woonwerk motor in en om A''dam

Peter23

Die hard MF'er
12 apr 2004
501
0
Purmerend
Ik weet het... in principe kan het met elke motor..
Maar ik ben benieuwd wat jullie rijden en hoe dat bevalt.. Ik ben namelijk nogal een twijfelkont.

Case:
Ik ben aan het proberen hoe WW verkeer Purmerend Amsterdam bevalt. Nu 3 dagen gedaan op mijn oude CB500 en als het goed bevalt wil ik eigenlijk een andere. Het CBtje is namelijk wat gaar aan het worden. Met mijn VFR is voor mij geen optie wegens (voor mij) te zwaar, te sportieve zit, te hard geveerd bij het slechte wegdek in amsterdam. Daarnaast heb ik al gemerkt dat het in Amsterdam ERG handig is om makkelijk stoepjes en trambanen te kunnen pakken. Ook daarvoor is de VFR niet zo geschikt.

Ik overweeg een scootertje (xmax 250 ofzo). Al blijf ik dan het drempel probleem houden.
Een lichte 1 allroad lijkt me ook niet verkeerd. Maar qua bagage en comfort is dat weer minder dan een scooter. Of moet ik gewoon niet zeuren en voor een middeklasser gaan waar vaak ook nog ABS op zit.

Luxeproblemen maar wellicht leuk om over te discussieren..
 
Een lichte 1 allroad lijkt me ook niet verkeerd. Maar qua bagage en comfort is dat weer minder dan een scooter. .
eerder meer..en ideaal voor de grote stad.
hogere zit, meer overzicht.

kzou zeggen ga eens proefrijden
 
Ik heb met een opgefokte srx600 het meeste plezier gehad in Amsterdam en omstreken. Ding klapte als een supermotard en mijn ellebogen waren het breedste punt. Er kon ook iemand achterop en door de twinshock kan je makkelijk zadeltassen erop hangen om meer mee te kunnen nemen.

Als je hem zag had je niet het idee dat je er comfortabel op kon rijden maar ik heb er zelfs zo'n 800km aan een stuk door gereden zonder een houten kont te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Allroad doen, lekker buffelen door de stad net als de politie op gemotoriseerde stalen ros ;)
Koffertjes erbij en klaar :)
 
Laatst bewerkt:
Beroepsmatig rijd ik vrijwel dagelijks een paar uur door het centrum van Amsterdam. Op een Transalp 650. Ik kan mij geen betere motor wensen. Comfortabel, stuurt prima, is redelijk zuinig en heeft voldoende vermogen om vlot te rijden. Een weekendtrip of vakantie met bagage en eventueel passagier is met dit apparaat (of zijn kleinere broer, de Transalp 600) geen enkel probleem, als je maar rekening houdt met de beperkingen van deze machines. Tenslotte is het geen BMW 1200GS of Honda Goldwing. In mijn opinie een echte alleskunner.

Wil je iets meer, dan is de Africatwin een optie, of, als het budget het toelaat de Transalp 700 of de Suzuki V-strom. Die laatste zou ik misschien nog wel verkiezen boven de Transalp 650, en ze zijn er ook nog met ABS. Verbruik van die dingen is bijna niet onder de 1:20 te krijgen, en het blok is wat "levendiger" dan dat van de Transalp. Comfort en sturen ligt ook op een iets hoger peil.
 
Laatst bewerkt:
Is een transalp/Vstrom niet wat groot en zwaar voor in het centrum?
Ik heb deze namelijk ook op mijn lijstje staat naar dacht dat een F650GS of Scarver misschien handiger was.
 
De Suzuki DRZ SM is top, weinig onderhoud en betrouwbaar.
Kort stukje snelweg is goed te doen en in de stad gewoon de beste bike in jouw segment.
Stoepjes , opgebroken stuk weg, trambaan op af ...no problemo!!

Ik spreek uit ervaring.
 
beetje bescherming tegen de elementen is wel prettig als je er zo'n anderhalf uur per dag op zit.. Een DRZ lijkt me weer wat te "bloot"
 
Vorige week in Antwerpen veel motor's gezien
  • Honda VTR SP1
  • BMW S1000rr
  • Suzuki GSXR 1000
  • Honda Fireblade 2007
  • BMW RT1100R
Het is maar wat je zelf wilt rijden! Als jij graag met een Supersport door de file naar je werk rijdt moet je dat doen. ik zou voor een naked gaan (z750, gsr750)
 
Bijna dagelijks op de Busa Alkmaar - Amsterdam vv met nog een stukje centrum erbij,
prima te doen. Bij heel slecht weer, wat slomer op de VT500. :)
 
Zelf rijd ik op een ZX6-R, eerste generatie. Bevalt me prima, ook voor WW verkeer. Als de motor een beetje warm is kun je er in de lage toeren ook wel het een en ander mee.

Als je echt vaak door de binnenstad zou rijden en door de file, kun je ook voor iets als een Z750 of GSR gaan. Zou ik persoonlijk in iedergeval niet erg vinden om op te rijden.
 
Een Honda Dylan 150 , kost niet veel ,loopt makkelijk 100, kan je mee over het fietspad en bergruimte.

Ik rij op mijn 150cc scooter ook geregeld naar Amsterdam vanaf de purmer noord en dat gaat perfect.
 
Is een transalp/Vstrom niet wat groot en zwaar voor in het centrum?
Ik heb deze namelijk ook op mijn lijstje staat naar dacht dat een F650GS of Scarver misschien handiger was.
V-Strom 650 is echt prima te doen. Heb hiervoor een Freewind gehad, en als je hele dagen alleen maar tramrails doet kun je beter zoiets hebben (of een vergelijkbare lichte 1-cylinder met grote spaakwielen), maar ook op een V-Strom is het prima rijden in de stad. Tramrails, stoeprandjes, tussen de auto's door bij 't verkeerslicht, krappe bochtjes, werkt prima. Stukken beter dan op de tourmodellen (of zelfs sportmodellen :X ) die sommigen hier noemen, en al helemaal oneindig veel beter dan op een scooter met miniwieltjes.
 
Laatst bewerkt:
Is een transalp/Vstrom niet wat groot en zwaar voor in het centrum?
Ik heb deze namelijk ook op mijn lijstje staat naar dacht dat een F650GS of Scarver misschien handiger was.


Nee, absoluut niet. De Transalp én de V-strom zijn uitstekend te hanteren in de stad. Als je nagaat dat mijn werkgebied de wallen zijn, en dat ik zojuist weer van de alp afkom na een paar uurtjes slalommen tussen de toeristen door, kun je wel concluderen dat er niets mis is met zo een Transalp. Ik ben het eens met een paar posts hierboven, de Suzuki DR400 is ook een geweldig ding, maar op een Transalp houd je het langer vol. We hebben naast de Transalp ook de BMW F650 (eigenlijk gewoon een 800 cc) staan, en hoewel dat een leuk ding is om mee door de Eiffel te raggen, is het in de krappe binnenstad niet bepaald een prettig ding. En ook een stuk minder comfortabel dan de Transalp.

De modellen die jij noemt zijn best te doen, maar een tweecilinder loopt gewoon wat mooier dan een eenpitter. Echt, als hij binnen je budget valt zou ik gaan voor de V-strom, liefst met ABS. Zoniet, dan een Transalp 650 of 600. Krijg je geen spijt van.
 
Ik rij naar mijn werk (Castricum --Amsterdam) liever op de XTZ660 '92 dan op mijn R1100GS.
Die XTZ is zo wendbaar, reageert zo lekker op het gas, zit heerlijk rechtop, maar actief. Ding ziet er niet meer uit, maar ik ben er zo blij mee.
KLE500 was trouwens ook zo'n lekker fiets voor in/om/naar de stad. Kosten ook geen drol meer.
 
Ik zeg een Honda Nighthawk.
Topbrommers.

Hebben hier zelf een 450. Die zijn vrij licht en makkelijk te sturen, niet echt snel, loopt echt altijd, smalle bouw dankzij twinnetje en comfortabel.

Aanschaf is ook niks (veel meer dan 500 euro zou ik er niet voor betalen, onze kostte in 2003 300 euro...), ze zijn wegenbelastingvrij en bang van benzine (ik dacht 5-6 liter van Hoorn naar Schiphol en terug ong. 120 km).

mvg Rick
 
Deputy...
Dank voor de input..
Transalp stond al lang op mijn lijstje om een keer te proberen en je hebt me over gehaald. Ik ga me orienteren en proefrijden. Transalp heeft mijn voorkeur boven de Vstrom omdat ik die gewoon mooier vind. En qua snelheid maakt het me niet veel uit want ik ben geen harde of sportieve rijder.

Kan je me aangeven wat de transalp ongeveer verbruikt en waar ik in het bijzonder op moet letten bij een proefrit?
 
Als aanschafprijs en verbruik meedoen dan zou ik toch een gebruiksvriendelijke scooter als een X-Max overwegen. Plaats deze vraag bij de motorscootersectie en je krijgt een gevarieerder antwoord dan in voorgaande posts het geval is.

Succes
 
Helemaal eens met de Transalp! Eventueel heb ik ook nog zijn brother-in-arms ; De Africa Twin te koop staan: Een beetje meer van alles: afwerking, vermogen, windbescherming, tankinhoud, een verbruik van 1:18, maar ook het gewicht ligt met c.a. 220 KG (afgetankt) een stukje boven de Alp.

Ik heb zelf ondervonden, dat naast drempels, ook trappen met deze motorfiets geen probleem zijn. De enige uitzondering is een boomstam die ik niet zag in het hoge gras.

Deze bewees in één klap dat:
1. Je inderdaad over alles heen kunt rijden wat tot onder je wielas komt, en
2. De carterbescherming van de Twin een stukje kunst is waar de moderne carterdecoraties nog een puntje aan kunnen zuigen.

Om nog maar te zwijgen over de radiator bescherming, hé? V-strom? hé F650? ;)

DSC00066.jpg


Indien je meer wilt weten, stuur je maar een persoonlijk bericht.

Groetjes uit Amsterdam!
 
Laatst bewerkt:
AT is me wat te zwaar.. Ik heb het wel altijd een erg mooie motor gevonden. Jammer dat Honda geen waardige vervanger heeft gemaakt. Varadero is totaal ander soort fiets en ook de transalp 700 is meer een weg motor dan een allroad zoals de AT.
 
Ik heb 2jr woonwerk rond en door amsterdam gereden op een suzuki DRZ400SM. Heeerlijk! Maakte van elk ritje een feest :)

En voor de langere afstanden had ik een G650GS uit 2005. Ook een fijne motor maar stuk minder speels door de stad door zijn gewicht.
 
Helemaal eens met de Transalp! Eventueel heb ik ook nog zijn brother-in-arms ; De Africa Twin te koop staan: Een beetje meer van alles: afwerking, vermogen, windbescherming, tankinhoud, een verbruik van 1:18, maar ook het gewicht ligt met c.a. 220 KG (afgetankt) een stukje boven de Alp.

Ik heb zelf ondervonden, dat naast drempels, ook trappen met deze motorfiets geen probleem zijn. De enige uitzondering is een boomstam die ik niet zag in het hoge gras.

Deze bewees in één klap dat:
1. Je inderdaad over alles heen kunt rijden wat tot onder je wielas komt, en
2. De carterbescherming van de Twin een stukje kunst is waar de moderne carterdecoraties nog een puntje aan kunnen zuigen.

Om nog maar te zwijgen over de radiator bescherming, hé? V-strom? hé F650? ;)

[afbeelding]

Indien je meer wilt weten, stuur je maar een persoonlijk bericht.

Groetjes uit Amsterdam!
Die zijn dan ook niet gemaakt voor offroaden ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan