130km/u...

file moet ik er dan maar bijnemen...maar met beetje afrit eraf -oprit er weer op gedoe, valt het best mee....

Tijd: 15 min trager als met moto :)
 
Volgens mij wordt de extra afschrijving bij meer kilometers schromelijk overdreven: Ik heb een R6 van maart 2000 met 40.000 km op de teller en krijg er bij inruil op een nieuwe SS600 nu nog zo'n 6500 voor terug. Ik vraag me af of dat veel meer zou zijn als er minder kilometers op zouden staan.

Denk wel dat er een omslagpunt is waarop de motor moeilijker verkoopbaar wordt voor de dealer omdat de klimoteres dan een soort psychologische grens bij de potentiële koper overschrijdt. Voor zover ik weet zijn de meningen over waar die grens ligt erg verdeeld. Zelf heb ik een paar keer 50 en 60.000 horen noemen. De mijne gaat daarom in elk geval de deur uit voor de 50 op de teller komt...
 
Nou, ik rij een supersport naar werk (klanten) maar ik ben tegenwoordig niet meer altijd op tijd...
over afstanden waar ik 'vroegah' nog geen half uur over deed, doe ik nu tot maar liefst 2 uur over.
lang leve de 30/60 zones en de rotondes overal.
Eindhoven->Amsterdam was vroeger 55 minuten op de motor, nu zit ik dan net in de buurt van Den Bosch :(

(enne vroegah was niet jaren 80 ofzo maar nog maar 5 jaar geleden!)

mijn brommmer heeft toch al veel km's op de klok staan (en voor mij is dat een teken dat ie dus betrouwbaar is, anders haalt ie zoveel kilometer niet!) dus een 1000km per week erbij boeit niets hoor.

(weet iemand nog goedkope olie ? (want met 1L : 1000-1300km is dat wel minder leuk :-)
 
Ik sta bijna iedere ochtend naast een SP-1
hééééérlijk!!
lekker naar je werk op de motor waar je van houdt...ja toch
 
Mja ik vind het maar onzin, een 4takt kan tegenwoordig best veel hebben als je er netjes op bend(dus niet elk weekend circuit pakken enz)

en idd over 2/3 jaar wil je toch weer een andere motor.
 
mijn motor is van 10-2003 en heeft nu 23500 km :]
ik rij er iedere dag mee naar mijn werk
een motor moeten rijden en liefst niet met een doek erop in de garage :)
 
Heb zelf een R1 uit 2001 met 40000KM op de teller, rij ermee voor de lol en woon-werkverkeer gedurende het gehele jaar.

Als je zo inzit over je kilometers kun je hem net zo goed laten staan en er niet meer mee rijden of wegdoen :+

Zoals al eerder en veel vaker gezegd een motor is gemaakt om er mee te rijden.
 
Laatst bewerkt:
ik rij op een zx6r elke dag heen en terug van Almere naar amsterdam en het is gewoon lekker een stukkie rijden tussen de file door hartstikke spannend
rijdt geweldig ik kijk niet naar de praktische kant
ik hou gewoon van racers dus rij ik op een racer k'heb niet eens een autorijbewijs en die ga ik verlopig nog niet halen ook

kheb mn motor overigens 6 maanden geleden gekocht met 60000 op de teller
nu een half jaar later staat er 70000
 
Ik kon op het MF eigenlijk geen info hierover vinden.
Ik heb dit jaar een nieuwe Suzuki GSX-R 1000 gekocht :] . Daar rij ik alleen voor de lol op. De laatste tijd is het echter weer megadruk op de weg. Ik moet iedere dag naar Rotterdam (30 km enkel) of naar Amsterdam (50 km enkel).
Ik zou nu wel vaker met de motor willen gaan. Ik vind het echter jammer van de kilometers die je dan maakt op een supersport. Tevens vind ik het eigenlijk jammer van de motor als het bijvoorbeeld regent en met een supersport met 164 pk is het niet altijd even handig/veilig.

Wat is de invloed op de waarde als je geen 4.000 maar bijvoorbeeld 12.000 per jaar rijdt? Dus 8.000 km extra als ik 2 tot 3 dgn per week met de motor ga.

Ik zou het liefst er een geschikte motor bijkopen, een GS500, SV650 of V-strom 650. Maar die kan ik dan niet binnen stallen, extra kosten als afschrijving, onderhoud, etc. Al heb ik dan minder kosten op de GSX-R 1000.

Zijn hier meer mensen die woonwerk kilometers maken op een supersport en wat zijn je ervaringen?


Je hebt ook te maken met afschijving, daardaot de motor gewoon elk jaar een jaartje ouder wordt. Het zal vast wel gemeld zijn door iemand anders.

En inderdaad door veel km gaat de waarde ook achteruit. Woon/werk verker kost ook geld. Je zou gewoon alles op een rij moeten zetten. Een motor erbij kost ook geld. Tel die twee bij elkaar op en vergelijk het dan met de situatie als je alleen de supersport zou hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan