Worden we onderschat door de overheid?

Wordt de gebruiker van het Nederlandse wegennet onderschat?

  • Nee

    Stemmen: 18 11,8%
  • Ja

    Stemmen: 135 88,2%

  • Totaal aantal stemmers
    153
Verkeersdeelname is de gevaarlijkste activiteit in ons leven.
Dat valt ook best mee. Er overlijden jaarlijksmeer dan twee keer zoveel mensen door een ongelukkige val dan door een verkeersongeval. Verder vallen er buiten Europa veel meer verkeersdoden per inwoner (bijna twee keer zoveel) dan binnen Europa.

Zo gevaarlijk is het verkeer dus helemaal niet en vind dan ook dat er in veel gevallen helemaal geen noodzaak is voor borden/verkeerslichten.
 
Laatst bewerkt:
De weggebruiker wordt inderdaad zwaar onderschat.
De wegomlegging. Laatst telden we langs de kant van de weg (overkant niet meegeteld) 13 DERTIEN grote gele borden om een wegafsluiting aan te geven, die niet eens op de route of een aangrenzende weg lag...


De verkeersborden: ze worden steeds groter en schreeuweriger.
Neem bijv. deze:
[afbeelding]
Wat is er mis met het simpele onderstaande bord? Zou niemand dat meer zien?
[afbeelding

Voor sommige zijn bovenste bord en alinea echt noodzakelijk anders gaan ze rechtdoor of merken het niet op. :X
 
Laatst bewerkt:
Moesten jullie ook eens proberen.

Haha.

On topic: ik denk dat de gemiddelde Nederlandse weggebruiker zichzelf overschat, en ik denk dat de overheid 'ons' wellicht onderschat.

Zijn we trouwens in al die jaren allemaal slechter gaan rijden? Op de meeste trajecten is de maximum toegestane snelheid verlaagd door de jaren heen. Of is dat dan het gevolg van de overkill aan weggebruikers die het Nederlandse asfalt teistert?
 
Haha.

On topic: ik denk dat de gemiddelde Nederlandse weggebruiker zichzelf overschat, en ik denk dat de overheid 'ons' wellicht onderschat.

Zijn we trouwens in al die jaren allemaal slechter gaan rijden? Op de meeste trajecten is de maximum toegestane snelheid verlaagd door de jaren heen. Of is dat dan het gevolg van de overkill aan weggebruikers die het Nederlandse asfalt teistert?

Ik vraag me dat inderdaad af. En welliswaar is de snelheid naar 130 gegaan op sommige stukken, maar ik heb het idee dar er niet direct veel meer ongelukken zijn.
 
Ik vraag me dat inderdaad af. En welliswaar is de snelheid naar 130 gegaan op sommige stukken, maar ik heb het idee dar er niet direct veel meer ongelukken zijn.

De paradox vind ik: door de technologische vooruitgang maken het onszelf 'makkelijker'. We hoeven steeds minder zelf te doen, na te denken. Dit kan prettig zijn, maar, door deze zelfde 'vooruitgang' wordt aan alle kanten onze vrijheid ingeperkt. De burger kan op 1000 en 1 manieren worden bekeken, gevolgd, gecontroleerd, etc. En wat technisch kan, dat gebeurt. Er is altijd wel 1 politicus met teveel geldingsdrang die de technische middelen aanwendt voor een overbodig doel...
 
....Verkeersdeelname is de gevaarlijkste activiteit in ons leven....
Ik weet er nog wel één die veel meer levens kost, vergelijk maar eens...
In 2010 kwamen 640 mensen om in het Nederlandse verkeer.
Bron: om.nl.

Roken is de belangrijkste vermijdbare ziekmaker in Nederland en veroorzaakt 20.000 doden per jaar.
Bron: Stivoro.
Dit is nog één van de lagere schattingen...





Maar ik ben het eens met de stelling; door alle regelzucht wordt ons elke verantwoordelijkheid ontnomen. Er wordt voor je gedacht en als dat even niet zo is hebben we al een probleem.

Dat merk je als de stroom uitvalt en de stoplichten een keer niet werken; wat staan we te schutteren met z'n allen.
Dat merk je in het buitenland waar nog kruisingen zijn waar je zelf moet nadenken en dan blijkt dat Nederlanders de voorrangsregels niet eens meer kennen.
 
Laatst bewerkt:
grapjassen, alsof het verkeersregels door de overheid worden bepaald.


Onze hele verkeersregelgeving is tot stond gekomen door verzekeringsmaatschappijen... (met daar bijbehorende banken..)
 
Laatst bewerkt:
De paradox vind ik: door de technologische vooruitgang maken het onszelf 'makkelijker'. We hoeven steeds minder zelf te doen, na te denken. Dit kan prettig zijn, maar, door deze zelfde 'vooruitgang' wordt aan alle kanten onze vrijheid ingeperkt. De burger kan op 1000 en 1 manieren worden bekeken, gevolgd, gecontroleerd, etc. En wat technisch kan, dat gebeurt.
:^

Er is altijd wel 1 politicus met teveel geldingsdrang die de technische middelen aanwendt voor een overbodig doel...
euh, geld binnenrijven zodat er méér budget beschikbaar komt voor nog méér onzin...
 
Ik denk, zoals hier al terecht opgemerkt, dat er veel te veel geboden/waarschuwingen en snelheidsbeperkingen in Nederland staan opgesteld. Je merkt ook duidelijk het verschil in opletten van de weggebruikers of je in Nederland of in Duitsland rijdt. In Nederland is alles zo strak geregeld dat inderdaad veel mensen niet meer voor zichzelf kunnen denken.

Dit alles komt tot stand om het aantal verkeersdoden terug te dringen. Alleen vind ik dat wij daarin doorslaan. Prima, gordels werden verplicht, helmen etc etc. Dit scheelde heel veel doden. Nu is het meer in de trend van: als wij de wegen zo recht mogelijk maken, de snelheid zo laag mogelijk houden etc., dan scheelt dan 20 doden op jaarbasis.
Hierdoor is echter een ander gevaar erbij gekomen, namelijk de slaaprijder. Eerlijk gezegd is rijden volgens de regels inderdaad een slaapverwekkende bezigheid geworden.

Alles bij elkaar genomen denk ik dat de overheid 78% van de mensen onderschat, maar aangezien 20% van de mensen die gebruik maken van de weg bij bochten in paniek raken, op de snelweg 100 al behoorlijk hard vinden en geen reactievermogen hebben (waaronder veel mensen bij 3vo of politici), en dat gecombineerd met 2% die zichzelf zwaar overschat, zijn de regels zoals ze zijn.
 
Ik weet er nog wel één die veel meer levens kost, vergelijk maar eens...Bron: om.nl.Bron: Stivoro.
Dit is nog één van de lagere schattingen...







Zie jij al politieagenten controleren of iemand stopt met roken? Het is toch onvoorstelbaar dat er wèl honderden miljoenen controles gebruiken op snelheid omdat er 700 doden te betreuren vallen, maar er wordt dus NIET gecontroleerd op roken terwijl er jaarlijks 20000 doden vallen...
Maar wacht eens, flitsen brengt véél gemakkelijker geld op en is héél gemakkelijk te implementeren.
Maar ik ben het eens met de stelling; door alle regelzucht wordt ons elke verantwoordelijkheid ontnomen. Er wordt voor je gedacht en als dat even niet zo is hebben we al een probleem.

Dat merk je als de stroom uitvalt en de stoplichten een keer niet werken; wat staan we te schutteren met z'n allen.
Dat merk je in het buitenland waar nog kruisingen zijn waar je zelf moet nadenken en dan blijkt dat Nederlanders de voorrangsregels niet eens meer kennen.
 
*late night reactie....


ja, ik pleit voor minder verkeersborden, laat mensen eerst maar kijken waar ze rijden, en wat adhv de belijning wordt aangegeven, de advies snelheid is
kijk naar het verkeer in bijvoorbeeld indiä
krioelt links en recht, achter en voor

maar de verhouding ongelukken? minimaal
waarom? mensen kijken nog, en letten op, en passen hun eigen snelheid aan, aan die van de omgeving

wil ik niet zeggen dat het daar veiliger is dan hier in NL
absoluut niet, maar als je de lijn parralel trekt mbt het aantal verkeersborden....
dan is daar zeker wat van te zeggen

dynamische snelheden zijn dan ook prima... al merk ik hier op de A6 dat er niet alleen tussen 19.00 en 06.00 130140 gereden wordt, maar de gehele dag
terwijl de max snelheid tussen 06.00 en 19.00 toch echt op 120 ligt

verder, als je naar frankrijk kijkt bijvoorbeeld... ook veel minder verkeersborden
de eerste keer dat ik in Lyon was... man o man, wat een gekken in het verkeer
om van Parijs maar niet te spreken....
maar ja, geen enkel ongeluk gezien daar... weet verder niet hoe frankrijk zich statistisch gezien houdt tegenover nederland... maar uit eigen ervaring weet ik dat ze zich daar wel redden :Y
(en die maatregel met die sticker voor beginnende bestuurders... toppertje!)

conclusie: ja we worden onderschat op ons kunnen
en overschat op ons vermogen en onze wil, om verkeersregels zoals toegepast op het huidig wegennetwerk, op te volgen.
 
Nee, zoals Maarten van Rossem als eens zei: "Het is misschien wat cru gezegd maar 85% van de Nederlanders bestaat uit randdebielen"

Ik vond zijn schatting overigens vrij positief.....
 
Allemaal heel leuk die suggestieborden voor de snelheid maar stap maar eens in een trekker oplegger combinatie of al bij een normale bakwagen, dan ben je blij dat ze er staan.
 
Laatst bewerkt:
Ik baal als een stekker van alle regels en beperkingen maar als ik aan een gemiddelde 5 minuten in het verkeer denk waar ik dagelijks aan deelneem is het toch echt de schuld van de weggebruikers.
Als we eens niet zo egoïstisch waren en zo gehaast dan was het allemaal niet nodig.
Ik rij te hard omdat ik graag opschiet en op de snelweg 140 -150 een aangename kruissnelheid vind maar de gemiddelde weggebruiker rijdt te hard omdat hij/zij te laat is vertrokken en zo in de stress zit om alsnog op tijd te komen dat er nergens geen rekening mee wordt gehouden... althans, zo lijkt het.
Daarbij komt vanzelf het "ik eerst" gedrag bij en voor het geval we toch niet op tijd komen werken ze onderweg vast even aan de papierwinkel voor de zaak.
Begrijp me niet verkeerd, ik maak ook wel eens een inschattingsfout waarbij de ander wel zal denken "die kan ook niet rijden" en als ik voor het werk onderweg ben doe ik ook wel dingen achter het stuur die eigenlijk niet horen onder het rijden.
Het verschil is dat ik wel ver vooruit kijk en de inschattingsfout daardoor kan beperken tot een oeps momentje en als ik niet handsfree bel terwijl het even niet goed gaat voor me dan gooi ik de telefoon gewoon aan de kant om snel die 2e hand aan het stuur te hebben.
De grootste reden waarom het steeds mis gaat is het egoïsme, de ik eerst mentaliteit.
En er ligt asfalt genoeg maar je moet het wel gebruiken want de rechterbaan is voor minstens 60% leeg op die overvolle wegen en ergens begrijp ik het wel.
Ga je netjes naar rechts kom je een stukje verder niet meer naar links want daar rijdt iemand die denkt "ik eerst" en vroeg of laat denkt de ander hetzelfde en je hebt een ongeluk... omdat dat steeds vaker vroeg dan laat is reageert de overheid daarop met weer een beperking.
 
Zie jij al politieagenten controleren of iemand stopt met roken? Het is toch onvoorstelbaar dat er wèl honderden miljoenen controles gebruiken op snelheid omdat er 700 doden te betreuren vallen, maar er wordt dus NIET gecontroleerd op roken terwijl er jaarlijks 20000 doden vallen...
Maar wacht eens, flitsen brengt véél gemakkelijker geld op en is héél gemakkelijk te implementeren.

Sorry maar sinds wanneer is dit een stivoronazi topic?

Doe ff lekker helder

Roken zorgt niet voor verkeersdoden dus kunnen we die nutteloze vergelijking even buiten de discussie laten |(
 
....Sorry maar sinds wanneer is dit een stivoronazi topic?

Doe ff lekker helder

Roken zorgt niet voor verkeersdoden dus kunnen we die nutteloze vergelijking even buiten de discussie laten |(....
Roker zeker ? Misschien kun je een ander in zijn waarde laten en dergelijke misplaatste vergelijkingen voor je houden !?

Roken is vele malen dodelijker dan het verkeer, ik vind het dan ook uiterst curieus dat er miljoenen en miljoenen uitgegeven worden om het aantal verkeersdoden met 10 % terug te dringen terwijl 10 % minder roken een veelvoud aan mensenlevens spaart.

Daarbij komt dat verkeer nodig is en roken compleet overbodig.
 
Zie jij al politieagenten controleren of iemand stopt met roken? Het is toch onvoorstelbaar dat er wèl honderden miljoenen controles gebruiken op snelheid omdat er 700 doden te betreuren vallen, maar er wordt dus NIET gecontroleerd op roken terwijl er jaarlijks 20000 doden vallen...
Maar wacht eens, flitsen brengt véél gemakkelijker geld op en is héél gemakkelijk te implementeren.

Nee hoor, je kan toch ook boetes uit gaan delen van 1000 euro p/s voor roken op straat/openbare aangelegenheden?
 
De wegen waar ik nu in Duitsland over rij hebben een maximum snelheid van 100km/u, met stukken waar je 70 of 80 moet om een of andere reden. In Nederland was het hele gebeuren waarschijnlijk al omgetoverd tot 60km/u zone, waardoor ik gedwongen zou zijn om over de snelweg te gaan om op tijd op m'n werk aan te komen.
 
Roker zeker ? Misschien kun je een ander in zijn waarde laten en dergelijke misplaatste vergelijkingen voor je houden !?

Roken is vele malen dodelijker dan het verkeer, ik vind het dan ook uiterst curieus dat er miljoenen en miljoenen uitgegeven worden om het aantal verkeersdoden met 10 % terug te dringen terwijl 10 % minder roken een veelvoud aan mensenlevens spaart.

Daarbij komt dat verkeer nodig is en roken compleet overbodig.

Oh god hippie alert! |(

Misplaatste vergelijking hmmzz dat vond ik nou juist van het voorgaande.




Roken mag dodelijker zijn maar is een ieder's eigen keus.


Daarbij komt dat de uitstoot van uitlaatgassen nog steeds waarschijnlijk gevaarlijker blijkt dan roken.

Verkeer is nodig? Nee hoor

Bijna iedereen kan tegenwoordig thuiswerken.

En als we de overheid omgooien kan iedereen op loopafstand van ze werk wonen in ieder geval 90% van de bevoljking.

Dan is verkeer alleen nog nodig voor hulpdiensten.



Wil ik dat? nee
Wil jij dat? Nee

\



Laat de rokers dan lekker met rust.
 
Terug
Bovenaan Onderaan