WP achtervering KTM Supermoto 2002

8 aug 2006
8
0
Maassluis
Ik ben sinds een paar maanden eigenaar van een KTM 640 supermoto uit 2002. Deze bevalt tot op heden zeer goed maar de instelling/stand van de achtervering blijft voor mij onduidelijk.
Ik heb het vermoeden dat bij (voornamelijk belast)de achtervering te laag is tov de voorvering; zeker als ik mijn motor vergelijk anderen. Of heeft men dit aangepast omdat het optisch mooier staat.
De gehele motor en ook vering(fabrieksinstelling) is nog in originele staat. Heb een onderhoudsbeurtje laten geven bij Motorcross Aad in Bleijswijk maar deze kon de achterzijde niet hoger/beter afstellen. Doordat er in verhouding teveel gewicht (weeg zelf 75 kg.) op het achterwiel komt lijkt het voorwiel/stuur bij hogere snelheden te gaan "fladderen".
Nu staat in mijn KTM-boek ook de voorspanning voor een extra opzittende en van de Enduro-versie aangegeven. Zou ik deze instelling beter kunnen aanhouden, omdat de voorspanning hierbij hoger is. Kan iemand mij een tip geven zonder direct de complete vering te gaan vervangen, want ik kan mij niet voorstellen dat de KTM die ik heb zien rijden allemaal voledig aangepaste vering hebben.

Bij voorbaat alvast bedankt voor de reactie.

Groeten, Bart

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/400636/02dbff9492fce613ad527347c86fa7ec (supermoto.jpg)​
 
Kon dat niet in 1 topic B|

Je hebt je nieteens voorgesteld in nieuwe gebruikers B| :+
 
Wat ik geleerd heb is dat het "fladderen" zoals jij het noemt, komt omdat de achterzijde juist te hoog staat, hierdoor staat je voorvork te recht, en daardoor gebeurd dit.
Nu reed ik toen met een omgebouwde enduro, en daar is de verhouding anders wellicht, doordat het oorspronkelijke voorwiel 21" was, en achter 19", daar komen dan SM wielen in, beide 17", en daardoor komt die erg op zijn kop te staan, en is dus de achterkant hoger, of de voorkant lager.

Nu is jouw 640 al af fabriek SM?

Wat je makkelijk kan proberen is als die fladdert, wat meer achterop te gaan zitten, dan zakt die achter verder in, dan komt je voorvork dus iets schuiner te staan, en zou het iets minder moete worden.
Als dat zo is, weet je wat er aan de hand is.
Persoonlijk gaf ik altijd het frame de schuld, echter om mijn 520, welke is omgebouwd van enduro naar SM, heb ik nooit meer last gehad na het vervangen van de originele vering voor TechnoFlex, zowel voor als achter, kost wat, maar is wel een wereld van verschil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan