WP achtervering KTM 640 Supermoto 2002

8 aug 2006
8
0
Maassluis
Ik ben na lang zoeken sinds een paar maanden eigenaar van een KTM 640 supermoto uit 2002. Deze bevalt tot op heden zeer goed maar de instelling/stand van de achtervering blijft voor mij onduidelijk.
Ik heb het vermoeden dat bij (voornamelijk belast)de achtervering te laag is tov de voorvering; zeker als ik mijn motor vergelijk anderen. Of heeft men dit aangepast omdat het optisch mooier staat.
De gehele motor en ook vering(fabrieksinstelling) is nog in originele staat. Heb een onderhoudsbeurtje laten geven bij Motorcross Aad in Bleijswijk maar deze kon de achterzijde niet hoger/beter afstellen. Doordat er in verhouding teveel gewicht (weeg zelf 75 kg.) op het achterwiel komt lijkt het voorwiel/stuur bij hogere snelheden te gaan "fladderen".
Nu staat in mijn KTM-boek ook de voorspanning voor een extra opzittende en van de Enduro-versie aangegeven. Zou ik deze instelling beter kunnen aanhouden, omdat de voorspanning hierbij hoger is. Kan iemand mij een tip geven zonder direct de complete vering te gaan vervangen, want ik kan mij niet voorstellen dat de KTM die ik heb zien rijden allemaal voledig aangepaste vering hebben.

Bij voorbaat alvast bedankt voor de reactie

Groeten, Bart
 
voorkant lager hebben? minder olie in de voorvoork, maar wel "dikkere"

misschien is dat een oplossing?


De achterkant kan je omhoog krijgen door een extra blokje bij je veer te plaatsen. Naja misschien kan iemand op het forum die dingen op maat maken.

Mjah je kan altijd de vering instellen en kijken of dat wat is.
 
Laten afstellen door specialist lijkt me de beste optie.
In Bergschenhoek zit iemand die je wel kan helpen (link staat volgens mij op de site van MX AAD)
 
ja idd laat zulke zaken maar aan een specialist over,een tikkie links of rechts kan jezelf,maar aanpassen is toch een andere specialiteit,suc6 ermee!!
 
voorkant lager hebben? minder olie in de voorvoork, maar wel "dikkere"

misschien is dat een oplossing?


De achterkant kan je omhoog krijgen door een extra blokje bij je veer te plaatsen. Naja misschien kan iemand op het forum die dingen op maat maken.

Mjah je kan altijd de vering instellen en kijken of dat wat is.

gewoon je voorpoten door de kroonplaten laten zakken, hierdoor komt de motor weer wat meer op z'n neus te staan waardoor je gevoel van lichte voorkant mogelijk verdwijnt. Je moet er een beetje mee experimenteren wat voor jouw gevoel het fijnste is. Begin met bv 10mm en ga van daaruit verder...
 
Ik ben na lang zoeken sinds een paar maanden eigenaar van een KTM 640 supermoto uit 2002. Deze bevalt tot op heden zeer goed maar de instelling/stand van de achtervering blijft voor mij onduidelijk.
Ik heb het vermoeden dat bij (voornamelijk belast)de achtervering te laag is tov de voorvering; zeker als ik mijn motor vergelijk anderen. Of heeft men dit aangepast omdat het optisch mooier staat.
De gehele motor en ook vering(fabrieksinstelling) is nog in originele staat. Heb een onderhoudsbeurtje laten geven bij Motorcross Aad in Bleijswijk maar deze kon de achterzijde niet hoger/beter afstellen. Doordat er in verhouding teveel gewicht (weeg zelf 75 kg.) op het achterwiel komt lijkt het voorwiel/stuur bij hogere snelheden te gaan "fladderen".
Nu staat in mijn KTM-boek ook de voorspanning voor een extra opzittende en van de Enduro-versie aangegeven. Zou ik deze instelling beter kunnen aanhouden, omdat de voorspanning hierbij hoger is. Kan iemand mij een tip geven zonder direct de complete vering te gaan vervangen, want ik kan mij niet voorstellen dat de KTM die ik heb zien rijden allemaal voledig aangepaste vering hebben.

Bij voorbaat alvast bedankt voor de reactie

Groeten, Bart
Wat zijn je 'sag' waarden ?
Jouw motor wordt stabieler van een lagere achterkant. Dat is waarschijnlijk ook de reden van de aanpassing, als die is gedaan. Heb je wel eens op een andere gereden ? Misschien 'fladdert' die voor jouw gevoel nog wel harder. Hoort wel een beetje bij het type motor. Toestand en type van de banden scheelt ook veel.
Als je toch wil experimenteren zou je eens wat van de nylon spacers uit de voorvoork kunnen halen (voor jouw gewicht misschien toch niet zo'n slecht idee):
-bovenste triple clamps om de poten losdraaien.
-kap uit de poot schroeven.
-veer naar beneden schuiven totdat je een steeksleutel (22?) om de platte kant van de demperstang kunt zetten om 'm tegen te houden.
-nu kun je de kap van de demperstang schroeven, de nylon 'preload spacers' liggen daar onder. Laat om te proberen maar eens 10 mm zitten.

 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan