WorldSBK Italië - Acerbis round 5, Imola

Wie wint Imola?

  • Jonathan Rea

    Stemmen: 17 50,0%
  • Chas davies

    Stemmen: 1 2,9%
  • Leon Haslam

    Stemmen: 3 8,8%
  • Tom Sykes

    Stemmen: 1 2,9%
  • Michael vd Mark

    Stemmen: 11 32,4%
  • Davide Giugliano

    Stemmen: 0 0,0%
  • Jordi Torres

    Stemmen: 1 2,9%
  • Sylvain Guintoli

    Stemmen: 0 0,0%
  • Alex Lowes

    Stemmen: 0 0,0%
  • Matteo Baiocco

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    34

Arckira

MF veteraan
15 jul 2002
12.732
26
..een dorp, bij Utrecht
Zondag 10 mei wordt de 5de ronde van het WorldSBK verreden op het 'Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari' oftewel Imola, Italië.

Na 4 ronden (8 races) van dit op standaardmachines gebaseerde kampioenschap gaat de in Ballymena (Noord Ierland) geboren Jonathan Rea aan de leiding. Als één ding duidelijk is dit jaar dan is het wel dat Rea en de Kawasaki ZX-10RR een combinatie vormt die moeilijk te verslaan is. Van de 8 races won hij er 6 en werd 2 maal tweede, pakte 2 keer de pole en klokte 3 maal de snelste ronde (in de race). De enige keren dat Rea niet tot winst kwam waren race 2 op Philip Island (Leon Haslam, Aprilia) en race 2 op Aragón (Chas Davies, Ducati).

full



Chas Davies 6X (Panigale R, Aruba-it Ducati Racing team), Leon Haslam 5X (Aprilia RSV-4 RF, Aprilia Racing Team Red Devils), Michael vd Mark 2X (Honda CBR1000-RR, PATA Honda World Superbike Team..Ten Kate), Tom Sykes 1X (Kawasaki ZX-10RR, Kawasaki Racing Team) en Alex Lowes 1X (Suzuki GSX-R 1000, Voltcom Crecent Suzuki) waren de andere coureurs die een podiumplek wisten te behalen waarbij de twee 3de plaatsen van Michael vd Mark ons natuurlijk het meest zullen bijblijven!

full

Circuit Information:

Lengte: 4936 m.
Pole positie: Links
Bochten: 22
Linker bochten: 13
Rechter bochten: 9
Max verval: omlaag 6.22% - omhoog 7.81%​

full


Op het 'Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari', of gewoon Imola, worden al sinds 2001 races voor het WorldSBK gereden, met uitzondering van 2007/'08 toen er werd uitgeweken naar Vallelunga. Door de vloeiende lay-out, de vele hoogteverschillen en het gebrek aan echt rechte stukken is Imola één van de zwaardere circuits, voor mens én machine. In al die jaren kwam het regelmatig (7 van de 11 races) voor dat er een dubbele overwinning was dus mocht Rea de eerste race weten te winnen dan bestaat er een grote kans dat het weer 'een dubbel' wordt. Daarmee zou hij zijn prestatie van vorig jaar herhalen want ook toen wist hij een dubbele overwinning te behalen, op de Ten Kate PATA Honda. Dat is dan ook direct positief voor Michael!
Maar zoals we weten, 'resultaten in het verleden..'.
Michael van der Mark:
Ik ben al een paar dagen in Italië en heb daardoor even kunnen relaxen door veel rond te rijden en onder andere San Marino te bezoeken. Het was vrij rustig na het drukke weekeinde op Assen, maar het was goed om de fans te ontmoeten tijdens de Ten Kate Pitstop Dag. Ook al was het weer ons niet gunstig gezind. Ik kijk erg uit naar het weekeinde op Imola. Ik hou van deze baan al weet ik dat het op een Superbike heel anders zal zijn dan op mijn CBR600RR van afgelopen seizoen. Hopelijk kunnen we de Fireblade net zo goed voor elkaar krijgen als Jonathan Rea dat vorig jaar lukte, maar gemakkelijk wordt dat niet want onze settings verschillen veel van elkaar. Gelukkig hebben we erg positieve dingen gevonden in Assen, dus we gaan op Imola op zoek naar meer..”

full

WSBK podium Imola 2014.

Imola markeert ook de terugkeer van Aruba.it Ducati coureur Davide Giugliano die zo onfortuinlijk ten val kwam op Philip Island, een week voor de wedstrijd, waarbij hij zijn rug blesseerde. Hij werd de eerste races vervangen door Troy Bayliss en Xaví Fores.
Davide Giugliano:
It’s great to be able to come back for Imola, the home track,” Giugliano says. “There’ll be a lot of expectation but the fact that I’ll have a lot of supporters there will give me an extra push. I like the track and we were fast there last year, even though we were unable to score the results we deserved come race day. This year it seems like we’re more competitive but, seeing as I’ll be getting on the bike for the first time in three months, I’m going to have to work hard to regain the feeling with my Panigale R. Physically I’m feeling quite good, but over the last two months I’ve been unable to train as I normally would - only doing some swimming and rehabilitation. Obviously the level of physical preparation is not as it was when I arrived at Phillip Island, but we’ll know more once I get back on the bike – I can’t wait to restart!

Een andere Italiaan die we op Imola zullen zien racen is Michel Fabrizio die invalt voor de geblesseerde Nico Terrol (Althea Racing Ducati). Fabrizio, 30 jaar inmiddels, is geen onbekende want al sinds 2006 maakt hij deel uit van het WorldSBK paddock maar voor 2015 wist hij geen zitje te bemachtigen. Op Imola zal hij de teamgenoot van landgenoot Matteo Baiocco zijn.

Voor het Voltcom Crescent Suzuki team wordt het in feite de derde wedstrijd want zij switchten pas op Aragón naar het verplichte Magneti-Marelli elektronicapakket en zijn druk zoekende naar een goede afstelling.

Het Team Hero EBR (Larry Pegram & Niccoló Canepa) zal er niet bij zijn. Met een failliet EBR en zonder centen van HERO is het niet mogelijk het seizoen door te komen. Wel wil Pegram Racing terugkomen maar wanneer en in welke hoedanigheid is nog niet bekend.
Larry Pegram:
Dit is een hele harde pil om te slikken voor ons aangezien we altijd leefden met de ‘geef nooit op’ filosofie. Het hele team heeft het geweldig gedaan met het verbeteren van onze resultaten, vergeleken met vorig jaar, waardoor Hero en EBR weer trots konden zijn. Niccolo Canepa reed als de kampioen die hij is, hij zorgde er voor dat de monden van mensen open vielen wanneer ze zagen wat hij met onze machine deed. Ik ben zo trots op wat hij heeft gedaan. Een ding is zeker, Pegram Racing komt terug en eerder dan je denkt.”

“We hebben nauw met EBR samen gewerkt en hebben leren waarderen hoe geweldig het was om met een echte Amerikaanse Superbike te rijden maar ook gezien hoe intens hard die kleine groep werknemers bij EBR werkten om de EBR motoren te bouwen en ons race programma en andere racers steunden. We hopen dat ze snel terug zullen keren, ze verdienen het om door te kunnen gaan"

full

De smaakmakers van Assen; Rea, Davies, vd Mark en Haslam.

Stand in het kampioenschap na 4 wedstrijden:

1. J. REA KAWASAKI 190
2. L. HASLAM APRILIA 140
3. C. DAVIES DUCATI 123
4. T. SYKES KAWASAKI 88
5. J. TORRES APRILIA 83
6. S. GUINTOLI HONDA 65
7. M. VD MARK HONDA 60
8. N. TEROL DUCATI 48
9. M. BAIOCCO DUCATI 48
10. L. MERCADO DUCATI 45
11. A. LOWES SUZUKI 41
12. X. FORES DUCATI 38
13. L. CAMIER MV AGUSTA 33
14. D. SALOM KAWASAKI 30
15. R. RAMOS KAWASAKI 20

WorldSupersport:

In het Supersport kampioenschap lijkt het een Sofuoglu-Cluzel strijd te worden, áls Cluzel geen pech heeft, met P.J. Jacobsen en Kyle Smith als regelmatige stoorzenders. De MV Agusta van Cluzel loopt als een kogel, áls 'ie loopt. Het lijkt een keuze te zijn maar als MV wil meedoen om de titel dan zouden ze beter wat vermogen kunnen inleveren ten gunste van de betrouwbaarheid, zegt zelfs concurrent Sofuoglu!
Op het TT-circuit kwam het tot een clash en natuurlijk zei de één dat het de schuld van de ander was. Racedirection besloot echter dat het een 'race incident was'. daarmee was de kous af en staat Sofuoglu (Puccetti Racing Team Kawasaki) 25 punten voor op Jacobsen en 35 punten op Jules Cluzel (MV Agusta Reparto Corse) en Kyle Smith (PATA Honda World Supersport Team).
Lorenzo Zanetti, Gino Rea, Ratthapark Wilairot, Roberto Rolfo en Alex Baldolini scoren regelmatig punten en zodoende zijn de verschillen in de tussenstand niet zo groot.
Lorenzo Zanetti wist vorig jaar Imola te winnen op de PATA Honda en zal dat met de MV Agusta van Italiaanse makelij weer willen. Maar dan moet hij wel afrekenen met de top 4, en dat zal niet makkelijk worden.

full

Zanetti pakte in 2014 de winst op Imola in de Supersport, mét Ayrton Senna replica.

Stand in het kampioenschap na 4 wedstrijden:

1. K. SOFUOGLU KAWASAKI 80
2. P. JACOBSEN KAWASAKI 55
3. J. CLUZEL MV AGUSTA 45
4. K. SMITH HONDA 45
5. L. ZANETTI MV AGUSTA 41
6. G. REA HONDA 37
7. R. WILAIROT HONDA 36
8. R. ROLFO HONDA 35
9. A. BALDOLINI MV AGUSTA 33
10. L. MAHIAS KAWASAKI 22

WorldSBK op TV - zondag 10 mei 2015:

10:00-10:30 - WK Superbike: Imola - Superpole
10:30-11:30 - WK Superbike: Imola - race 1
12:30-13:00 - WK Supersport: Imola
13:00-14:00 - WK Superbike: Imola - race 2

20:45-21:30 - WK Superbike: Imola - race 2
21:30-21:45 - Motorsports Weekend


lavori in corso..
 
Laatst bewerkt:
Nice OP! Holy shit Rea 'mag' gewoon een heel race-weekend missen qua voorsprong. Nice!
Ook nice dat Giugliani er weer bij is :)

Ik hoop op Rea of vd Mark, maar gun het Davies, Haslam en Sykes het net zo goed. Ik schat Aprilia hier wel betere kansen toe eerlijk gezegd. Ben benieuwd :)
 
Mooie OP inderderdaad. Ik vermoed dat vd Mark het weer erg goed gaat doen hier. Maar er zijn er meer: Rea en de Ducati's. Dat het maar een mooi race weekend mag worden.
 
Natuurlijk hoop ik op Michael van der Mark, maar ik weet niet of dat echt reëel is.
Ik denk eerder dat de Jonathan Rea (ook gestemt) weer de dubbel gaat pakken, met Sykes in z'n kielzog.
Ik hoop dat Michael wel een podium pakt.
 
Rea heeft afgelopen jaren laten zien dat hij en de Honda zich wel thuis voelen op Imola.

Realistisch denk ik dat Rea wel weer een dubbel gaat halen en dat Michael hopelijk een keer de nummer 2 onder zijn voeten mag hebben staan.

Maar toch op Michael gestemd, want als alles op z'n plek valt dan kán het gewoon! :Y
 
Mooie OP!

Tegen beter weten in op MvdM gestemd, Rea zal hier oppermachtig zijn, maar een podium voor Mickey zit er wel in.
Heel erg benieuwd en zin in.

p.s. Wil op de iPad live timing bekijken in Chrome, maar wordt steeds stug doorgestuurd naar de app-store voor WSBK-app a €7,95. Weet iemand hoe ik dat kan omzeilen?
 
Mooie OP!

Tegen beter weten in op MvdM gestemd, Rea zal hier oppermachtig zijn, maar een podium voor Mickey zit er wel in.
Heel erg benieuwd en zin in.

p.s. Wil op de iPad live timing bekijken in Chrome, maar wordt steeds stug doorgestuurd naar de app-store voor WSBK-app a €7,95. Weet iemand hoe ik dat kan omzeilen?
Thanx.

:^

:N ..kijk hier ook via Chrome maar dan op de desktop. Michael steeds rond P8/9/10 in FP1.
 
Ik vind 'm altijd een smaakmaker hoor. Hij zit er wel altijd lekker bij en hij rijdt de ballen uit zijn broek :) (wat helaas bijna altijd slecht afloopt)
 
P13 in FP2 voor vdM, ook slechts 1 10de sneller dan de snelste Superstock-tijd...

Het kan ietsje harder gezien de tijd van Guintoli maar toch teleurstellend na 2x P3 in Assen! Zou echt wel eens een 1op1 vergelijking tussen de Honda en Kawa óf Aprillia willen horen uit de mond van Rea of Haslam om te weten waar de Honda tekort komt!
 
Kan ik mijn stem nog veranderen?

We blijven gewoon moed houden! *O*
 
erg teleurstellend die tijden van VDM, :/ hopelijk weet hij zich nog flink te verbeteren anders word het net zon weekend als thailand/Aragon :/
 
Tja, Michael staat op 2.3 seconden achter op P1, en dat is naar huidige maatstaven een eeuwigheid. Het zal dus flink harder moeten morgen. De resultaten zoals in Assen zijn anders nog wel heel ver weg. :(
 
Michael van der Mark, Pata Honda, snelste ronde 1’49.651, dertiende tijd:

“Het was vandaag een moeilijke dag omdat de motor niet exact werkt zoals ik graag zou willen. Ik vind Imola een fantastisch circuit en het voelt ook alsof ik snel ben maar ik heb nog teveel problemen op het gebied van het remmen. We hebben heel veel dingen geprobeerd vandaag op het op te lossen omdat dit echt ons grootste en belangrijkste probleem is hier, echter geen enkele aanpassing bleek te werken. We zullen vanavond alles heel goed en voorzichtig moeten bestuderen en vanuit daar proberen een nieuwe richting te vinden voor morgen.”
 
Wat dacht je: Maak geen Aragon topic aan, maak een enorm drama van het feit dat een ander dat ook niet doet, maar wel een ander topic maakt. Maar maak vervolgens het volgende topic maar wel aan :?
 
Laatst bewerkt:
Wat voor de ene persoon logisch is, is voor een ander compleet onlogisch.
 
Wat dacht je: Maak geen Aragon topic aan, maak een enorm drama van het feit dat een ander dat ook niet doet, maar wel een ander topic maakt. Maar maak vervolgens het volgende topic maar wel aan :?
Had je 't tegen mij? Wie is hier nou de drama queen? Ik dacht 'het is donderdag, ik maak een topic aan voor het WSBK-weekend dat voor de deur staat'..is niet vreemd lijkt me.

Ik heb vorige keer al uitgelegd dat ik het alleen raar vond dat je wel Assen deed en geen Aragón terwijl die werd verreden. Dat ik geen Aragón deed kwam omdat ik geen tijd had om een redelijk topic te openen. Gister had ik dat dus wel, end of story.
 
Terug
Bovenaan Onderaan